2017-05-07, 08:50
Medlem
Okej, jag fick svar på tal i senaste podden då jag önskade mera "smal kultur". Tror att J och K missförstod mig lite. Kul ändå att ha gjort sig hörd. Skriver ett öppet brev direkt till skaparna här:

Jag menar inte att ni ska prata om någon märklig subkultur som ni inte vet något om. Det vore extremt idiotiskt. Vad jag menade var smala saker ur sådan kultur ni faktiskt har konsumerat (behöver inte vara senaste veckan, släpp det greppet tycker jag.). För det har ni ju visat innan att ni vet. Ni kanske tror att böcker som t.ex. "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" (som ni ägnat 1-2 avsnitt åt) är något som alla känner till, men jag tror inte att många av magisters 20-somethings hade hört om den innan era avsnitt.
Det är ett bra exempel på smal kultur, om man jämför med en Netflix-serie, som ni vet något om. Det var mera sådana saker jag eftersökte. Inte att ni skulle ge er in i något främmande vatten.

Snack om Parkliv och Lampinen och Bibliotek är givetvis kul. Och smalt, såklart, det får jag ge er. Men det är inte direkt några "kultur-tips", som jag fick för mig att podden skulle gravitera emot.

Iallafall uppskattar jag att bli hörd. Och jag kommer såklart sakna Magister om 20 veckor. Tro inget annat.
Citera
2017-05-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engrilladkorvtack
Jag tror också att "kulturgrejen" eller vad de nu är att de vill att podcasten ska vara skulle kunna fungera. Dock inte under dessa omständigheter. Underhållningsvärdet och kvaliteten på samtalen hamnar ungefär på samma nivå som på ett samtal mellan två bakfulla studenter som ligger i en studentkorridor och väntar på att onlinepizza ska knacka på dörren. Det fungerar liksom inte att halvtrött bara slå på mikrofonen och lite slött prata om vad man läst eller sett på tv i veckan.

Den (av mig) fetade meningen sammanfattar mycket väl min syn på Magister. Jag slutade lyssna helt efter talktrigger-avsnittet och även om podden var bra i början har tiotals timmar av trött monotoni lagt sig som en våt filt över hela projektet. Dessutom är mycket av det som var bra tidigare daterat som fan och ointressant för någon som hör det för första gången nu.
Citera
2017-05-07, 11:19
Medlem
swimp78s avatar
Jag tror det som saknats är en grundläggande personkemi
Sånt är svårt att jobba sig förbi

Är personkemin bra blir allt bra, då kan man med gott resultat koka soppa på en spik och det smakar kalasgott.
Senast redigerad av swimp78 2017-05-07 kl. 11:32.
Citera
2017-05-07, 12:54
Medlem
Håller med någon av de föregående talarna om att det vore bättre om de pratade om kultur som verkligen berört er, snarare än någon film eller podcast från den senaste veckan. De borde ta upp det här projektet där de skulle lista era favoritböcker. Jag skulle gärna se att de pratade om vad de konsumerade för kultur under de formativa åren mellan 16-30.

Ser även att de skippar utläggningar om sådant de inte har någon som helst koll på, som opera och klassisk musik. "Filmmusiken är den nya klassiska musiken"
Citera
2017-05-07, 16:28
Medlem
Jag håller med övriga kritiker i denna tråd Magister har verkligen gått ner sig. Stängde av efter cirka halva senaste avsnittet i brist på intresse, och då behövde jag något att lyssna på vid disken. Jag är besviken.
Citera
2017-05-07, 20:13
Medlem
Citat:
"Filmmusiken är den nya klassiska musiken"

Men varför inte..? Howard Shore (sagan om ringen) och Ennio Morricone (Clintanwestern) och liknande kan väl mycket väl liknas vid dåtidens stora som Wagner och Mozart. Bara att idag är det inget av de stora genierna som ägnar sig åt den s.k. konstmusiken som anses av vissa vara modern klassisk musik. Är väl bara i USA med ex Bernstein, Glass och Reich mfl som det finns ny bra klassisk musik, anser jag. Nej idag gör de filmmusik eller varför inte popmusik rent av
Citera
2017-05-08, 00:25
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrossa
Ser även att de skippar utläggningar om sådant de inte har någon som helst koll på, som opera och klassisk musik. "Filmmusiken är den nya klassiska musiken"

Håller med om att det är störigt när de pratar om saker som de uppenbart inte är insatta i, men att filmmusik skulle vara den nya klassiska musiken är väl inte så jättedumt att påstå? Visst finns det nutida kompositörer som komponerar mer ren klassisk musik, men med några få undantag är det ju i princip ingen som lyssnar på dem, inte ens klassisk musik-entusiaster. Filmmusik lyssnar ju en del på iaf och det spelas ju ofta in med "klassisk musik-instrument", ibland hela orkestrar. Tror J och K kanske mer menade att filmmusiken tagit den plats som samtida komponerad klassisk musik i folks lyssnande.
Citera
2017-05-08, 11:19
Medlem
swimp78s avatar
Den klassiska musiken skapades av och konsumerades för en dåtida högborgerlig klass av människor typ prästsöner, adelspersoner och senare nån sorts allmänt bildad överklass. Detta eftersom de var kulturbärare och rättesnören för den Goda Smaken

Jag antar att samma kulturbärande grupp idag består typ av medvetna 45-åringar på DN kultur. Så jag antar att man kan anta att "den nya klassiska musiken" består av en lagom eklektisk blandning av pop och tuff alternativ elektronisk musik från London. Tidningen Pop-kanon. Lite Rebecka och Fiona, lite M.i.a lite reggaebox?

Då det gäller den "seriösa" musiken: Klassisk orkestermusik känns museal - isåfall möjligtvis att jazzen övertagit lite av det där. Mycket nytillväxt av moderna varianter av jazzfusion, inte sällan med folk som har bakgrund i bl.a. pop och metal
Senast redigerad av swimp78 2017-05-08 kl. 11:22.
Citera
2017-05-08, 15:13
Medlem
Kanske formulerade mig klumpigt ang klassisk musik. Jag menar bara att det är inte direkt så att den klassiska musiken/konstmusiken dog ut på 1900-talet, men att man nu har kommit på att filmmusik kan vara en värdig ersättare. Den har i hög grad levt vidare och utvecklats under de senaste 100 åren - om än inte med lika kända poster boys som Mozart och Wagner - vilket K helt förbiser.

Visst kan Morricone och Zimmer ses som arvtagare i någon mån, men det är inte direkt så att de skakar liv i en död genre.
Citera
2017-05-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Den klassiska musiken skapades av och konsumerades för en dåtida högborgerlig klass av människor typ prästsöner, adelspersoner och senare nån sorts allmänt bildad överklass. Detta eftersom de var kulturbärare och rättesnören för den Goda Smaken

ja tror opera o sånt var ganska stort även inom de lägre klasserna. Mozart möttes av ovationer av 'vanligt folk' men av mer svalt intresse från ex den österrikiske kejsaren (har jag sett i en film iaf..) Dom kanske kunde bjuda dit Eric Schüldt från P2, som också poddar, han kanske kan reda ut begreppen
Men annars tror jag J har rätt i att det var Wagner som förebådade film-musiken med sina långa teman och givetvis även filmen, i uppbyggnad, dramaturgi osv.
Citera
2017-05-14, 12:07
Medlem
Ifall det hänger på den ekonomiska biten, vilken nivå måste patreon-pengarna ligga på för att Magister ska fortsätta i kultur-formatet som varit senaste avsnitten?

Att Magister skulle sluta vid avsnitt 100 var jobbigt nog för mig, men att det ska sluta med oregelbunden utgivning och intervjuavsnitt där Johannes (och K när han får chansen att säga något) ska studsa sina analyser(som vi ofta redan hört) mot något intervjuobjekt känns för sorgligt.

Jag tycker det nya formatet har kommit upp till en okej nivå efter en tveksam start. Avsnitt 78 var helt okej och Johannes tips om podcasts tog en minnesvärt otrevlig vändning. Bevakningen av Lampinen har också blivit bättre igen, men kunde gå ännu mer på djupet.
Citera
2017-05-14, 12:30
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoHaest
och intervjuavsnitt där Johannes (och K när han får chansen att säga något)

Om du tänker på arkeståls-avsnittet var det bestämt från början att jag skulle ta huvudansvar för den intervjun eftersom K just var klar med turnén och rätt slut.

Vi kommer framförallt fortsätta med kulturinriktningen. En intervju är planerad till måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in