2017-05-14, 14:33
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Grundar det jag skriver på Hjelmgrenrapporten, med stöd av DJ:s dokumentär.

Läser du rapporten så står detta:
"Där hittade teknikerna också en pinne, en avbruten gren, som man fick avtryck från insidan av en barnhand på och säkrade hårstrån från. Man vet inte om de tillhört Kevin; det togs aldrig fingeravtryck eller hår för DNA på honom."

Gällande tydliga fakta som dessa känns rapporten som en tillförlitlig källa.
Vilket motsägs av teknikern som hittade pinnen och va han säger i dokumentären.
Hjelmgrenrapporten är väldigt tillrättalagd att passa Rolf Sandberg, men saknar inte värde som jämförelsematerial,
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Vilket menar du här? Han hade sett några pojkar prata med Kevin, det var det han vittnade om.
Och det kan han ju ha gjort och kanske var den iakttagelsen viktig. Men den kom ju bort och så småningen var han själv misstänkt.

har du sett del två? C säger där självmant att R berättat för honom på morddagen att han sett Kevin dödas och att C berättat detta för Eva eller pappa. På moprddagen. Sagt utan press eller Roffe i förhörsrummet.
Citera
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
När dök pinne två upp? I första avsnittet säger teknikern att man hittade EN pinne. På denna fanns fingeravtryck, men dessa stämde inte på någon av de man kontrollerade

På sidan 25 i Hjelmgrenrapporten finns en bild med följande bildtext:

Citat:
Bilden visar en närbild på
de två pinnarna och stenen som
anträffades bakom boden.
Ur polisens
undersökningsprotokoll.

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

Utöver de två pinnarna hade man alltså även hittat en sten
Arvika CSI i sitt esse.
Citera
2017-05-14, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det stämmer inte. Länk finns till uttalande från den tekniker som utförde kontroll av pinne, dvs en förstahandsuppgift.

Vad skulle du vilja klassificera din uppgift här som? En andra hands uppgift?

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag säger inte emot att det inte fanns skäl att utreda (mer än att jag tycker det faller på sin egna orimlighet att två så små barn ska ha mördat sin bästa vän). Men under utredningen så har man varken fått fram några tekniska bevis (hade sådana funnits så hade de presenterats) eller vittnesmål (annat än från barnen själva) som binder dem till platsen. Tvärtom talar inget för att de öht befann sig där.

Fast när du kommenterade mitt inlägg så baserade sig det [mitt] inlägg endast på att det inte ska göras jämförelser med TQ-fallet. I övrigt är jag väl medveten om att den § 31-utredning som gjordes för snart 19 år sedan innehåller många tveksamheter rent juridiskt. Varför har jag förklarat i ett tidigare inlägg.
Citera
2017-05-14, 14:37
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
På sidan 25 i Hjelmgrenrapporten finns en bild med följande bildtext:

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

Utöver de två pinnarna hade man alltså även hittat en sten
Arvika CSI i sitt esse.
Är det en pinne med fingeravtryck och en med ett handavtryck?
Citera
2017-05-14, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Verkar ju inte finnas några konkreta bevis mot pojkarna heller förutom olika fragmenterade historier från pojkarna som vi i dokumentären i alla fall i ett exempel har sett på film hur RS planterar i femåringen ( att 7åringen skulle varit med).

Ska bli mycket intressant att se 7åringens förhör.

Vad vi vet är att det är extremt ovanligt och vad det verkar tidigare helt odokumenterat globalt att så små barn skulle kunna begå mord på detta sätt. Vem som helst som har haft småbarn förstår också detta. Ta in att 7 åringen under minst en minut skulle ha applicerat ihållande kraft mot kevins hals medans denne kämpar emot, i syfte att döda honom. Det görs inte av misstag. Skulle det varit ett bråk skulle han kanske ha kunnat ta strypgrepp med händerna under en kort period innan han rent fysiskt skulle ha svårt att orka mer. För att inte tala psykiskt när Kevin började bli blå i ansiktet och rulla med ögonen. Sen ska de alltså ha burit kroppen utan att släpa den och flytta ut på en pall i vattnet utan att dra Kevin genom vattnet. Helt omöjligt att de orkat det.

Det ska ha skett på några minuter för att sedan återvända hem som om inget hänt. Inte bara barnens låga ålder utom själva omständigheterna gör att produkten av sannolikheterna för att de ska vara ensamma mördare faktiskt går mot noll.

Därmed är det ju möjligt att 7åringen kan ha bevittnat mordet eller början av det och kanske kanske hejar på, riktat en spark för att sedan springa hem med dåligt samvete. Han kanske var ute i vattnet och kollade på Kevin när denne redan var död också om de blöta kläderna visas stämma. Att en äldre unge från bedrövliga hemförhållanden med missbruk och misshandel tar ut sin ångest och ilska på Kevin som verkar ha haft låg status i samhället enligt vad som framkommit i media, vet inte om det stämmer.

Eller en pedofil, alt det mest statistiskt troliga- ngn i kevins egna familj som fått psykbryt(kanske under påverkan) och tappat impulskontrollen när han inte ville borsta tänderna eller liknande.

Vet att familjen läser detta och OBS, har ingen anledning att misstänkliggöra er, finns inget som talar för det, lider med er ! men för att belysa statistiken, exemplifiera med alt förklaring enligt vad som är miljontals ggr mer sannolikt än det påstådda förloppet.

Ligger en del i vad du skriver, jag tycker dock att 7-årings uppgifter i förhörn i del 2 är mycket trovärdiga och det innebär att föräldrarna fått info om Kevins död på morddagen. De förhören innehåller ingen press eller suggestion, helt spontant.
Citera
2017-05-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Finns inga bevis mot anhöriga, dra inte in dem!!!

I en mordutredning måste man vara öppen för alla alternativ och inte gå enligt det som känns bekvämast.
Citera
2017-05-14, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
I Hjelmgrens rapport på sidan 25 finns en mening som ganska bra sammanfattar allt arbete med och i denna utredning:

Citat:
Ingen visste egentligen.
Citera
2017-05-14, 14:41
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Barnen är inte bundna till platsen: Jo det är de då föräldrana ändrat sina vittnesmål om detta, dvs barnen var blöta. Och du kan väl ändå inte mena att föräldrarna under ett flertal veckor med förhör, och där barnen upprepat att de varit på platsen, skulle ändra sig på denna punkt bara för att barnen säger det, eller att polisen påstår det? Då de givetvis fattar vad det skulle innebäre, föräldraran tror på barnen, de tror inte att de fantiserar.

Vittnesmål har från första början sagt att de inte befann sig där, men eftersom det inte är vad du vill höra så hittar du på att de ljuger. : Dessa vittnen har ett intresse av att svaja på sanningen då de vet vilka konskekvenser det fick, ffa 10-åringen

Föräldrarna har korrigerat historien under stark press, och då är det lätt att minnas saker som aldrig har skett (speciellt om man är i ett så bräckligt tillstånd att man är inlagd på psykakuten). Inget tyder på att de ändrat sina uppföljande förhör under stark press, tvärtom har de trott på barnans berättelser, vilket också förklarar att det skett upprepade förhör.

Sedan är barn kända för att hitta på; varför är C:s första vittnesmål mer trovärdigt än R:s första vittnesmål om den vassa kniven? Därför att C är 7 år och berättar detta utan press och utan svammel och med detaljer, exv att Eva skulle svarat, "är detta sant"

Och frånvaro av tekniska bevis som måste finnas om det gått till enligt polisens händelsebeskrivning är faktiskt bevis för att så omöjligen kan ha skett. Det är en grav missuppfattning att man måste ha tekniska bevis, det funkar inte så. ett tekniskt bevis kan innbära A --> B konklusivt, men dess frånvaro utesluter inte A --> B. det finns många som är fällda på indicier utan teknisk bevisning. I detta fall är det dessutom så att det tar över 24 innan man fattra att det är mord och kan säkra teknisk bevisning vilket innebär att mycket är kontaminert. idag hade man säket gjort annorlunda och bättre.

jag driver ingen tes, jan anser dock att det finns mycket starka bevis för att bröderna är skyldiga, men jag tror att vattnet är brottsplatsen då bärning är osannolik. och jag lägger inte någon större vikt på en vinklad dokumentär så länge den inte kan motbevisa vad polisen kommit fram till och vad Christianson säger. Ni kan sluta hålla på att attackera mig för att jag inte delar er åsikt, jag fattar inte att man ska behandlas så här på FB bara för att man inte har samma åsikt.

Dvs alla ljuger som säger emot din tes, små barn som konsekvent gett helt motstridiga och spretiga uppgifter talar sanning i just de stunder när de säger något som går i linje med din tes. Och din tes är att barnen var skyldiga för att du vill att de ska vara skyliga. Det finns mycket starka bevis, trots att inga tekniska bevis finns. Och frånvaron av tekniska bevis som skulle ha funnits om polisens händelsebeskrivning hade stämt duckar man genom att hänvisa till att sådant faktiskt inte hade behövts i domstol, vilket är ett försök att vilseleda sakfrågan är något helt annat. Skit samma också i att ingen vuxen man någonsin hade åtalats för detta. Att ignorera bristen på tekniska bevis i detta fallet kan jämföras med att polisen skulle gått helt på linjen att Palme mördats med kniv, trots skotthål, kula och brist på knivsår.

Så frågan kvarstår: Varför vill du att bröderna ska har varit skyldiga?
Citera
2017-05-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Intressant är det att det statistiskt troliga aldrig kom på fråga för Rolf... Och den extrema tystnaden från vissas håll - samt hur måna troll här som blir helt skogstokiga när någon ifrågasätter vansinnesutredningen, att det tas upp igen är ju besvärande för 1, mördaren. 2, Rolf & co.
Varför ska det hela tiden gapas om att det är fruktansvärt för Kevin/:s familj att detta granskas?
SKUMT är vad det är.

På en liten ort känner alla alla.. Vilka kopplingar fanns det mellan RS och Kevins familj/släktingar?
Citera
2017-05-14, 14:43
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast när du kommenterade mitt inlägg så baserade sig det [mitt] inlägg endast på att det inte ska göras jämförelser med TQ-fallet. I övrigt är jag väl medveten om att den § 31-utredning som gjordes för snart 19 år sedan innehåller många tveksamheter rent juridiskt. Varför har jag förklarat i ett tidigare inlägg.

Jo, du har helt rätt. Jag ville bara förtydliga att det inte finns något som binder dem till den specifika brottsplatsen, men jag gjorde det alldeles för bryskt och klumpigt.
Citera
2017-05-14, 14:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Så frågan kvarstår: Varför vill du att bröderna ska har varit skyldiga?

Den frågan är felställd och i stil med: Har du slutat slå din fru?

Förmodligen är det enkla svaret att personen tror, men inte vill att det är så. Att personen tror så är väl inte konstigare än att utredningen kom fram till det?

Varför vill du att de ska vara oskyldiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in