2017-05-15, 21:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Åklagaren tog dessutom beslutet om att inte göra en bevistalan, det ankommer inte på polisen.

Det är inte åklagaren som beslutar om det, det är "försvaret" som kan begära detta. Dvs vårdnadshavare/socialen
Citera
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Leta utifrån mitt inlägg.

Du menar den så kallade dagboken som RS ljög flagrant om? Den som i verkligheten var skriven långt efter när pappan låg inne på psyket och gick på narkotikaklassade mediciner samt pressades hårt av polisen? Samma "dagboksinlägg" som lustigt nog inte nämner Kevins död men där pappan ändå med stora, stora bokstäver skriver att han inte trodde på sin son om att Kevin skulle ligga och flyta?

Du menar den dagboken? Ja, väldigt lustigt att DJ inte tagit upp den hittills.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Den vi inte kunnat lita på visar sig ännu en gång vara RS. När jag läste hans påståenden så reagerade jag direkt - vilket jag även skrev - med stor förvåning över hur ett sådant viktigt dokument kunnat dyka upp först nu. Varför nämndes det aldrig i Kevin-rapporten? I alla dokumentärer? Av DJ? Svaret visade sig vara enkelt: Det fanns inget dokument.

RS ljuger flagrant utan att skämmas. Det övergår mitt förstånd att han ifrågasätts först nu. Inte för att jag vet vad han skulle ha ifrågasatts för tidigare, men jag är övertygad om att han har ljugit om mycket mer än Kevin-fallet.

Det syns tydligt när man läser vad pappan skrivit att det inte skrevs på dödsdagen. Hade jag läst texten i morse så hade jag avfärdat det redan då. I texten skriver pappan med väldigt stora bokstäver "DET TROR JAG INTE PÅ" angående att hans yngsta son ska ha sagt att Kevin låg och flöt. Varför skulle han skriva om det i dagboken om han inte trodde på påståendet? Och med så stora bokstäver? "För att han fått reda på att Kevin har dött och han lagt ihop 1 och 1" kanske någon idiot svarar. Men varför står det då inte ett ord om Kevins död?

Texten är uppenbart skriven efteråt och RS är en smutsig lögnare som inte är vatten värd.

Du skriver att dokumentet inte finns? Det finns ju uppenbarligen och anteckningen är daterad =sant.

Även DJ har tagit del av den säger han.

Att man sen kan ha olika teorier om och när den skrevs är en annan sak. Här har jag bara sett att DJ har en teori. När den faktiskt är skriven kan nog bara pappan veta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
DJ har visat en promille av förhören.

Hoppas mer visas. Det som visats är nog för att sänka RS förtroende för att kunna hålla barnförhör.
Citera
2017-05-15, 21:10
Medlem
Citat:
Om du bemödar dig läsa vad som skrivs så tog åklagaren beslut om tvångsmedel och var insatt under utredningens fortskridande, så nog var åklagaren delaktig som varande förundersökningsledare.
Att sedan polisen sköter förhör och bevisinsamling är tämligen naturligt.

Åklagaren tog dessutom beslutet om att inte göra en bevistalan, det ankommer inte på polisen.

Det ankommer inte heller en åklagare om du kan lagen...

Citat:
38 § Misstänks någon för att före femton års ålder ha begått ett brott får åklagare, om det krävs ur allmän synpunkt, efter framställning av socialnämnden, Socialstyrelsen eller vårdnadshavarna för den unge, begära prövning hos domstol huruvida den unge har begått brottet (bevistalan).

https://lagen.nu/1964:167#P38S1
Citera
2017-05-15, 21:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag upprepar frågan: Vad är det som talar emot DJ:s linje? Du har svarat på en helt annan fråga som jag inte har ställt.
Om inte hela bilden av vare sig förhören, bevisningen i övrigt eller hur utredningen bedrevs eller vilka motiv polisen hade för att " sätta dit" två barn.

Att DJ på vanligt SVT manér utelämnar det som talar emot DJ's hypotes så nja, så jag ger inte ett vitten för en SVT dokumentär som någon sanningsinlaga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Du skriver att dokumentet inte finns? Det finns ju uppenbarligen och anteckningen är daterad =sant.

Att man sen kan ha olika teorier om och när den skrevs är en annan sak. Här har jag bara sett att DJ har en teori. När den faktiskt är skriven kan nog bara pappan veta.

Som jag fattar det är den daterad till tiden för Psyk vistelsen av polisen själv.
Citera
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Du menar den så kallade dagboken som RS ljög flagrant om? Den som i verkligheten var skriven långt efter när pappan låg inne på psyket och gick på narkotikaklassade mediciner samt pressades hårt av polisen? Samma "dagboksinlägg" som lustigt nog inte nämner Kevins död men där pappan ändå med stora, stora bokstäver skriver att han inte trodde på sin son om att Kevin skulle ligga och flyta?

Du menar den dagboken? Ja, väldigt lustigt att DJ inte tagit upp den hittills.
Ja, det är närmast ofattbart. Menar du att han utifrån sin beskrivning av det hela skulle ha något att förlora på att ta upp den?
Citera
Medlem
Citat:
Uppenbarligen har inte DJ låtit poliserna förbereda sig inför intervjuerna, DJ har ljugit om syftet med intervjuerna och klipppt bort delar av vad poliserna har svarat.
Så uppenbarligen är det en del besvärande omständigheter som inte tagits med av DJ.
Jaha men hur skulle dokumentären gjorts annars. Jag vet faktiskt inte om de ljugit mer än några andra journalister. Det är väl inte riktigt så att att journalister brukar berätta på förhand att de tänker nita intervjuoffret. Sedan är det ju alltid så att det material som visas är ett urval. Det kan ju göras på ett hederligt sätt eller inte . Har du belägg för att det var ohderligt så fram med dem.
Citera
2017-05-15, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Förstår inte att många vill lägga så mycket vikt vid vad polisen sitter och säger idag eller vad mamman och pappan sitter och säger nu. De har haft lång tid på sig att grubbla och skapa sig sin sanning som de nu kommer sitta och försvara. Fokus istället på förhören när det begav sig. Tyvärr är det enda som framkommit än så länge att de förhören är helt värdelösa.
Och det har inte " pojkarna" eller deras föräldrar menar du?
Citera
2017-05-15, 21:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis

Men nu bekräftar ju polisens noteringar att den skrevs på psyket...
Snacka om faktaresistens.

Kan vi var överens om att det är grovt bedrägligt att kalla detta en "dagbok" om den skrevs 2 månader efter händelserna?
Citera
2017-05-15, 21:14
Medlem
Citat:
Och det har inte " pojkarna" eller deras föräldrar menar du?

Jo det är ju det jag säger i inlägget. Skit i vad dem säger också nu. Kolla förhören och fundera över sannolikheterna.

Hoppas på fler förhör i nästa del! Gärna utan DJs sufflerande om vad dessa skulle betyda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in