2017-05-13, 21:18
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Menar du att man i en mordutredning med rättsmedicinsk obduktion inte tog fingeravtryck på offret?
Inte 1898 utan 1998?

Kan inte säga emot för jag har ingen aning, men du kanske har fakta om detta.

Om det är sant är det ju kardinalfel redan på ruta ett! Om Kevin försökt komma loss från någon med pinnen har han sannolikt tagit i pinnen. Inga vantar på barn i augusti - hans fingeravtryck skulle nog funnits där om pinnen var mordvapnet. Nu vet vi alltså inte om han tagit i pinnen??

Varken DNA eller fingeravtryck enligt polisens egen rapport om fallet.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsmun
Kan någon fylla ett par luckor åt mig?

Jag har totalt missat var bevisningen säger att Kevin blev mördad under just den tiden som familjerna åt middag - alltså den tiden dom har alibi för. Någon som vet mer?

Sen undrar jag om det finns någon information om var Kevin skulle ha befunnit sig? Alltså om det var bestämt att han skulle vara ute och leka med just bröderna till exempel. Vad skulle Kevin göra?

Sorry om jag slarvat med min research, men alldeles för många sidor att leta igenom!

Se länken ovan ditt inlägg.

Exakt tidpunkt för mordet saknas alltså.

Barnen hade inte bestämmt att de skulle leka med Kevin.
Citera
2017-05-13, 21:23
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Tack!
Han är alltså inte heller verksam i tjänst längre?

Frågan är väl om han inte kommer att behöva lite juridiskt stöd och hjälp framöver.

Han lär väl behöva skydd mot pöbeln här om inte annat. De gutmenchen som anser att R & C är oskyldiga har ju här i tråden antytt om karma och hur illa han ska få det och att olyckan var rätt åt honom
Citera
2017-05-13, 21:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Enligt Leif GW kommer han inte behöva juridisk hjälp eftersom sådana som RS aldrig behöver ta ansvar för vad de ställt till med.

Se denna intervju med Leif GW & DJ om fallet:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-h%C3%A4r-%C3%A4r-stora-misstaget-i-kevin-fallet-3914236

Tack för länken! Hade inte sett detta tidigare.

DJ och LGWP säger ju precis det jag också tyckt (utan att jag för den skull ens är nära deras kunskap )

* Bevistalan borde ha gjorts. Fungerar som en domstolsförhandling där åklagare och försvarare talar för sin respektive sak och domstol slår fast om bevisen duger till fällande dom. Men man avkunnar ingen dom eftersom de gäller barn.

* det hade aldrig gått att fälla en vuxen på dessa underlag

* brödernas föräldrar och inte heller bröderna har någonsin fått ta del av förundersökningsmaterialet. Polisen gick bara ut och slog fast i presskonferens att de var skyldiga och ingen fick se vad polisen hade för bevis. Varken de "skyldiga", deras målsmän eller någon annan. Det gick ju inte att säga emot då.

* detta tyckande hos utredare som bestämt sig för något och försöker vaska fram bevis för sin tes påminner enligt LGWP väldigt mycket om Quick-fallet.

Hur sjutton har det fått gå till på detta sätt?

Min misstanke är fortfarande att den gemensamma nämnaren för vansinnet är minnesforskarren prof. S-Å Christiansson. Där S-Å Chr går in går sans, förnuft och vett ut. Deslegitimera karln nu!
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-13 kl. 21:37.
Citera
2017-05-13, 21:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Enligt Leif GW kommer han inte behöva juridisk hjälp eftersom sådana som RS aldrig behöver ta ansvar för vad de ställt till med.

Nej och det ska de inte heller behöva göra. Det ska eskaleras till överordnande som ska ta smällen.
Citera
2017-05-13, 21:32
Medlem
Leif GW Perssons teori att Kevin blev mördad på lastpallen låter trovärdig tycker jag
Att Kevin kan ha legat på magen på pallen och blivit nedtryck och strypt mot kanten
Därav ett rektangulärt märke på halsen och kanske märken på underlivet
Och att det är ett äldre barn eller en vuxen som mördade Kevin

Lars Anrell skriver att "mitt hjärta gråter" när jag ser dokumentären om fallet Kevin - hur man behandlade de två pojkarna
Och jag instämmer, jag tittade bort en stund när Sandberg var som jävligast
Att se 5-åringens kroppsspråk då och när han tittade upp på Sandberg blev bara för mycket, och då är jag trots allt ganska härdad

Jag tänker också på bonusmamman som var med i första förhöret
När hon började gråta då 5-åringen berättade att Kevin mördades med en jättestor kniv
Och polisen berättade inte för henne efter förhöret att det var fel att Kevin dog inte pga att mördaren hade en jättestor kniv
Hon tror när dom kliver ut från polisstationen efter förhöret att 5-åringen har bevittnat en slakt av Kevin med en jättestor kniv
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att hon åkte in på psykkliniken - tusen oroliga tankar måste ha farit runt i hennes huvud
Men då kommer polisen till psykkliniken och får henne att ändra sin återgivning av mordkvällen. Hon ändrar det till att "kanske hörde hon...)? På psykkliniken där hon var inlagd en vecka och utan man eller advokat närvarande?

Jag hoppas att denna familj förstår att dom har absolut ingen skuld i denna skandal
Dom ville hjälpa polisen - och denna lilla grupp av poliser med Sandberg i täten skulle ha varit trafikpoliser istället (och därmed inget ont om trafikpoliser &#128518
Citera
2017-05-13, 21:40
Medlem
Om det visar sig att professor Christansson varit drivande till att pojkarna dömdes - då är hans karriär slut
Citera
2017-05-13, 21:43
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Om man dödar ett litet barn - planerat eller av misstag - och vill gömma kroppen, inte sjutton lägger man den på en brygga, lastpall eller på stranden. Man lägger den i vattnet.
Alla gånger att döda läggs i vattnet. Dels för att undgå upptäckt, dels för att låtsas drunknad och dels för att många spår, hårstrån egna klädesfibrer, ev sperma etc tvättas bort.

Detta talar möjligen för att en barn eller en yngre okunnig gärningsman kan ha gjort det.
Eller att Kevin faktiskt inte blivit mördad, att blåmärkerna i underlivet var något dygn gamla, vilket inte gick att utesluta och att skadan på halsen kommit till på något annat sätt. Petechiala blödningar i ögonen har kommit av brist på luft, oavsett varför.

Hur djupt var det där lastpallen låg - måste man inte vada ut dit? Vem hade blöta kläder? Såvitt jag minns var inte Kevins kläder blöta? En vuxen gärningsman hade aldrig burit ut en torr Kevin och lagt honom till allmän beskådan på lastpallen, aldrig. Det är ju som att berätta vad som hänt. Man hade lagt honom i vattnet.

Att pojkarna på 5 och 7 år skulle orkat bära en torrskodd kropp på 18 kg och placera denna på lastpallen är bara inte sannolikt. De skulle dessutom själva vara blöta.

Så antingen har Kevin tagit sig dit själv och då är det korta barnets kläder blöta - eller har torkat i augustivärmen men ej på ryggsidan av kroppen - eller så var hela Kevin torr och då har någon lagt honom där. Och då har denne gärningsman själv blivit blöt.

Helt enig.
Lastpallen omgavs av ett mycket tätvuxet vassband. Om mördaren var fysiskt kapabel att lyfta liket hade det inneburit ett fantastiskt effektivt gömställe att bara hiva in kroppen i vassen.
Att ta sig till lastpallen från vattnet för att hämta liket vid ett senare tillfälle skulle vara snudd på omöjligt, eftersom man isåfall först skulle behövt forcera 20 meter tät vass.

Börjar mer och mer luta åt något udda olycksfall.
Citera
2017-05-13, 21:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Om det visar sig att professor Christansson varit drivande till att pojkarna dömdes - då är hans karriär slut

Ja det är den nog - för han var mycket drivande i pojkarnas behandling och syndabocksförklaring.

Men hans karriär borde varit slut redan efter Quick-skandalen - och Margit-sektens avslöjanden. Han hade väl uppgett att Margit var den person och mentor som han stog närmast i hela välden, om jag inte minns fel.

S-Å Chr böcker om seriemördare och förhörstteknik borde i vart fall inte användas som kurslitteratur...
Hans värde som föreläsare torde vara noll. Möjligen som ett intervjuobjekt av intresse för hur någon kan göra så många fel - som Machiarini ungefär.
Citera
2017-05-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Det får vi verkligen hoppas! Han har fått hålla på allt för länge med sina trollerikonster om du frågar mig.
Citera
2017-05-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
En sjuåring och en femåring kan lätt lyfta en 4-åring tillsammans om de vill. Hur de agerade vid vallningen säger inte hela sanningen. De kanske var less när de skulle göra detta.
Till vilken grad han släpade i marken när det väl skedde kan man inte avgöra.
Vid lastpallen så hade även pojkens morfar och räddningstjänst klampat runt. Det sågs från början som en drunkningsolycka så spår kan vara svåra att se i efterhand då det inte direkt behandlades som en brottsplats.
Att kalla det bevisat att det inte kan ha gått till så är därmed inte sant.

På pinnen fanns det avtryck som kan ha kommit ifrån möjligen Kevin. Fingeravtryck togs ej på Kevin.
Den kan ha varit inblandad eller inte. Att kalla det bevisat att den inte gjort det är fel.

En sjuåring och en femåring kan inte lyfta en fyraåring tillsammans om det är dödvikt och verkligen inte utan att släppa barnet rejält, om det ens går då. Det är så pass mycket tyngre än man oftast tror. Jag får en känsla att du har bestämt dig för att de är skyldiga, oavsett vad som kommer fram och kommer komma fram? Rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-05-13, 22:00
Medlem
Ser att många skriver att Kevins DNA inte fanns på den avbrutna pinnen som blev bevismaterial som mordvapnet, och så är det enligt polisens utredning.

Men i Ondskan, säsong 1 avsnitt 6, så säger Rolf Sandberg att "en pinne hittades med Kevins fingeravtryck"! Se från ca 18.20 min, Rolf Sandberg nämner Kevins fingeravtryck vid ca 20.26 min in i avsnittet.

Citat:
https://www.viafree.se/program/samhalle/ondska/sasong-1/avsnitt-6
Senast redigerad av Anna.Q 2017-05-13 kl. 22:12.
Citera
2017-05-13, 22:26
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Ser att många skriver att Kevins DNA inte fanns på den avbrutna pinnen som blev bevismaterial som mordvapnet, och så är det enligt polisens utredning.

Men i Ondskan, säsong 1 avsnitt 6, så säger Rolf Sandberg att "en pinne hittades med Kevins fingeravtryck"! Se från ca 18.20 min, Rolf Sandberg nämner Kevins fingeravtryck vid ca 20.26 min in i avsnittet.

Då säger han emot hjelmgrenrapporten så skulle tro att RS minne sviker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in