2017-05-14, 19:31
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
"Vi" är flummiga eftersom vi inte köpte lösnummer när Bonnier-media slog upp braskande löpsedlar om att två småbarn, trots brist på bevis, hängdes ut som mördare?

"Vi" påpekar bristen på bevis. "Vi" pekar inte ut någon skyldig, utan konstaterar uppenbara brister i polisutredningen.

Personen som hänvisade till en Mercedes raljerade över hur vissa andra hänvisar till sig själva som kungar... Att du inte insåg det säger dessvärre väldigt mycket.

Som sagt ni är bra snurriga... ett nick på flashback är bara ett nick? det vet du va?

Dom uppenbara bristerna har ni inte en jävla aning om eftersom ingen av er har någon insyn i fallet. Ni var heller inte med när det utreddes.Allti ni går på är DJs version och den är minst sagt haltande. Det ni inte verkar fatta är att nin inte har något.
Citera
2017-05-14, 19:35
Medlem
Solglittrets avatar
Brödernas advokat TO tror i artikeln nedan att de kommer att frias helt - detta innan beslut om att granska det hela på nytt kom.

Vi är många som förundras över man inte explicit i detta mycket speciella fall ordnade med en Bevistalan. Lätt att informera vårdnadshavarna om att begära detta och sannolikt inte omöjligt att åklagaren också ville få fallet juridiskt belyst och hade godkänt en Bevistalan.

Ett fall utan ett enda tekniskt bevis och vittnesuppgifter som bl a beskriver alibi för de utpekade barnen samtidigt som man tydligen inte ens har bandade förhör på något erkännande.
Det är väl självklart att fallet inte kan avslutas med att polisen avkunnar "dom" om vem som är skyldig i TV. Det måste först fått prövas juridiskt genom en bevistalan. Allt annat är ett övergrepp i rättssak och rent förtal från utredningskollektivet gentemot barnen.

https://www.svd.se/jurist-kevin-fallet-hade-kunnat-provas-i-domstol/om/kevin-fallet
Citera
2017-05-14, 19:36
Medlem
Jumalautas avatar
Ni som hyllar DJ, tycker ni på fullt allvar att dokumentären är objektiv och riktad åt båda hållen? Eller kan ni hålla med om att det är ett försvarsarbete? Jag tror inte att bröderna gjorde det. Framförallt tycker jag inte att de skulle ha blivit utpekade på det material som presenterats. Men det är inte tack vare DJs dokumentär, den tycker jag är ganska värdelös.
Citera
2017-05-14, 19:37
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
fel. Man hävdade att det inte fanns några inspelningar av förhören.

Jag duckar ingenting. Din fråga är ju värdelös. Varför ska man bry sig om en enskild händelse som jag inte orkar sätta mig in i? Jag orkar ärligt talat inte läsa din wiki-länk+googla vidare om fallet. Jag håller mig till detta fall som skedde i Sverige. Pappan är osäker på barnen begått brottet och mamman också. Mina föräldrar hade inte varigt osäkra på om jag mördat någon. Föörmodligen har en av dom ett ganska aggressivt beteende i unga år.

Försök inte med mig, Caligula

Det är du som ville tillmäta vittnesförhören något som helst förtroende genom att orera om att man inte fick se 7-åringens förhör, och då implicit att de skulle vara komprometterande. Jag kontrar genom att dra upp ett annat, väldigt uppseendeväckande fall där samma typ av förhör hölls med barn och man fick minst sagt icke-trovärdiga historier om flygande häxor och barn som spolades ner i toaletten till underjordiska rum där vuxna förgrep sig på dem. För ser man på! Man kan inte lita på barns vittnesmål, speciellt inte under ledande förhör, för de hittar på! Men det är en verklighet som en viss Caligula inte verkar vilja kännas vid varför jag inte får något som helst svar på följande inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hörru, Caligula. Varför bryr du dig så mycket öht om vad som sagts av barnen i förhör? Barn är inga tillförlitliga vittnen och kommer att vara vuxna till lags. Detta har visats gång på gång på gång; hjärnan är inte fullvuxen förrän en bit in i 20-årsåldern. Vad tänker du angående alla tillförlitliga vittnesmålen från barnen i det här fallet? https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial

Varför vill du att barnen ska vara skyldiga?

Var en man nu, Caligula
Senast redigerad av KlausStein 2017-05-14 kl. 19:47.
Citera
2017-05-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Too real... :/

Men den flöt ju inte enligt vissa, utan Kevin ska ha legat I vattnet. Inte enligt någon som var där eller inblandad förvisso. Men vissa troll.

Enda rimliga anledningen att flytta kroppen så är väl att försöka få det att se ut som drunkning? (Folk bör släppa att vi vet att man kan se skillnad på kvävning och drunkning. Det är oväsentligt, eftersom 1, chock 2, förmodligen inte riktigt nobelpristagar-ämnen som gjort det.)

Varför ligger cykeln på ena sidan boden, och strumpor och skor BAKOM den då?
Kevin har lekt, eller blivit ditlurad, mot den sidan där det verkar vara mindre insyn?

Mkt troligt. Få det att se ut som drunkning. Även om man ju inte direkt drunknar om man hamnat på en lastpall som sitter mer eller mindre fast i vassen. Skulle Kevin frivilligt tagit sig ut på lastpallen, för att leka, så skulle han ju hojtat på hjälp om han inte tordes gå därifrån och in på land. Inte alls troligt R o C var med honom överhuvudtaget denna dag, men , skulle det visa sig, bevisas, att pojkarna hade blöta kläder så gör ju det inte heller dem automatiskt till skyldiga till annat än att just ha varit vid sjön. Där inte föräldrar vill ha ungar ensamma, oavsett ev simkunnighet.
Citera
2017-05-14, 19:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Man hävdade att det inte fanns några inspelningar av förhören

Källa tack!

Du har ju använt detta påstående flera gånger för att beskriva att felaktigt information funnits tidigare.
Så om det är sant så visa oss det då.
Citera
2017-05-14, 19:40
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ni som hyllar DJ, tycker ni på fullt allvar att dokumentären är objektiv och riktad åt båda hållen? Eller kan ni hålla med om att det är ett försvarsarbete? Jag tror inte att bröderna gjorde det. Framförallt tycker jag inte att de skulle ha blivit utpekade på det material som presenterats. Men det är inte tack vare DJs dokumentär, den tycker jag är ganska värdelös.

Efter allt lidande de tvingats utstå pga RS och SÅC så tycker jag gott att de kan få en dokumentär "vinklad" till deras fördel. Innehållet som presenteras talar för sig, och eftersom de har varit oskyldigt "dömda" i 19 år så förtjänar de offentlig upprättelse.
Citera
2017-05-14, 19:42
Medlem
Citat:
Kolla på avsnitt 1 av dokumentären introt. Han ringer pappan och säger något i stil med "jag har alltid haft känsla av att något inte gick rätt till här.."
Vetenskapligt och en sund inställning tycker du om man ska gräva i det här? Man hittar det man söker.
Nej han har en frågeställning som har gnagt i honom: "Är det helt säkert att de här två pojkarna gjorde det här?"

Vad är det som är så ovetenskapligt med att vilja undersöka polisens hypotes om att det är pojkarna som gjort det? Speciellt när det inte finns någon teknisk bevisning och allt man gått efter är en 5-årings respektive 7-årings erkännande som heller inte finns dokumenterat.
Citera
2017-05-14, 19:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Efter allt lidande de tvingats utstå pga RS och SÅC så tycker jag gått att de kan få en dokumentär "vinklad" till deras fördel. Innehållet som presenteras talar för sig, och eftersom de har varit oskyldigt "dömda" i 19 år så förtjänar de offentlig upprättelse.
Ok. Ärligt svar. Jag håller inte med om att det är SvTs uppgift och det riskerar ju dessutom att leda till bakslag om det senare visar sig att den var för vinklad för att kunna ligga till grund för några juridiska slutsatser.
Citera
2017-05-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
De blöta kläderna är tillräckligt tillsammans med att C säger till Eva att R sett Kevin dödas på morddagen och att föräldrarna sedemera bekräftar detta.

Det finns ingen anledning att de skulle varit ute i vattnet som vittnen, man såg Kevin från strandkanten. man ser inte kevin från cykelbanorna. det finns ingen annan anledning till de blöta kläderna än att de lagt kroppen på pallen eller varit med kevin vid vattnet. Jag anser detta vara bortom rimligt tvivel, även om man inte har någon aning om hur mordet gick till (kan varit en olycka)

Men, OM det skulle visa sig att föräldrarnas ändrade historier är fabricerade i sin helhet även i senare förhör, ja då faller hela korthuset och Arvikapolisen ska åtalas. Men inget tyder på detta idag och då finns ingen anledning med nuvarande bevisning att tro något annat än att bröderna är skyldiga. Och till detta vad Christianson kom fram till, jag sätter betydligt större trovärdighet till honom än många andra här inne. men det spelar eggentligen ingen roll.

Säg att det stämmer att styvmamman verkligen hörde den äldre brodern säga detta på morddagen. Säg att de hade blöta kläder. Detta säger ändå inget om de mördade Kevin eller inte. Kläderna kan ha blivit blöta på ett antal olika sätt, barn är bra på att blöta ner sig. Om de har sagt nåt om Kevin och död är det troligaste scenariot att de har bevittnat något givet deras ålder och omständigheterna i fallet. Mycket mer krävs för att det helt otroligt osannolika kan ha inträffat, att de har dödat honom. Hittills i det allmänheten vet har inget kommit fram som en i närheten kvalificerar för detta "mycket mer". Hittills bygger allt på RS slutsatser.
Citera
2017-05-14, 19:50
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Säg att det stämmer att styvmamman verkligen hörde den äldre brodern säga detta på morddagen. Säg att de hade blöta kläder. Detta säger ändå inget om de mördade Kevin eller inte. Kläderna kan ha blivit blöta på ett antal olika sätt, barn är bra på att blöta ner sig. Om de har sagt nåt om Kevin och död är det troligaste scenariot att de har bevittnat något givet deras ålder och omständigheterna i fallet. Mycket mer krävs för att det helt otroligt osannolika kan ha inträffat, att de har dödat honom. Hittills i det allmänheten vet har inget kommit fram som en i närheten kvalificerar för detta "mycket mer". Hittills bygger allt på RS slutsatser.
Det räcker naturligtvis inte ensamt till att binda bröderna till mordet. Men det har väl ingen, inte ens RS, påstått.
Citera
2017-05-14, 19:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Nej han har en frågeställning som har gnagt i honom: "Är det helt säkert att de här två pojkarna gjorde det här?"

Vad är det som är så ovetenskapligt med att vilja undersöka polisens hypotes om att det är pojkarna som gjort det? Speciellt när det inte finns någon teknisk bevisning och allt man gått efter är en 5-årings respektive 7-årings erkännande som heller inte finns dokumenterat.

Det hela har ju varit sekretessbelagt - inte ens bröderna som vuxna eller deras föräldrar när de var barn har fått tillgång till FUP eller se sina egna videoförhör.

Visst sekretess när det gäller barn i all ära. Men när barn utpekas som mördare - borde inte sekretessen falla bort så att i vart fall de själva eller deras juridiska ombud får tillgång till materialet?
Vem skyddas och gynnas av sekretessen?

Utredarna visste att detta aldrig skulle prövas i domstol och de visste också att det skulle sekretesstämplas. Ingen skulle kunna ifrågasätta utredningen. Den kunde skötts hur illa som helst - vilket kanske också har skett.
Utredarna kunde pekat ut Mollgan som mördare i TV - och ingen skulle kunna säga emot eller kunna kontrollera om det stämde. Den polisiära domen avkunnades inför hela Sverige och gick aldrig att motbevisa eller överklaga.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-14 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in