2017-05-15, 06:45
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Är du helt IQ-befriad?

Tror du att en dokunentär kan ligga till grund för rättsliga beslut?
Du är helt IQ-befriad om du tror att juridiska slutsatser betyder samma sak som "rättsliga beslut". Men du har ju i.o.f.s. bevisat genom åtskilliga andra inlägg att du har IQ som en skogsapa.
Citera
2017-05-15, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Du är helt IQ-befriad om du tror att juridiska slutsatser betyder samma sak som "rättsliga beslut". Men du har ju i.o.f.s. bevisat genom åtskilliga andra inlägg att du har IQ som en skogsapa.

Haha...;0)

Men vad skulle problemet vara om det dras "juridiska slutsatser" av ett tv-program?

Edit:

" Ursprungligen postat av Jumalauta
Ok. Ärligt svar. Jag håller inte med om att det är SvTs uppgift och det riskerar ju dessutom att leda till bakslag om det senare visar sig att den var för vinklad för att kunna ligga till grund för några juridiska slutsatser."
Citera
2017-05-15, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vilka djupa insikter föräldrar har om alla barn i hela världen. Mina fina barn skulle inte göra så vilket entydigt betyder att inga barn kan göra så. Kan man ens resonera på en lägre nivå än att ständigt ta sin egen person och situation som utgångspunkt för alla frågeställningar?

Men OT: Jag hade hoppats på att DJ i helgen skulle avkrävt SÅC att berätta mer om den teckning som han i TV4 hävdade att pappan skulle ritat ur minnet och som skulle föreställa det som någon av bröderna ritat på kvällen Kevin dog. Eftersom han inte gjorde det lutar det lite mer åt att teckningen kanske faktiskt existerar. Detta är väldigt centralt i brödernas inblandning. Lite av den rykande pistolen.

Ok...;0)

En eventuell teckning kan i din sönderknarkade hjärna bevisa att du hela tiden haft rätt i att tro på Rolfs vansinnigheter.

Bra tänkt.
Citera
2017-05-15, 07:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
ur aftonbladet 15dec 2011:
Utredaren Rolf Sandberg och hans kollegor påverkades djupt av händelsen.
De höll länge fast vid versionen att det var en lek som spårade ur. Nyligen gick han ut med sanningen – det var ett utstuderat våldsdåd.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14080423.ab

Det gnägger i mitt huvud
Var det ett utstuderat våldsdåd, gjorda av en 5-åring och en 7-åring?

När den här tråden tog ny fart, i samband med DJ:s dokumentär, levde jag i tron att det var en lek som gått snett. Jag hade inte sett Ondskan, hört P3-dokumentären eller på annat sätt stiftat bekantskap med teorier i fallet efter att det proklamerades vara löst.

Dessa uppgifter, som jag i efterskott sett Sandberg föra fram vid den tiden, om att det skulle vara överlagt mord känns mycket svårsmälta. Det leder onekligen tankarna till att utredningen blev sekteristisk och förlorade fotfästet i allt vildare spekulationer som blev »sanningar«.
Citera
2017-05-15, 07:12
Medlem
catos avatar
Intressant intervjun med Sandberg i Expressen idag.
Citera
2017-05-15, 07:19
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Haha...;0)

Men vad skulle problemet vara om det dras "juridiska slutsatser" av ett tv-program?

Edit:

" Ursprungligen postat av Jumalauta
Ok. Ärligt svar. Jag håller inte med om att det är SvTs uppgift och det riskerar ju dessutom att leda till bakslag om det senare visar sig att den var för vinklad för att kunna ligga till grund för några juridiska slutsatser."
Ja Jösses, nu har du citerat mitt inlägg två! gånger utan att förstå vad du läst. Bra jobbat.
Citera
2017-05-15, 07:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Intressant intervjun med Sandberg i Expressen idag.

Ja, den tar upp sådant som DJ och DN ensidigt vinklat bort.
Citera
2017-05-15, 07:40
Medlem
Ganska allvarligt om Josefsson undanhållit sådan här fakta från sina dokumentärfilmer:

Citat:
Men de förhör som Rolf Sandberg tar fram åt oss och läser ifrån ger en delvis annan bild än den SVT och föräldrarna ger i ”Fallet Kevin”.
Efter att ha läst från tidigare förhör, där både föräldrar och barn nämner viktiga detaljer om vad som hände på morddagen, räcker Rolf Sandberg fram barnens pappas dagboksanteckningar om morddagen.
Där har pappan skrivit om hur barnen kom hem, den äldste av dem blöt, och berättade att Kevin låg och flöt. Christian hade ritat en teckning över var i vattnet fyraåringen låg.
Föräldrarna trodde troligtvis inte på barnen. Styvmamman hade sagt att det var Kevins mammas bekymmer.
Citera
2017-05-15, 07:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När den här tråden tog ny fart, i samband med DJ:s dokumentär, levde jag i tron att det var en lek som gått snett. Jag hade inte sett Ondskan, hört P3-dokumentären eller på annat sätt stiftat bekantskap med teorier i fallet efter att det proklamerades vara löst.

Dessa uppgifter, som jag i efterskott sett Sandberg föra fram vid den tiden, om att det skulle vara överlagt mord känns mycket svårsmälta. Det leder onekligen tankarna till att utredningen blev sekteristisk och förlorade fotfästet i allt vildare spekulationer som blev »sanningar«.

Att en fem- och en sjuåring skulle konspirera om ett mord är befängt. På sin höjd klarar de av att planera att de ska leka. Till Sandbergs försvar får man väl säga att han inte är den ende som duperats av Christianson.
Citera
2017-05-15, 07:58
Medlem
LennartJahkels avatar
Jag säger bara "Bortom varje rimligt tvilvel"....
Citera
2017-05-15, 08:08
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, den tar upp sådant som DJ och DN ensidigt vinklat bort.

Med den infon (om det nu är sant) tar hela fallet en helt ny vändning; det är ju i princip all stödbevisning som behövs för att binda barnen både till platsen och till dödsfallet. Och då kan man ju fråga sig varför det dels inte var med i Kevinrapporten istället för psykologtramset, dels varför det hela tiden beskrivits som att föräldrarna reviderade sitt vittnesmål. En dagboksanteckning från morddagen väger mycket tyngre än ett vittnesmål eftersom vittnesmål lätt kan influeras av dels den som förhör, dels av situationen, dels av vad för ny info som tillkommit, dels av vad som glömts bort.

Jag är mållös över hur något så viktigt kan dyka upp först nu.
Citera
2017-05-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SollentunaMicke
Ganska allvarligt om Josefsson undanhållit sådan här fakta från sina dokumentärfilmer:

Bästa vännnen till ena barnet och de säger han ligger i vattnet. Och styvmamman svarar "det är kevins mammas bekymmer".. ja jävlar. Nu fick detta fallet en helt ny vändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in