2017-05-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ni som hyllar DJ, tycker ni på fullt allvar att dokumentären är objektiv och riktad åt båda hållen? Eller kan ni hålla med om att det är ett försvarsarbete? Jag tror inte att bröderna gjorde det. Framförallt tycker jag inte att de skulle ha blivit utpekade på det material som presenterats. Men det är inte tack vare DJs dokumentär, den tycker jag är ganska värdelös.
Jag "hyllar" DJ av anledningen att han har kastat ljus på det här fallet igen så att utredningen kan granskas juridiskt. Av den rapport man kan läsa som RS sammanställt så verkar det ju vara på ganska vaga grunder man har förklarat fallet som löst. Sedan är jag fullt medveten om att DJ säkerligen har en egen subjektiv uppfattning av fallet som säkert har påverkat framställningen av dokumentären, så är det ju oftast med dokumentärer. Jag gillar ändå att man får en inblick i förhören med barnen men man får givetvis invänta de juridiska slutsatserna som kommer dras när de är färdiga med granskningen av utredningen. Innan dess säger jag varken bu eller bä om pojkarnas skuld men en objektiv juridisk prövning förtjänar de.
Citera
2017-05-14, 19:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Efter allt lidande de tvingats utstå pga RS och SÅC så tycker jag gott att de kan få en dokumentär "vinklad" till deras fördel. Innehållet som presenteras talar för sig, och eftersom de har varit oskyldigt "dömda" i 19 år så förtjänar de offentlig upprättelse.

Om nu SVT haft lite kurage hade de struntat i att lägga upp programmet över tre veckor. Varför gör de det till en följetong? Det hade väl varit på sin plats att visa delarna efter varandra i samma vecka. Nu sitter i stället journalisterna och köper sig utrymme över en längre tid för att mjölka ut maximalt i deras eget intresse.
Citera
2017-05-14, 20:01
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Jag "hyllar" DJ av anledningen att han har kastat ljus på det här fallet igen så att utredningen kan granskas juridiskt. Av den rapport man kan läsa som RS sammanställt så verkar det ju vara på ganska vaga grunder man har förklarat fallet som löst. Sedan är jag fullt medveten om att DJ säkerligen har en egen subjektiv uppfattning av fallet som säkert har påverkat framställningen av dokumentären, så är det ju oftast med dokumentärer. Jag gillar ändå att man får en inblick i förhören med barnen men man får givetvis invänta de juridiska slutsatserna som kommer dras när de är färdiga med granskningen av utredningen. Innan dess säger jag varken bu eller bä om pojkarnas skuld men en objektiv juridisk prövning förtjänar de.
Det tycker jag också men jag tror inte att det går att ordna. Det kan inte bli någon domstolsprövning idag. Däremot kan de komma att avskrivas inom ramen för förundersökningen. Det är ingen objektiv juridisk prövning men alltid något.

Teoretiskt skulle de kunna föra någon form av skadeståndstalan mot staten men jag tror att det skulle vara ganska dödfött. En liten chans finns att staten självmant utger någon form av ersättning men det är ju inte heller någon objektiv juridisk prövning.
Citera
2017-05-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det hela har ju varit sekretessbelagt - inte ens bröderna som vuxna eller deras föräldrar när de var barn har fått tillgång till FUP eller se sina egna videoförhör.

Visst sekretess när det gäller barn i all ära. Men när barn utpekas som mördare - borde inte sekretessen falla bort så att i vart fall de själva eller deras juridiska ombud får tillgång till materialet?
Vem skyddas och gynnas av sekretessen?

Utredarna visste att detta aldrig skulle prövas i domstol och de visste också att det skulle sekretesstämplas. Ingen skulle kunna ifrågasätta utredningen. Den kunde skötts hur illa som helst - vilket kanske också har skett.
Utredarna kunde pekat ut Mollgan som mördare i TV - och ingen skulle kunna säga emot eller kunna kontrollera om det stämde. Den polisiära domen avkunnades inför hela Sverige.
Ja det är precis det som känns så läskigt med det här fallet. Något jag också reagerar på är att erkännandet inte ska finnas dokumenterat utan något som jag förstått det endast RS har hört? Eller var det även de två förhörsledarna som tog del av erkännandet? Hur som helst så låter det mycket vagt att erkännandet som ledde till pojkarnas "skuld" inte ens har funnits tillgängliga att se av alla som hade hand om polisutredningen utan enbart av de som förhörde pojkarna vid tillfället. Det är alltså deras ord om vad de hört pojkarna säga vid ett förhör som man får förlita sig på.. även åklagaren antar jag?
Citera
2017-05-14, 20:02
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ni som hyllar DJ, tycker ni på fullt allvar att dokumentären är objektiv och riktad åt båda hållen? Eller kan ni hålla med om att det är ett försvarsarbete? Jag tror inte att bröderna gjorde det. Framförallt tycker jag inte att de skulle ha blivit utpekade på det material som presenterats. Men det är inte tack vare DJs dokumentär, den tycker jag är ganska värdelös.

Tycker du att de dokumentärserie och radioprogram som visats tidigare genom åren varit objektiva?
Citera
2017-05-14, 20:03
Medlem
Citat:
Det räcker naturligtvis inte ensamt till att binda bröderna till mordet. Men det har väl ingen, inte ens RS, påstått.

Jag tolkar Conz111 vars inlägg jag citerade som att han menar att enda anledningen till att de (eventuellt) var blöta är att de är mördarna...
Citera
2017-05-14, 20:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Tycker du att de dokumentärserie och radioprogram som visats tidigare genom åren varit objektiva?
Går inte att jämföra eftersom de inte haft tillgång till FU-materialet. Men de har varit dåliga och meningslösa eftersom ingenting har ifrågasatts.
Citera
2017-05-14, 20:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tolkar Conz111 vars inlägg jag citerade som att han menar att enda anledningen till att de (eventuellt) var blöta är att de är mördarna...
Ok, noterade inte det.
Citera
2017-05-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Kolla på avsnitt 1 av dokumentären introt. Han ringer pappan och säger något i stil med "jag har alltid haft känsla av att något inte gick rätt till här.."
Vetenskapligt och en sund inställning tycker du om man ska gräva i det här? Man hittar det man söker.

Ditt så kallade "citat" från dokumentären stämmer inte överhuvudtaget. Titta en gång till!

Vad skulle killarna vinna på att vara med i en falsk dokumentär som inte visar sanningen? De skulle förstås bara förlora på det och skulle därför aldrig delta i något sådant. Killarna vet att juristerna kommer granska fallet och har därför skaffat advokat innan dokumentären sändes. De vet att de kommer bli kända i hela landet. Om dokumentären var osann skulle de alltså inte delta.
Citera
2017-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Brödernas advokat TO tror i artikeln nedan att de kommer att frias helt - detta innan beslut om att granska det hela på nytt kom.

Vi är många som förundras över man inte explicit i detta mycket speciella fall ordnade med en Bevistalan. Lätt att informera vårdnadshavarna om att begära detta och sannolikt inte omöjligt att åklagaren också ville få fallet juridiskt belyst och hade godkänt en Bevistalan.

Ett fall utan ett enda tekniskt bevis och vittnesuppgifter som bl a beskriver alibi för de utpekade barnen samtidigt som man tydligen inte ens har bandade förhör på något erkännande.
Det är väl självklart att fallet inte kan avslutas med att polisen avkunnar "dom" om vem som är skyldig i TV. Det måste först fått prövas juridiskt genom en bevistalan. Allt annat är ett övergrepp i rättssak och rent förtal från utredningskollektivet gentemot barnen.

https://www.svd.se/jurist-kevin-fallet-hade-kunnat-provas-i-domstol/om/kevin-fallet

Åklagaren ansåg inte att bevistalan behövdes. Men nu i efterhand kan man ju se att det hade varit bra.

Som det står i artikel du länkade till så är det inte helt okomplicerad. Tydligen är man restriktiv med sådana processer. Det innebär ytterligare press på barnet. Det kanske är vanligare att man gör det idag än vad det var 1998?
Citera
2017-05-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om nu SVT haft lite kurage hade de struntat i att lägga upp programmet över tre veckor. Varför gör de det till en följetong? Det hade väl varit på sin plats att visa delarna efter varandra i samma vecka. Nu sitter i stället journalisterna och köper sig utrymme över en längre tid för att mjölka ut maximalt i deras eget intresse.

Håller med om det. Har också undrat om det inte gått att göra det på ett helt annat sätt. Om de måste ha med så mycket "privata" saker med Sandberg, om bandyn,och allt det där osv. Det känns kletigt och lite onödigt. Lite intigritetskränkning över det. Likaså, hade det inte gått att vara helt öppna från början med att man undrade om det gått till på rätt sätt.
Det känns lite som att "göra bra TV" fått för stor betydelse.
Och apropå pk som diskuterats här: först springer alla åt ett håll, sedan springer alla åt ett annat håll.
Jag tycker att det är viktigt att det undersöks noga. Själv tror jag att bröderna är helt oskyldiga och att det handlar om en rättsskandal. Men de hade kunnat korta ner programmen, och sända dem tre kvällar i rad.
Citera
2017-05-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Helt rätt, man har också dramatiserat det lite om en spännande följetong, för att tittaren ska kittlas. Det hade varit bättre om de gjort det strikt som faktaprogram med tre avsnitt ett varje dag, och samtliga upp på play direkt. Nu blir det osmakligt när de ska ha tittarsiffror och egen attention, på lilla kevins hemska döds "bekostnad".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in