Detta är min teori:
Kaj och Nils har planerat brottet tillsammans den 13/4 ska det äga rum.
Man har bestämt att Nils farsa ska vänta med sin bil i långträsk (halvvägs mellan Kalamark och Arvidsjaur) medans Nils och kaj gör kuppen . Kaj ska efter dådet åka inlandsvägen (mindre risk att bli ertappad då) medans Nils åker med sin farsa till a-jaur.
Men...
Nåt gick fel , Nils och Kaj blev osams pga något när det börja hetta till och de skulle utföra dådet.
Fegskiten (enligt kaj)Nils bangade ur, mest troligt pga att han tyckte att Kajs ide om hur brottet skulle utföras var för riskabelt.
En ordväxling mellan dessa i bilen kan ha gått till så här
Kaj:
- din J-a fegskit , drar du dig ur nu när det börjar närma sig.
Nils:
- jag kommer bli misstänkt för att jag nyligt besökt bröderna och du kommer klara dig, det är därför jag bangar.
Kaj:
- aldrig, det är Bertil som kommer bli misstänkt, det är grönt, häng på nu.
Nils:
- Det kommer aldrig att gå, det är inte ens säkert att de har nå pengar.
Kaj:
- okej , om du bangar så gör jag det själv!
Nils:
- Du kommer aldrig fixa det, och risken är stor att jag ändå får skulden så då måste jag sätta dit dig.
Bägge återvänder sedan till respektive hem.
Kaj ställer in bilresan söderut till nästa dag.
Kommentar :
Sen vet man ju aldrig om kaj gjorde brottet själv nästa dag.
eller om nån helt annan gjorde det
Det kan ingen annan än Kaj veta.
Hursomhelst
Om kaj blir fri, ja då kan han väl betala tillbaka skulden till I.E för restaurang skulden.
Så hon har ju i så fall allt att vinna på att han går fri.
Kaj och Nils har planerat brottet tillsammans den 13/4 ska det äga rum.
Man har bestämt att Nils farsa ska vänta med sin bil i långträsk (halvvägs mellan Kalamark och Arvidsjaur) medans Nils och kaj gör kuppen . Kaj ska efter dådet åka inlandsvägen (mindre risk att bli ertappad då) medans Nils åker med sin farsa till a-jaur.
Men...
Nåt gick fel , Nils och Kaj blev osams pga något när det börja hetta till och de skulle utföra dådet.
Fegskiten (enligt kaj)Nils bangade ur, mest troligt pga att han tyckte att Kajs ide om hur brottet skulle utföras var för riskabelt.
En ordväxling mellan dessa i bilen kan ha gått till så här
Kaj:
- din J-a fegskit , drar du dig ur nu när det börjar närma sig.
Nils:
- jag kommer bli misstänkt för att jag nyligt besökt bröderna och du kommer klara dig, det är därför jag bangar.
Kaj:
- aldrig, det är Bertil som kommer bli misstänkt, det är grönt, häng på nu.
Nils:
- Det kommer aldrig att gå, det är inte ens säkert att de har nå pengar.
Kaj:
- okej , om du bangar så gör jag det själv!
Nils:
- Du kommer aldrig fixa det, och risken är stor att jag ändå får skulden så då måste jag sätta dit dig.
Bägge återvänder sedan till respektive hem.
Kaj ställer in bilresan söderut till nästa dag.
Kommentar :
Sen vet man ju aldrig om kaj gjorde brottet själv nästa dag.
eller om nån helt annan gjorde det
Det kan ingen annan än Kaj veta.
Hursomhelst
Om kaj blir fri, ja då kan han väl betala tillbaka skulden till I.E för restaurang skulden.
Så hon har ju i så fall allt att vinna på att han går fri.