Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det där får du gärna utveckla.
1. Hur menar du med att det är ett nollsumespel?
2. På vilket sätt påverkar det om TS ska ta med det i sina kalkyler?
Jag förstår ärligt talat inte vad du tycker är oklart. Vi har gått igenom detta flera gånger nu.
Att göra en förtjänst kräver att du handlade för under marknadsvärdet, eller att marknadsvärdet ökar över tid. Problemet med att bostadsspekulera med just egna hemmet, är att du inte kan återta ditt kapital utan att bli hemlös. även om marknadsvärdet ökar på din bostad, så ökar även grannens du vill flytta till. Siffran X är alltid konstant till boendet, men X varierar utifrån om du köper billigare, dyrare, eller varierar belåningsgrad på bostad. X är därför aldrig känt förrän vid försäljning och återinvestering i ny bostad. Pengarna finns där, de är dina, men de är även i sig fiktiva för du kommer inte åt dem utan att förändra din boendesituation. Spekulerar du med en externa bostadsinvesteringar, så vet du värdet på din förtjänst, för du inte har ett krav att fortsätta investera kapitalet i fastigheter. Spekulerar du med egna hemmet så bör du inte beräkna tillgångarna förrän efter förtjänsten är fastställd, eftersom du måste veta summan av X som ska gå till det nya hemmet.
Men det är en smaksak. Summan finns där och är i ditt namn, men jag själv väljer inte att realisera summan förrän jag själv fått Tillgång till delen som blir över vid försäljning. Föreslår därför att TS gör detsamma, för att inte tappa momenten utan att han drivet ska fortsätta jaga miljonen Att ha på kontot.