2017-05-14, 20:16
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om nu SVT haft lite kurage hade de struntat i att lägga upp programmet över tre veckor. Varför gör de det till en följetong? Det hade väl varit på sin plats att visa delarna efter varandra i samma vecka. Nu sitter i stället journalisterna och köper sig utrymme över en längre tid för att mjölka ut maximalt i deras eget intresse.
Varför visades Sagan om Ringen vart tredje år? Detta är ingen doktorsaahandling eller vetenskaplig rapport. Man gör det för att skapa intresse och att folk väntar. Att experter analyserar det dom sett. Andra medier tar upp fallet osv Framför allt är den nte gjord för den här tråden
Citera
2017-05-14, 20:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Ja det är precis det som känns så läskigt med det här fallet. Något jag också reagerar på är att erkännandet inte ska finnas dokumenterat utan något som jag förstått det endast RS har hört? Eller var det även de två förhörsledarna som tog del av erkännandet? Hur som helst så låter det mycket vagt att erkännandet som ledde till pojkarnas "skuld" inte ens har funnits tillgängliga att se av alla som hade hand om polisutredningen utan enbart av de som förhörde pojkarna vid tillfället. Det är alltså deras ord om vad de hört pojkarna säga vid ett förhör som man får förlita sig på.. även åklagaren antar jag?

Ja det uppges att bröderna erkänt inför ett par personer - en eller två? - och hela fallets lösning bygger på detta. Men all annan bevisning, teknisk eller vittnesuppgifter, saknas helt.

Dessutom hade just de en eller två personerna en tes om att bröderna skulle vara skyldiga och dessa personer blev också befordrade efter att ha hittat mördarna och fått fram dessa erkännanden.
Och just precis dessa rediga och korrekta erkännanden är inte bandade och kan lyssnas på av någon annan.

Det är synnerligen rättsosäkert. Så kan det inte få gå till. Det är detta som nu måste utredas, egentligen inte vem som är skyldig eller oskyldig, utan utredningens viktigaste syfte måste vara att ta fram hur det gått till. Om det dessutom nu visar sig att det drabbat två oskyldiga barn och deras anhöriga bör faktiskt de ansvariga kunna ställa till svars. Kanske har någon fabricerat uppgiften om brödernas erkännande??
Citera
2017-05-14, 20:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Ja det är precis det som känns så läskigt med det här fallet. Något jag också reagerar på är att erkännandet inte ska finnas dokumenterat utan något som jag förstått det endast RS har hört? Eller var det även de två förhörsledarna som tog del av erkännandet? Hur som helst så låter det mycket vagt att erkännandet som ledde till pojkarnas "skuld" inte ens har funnits tillgängliga att se av alla som hade hand om polisutredningen utan enbart av de som förhörde pojkarna vid tillfället. Det är alltså deras ord om vad de hört pojkarna säga vid ett förhör som man får förlita sig på.. även åklagaren antar jag?
DN har sett RS egna anteckningar från och det verkar som styvmamman var med om jag minns rätt. Artikeln är bakom betalvägg och jag vägrar betala. Anteckningarna gav inte mycket
Citera
2017-05-14, 20:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Åklagaren ansåg inte att bevistalan behövdes. Men nu i efterhand kan man ju se att det hade varit bra.

Som det står i artikel du länkade till så är det inte helt okomplicerad. Tydligen är man restriktiv med sådana processer. Det innebär ytterligare press på barnet. Det kanske är vanligare att man gör det idag än vad det var 1998?

Ja du har rätt.
Men jag förstår egentligen inte varför det skulle vara ytterligare en press på barnen, som det står i artikeln.

Barnens videoförhör skulle visats upp i rätten, liksom de vuxna inblandade utredarna, förhörsledarna etc.
Men inte skulle en 5 och en 7 åring suttit med i rättssalen!?
Det sker ju aldrig annars - alla vittnesmål etc är videoinspelningar.

Så att det hela värderas igen - utan barnens medverkan - kanske inte skulle blivit mer stress på barnen än det var att i TV bli utpekade som mördare utan att kunna säga emot.
Citera
2017-05-14, 20:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Varför visades Sagan om Ringen vart tredje år? Detta är ingen doktorsaahandling eller vetenskaplig rapport. Man gör det för att skapa intresse och att folk väntar. Att experter analyserar det dom sett. Andra medier tar upp fallet osv Framför allt är den nte gjord för den här tråden

Du ser inte skillnaden mellan Sagan om Ringen en uppdiktad berättelse och en allvarlig händelse i verkligheten som drabbat människor som ett trauma? Allvarligt, din kommentar tar nog priset och man tar sig åt huvudet.
Citera
2017-05-14, 20:28
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Håller med om det. Har också undrat om det inte gått att göra det på ett helt annat sätt. Om de måste ha med så mycket "privata" saker med Sandberg, om bandyn,och allt det där osv. Det känns kletigt och lite onödigt. Lite intigritetskränkning över det. Likaså, hade det inte gått att vara helt öppna från början med att man undrade om det gått till på rätt sätt.
Det känns lite som att "göra bra TV" fått för stor betydelse.
Och apropå pk som diskuterats här: först springer alla åt ett håll, sedan springer alla åt ett annat håll.
Jag tycker att det är viktigt att det undersöks noga. Själv tror jag att bröderna är helt oskyldiga och att det handlar om en rättsskandal. Men de hade kunnat korta ner programmen, och sända dem tre kvällar i rad.

Jag tycker det är en viktig pusselbit i hur det kunde gå så fullständigt fel med utredningen, detta att Sandberg är tävlingsmänniska och mediekåt. Personteckningen av honom i dokumentären är högst relevant.
Citera
2017-05-14, 20:30
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ni som hyllar DJ, tycker ni på fullt allvar att dokumentären är objektiv och riktad åt båda hållen? Eller kan ni hålla med om att det är ett försvarsarbete? Jag tror inte att bröderna gjorde det. Framförallt tycker jag inte att de skulle ha blivit utpekade på det material som presenterats. Men det är inte tack vare DJs dokumentär, den tycker jag är ganska värdelös.

Den är givetvis vinklad som ett försvar. Emot den står nämligen allt annat som tidigare har publicerats om det här fallet, inklusive en polisutredning och en rapport som slår fast "sanningen". Maktbalansen mellan denna dokumentär och all tidigare publicitet är rätt skev, och det är inte till försvarets fördel.

I mina ögon hade en annan vinkel varit helt otänkbar och inte bidragit till att fallet nu granskas på nytt.
Citera
2017-05-14, 20:32
Medlem
Citat:
Om nu SVT haft lite kurage hade de struntat i att lägga upp programmet över tre veckor. Varför gör de det till en följetong? Det hade väl varit på sin plats att visa delarna efter varandra i samma vecka. Nu sitter i stället journalisterna och köper sig utrymme över en längre tid för att mjölka ut maximalt i deras eget intresse.

Har Dokument Inifrån någonsin visats mer än veckovis?
Citera
2017-05-14, 20:33
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Du ser inte skillnaden mellan Sagan om Ringen en uppdiktad berättelse och en allvarlig händelse i verkligheten som drabbat människor som ett trauma? Allvarligt, din kommentar tar nog priset och man tar sig åt huvudet.
Ville bara påpeka varför man delar upp en dokumentär i flera delar. Du verkar inte fatta hur man gör TV. Men om du tar dej för huvudet är likgiltigt för mej
Citera
2017-05-14, 20:34
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Formatet är väl anpassat efter vana tablå-tv-tittare - såna som inte klämmer tre säsonger av Black Sails på en helg, utan snällt väntar en vecka mellan programmen.

I väntan på del 3 försöker jag lyssna av vad som hänt på radio sedan fallet åter uppmärksammades. Lyssnade nyss på detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6690525
"En av de som kritiserat utredningen i Dagens Nyheters publicering är Sara Landström, docent vid Göteborgs universitet som forskar kring förhör av små barn.

– Det är framförallt att det är många och väldigt långa förhör. Att förhöra små barn är ingen enkel uppgift och man behöver anpassa förhören till barnens ålder och mognad. Det har man inte gjort här, säger hon till Sveriges Radio Ekot"
Citera
2017-05-14, 20:34
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Har Dokument Inifrån någonsin visats mer än veckovis?

Nej, publiceringen följer tablån.
Citera
2017-05-14, 20:35
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Ville bara påpeka varför man delar upp en dokumentär i flera delar. Du verkar inte fatta hur man gör TV. Men om du tar dej för huvudet är likgiltigt för mej
Och det är för att man vill att det ska vara som med Sagan om ringen!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in