Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 02:30
  #937
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1


För att förtydliga.

Varken Magister eller Della Arte är bra kulturpoddar om det är det man är ute efter. Alltså om man är kulturintresserad. Det är inga direkt givande diskussioner såhär långt.

Men Della Arte funkar eftersom det inte är målet där. Det är en satirpodd som ska ge en skratt, vilket det gör. Men inte sägs det nåt superintressant om kultur, det kan man inte säga. Men jag gillar den ändå, för att den är rolig och ibland lite finurliga spaningar.

Magister (som kulturpodd) handlar liksom någonstans mitt emellan, och inte på nåt bra sätt. Ytligt men ändå inte kul, typ-

Givetvis hopas jag det kan förbättras, det var liksom därför jag skrev. För att jag gillar Magister och J & K.

Vem säger det som är "superintressant" om "kultur"?
Citera
2017-04-28, 09:45
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
Vem säger det som är "superintressant" om "kultur"?

Beror på vilken kultur man är ute efter men t.ex, om vi pratar podcasts:

https://www.acast.com/scenkonstpodden
http://danielssonochcarlson.libsyn.com/
https://soundcloud.com/konstfolket
https://www.magasin3.com/play/
http://fightinginthewarroom.com/

Men som sagt, beror på vilken kultur man är ute efter. Jag vet att K och J kan bättre än de senaste två avsnitten.
__________________
Senast redigerad av klon1 2017-04-28 kl. 09:52.
Citera
2017-04-28, 11:54
  #939
Medlem
swimp78s avatar
Jag har lyssnat på della arte och det är mest märkligt när de går in på kultur

Kringlan lider uppenbarligen av nån sorts projicering, dvs tänker att allt som han själv gör är en trend
Typ "Idag läser ju ingen böcker längre" eftersom han själv inte läser böcker, "Idag ser ju alla på tv-serier istället för film" eftersom han och hans komikerkompisar inte ser på film. . "Idag görs ju ingen intressant film längre" - eftersom man själv inte konsumerar smalare film och därför inte känner till den. Osv. Lite monotomt i längden?

Mest av allt präglas ju "della arte" av att det är två ståuppkomiker som är ointresserade av och okunniga om alla former av modern kultur som sitter och tycker till i nivån med "det är för mycket flum" och/eller vad man råkat läsa i nån tidningsrubrik.

Typ som att lyssna på en pod med två kulturtanter som tycker till om sport. "Det är ju så mycket sport nuförtiden" "den där zlatan.. han verkar ju rätt kaxig", "är inte boxning lite macho?"
Citera
2017-04-28, 12:04
  #940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har lyssnat på della arte och det är mest märkligt när de går in på kultur

Kringlan lider uppenbarligen av nån sorts projicering, dvs tänker att allt som han själv gör är en trend
Typ "Idag läser ju ingen böcker längre" eftersom han själv inte läser böcker, "Idag ser ju alla på tv-serier istället för film" eftersom han och hans komikerkompisar inte ser på film. . "Idag görs ju ingen intressant film längre" - eftersom man själv inte konsumerar smalare film och därför inte känner till den. Osv. Lite monotomt i längden?

Mest av allt präglas ju "della arte" av att det är två ståuppkomiker som är ointresserade av och okunniga om alla former av modern kultur som sitter och tycker till i nivån med "det är för mycket flum" och/eller vad man råkat läsa i nån tidningsrubrik.

Typ som att lyssna på en pod med två kulturtanter som tycker till om sport. "Det är ju så mycket sport nuförtiden" "den där zlatan.. han verkar ju rätt kaxig", "är inte boxning lite macho?"

Visst så är det ju. Men samtidigt gör de det ju rätt kul. Vad jag menade var mest att syftet med Della Arte är just skratt och inte för att lära sig/analysera/teoretisera om kultur.
Citera
2017-04-28, 13:05
  #941
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Visst så är det ju. Men samtidigt gör de det ju rätt kul. Vad jag menade var mest att syftet med Della Arte är just skratt och inte för att lära sig/analysera/teoretisera om kultur.
Visst är dom kul ibland, typ när dom riktar in sig på nåt "scoop" eller specifik händelse (typ nån kulturchefs anställningscykel eller det där museet) - men själva kultursnacket och div raljerande mot kultur de inte vet nåt om är rätt trist
Citera
2017-04-28, 13:09
  #942
Medlem
farfars avatar
För mig handlar det inte så mycket om det är roligt eller inte, men hur många avsnitt ett koncept håller för. Kan dock hålla om att Magisters nya inriktning inte riktigt hittat formen än. Dellas styrka är mer skön stämning och tugg.
Citera
2017-04-28, 19:24
  #943
Medlem
Jag gillade verkligen podcasten förut, men nu känns den bara trött. J & K har levererat mängder med underhållande avsnitt och för det är jag otroligt tacksam. Nu känns det mer som trötta och avslagna samtal. Samma kvalitet som när två trötta vänner ligger och är bakis på soffan och snackar strunt dagen efter.
Citera
2017-04-28, 19:45
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Visst är dom kul ibland, typ när dom riktar in sig på nåt "scoop" eller specifik händelse (typ nån kulturchefs anställningscykel eller det där museet) - men själva kultursnacket och div raljerande mot kultur de inte vet nåt om är rätt trist

Håller med. De har ju noll koll liksom.
Citera
2017-04-30, 11:09
  #945
Medlem
Avsnittet som släpptes igår var iallafall något bättre. Höjdpunkterna var Lampinen-analyser och Biblioteks-snack. Kanske är det där podden ska vara,
Citera
2017-05-05, 17:37
  #946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Jag gillade verkligen podcasten förut, men nu känns den bara trött. J & K har levererat mängder med underhållande avsnitt och för det är jag otroligt tacksam. Nu känns det mer som trötta och avslagna samtal. Samma kvalitet som när två trötta vänner ligger och är bakis på soffan och snackar strunt dagen efter.

Japp, tror kulturgrejen kan funka om de bara hittar bättre flyt i snacket, som att de verkligen bryr sig om det de snackar om och inte hela tiden viker ner sig för den andres åsikt.. mjäkigt och jävligt störande. Visa lite kuk för fan.
Citera
2017-05-06, 09:57
  #947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-de-Lid
Japp, tror kulturgrejen kan funka om de bara hittar bättre flyt i snacket, som att de verkligen bryr sig om det de snackar om och inte hela tiden viker ner sig för den andres åsikt.. mjäkigt och jävligt störande. Visa lite kuk för fan.

Jag tror också att "kulturgrejen" eller vad de nu är att de vill att podcasten ska vara skulle kunna fungera. Dock inte under dessa omständigheter. Underhållningsvärdet och kvaliteten på samtalen hamnar ungefär på samma nivå som på ett samtal mellan två bakfulla studenter som ligger i en studentkorridor och väntar på att onlinepizza ska knacka på dörren. Det fungerar liksom inte att halvtrött bara slå på mikrofonen och lite slött prata om vad man läst eller sett på tv i veckan.
Citera
2017-05-06, 20:18
  #948
Medlem
Bit ihop och tugga mera samtid och politik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback