2017-05-17, 21:27
  #349
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför hittar du på egna frågor som TS inte ställt?

Därför att det protesterades mot Ts redovisning av tillgångar, då ställde jag frågan så dessa protesterare kunde definiera vad de protesterade mot så det inte stannade vid ett allmänt gnäll. Det stannade vid allmänt gnäll.


Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Dessutom är dina fråga trams, du har ingen aning om vad bostaden är värd när du skall sälja den som 93 åring och flytta in på ålderdomshem.



Nej det vet man ju inte. Det är ingen som hävdar det heller.
Följer däremot Ts fastighetsvärderingarna i området så får han ju ett hum om saken, sen om 4.5 år efter trådstarten så ser han till att värdera kåken. Den plus eller minussiffran han då får jämfört med sitt dåvarande bolån läggs då till eller dras bort från sista raden i sammanfattningen.

Nu har du redan hållit med mig i sakfrågan så jag vet inte varför du drar upp detta igen, har du ångrat dig?


Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Din fråga är ungefär som
-TS har ett hus värt 6 miljoner och 5 miljoner i skuld, huset brinner ner och han har glömt att försäkra det men på onsdag vinner han 13 kr på lotto, är TS miljonär?

Svaret på den frågan är då (för 20e gången nu tror jag) att om Ts fortfarande har en nettoförmögenhet som motsvarar en miljon valutaenheter av just den specifika valutan han vill vara miljonär i, ja då är han miljonär.

Ser ni vad lätt det är för mig att svara på alla era frågor medans ni slår knut på er själva i er strävan att inte svara?

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det är ju bara en massa spekulationer eftersom ingen vad kåken kommer bli värd.

Det blir ett ungefärligt uppskattat värde fram tills allt ska summeras, sen blir det ju mer konkret. Även om en tillgång inte likvideras så har den ju ett värde förstår du.

Men du kan också få en chans att svara på fråga 2 (fråga 1 svarade du ju JA på medans Herr Larsson svarade NEJ, spännande!):

Vilka tillgångar anser du vara okej för Ts att tillgodoräkna sig i slutet på dessa 4.5 år?
Citera
2017-05-17, 21:39
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Nja, då bör du nog tänka om unge man. Ifall du låter din ekonomi raseras fastän du är god för 11 miljarder så borde du förstå att du tänker fel. Jag förstår vad du menar, men du måste förstå att alla skulder är inte till din nackdel.
Äger en hyresfastighet med lån på så vet att alla skulder inte är en nackdel, kommer aldrig amortera bort hela lånet på hyresfastigheten.

Men på min privata bostad vill jag inte ha några lån, vill vara fri och rik på riktigt.
Citera
2017-05-17, 21:40
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Därför att det protesterades mot Ts redovisning av tillgångar, då ställde jag frågan så dessa protesterare kunde definiera vad de protesterade mot så det inte stannade vid ett allmänt gnäll. Det stannade vid allmänt gnäll.




Nej det vet man ju inte. Det är ingen som hävdar det heller.
Följer däremot Ts fastighetsvärderingarna i området så får han ju ett hum om saken, sen om 4.5 år efter trådstarten så ser han till att värdera kåken. Den plus eller minussiffran han då får jämfört med sitt dåvarande bolån läggs då till eller dras bort från sista raden i sammanfattningen.

Nu har du redan hållit med mig i sakfrågan så jag vet inte varför du drar upp detta igen, har du ångrat dig?




Svaret på den frågan är då (för 20e gången nu tror jag) att om Ts fortfarande har en nettoförmögenhet som motsvarar en miljon valutaenheter av just den specifika valutan han vill vara miljonär i, ja då är han miljonär.

Ser ni vad lätt det är för mig att svara på alla era frågor medans ni slår knut på er själva i er strävan att inte svara?



Det blir ett ungefärligt uppskattat värde fram tills allt ska summeras, sen blir det ju mer konkret. Även om en tillgång inte likvideras så har den ju ett värde förstår du.

Men du kan också få en chans att svara på fråga 2 (fråga 1 svarade du ju JA på medans Herr Larsson svarade NEJ, spännande!):

Vilka tillgångar anser du vara okej för Ts att tillgodoräkna sig i slutet på dessa 4.5 år?

Han är miljonär på pappret den dagen JA, dagen efter har vi ingen aning om.
Citera
2017-05-17, 22:08
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Suck..
För att jag inte vill ha lån på mitt boende, vart fan är världen på väg när det räknas som normalt att ha skuld?
Citera
2017-05-17, 22:11
  #353
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Han är miljonär på pappret den dagen JA, dagen efter har vi ingen aning om.


Precis, man är bara miljonär så länge nettotillgångarna är (jämförbara med) exakt eller fler än en miljon valutaenheter. Om man sen äger Pund, Klockor, Fastigheter, Gamla jänkare, Guld, Obligationer eller SEK spelar ingen roll. Här skiljer sig du och jag ingenting åt. Du och Herr Larsson har däremot helt olika åsikter här.

Sen kan man lura sig själv och intala sig att något man äger är mer värdefullt än vad det är på öppna marknaden, men där spelar tillgångsslaget ingen roll heller. Beroende på hur mycket tillgångar du har av ett enskilt slag så kan du heller kanske inte likvidera allt.

Stefan Perssons förmögenhet ligger mycket i H&M-aktier. Det betyder inte att han kan sälja alla aktier han äger på öppna marknaden och fortfarande vara lika rik. Det skulle krascha aktiekursen.

Äger du första exemplaret av Kalle Anka och nyser i det så skulle det krascha värdet.

Är du släkt med en känd konstnär som du fått ärva och då trycker ut ett helt magasin med tavlor så sänker det värdet på tavlorna.

Köper du Fingerprint för en miljon till kursen 120:- så är det inte längre värt en miljon.

Och så vidare. Självklart.

Så visst blir allas förmögenheter till viss del uppskattade, det säger jag inget om. Om du säljer av hela tid aktieportfölj på ett bräde så påverkar det säkert marknaden, eller hur?

Jag äger t.ex 35.000 Starbreeze A, de värderas till 15:- styck idag. Skulle jag sälja alla så får jag nog knappt 12-13 spänn kanske.

Men att för den sakens skull hävda att allting som inte är svenska kronor är värdelöst är helt sjukt. Man jämställer alltså en fullt betald bostadsrätt med en hyresrätt. Det är sjukt och fel. Helvilset resonemang.
Citera
2017-05-17, 22:13
  #354
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
För att jag inte vill ha lån på mitt boende, vart fan är världen på väg när det räknas som normalt att ha skuld?

Och ändå har du det. Du har väldigt svårt med dig själv, det är tydligt. Kräks i en vecka om du får en ökning av månadskostnaden med så lite som 200 kr och föraktar dig själv för att du har lån trots att du tycker det är så illa. Tror du behöver söka för det här, det kan inte vara sunt att gå omkring och må så här illa hela tiden.
Citera
2017-05-17, 22:14
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
För att jag inte vill ha lån på mitt boende, vart fan är världen på väg när det räknas som normalt att ha skuld?

Du har ju skulder, så du borde ju tycka att det är en bra ide..Vad är skillnaden mellan att ha lån på ditt boende och ha lån på ett hus där andra bor? På vilket sätt hade läget förändrats av att ha lån på ditt eget boende och för de pengarna du frigjort köpa ett hyreshus?
Citera
2017-05-17, 22:21
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Du har ju skulder, så du borde ju tycka att det är en bra ide..Vad är skillnaden mellan att ha lån på ditt boende och ha lån på ett hus där andra bor? På vilket sätt hade läget förändrats av att ha lån på ditt eget boende och för de pengarna du frigjort köpa ett hyreshus?
Hyreshuset är något som inte kostar mig något utan ger en inkomst var månad.
Min bostad kostar pengar var månad och ger ingen inkomst var månad.
Huset på Phuket har jag inget lån på och kostar väldigt lite men är ren lyxkonsumtion då jag vare sig behöver det eller att det ger mig inkomst var månad.

En investering GER en pengar var månad, en bostad KOSTAR pengar var månad.
Citera
2017-05-17, 22:24
  #357
Medlem
Diablo1118s avatar
Väldigt låg kvalité på flera inlägg och en hel del trams och OT.
Har raderat flera inlägg och kommer fortsättningsvis dela ut varningar för OT och radera inlägg med dålig läsvärde och bristande kvalitet.

/mod
Citera
2017-05-17, 22:26
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hyreshuset är något som inte kostar mig något utan ger en inkomst var månad.
Min bostad kostar pengar var månad och ger ingen inkomst var månad.
Huset på Phuket har jag inget lån på och kostar väldigt lite men är ren lyxkonsumtion då jag vare sig behöver det eller att det ger mig inkomst var månad.

En investering GER en pengar var månad, en bostad KOSTAR pengar var månad.

Du förstår alltså fortfarande inte.. sånt här får mig att tappa tron på hela mänskligheten. Visa mig din uträkning på hur du kan tjäna på att låna till ett hyreshus jämfört med att ha ett lån på din bostad och casha motsvarande summa i hyreshuset.
Citera
2017-05-17, 22:48
  #359
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem har påstått att allting som inte är svenska kronor är värdelöst?

Det har antytts av Herr Larsson. Eftersom allt som inte är likvida medel anses ha värde 0 i sin sammanställda förmögenhet så blir det ju så.

Är en betald bostad värd 0 så är det ju precis lika mycket som en hyresrätt.
__________________
Senast redigerad av framtand 2017-05-17 kl. 22:55.
Citera
2017-05-17, 23:01
  #360
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Det har antytts av Herr Larsson. Eftersom allt som inte är likvida medel anses ha värde 0 i sin sammanställda förmögenhet så blir det ju så.
Du vet mycket väl att jag utgår ifrån HNWI, dvs tillgångar exklusive huset du bor i. Detta iom att man måste ha en bostad. Löjliga frågor fick löjliga svar, så dra inte ner diskussionen igen så pappa Diablo stänger av oss båda ifrån forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in