Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Är det verkligen viktigt att mer än ett mycket begränsat fåtal får 2.0? Det du skriver gäller ju för andra som skriver provet också, och om de allra flesta inte heller får 2.0 så gör det ju inte direkt någon skillnad att du inte får det. Som sagt, det som spelar roll för antagningen är huruvida du har fått ett högre normerat resultat än andra, inte det specifika normerade resultatet just du har fått.
Mitt resultat spelar egentligen ingen roll. Missförstå mig rätt nu, jag menar att 1. Slump inte bör löna sig och 2. Slarvfel bör inte ge för stort utslag i resultatet. Det ska finnas rum för det senare och det tidigare ska man försöka komma runt. Varför finner man att en rimlig gräns för 2.0 är 75, och inte 78 eller 72? Ju högre upp gränsen sätts ju större betydelse får slarvfel. Och ju mindre marginaler ju mer spelar slumpen roll.
Så borde man sträva efter att utforma en tentamen (med multiple choice frågor), dvs många alternativ (säg 6 st) vilket rimligtvis också kommer sänka gränsen för 2.0 med någon pinne. Det är ju ofta tur, slump och "att man undvek slarvfel" som avgör om man hamnar på 77 eller 72, detta bör man alltså sträva för att komma ifrån som provskapare.
Har jag tydliggjort mitt resonemang? Förstår om du inte håller med