2017-05-12, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Vart tränar du på ord?

HP Guiden!
Citera
2017-05-12, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collard.Greens
Du läste nog förslaget som presenterats för regeringen efter en utredning angående högskoleprovet. Detta kommer nog inte i bruk innan 2022 ändå.

Fan alltså hoppas verkligen de inte tar bort HP innan 2022. Har tänkt börja universitet 2018 och vill gärna ha en chans att byta utbildning ifall jag inte tycker om den... Mina betyg är ytterst medelmåttiga då jag var sjuk så mycket på gymnasiet. Fan alltså, vilka partier är det som vill ta bort HP och vilka vill behålla det?

HP är min enda chans...
Citera
2017-05-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Fan alltså hoppas verkligen de inte tar bort HP innan 2022. Har tänkt börja universitet 2018 och vill gärna ha en chans att byta utbildning ifall jag inte tycker om den... Mina betyg är ytterst medelmåttiga då jag var sjuk så mycket på gymnasiet. Fan alltså, vilka partier är det som vill ta bort HP och vilka vill behålla det?

HP är min enda chans...

De kommer inte ta bort provet. De vill endast ändra lite saker. Läs betänkandet själv.
Citera
2017-05-14, 19:08
Medlem
Citat:

HP är min enda chans...

Det kommer de inte att göra. Det är dock på förslag att man ska sänka provets betydelse till 2022. Jag tror att detta kommer att innebära att de som faktiskt fått bra resultat på HP men inte använt det kommer att söka in nu närmaste åren (ett provresultat är ju giltigt i 5 år). Så jag planerar att överskjuta mitt mål riktigt hårt till detta provet så att man är säker på att komma in.

Jag kör hpakademins webbkurs www.hpakademin.se/webbkurs och har redan förbättrat mig tillräckligt egentligen (Enligt det systemet iaf, svårt att veta dock, man kan ju skriva under sin förmåga väl på provet osv) men jag fortsätter och kör på för att nå så långt jag kan nu! De tar förresten bort sin rabatt idag (men de har de sagt tidigare också iofs men det stod i ett mail att de skulle ta bort rabatten idag)
Citera
2017-05-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paratax
Det kommer de inte att göra. Det är dock på förslag att man ska sänka provets betydelse till 2022. Jag tror att detta kommer att innebära att de som faktiskt fått bra resultat på HP men inte använt det kommer att söka in nu närmaste åren (ett provresultat är ju giltigt i 5 år). Så jag planerar att överskjuta mitt mål riktigt hårt till detta provet så att man är säker på att komma in.

Jag kör hpakademins webbkurs www.hpakademin.se/webbkurs och har redan förbättrat mig tillräckligt egentligen (Enligt det systemet iaf, svårt att veta dock, man kan ju skriva under sin förmåga väl på provet osv) men jag fortsätter och kör på för att nå så långt jag kan nu! De tar förresten bort sin rabatt idag (men de har de sagt tidigare också iofs men det stod i ett mail att de skulle ta bort rabatten idag)

Jag tror effekten av att de minskar kvoten överdrivs. Det är få som väntar över ett år att söka in och därför kommer nog endast de som söker 2021 som kommer påverkas märkvärt... (självklart kommer de efter 2022 påverkas av den minskade kvoten)
Citera
2017-05-16, 12:53
Medlem
Höjde mig från 1.3 till 1.6 nu med typ sex veckors plugg. Gjorde alla gamla (nya) prov en eller två gånger. Nu när jag redan gjort alla gamla prov men vill fortsätta plugga tills jag når 1.85 eller 1.9, hur ska jag plugga då? Har ju redan gjort alla prov. Ska jag göra dem igen? Är HP-guiden nåt att ha? Gillade ej HP-akademin.
Har ingen svag sida utan tappar poäng här och där. Men är sämre på verb än på kvant. Så tänkte fortsätta med ord i alla fall. Och läsa. Men vad mer?
Citera
2017-05-17, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodgex3
Jag tror effekten av att de minskar kvoten överdrivs. Det är få som väntar över ett år att söka in och därför kommer nog endast de som söker 2021 som kommer påverkas märkvärt... (självklart kommer de efter 2022 påverkas av den minskade kvoten)

Kanske, men man har ju ändå 5 år på sig att söka in, 10 prov. Om det blir "real" att det kommer att bli dramatiskt svårare att komma in vi hp (halvering av kvoterna) så är det rätt många ändå med bra resultat som inte sökt in ännu även om det inte är speciellt många på varje prov.

Kanske inte jättemånga just nu, men ju verkligare det blir för dem desto fler kommer att få en eld under röven tror jag.
Citera
2017-05-17, 09:52
Medlem
Citat:
HP Guiden!

ineffektivt, kör memrise istället för hpguiden.

Tro mig det är långt mycket effektivare med SRS system och där man mer aktivt tränar både att skriva och urskilja rätt ord

https://www.memrise.com/course/370014/ordprov-alla-listor-5000-ord/

https://www.memrise.com/course/202894/hogskoleprov-ord-2/
Citera
2017-05-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag

Tro mig det är långt mycket effektivare med SRS system och där man mer aktivt tränar både att skriva och urskilja rätt ord

Håller med om detta. Har köpt HPguiden 2 gånger insåg ganska fort att memrise, som jag tidigare hade använt, var att föredra för att lära sig ord.
Citera
2017-05-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag

Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Håller med om detta. Har köpt HPguiden 2 gånger insåg ganska fort att memrise, som jag tidigare hade använt, var att föredra för att lära sig ord.

Oh, tack så mycket. Blir att köra på memrise då i fortsättningen!
Citera
2017-05-17, 17:04
Medlem
Så, jag får nästan full pott på verbala delen men gör betydligt mycket sämre ifrån mig på kvantitativa och behöver därför fixa detta. Har någon här som avskyr matematik och är totalt ointresserad av ämnet höjt sig rejält genom att plugga igenom en ma1-bok? Jag har varken lust eller råd att betala för HpGuiden eller liknande tjänster, men behöver något som är väldigt effektivt och snällt mot plånboken, så därför tänkte jag att en vanlig hederlig mattebok kunde hjälpa mig. Tips?
Citera
2017-05-17, 21:59
Medlem
Ni som studerar ord, hur många ord känner ni är lagom att lära sig per dag när man studerar 100% ?
Ligger på 15-20 per dag nu och känner att det fungerar, de fastnar hyfsat bra. Brukar repetera de (läsa igenom alla orden + betydelsen) ca 7-8ggr per dag och skriva ner de totalt 2ggr var. Då sitter de ganska bra ett tag. Efter en repetition på ca 500 ord så sitter ca 450 varav 50 hade jag glömt (men kunde lära mig de snabbt igen).

Till sommaren när jag börjar jobba istället så satsar jag på 50 per dag istället nog, men kan bli tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in