Kräftspåret...
Lite tankar runt kräftfiske, kräftburar, bete och vad som hände natten då Aki mördades.
Jag minns någon uppgift om att dom brukade få ca 100 kg kräftor vid Granliden. Kanske per säsong, men det är en hel del. Ganska gott om kräftor. Jag gissar att kräftpesten slog till för drygt 50 år sedan och att sedan signalkräftor inplanterats, med om man så vill, gott resultat (lite off-topic, men kuriosa).
Processen när man fiskar brukar vara ungefär:
– Köp eller fiska fisk till bete. Kan göras i förväg och förvaras frusen. Behövs kanske 0,75-1 hg per bur.
– Mört eller brax är bra som bete, men det finns andra beten som fungerar.
– Skär fisken i lagom stora bitar.
– Agna burarna, dvs. fäst fiskbiten i den anordning som finns för detta i buren.
– Jag minns inte hur många burar dom haft, men kanske ett trettiotal om dom plockar upp 100 kg.
– Det tar en stund att agna burarna.
– Stoppa ett lämpligt antal burar i båten.
– Ro runt, helst två, en som ror och en som lägger ut burarna, och lägg burarna på lämpliga platser.
– Burarna ska läggas i efter skymning eller efter att det blivit mörkt.
– Efter viss tid ska burarna vittjas. Vittjar man för snabbt så hinner inga kräftor i. Väntar man för länge tar betet slut och kräftorna kryper ut. Jag gissar att ca fyra-fem timmar är ungefär lagom.
– Burarna ska senast tas upp innan det blir ljust.
Hur var kräftfisket planerat och vilka var inblandade i det?
Som framgår i FUP så har det t.ex. varit t.ex. Göran och DB eller DB och hans kompis som fiskat. Dom har varit två. Hur var upplägget mordnatten? Burarna var utlagda, men vilka hade lagt ut dom? Kan Aki ha gjort det själv? När las burarna ut? Det ska helst ske efter skymning eftersom kräftor är aktiva när det är mörkt. Burarna ska tas upp när det fortfarande är mörkt.
Dom frågor om detta som jag har är:
– Är det Aki som la ut kräftburarna? Om inte, vem gjorde det?
– Kan han ha gjort han det själv eller hade han medhjälpare? I så fall vem eller vilka? Passade JM tvillingarna?
– När las burarna ut och när borde dom ha vittjats och tagits upp?
– Vad vet JM om kräftfisket? Enligt hennes första uppgift gick hon och la sig med tvillingarna vid 20-21-tiden för att sedan vakna runt åtta på lördagsmorgonen. Hon saknade då Aki och gick ner till bryggan. Hon har också sagt att ingen annan än paret JM & Aki + tvillingarna fanns vid stugan.
Läs mer om kräftfiske:
http://handbok.alternativ.nu/Övriga_ämnen/Fiske/Kräftfiske
–