Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 00:32
  #52429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Ni som studerar ord, hur många ord känner ni är lagom att lära sig per dag när man studerar 100% ?
Ligger på 15-20 per dag nu och känner att det fungerar, de fastnar hyfsat bra. Brukar repetera de (läsa igenom alla orden + betydelsen) ca 7-8ggr per dag och skriva ner de totalt 2ggr var. Då sitter de ganska bra ett tag. Efter en repetition på ca 500 ord så sitter ca 450 varav 50 hade jag glömt (men kunde lära mig de snabbt igen).

Till sommaren när jag börjar jobba istället så satsar jag på 50 per dag istället nog, men kan bli tungt.
Löjligt, du kan lätt lära dig 100 ord per dag.
Den mänskliga hjärnan är fantastisk.
Citera
2017-05-18, 00:35
  #52430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Löjligt, du kan lätt lära dig 100 ord per dag.
Den mänskliga hjärnan är fantastisk.

Jo i korttidsminnet utan problem, men sitter det lika bra 100 dagar senare? Har dålig koll på sånt.
Citera
2017-05-18, 18:25
  #52431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakurax
Så, jag får nästan full pott på verbala delen men gör betydligt mycket sämre ifrån mig på kvantitativa och behöver därför fixa detta. Har någon här som avskyr matematik och är totalt ointresserad av ämnet höjt sig rejält genom att plugga igenom en ma1-bok? Jag har varken lust eller råd att betala för HpGuiden eller liknande tjänster, men behöver något som är väldigt effektivt och snällt mot plånboken, så därför tänkte jag att en vanlig hederlig mattebok kunde hjälpa mig. Tips?

www.matteboken.se tycker jag är rätt bra!
Citera
2017-05-19, 08:08
  #52432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Ni som studerar ord, hur många ord känner ni är lagom att lära sig per dag när man studerar 100% ?
Ligger på 15-20 per dag nu och känner att det fungerar, de fastnar hyfsat bra. Brukar repetera de (läsa igenom alla orden + betydelsen) ca 7-8ggr per dag och skriva ner de totalt 2ggr var. Då sitter de ganska bra ett tag. Efter en repetition på ca 500 ord så sitter ca 450 varav 50 hade jag glömt (men kunde lära mig de snabbt igen).

Till sommaren när jag börjar jobba istället så satsar jag på 50 per dag istället nog, men kan bli tungt.

https://www.memrise.com/course/20289...oleprov-ord-2/

När jag körde memrise så var det uppdelat i typ 117 delar och 50 ord i vardera, så jag körde 1-2 såna delar varje dag mån-fredag.
Med 20 veckor kvar till provet hinner du lätt hela listan. En del gånger får man massa ord som man redan kan så dessa tar man bort direkt så då kan man köra på fler.
Citera
2017-05-22, 16:06
  #52433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
https://www.memrise.com/course/20289...oleprov-ord-2/

När jag körde memrise så var det uppdelat i typ 117 delar och 50 ord i vardera, så jag körde 1-2 såna delar varje dag mån-fredag.
Med 20 veckor kvar till provet hinner du lätt hela listan. En del gånger får man massa ord som man redan kan så dessa tar man bort direkt så då kan man köra på fler.

https://www.memrise.com/course/37001...stor-5000-ord/

Vilken tycker du man ska köra igenom först? Kanske inte spelar någon vidare roll, men om du har någon som du/ni föredrar? Jag kör som sagt denna ^ men gillar inte att all ord kommer i bokstavsordning, blir ju svårare att lära sig nästan

Känns som översättningarna i den memrise du linkade är off ibland? Hittar en bättre förklaring på synonymer.se för i princip vartannat ord, men kanske är jag som knappt förstår mig på översättningarna :P
__________________
Senast redigerad av begsjp 2017-05-22 kl. 16:12.
Citera
2017-05-22, 16:16
  #52434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
https://www.memrise.com/course/37001...stor-5000-ord/

Vilken tycker du man ska köra igenom först? Kanske inte spelar någon vidare roll, men om du har någon som du/ni föredrar? Jag kör som sagt denna ^ men gillar inte att all ord kommer i bokstavsordning, blir ju svårare att lära sig nästan

Känns som översättningarna i den memrise du linkade är off ibland? Hittar en bättre förklaring på synonymer.se för i princip vartannat ord, men kanske är jag som knappt förstår mig på översättningarna :P


Den jag länkade är väl inte i bokstavsordning? tycker den hade många ord som var liknande jag sett i hp.
Så som jag gjorde var att köra direkt på morgonen en lista eller två beroende på hur många ord nya ord man fick.
Citera
2017-05-22, 16:23
  #52435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Den jag länkade är väl inte i bokstavsordning? tycker den hade många ord som var liknande jag sett i hp.
Så som jag gjorde var att köra direkt på morgonen en lista eller två beroende på hur många ord nya ord man fick.

Nä menade min lista, förlåt jag skriver lite slarvigt. Tack så mycket! Blir till sommaren att köra 1 lista/dag. Nu när jag redan studerar så kör jag 1 lista på 2-3 dagar
Citera
2017-05-22, 16:26
  #52436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Nä menade min lista, förlåt jag skriver lite slarvigt. Tack så mycket! Blir till sommaren att köra 1 lista/dag. Nu när jag redan studerar så kör jag 1 lista på 2-3 dagar

gött gött lycka till och försök använd orden du lär dig i vardagen och läs gärna böcker som innehåller dessa ord, kommer du både att få bra repetition med få en mycket djupare läsningen när man förstår så mycket mer
Citera
2017-05-31, 14:38
  #52437
Medlem
Hur kan man höja sig från 1.6 till 1.8? Har redan övat på alla gamla prov och gått igenom matteböcker. Är det bara ord och läsning man kan öva på då?
Citera
2017-05-31, 16:34
  #52438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livslevande
Hur kan man höja sig från 1.6 till 1.8? Har redan övat på alla gamla prov och gått igenom matteböcker. Är det bara ord och läsning man kan öva på då?

Vad tappar du mest poäng på? Tidsbrist eller att du inte kan svaren på uppgifterna?

Huvudräkning går att träna upp så att man snabbare kan ta sig igenom matteuppgifterna och således får mer tid på uppgifterna man behöver tänka lite mer på.
Citera
2017-06-01, 12:44
  #52439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Vad tappar du mest poäng på? Tidsbrist eller att du inte kan svaren på uppgifterna?

Huvudräkning går att träna upp så att man snabbare kan ta sig igenom matteuppgifterna och således får mer tid på uppgifterna man behöver tänka lite mer på.
Fick 1.7 på kvant och 1.4 på verb så verb är helt klart min "svaga" sida. Tappar på läs och mek framför allt. Eng och ord brukar jag få 8/10 på.
På kvant är det kva som sänker mig. Xyz och dtk brukar jag fixa bra. Ska hålla uppe huvudräkning helt klart, bra tips!
Citera
2017-06-13, 17:03
  #52440
Medlem
Skriva ner svåra ord.

Hallå hallå flashback! Tänkte börja plugga på ORD-delen utav högskoleprovet just nu. Har skrivit en tipslista, men vet inte om det fattas något?

Studieupplägg för ORD-delen


Låneord

Taughts?

Sedan så har tänkte jag också skriva en ordlista för de orden som verkligen inte vill fastna.
__________________
Senast redigerad av Snorkel-tjuven 2017-06-13 kl. 17:05. Anledning: Förtydliga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback