2017-05-13, 07:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror att Anki sa att kräftburarna hade blå flöten och näten var vita. Men jag hittar det inte när jag skulle dubbelkolla, suck. Det är en svårflörtad FUP.

Kräftspåret...
Lite tankar runt kräftfiske, kräftburar, bete och vad som hände natten då Aki mördades.
Jag minns någon uppgift om att dom brukade få ca 100 kg kräftor vid Granliden. Kanske per säsong, men det är en hel del. Ganska gott om kräftor. Jag gissar att kräftpesten slog till för drygt 50 år sedan och att sedan signalkräftor inplanterats, med om man så vill, gott resultat (lite off-topic, men kuriosa).
Processen när man fiskar brukar vara ungefär:
– Köp eller fiska fisk till bete. Kan göras i förväg och förvaras frusen. Behövs kanske 0,75-1 hg per bur.
– Mört eller brax är bra som bete, men det finns andra beten som fungerar.
– Skär fisken i lagom stora bitar.
– Agna burarna, dvs. fäst fiskbiten i den anordning som finns för detta i buren.
– Jag minns inte hur många burar dom haft, men kanske ett trettiotal om dom plockar upp 100 kg.
– Det tar en stund att agna burarna.
– Stoppa ett lämpligt antal burar i båten.
– Ro runt, helst två, en som ror och en som lägger ut burarna, och lägg burarna på lämpliga platser.
– Burarna ska läggas i efter skymning eller efter att det blivit mörkt.
– Efter viss tid ska burarna vittjas. Vittjar man för snabbt så hinner inga kräftor i. Väntar man för länge tar betet slut och kräftorna kryper ut. Jag gissar att ca fyra-fem timmar är ungefär lagom.
– Burarna ska senast tas upp innan det blir ljust.

Hur var kräftfisket planerat och vilka var inblandade i det?
Som framgår i FUP så har det t.ex. varit t.ex. Göran och DB eller DB och hans kompis som fiskat. Dom har varit två. Hur var upplägget mordnatten? Burarna var utlagda, men vilka hade lagt ut dom? Kan Aki ha gjort det själv? När las burarna ut? Det ska helst ske efter skymning eftersom kräftor är aktiva när det är mörkt. Burarna ska tas upp när det fortfarande är mörkt.
Dom frågor om detta som jag har är:
– Är det Aki som la ut kräftburarna? Om inte, vem gjorde det?
– Kan han ha gjort han det själv eller hade han medhjälpare? I så fall vem eller vilka? Passade JM tvillingarna?
– När las burarna ut och när borde dom ha vittjats och tagits upp?
– Vad vet JM om kräftfisket? Enligt hennes första uppgift gick hon och la sig med tvillingarna vid 20-21-tiden för att sedan vakna runt åtta på lördagsmorgonen. Hon saknade då Aki och gick ner till bryggan. Hon har också sagt att ingen annan än paret JM & Aki + tvillingarna fanns vid stugan.

Läs mer om kräftfiske:
http://handbok.alternativ.nu/Övriga_ämnen/Fiske/Kräftfiske

Citera
2017-05-13, 07:59
Medlem
lasternassummas avatar
Ännu en fråga i anslutning till kräftfiske
Om en död person hamnar i vattnet där det finns gott om kräftor, hur lång tid tar det då innan kräftorna börjar äta från personen? Fanns några spår av detta på Aki?
Om inte, kan det betyda att han var död långt innan han hamnade i vattnet?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 08:12. Anledning: Om inte...
Citera
2017-05-13, 08:44
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ännu en fråga i anslutning till kräftfiske
Om en död person hamnar i vattnet där det finns gott om kräftor, hur lång tid tar det då innan kräftorna börjar äta från personen? Fanns några spår av detta på Aki?
Om inte, kan det betyda att han var död långt innan han hamnade i vattnet?

Det dröjer nog rätt länge innan kräftorna kan penetrera huden, det rör sig om lång tid i vatten, skulle inte bli förvånad om vi pratar veckor. Dessutom flöt han väl? Kräftorna är väl bottenlevande?

(Allt ovan är att betrakta som spekulation)
Citera
2017-05-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ithaca
Tr4ms: :-)
Ja, det är svårt att inte tänka "vad är det frågan om?" när man läser om brott i tidningarna. Du skulle varit på middag hos mig när Breivik slog till. Och tyskan. Och LH-mördaren. För att inte tala om Bobbys styvpappa och Hagamannen, mm mm. Så är det. Yrkesskada om du vill, eller intresse för jobbet.
Som jag sa - i verkligheten i detta fall, så avgörs inte mycket innan en P5a. Men spekulerar man (utifrån media, fup och Flashback (It's a free country)), så framträder en ADHD alt ojämn begåvning (som hos hästtjejen i Askersund) alt både och. Till att börja med. Sedan utvecklas pga diverse ogynnsamma saker i miljön en personlighetsstörning, i detta fallet sannolikt antisocial/narcs. Där nånstans är vi (Obs: jag/mina bekanta). Vi betraktar enbart - ingen av oss inblandade, än! Och antisocial/narcs. är så nära man formellt kan komma "psykopati", för det är inte en formell, erkänd diagnos. Men funktionell psykopati - ja. Med fup i ryggen: Ja.
Har man normalbegåvning men inte förmår skilja på rätt och fel med denna utgång (åtm vad det verkar som i Görans/föräldrarnas fall), så är vi där, ja. Hälsn./I.

Tack för input! Jag kan i alla fall inte låta bli att fundera ang JMs personlighet, trots att det ju såklart bara blir spekulationer. Vad gäller skillnaden antisocial/narcissism fäste jag mig vid följande (enl psykologiguiden.se):

För att diagnosen antisocial personlighetsstörning ska ställas ska de typiska dragen kunna iakttas redan i barndomen/ungdomen. Den bygger rentav på att diagnosen ”Uppförandestörning” ska ha funnits före 15 års ålder.

Narcissistisk personlighetsstörning - Psykologiguiden
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/.../narcissism

Psykopati - Antisocial personlighetsstörning - Psykologiguiden
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/.../psykopati

Aja, nog om mitt fåtöljdiagnostiserande, detta löser sig om det nu blir en RPU. Otäck människa hur som!
Citera
2017-05-13, 09:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Omg..

Inte fan i helvete drömmer en normal människa om vad denna narcissistiska megastolle ägnat sig åt.
Varenda jävla grej hon utsatt barnen för väcker total avsky, ett missfoster till mor.

Alla hennes mordiska önskningar går som en röd tråd från tiden med Aki och framöver.
-..Från soffor, handgranater, fixa indiern de arrenderade av, misstanke om förgiftning/droger, önskemål om pistoler, bränna inne föräldrarna i Granliden, sexfilm med misshandel och prissatta huvuden till mord på föräldrarna.
Hade hon fått fortsätta fritt hade hon väl landat som Sveriges motsvarighet på Griselda Blanco.

Intressant jämförelse med Griselda Blanco!
Griselda kom undan med att begå allvarliga brott så länge tack vare att hon hade gott om pengar. Pengar som kom från omfattande knarkhandel.
Organiserad brottslighet eller all brottslighet i större skala kräver finansiering.
I JMs fall var brottsligheten i hög grad statligt finansierad. Hon började för kanske 15 år sedan, eller mer att ta hand om fosterbarn mot betalning. Hon lärde sig till socionom och utvecklade samtidigt kunskaper om hur sådana ärenden hanterades av sociala myndigheter. När flyktingflödet växte var hon redo att engagera sig i stor skala och började dra in mångmiljonbelopp. Genom att göra nästan ingenting. Snabba placeringar gav mycket mer pengar till henne och hennes bolag än noggranna placeringar. Ett vittne säger att JM placerade två barn om dagen, men menade att en seriös placering tar minst en vecka.

Varför stryper man en höna som värper guldägg?
JM hade två hönor som värpte guldägg åt henne. Pappa Göran och stat och kommuner. Om hon lagt band på sig lite hade båda hönorna kunnat fortsätta att värpa guldägg länge åt JM. Men hon ville ständigt ha mer. Hon kunde inte avhålla sig från att ha sex med "sina barn". Föräldrarna hade satsat miljonbelopp på henne, men hon ville ha mer. Stat och kommuner stod beredda att betala uppåt 60-90 tusen per månad och barn för att få hjälp med att placera ensamkommande. För att öka sina inkomster startade hon olagliga boenden och förmedlade långt fler barn än hon kunde hantera. Hon visste ofta att de ensamkommande var i 25-årsåldern, men det hindrade inte henne. Huvudsaken var att det stod rätt siffra i myndigheternas papper.
En make och föräldrar som var i vägen blev problem, så dom skulle undanröjas. En slant skulle det också bli, tack vare försäkringar och arv.

Kommer JM att straffas för vad hon gjort?
Det är ännu en öppen fråga. Mordet på exmaken Aki är svårbevisat. Troligen använde JM en hantlangare och kanske kommer hon undan. När det gäller mord och mordförsök på föräldrar så har hennes "torped" erkänt och berättat att han gjorde det på uppdrag av JM, att hon körde honom till mordplatsen och att hon gav honom handskar och kniv för mord och mordförsök. Kommer det att hålla i rätten? Det vet vi inte ännu.

Hur många finns det som är vaggade som JM?
Dominika Peczynski verkar ju vara en av dom. Försöker beskriva JM som en förebild och en hjälte. Om dom hittar till kvällstidningarnas kolumner så är dom kanske vanligare än vad vi tror. Kanske alla bör ha koll på vilka livförsäkringar närstående tecknar? Det kan vara farligt att ha någon med mer eller mindre dolda psykopatdrag i närheten, som blir rik om man dör...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 09:24.
Citera
2017-05-13, 09:14
Medlem
Reimers avatar
Skönt med en liten paus i ärendet, det kommer att bli lätt långrandigt med så här många rättegångsdagar men det är ju ett stort och komplext mål som ska hanteras så det är väl bara att gilla läget.

Hitintills har det ju bara varit lite förfäktningar, nästa vecka bjuder kanske på lite bättre grejor, vi får se vad som sägs om A*i,s död, kommer bristen på kiselalger bli det som definitivt säger att han drunknade på en annan plats än där han blev funnen.

Åklagarna har ju en plan för hur de ska vinna även den här delen av målet, en mycket besvärlig uppgift så för deras del gäller det att kavla upp ärmarna och ta i lite hårdare när det brakar igång.

Man får ju hoppas att JM,s nattsömn inte är alltför god.
Citera
2017-05-13, 09:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Det dröjer nog rätt länge innan kräftorna kan penetrera huden, det rör sig om lång tid i vatten, skulle inte bli förvånad om vi pratar veckor. Dessutom flöt han väl? Kräftorna är väl bottenlevande?

(Allt ovan är att betrakta som spekulation)

Tack! Jag tänkte utgående från en fisk med fjäll och allt, som dom tar sig igenom snabbt.
Om man matar kräftor med småfisk och står och tittar så försvinner allt utom benen ganska snabbt.
Som jag uppfattade beskrivningarna av de som fann Aki i vattnet intill bryggan så låg han på botten på ca en meters djup. Armar och händer hade flutit upp ovanför kroppen, men kroppen låg på botten. Han låg intill bryggans västra sida med huvudet mot norr och inom ca en meter från bryggan.
Så minns jag det, men alla uppgifter finns i FUP.

Citera
2017-05-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Skönt med en liten paus i ärendet, det kommer att bli lätt långrandigt med så här många rättegångsdagar men det är ju ett stort och komplext mål som ska hanteras så det är väl bara att gilla läget.

Hitintills har det ju bara varit lite förfäktningar, nästa vecka bjuder kanske på lite bättre grejor, vi får se vad som sägs om A*i,s död, kommer bristen på kiselalger bli det som definitivt säger att han drunknade på en annan plats än där han blev funnen.

Åklagarna har ju en plan för hur de ska vinna även den här delen av målet, en mycket besvärlig uppgift så för deras del gäller det att kavla upp ärmarna och ta i lite hårdare när det brakar igång.

Man får ju hoppas att JM,s nattsömn inte är alltför god.

Ja skönt med lite paus från rättegången.
Man kan ju hoppas att nattsömnen för JM inte är så god nu i häktet cellen i Karlstad och kanske hon äter upp sig lite till på häktets mat och smågodis och chips från häktets kiosk.
Citera
2017-05-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja skönt med lite paus från rättegången.
Man kan ju hoppas att nattsömnen för JM inte är så god nu i häktet cellen i Karlstad och kanske hon äter upp sig lite till på häktets mat och smågodis och chips från häktets kiosk.
Åker hon ända bort till Karlstads häkte, varför gör man det?

Häkte som häkte, eller?

Hon sitter ju ändå inlåst och inte kan komma ut. Eller hur fungerar det?

Förstår inte riktigt. Man kan väl rymma ifrån en stad som man sitter häktat i likväl som man kan sitta i häktet där det är samma stad som rättegången äger rum, eller åtminstonen det närmaste staden som har häktecell.
Citera
2017-05-13, 09:41
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Intressant jämförelse med Griselda Blanco!
Griselda kom undan med att begå allvarliga brott så länge tack vare att hon hade gott om pengar. Pengar som kom från omfattande knarkhandel.
Organiserad brottslighet eller all brottslighet i större skala kräver finansiering.
I JMs fall var brottsligheten i hög grad statligt finansierad. Hon började för kanske 15 år sedan, eller mer att ta hand om fosterbarn mot betalning. Hon lärde sig till socionom och utvecklade samtidigt kunskaper om hur sådana ärenden hanterades av sociala myndigheter. När flyktingflödet växte var hon redo att engagera sig i stor skala och började dra in mångmiljonbelopp. Genom att göra nästan ingenting. Snabba placeringar gav mycket mer pengar till henne och hennes bolag än noggranna placeringar. Ett vittne säger att JM placerade två barn om dagen, men menade att en seriös placering tar minst en vecka.

Varför stryper man en höna som värper guldägg?
JM hade två hönor som värpte guldägg åt henne. Pappa Göran och stat och kommuner. Om hon lagt band på sig lite hade båda hönorna kunnat fortsätta att värpa guldägg länge åt JM. Men hon ville ständigt ha mer. Hon kunde inte avhålla sig från att ha sex med "sina barn". Föräldrarna hade satsat miljonbelopp på henne, men hon ville ha mer. Stat och kommuner stod beredda att betala uppåt 60-90 tusen per månad och barn för att få hjälp med att placera ensamkommande. För att öka sina inkomster startade hon olagliga boenden och förmedlade långt fler barn än hon kunde hantera. Hon visste ofta att de ensamkommande var i 25-årsåldern, men det hindrade inte henne. Huvudsaken var att det stod rätt siffra i myndigheternas papper.
En make och föräldrar som var i vägen blev problem, så dom skulle undanröjas.

Kommer JM att straffas för vad hon gjort?
Det är ännu en öppen fråga. Mordet på exmaken Aki är svårbevisat. Troligen använde JM en hantlangare och kanske kommer hon undan. När det gäller mord och mordförsök på föräldrar så har hennes "torped" erkänt och berättat att han gjorde det på uppdrag av JM, att hon körde honom till mordplatsen och att hon gav honom handskar och kniv för mord och mordförsök. Kommer det att hålla i rätten? Det vet vi inte ännu.

Hur många finns det som är vaggade som JM?
Dominika Peczynski verkar ju vara en av dom. Försöker beskriva JM som en förebild och en hjälte. Om dom hittar till kvällstidningarnas kolumner så är dom kanske vanligare än vad vi tror. Kanske alla bör ha koll på vilka livförsäkringar närstående tecknar. Det kan vara farligt att ha någon med mer eller mindre dolda psykopatdrag i närheten, som blir rik om man dör...

Med all respekt, att jämföra Johanna med "the Cocaine Godmother" som var en av de mäktigaste spelarna i kokainbranschen på 70-80-talet och är ansvarig för runt 200 mord är lite haltande?

Krönikan från Dominika håller jag med om är suspekt, ännu mer så att det publiceras. Hon, och resten av Army of Lovers, gillar att provocera så det är nog bara ett stunt.

Nog finns det flera "Johannor" runt om i Sverige som är lugna tills de, som Johanna, tappar förankring med verkligheten eller hamnar i en återvändsgränd. Funderar varför kvinnor, som är klart i minoritet när det gäller dödligt våld, när de väl går över gränsen gör det med besked. Typ Johannas rampage, Tyskans bershärkagång med hammare mot små barn, vampyrkvinnan osv.

Att Akidelen är körd (min personliga övertygelse) är mer eller mindre väntat, det har gått för lång tid. Tråkigt men vad göra?

Resterande del är mkt annorlunda, det ska bli intressant att se hur rätten värderar vittnen och inte minst MR som enligt uppgift kände sig sviken av Johanna och uttalat att han kommer dra med Johanna i fallet. Det finns gott om tveksamheter i alla hans versioner också, jag har svårt att sätta så mkt högre tilltro till honom än till Johanna. Sen har vi många vittnen, barn och närståenden, som kan ha intressen att skydda henne/skydda sig själv dvs skylla på henne. Sen en massa knark, vilka var påtända och hur påverkar det deras vittnessmål? Sen medias exponering de första veckorna när polisen körde med helt öppna kort kan ha påverkat alla vittnens bild av Johanna. Vem ska man tro på när alla har 10 varianter på sanningen?

Jag är tacksam att det inte är jag som ska få ihop denna soppa.
Citera
2017-05-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
My bad ! Tror det var jag som skapade en trådsanning, som inte visade sig stämma. Jag blandade ihop morden och årtalen. Men dubbelkolla gärna. Tror saker behöver kollas flera ggr.

Lite sent, men vardagen kom emmellan. I förhör, huvudpr s 859 uppger Julia att hon och Jafar antagligen varit osams den dagen och att han varit i sin lägenhet och vidare att hon int har en aning om vad han gjort den 7:de
Citera
2017-05-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Åker hon ända bort till Karlstads häkte, varför gör man det?

Häkte som häkte, eller?

Hon sitter ju ändå inlåst och inte kan komma ut. Eller hur fungerar det?

Förstår inte riktigt. Man kan väl rymma ifrån en stad som man sitter häktat i likväl som man kan sitta i häktet där det är samma stad som rättegången äger rum, eller åtminstonen det närmaste staden som har häktecell.

Hon sitter på häktet i Karlstad för hon misskötte sig på häktet i Uppsala med och skrev lappar till den fd pojkvännen som hon gömde i ett duschrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in