2017-05-14, 14:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
har du sett del två? C säger där självmant att R berättat för honom på morddagen att han sett Kevin dödas och att C berättat detta för Eva eller pappa. På moprddagen. Sagt utan press eller Roffe i förhörsrummet.

När jag var liten så bodde det ett spöke som mördare folk under gympasalen. Det visste alla barnen, och alla hade vi någon vän som sett spöket. Eller hört det. Eller så hade vi själva sett det.
Citera
2017-05-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Är det en pinne med fingeravtryck och en med ett handavtryck?

Egentligen är det irrelevant då man inte ens vet om en pinne använts för att strypa Kevin. Det rättsläkaren kom fram till var att han inte strypts med en snara eller genom att någon hållit sina händer runt hans hals. Någon kan däremot, exempelvis, tryckt sin underarm mot hans hals för att skadorna på halsen samt strypning skulle uppnås, eller något helt annat objekt.

Fokus på pinnen missar helt målet. Vi vet inte om en pinne överhuvudtaget använts, samt har den pinne som påträffats inget med mordet att göra så vitt utredningen visat.
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-14 kl. 14:50.
Citera
2017-05-14, 14:47
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns, som jag skrev. olika åsikter om denna sammanfattning.

Den var debattera, ja, men det handlade om andra delar än de rent polisiära. Handlade om kritik mot bla justitiedepartementet. Har du konkreta exempel på fakta vi bör betvivla i Hjelmgrenrapporten så får du gärna lista dem.

Citat:
Vilket motsägs av teknikern som hittade pinnen och va han säger i dokumentären.
Hjelmgrenrapporten är väldigt tillrättalagd att passa Rolf Sandberg, men saknar inte värde som jämförelsematerial,

Okej, det var nytt för mig. Jag vet att teknikern säger emot RS i dokumentären, men vad menar du att han säger emot i rapporten? Skulle Hjelmgrenrapporten vara tillrättalagd vill jag nog inte ens läsa FUP:en. Rapporten visar grova brister i utredningen.

Citat:
När dök pinne två upp? I första avsnittet säger teknikern att man hittade EN pinne. På denna fanns fingeravtryck, men dessa stämde inte på någon av de man kontrollerade

De hittades väl samtidigt vid "mordplatsen". Som förövrigt inte var avspärrad, utan blev det efter att barn hittat Kevins skor och strumpa på platsen.

Edit: OldWolf: Är du säker att du inte missuppfattat citatet? Pinnen har alltså inte gått att knyta till varken K eller någon annan.
Senast redigerad av Z2361 2017-05-14 kl. 14:51.
Citera
2017-05-14, 14:48
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Är det en pinne med fingeravtryck och en med ett handavtryck?

Inget jag sett hittills tyder på det.
Gissningsvis har alla tre objekt spelat rollen som potentiella mordvapen när polisen försökt plantera ett vapen i barnens berättelser. När man fått napp på en pinne har man avfört den andra pinnen och stenen.
Om polisen sedan skulle bemödat sig att matcha upp den pinnen med avtryck till barnens story har jag svårt att tro. Det är nog bara nåt man bestämt.

Med andra ord, om barnen skulle varit skyldiga och mordvapnet faktiskt var en av de påträffade pinnarna, så finns det troligtvis inget som säger att just den pinnen med avtryck är ett troligare mordvapen än den andra pinnen utan avtryck.

Denna brist på precision verkar vara symptomatisk för hela utredningen.
Citera
2017-05-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ligger en del i vad du skriver, jag tycker dock att 7-årings uppgifter i förhörn i del 2 är mycket trovärdiga och det innebär att föräldrarna fått info om Kevins död på morddagen. De förhören innehåller ingen press eller suggestion, helt spontant.

Det är möjligt att de visste att han slagits ner. Men att de fått info på morddagen bekräftas av styvmor på psyket, under press. Därmed inte tillförlitligt. Vi vet helt enkelt inte när föräldrarna första gången fick info.

Man ska inte fästa så mycket vikt på vad folk säger då allt är så osäkert utan fokusera på hur det gick till när polisen fick fram de uppgifter de menar fäller pojkarna (tex om de planterat info i dem samt pojkarnas första svar på frågor) samt de logiska resonemangen man kan dra ur de faktiskt dokumenterade omständigheterna.
Citera
2017-05-14, 14:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Den var debattera, ja, men det handlade om andra delar än de rent polisiära. Handlade om kritik mot bla justitiedepartementet. Har du konkreta exempel på fakta vi bör betvivla i Hjelmgrenrapporten så får du gärna lista dem.

Jag är kritisk till allt som förevarit i denna utredning och inte minst till efterkonstruktionerna från allehanda låtsaspoliser och låtsasadvokater.

Detta mitt tidigare inlägg, citerat från Hjelmgren-rapporten, sammanfattar rätt bra hur jag ser på det hela:

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-05-14, 14:51
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Det finns även andra intressanta. En av dessa satt inne för några år sedan för pedofilbrott och våldtäkt, bodde då, 1998, ca 200 m från platsen. Då 22 år gammal. ''

14-åringen du nämner, kan det vara en invandrarkille, lätt svagbegåvad, som hette Ja**ai i förnamn tro? Åldern borde stämma och övergreppet.. hmm.. ska forska lite..

Det namnet stämmer bra med vad jag hört, lokalt numera en starkt misstänkt..?
Citera
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den frågan är felställd och i stil med: Har du slutat slå din fru?

Förmodligen är det enkla svaret att personen tror, men inte vill att det är så.

Varför vill du att de ska vara oskyldiga?

Nej, frågan är inte felaktigt ställd. Tro baseras på vilja i detta fall. När rättsröta dras fram i ljuset, bristen på bevis och trovärdiga vittnesmål uppenbarar sig, men personen konsekvent duckar för allt, hittar på, bortförklarar och ignorerar. Då måste man fråga om vilja och inte om tro. Hade det bara rört sig om tro så hade personer reviderat sin uppfattning när han får klart för sig att det exempelvis inte finns något som binder pinnen till dödsfallet, men så sker inte.

När jag tänker efter i mitt fall så vill jag hellre att de ska vara skyldiga, just för att det är enklast så. Inga sår rivs upp, ingen har oskyldigt hängts ut eller anklagats. Ingen har oförtjänt (nåja) fått beröm eller befordrats.

Men jag tror inte på det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Dvs alla ljuger som säger emot din tes, små barn som konsekvent gett helt motstridiga och spretiga uppgifter talar sanning i just de stunder när de säger något som går i linje med din tes. Och din tes är att barnen var skyldiga för att du vill att de ska vara skyliga. Det finns mycket starka bevis, trots att inga tekniska bevis finns. Och frånvaron av tekniska bevis som skulle ha funnits om polisens händelsebeskrivning hade stämt duckar man genom att hänvisa till att sådant faktiskt inte hade behövts i domstol, vilket är ett försök att vilseleda sakfrågan är något helt annat. Skit samma också i att ingen vuxen man någonsin hade åtalats för detta. Att ignorera bristen på tekniska bevis i detta fallet kan jämföras med att polisen skulle gått helt på linjen att Palme mördats med kniv, trots skotthål, kula och brist på knivsår.

Så frågan kvarstår: Varför vill du att bröderna ska har varit skyldiga?

Haha, menar du att vuxna inte hade dömts baserat på ett erkännande som stödjer den tekniska bevisningen? Bara för att man inte kan exakt binda pinnen till varken kevin eller gm? Så funkar det inte, är berättelsen med stödbevisning trovärdig, då fälls man. C's uppgifter är inte alls motstridiga avseende att R sagt vad han sagt och att C berättat för Eva. Och att barnen även kan ljuga, inte bara fantisera, måste givetvis också tas med i beräkningarna. Forskning visar att det tar lång tid innan barnen kan närma sig sådana här händelser och att på vägen ditt undviks sanningen på olika sätt. Det handlar inte om att välja och vraka, det handlar om historiernas helhetr som även föräldrarna tror på trots att de satt och såg barnen leka vid huset...går det inte upp en lampa för dig där?
Citera
2017-05-14, 14:52
Medlem
muneys avatar
Citat:
Barnen är inte bundna till platsen: Jo det är de då föräldrana ändrat sina vittnesmål om detta, dvs barnen var blöta. Och du kan väl ändå inte mena att föräldrarna under ett flertal veckor med förhör, och där barnen upprepat att de varit på platsen, skulle ändra sig på denna punkt bara för att barnen säger det, eller att polisen påstår det? Då de givetvis fattar vad det skulle innebäre, föräldraran tror på barnen, de tror inte att de fantiserar.
Var framgår det att de var blöta? Jag har endast sett dokumentären och läst lite aktuella artiklar men ingenstans där står något om att de skulle vara blöta.
Citera
2017-05-14, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
När jag var liten så bodde det ett spöke som mördare folk under gympasalen. Det visste alla barnen, och alla hade vi någon vän som sett spöket. Eller hört det. Eller så hade vi själva sett det.

Du jämför med något som är fysikaliskt omöjligt, Cs berättelse stöds av föräldrarna i senare förhör. jag förstår av Föräldraran undvek ämnet först, hade de trott barnen hade Kevin kanske levt idag.
Citera
2017-05-14, 14:54
Medlem
Citat:
Haha, menar du att vuxna inte hade dömts baserat på ett erkännande som stödjer den tekniska bevisningen? Bara för att man inte kan exakt binda pinnen till varken kevin eller gm? Så funkar det inte, är berättelsen med stödbevisning trovärdig, då fälls man. C's uppgifter är inte alls motstridiga avseende att R sagt vad han sagt och att C berättat för Eva. Och att barnen även kan ljuga, inte bara fantisera, måste givetvis också tas med i beräkningarna. Forskning visar att det tar lång tid innan barnen kan närma sig sådana här händelser och att på vägen ditt undviks sanningen på olika sätt. Det handlar inte om att välja och vraka, det handlar om historiernas helhetr som även föräldrarna tror på trots att de satt och såg barnen leka vid huset...går det inte upp en lampa för dig där?

De har inte erkännt något och inget i deras berättelser stödjer den tekniska bevisningen.
Så har jag fattat det ialf.
Vi får avvakta del 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in