Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-14, 11:32
Medlem
Gratis121s avatar
Detta är min teori:

Kaj och Nils har planerat brottet tillsammans den 13/4 ska det äga rum.

Man har bestämt att Nils farsa ska vänta med sin bil i långträsk (halvvägs mellan Kalamark och Arvidsjaur) medans Nils och kaj gör kuppen . Kaj ska efter dådet åka inlandsvägen (mindre risk att bli ertappad då) medans Nils åker med sin farsa till a-jaur.
Men...
Nåt gick fel , Nils och Kaj blev osams pga något när det börja hetta till och de skulle utföra dådet.
Fegskiten (enligt kaj)Nils bangade ur, mest troligt pga att han tyckte att Kajs ide om hur brottet skulle utföras var för riskabelt.

En ordväxling mellan dessa i bilen kan ha gått till så här

Kaj:
- din J-a fegskit , drar du dig ur nu när det börjar närma sig.

Nils:
- jag kommer bli misstänkt för att jag nyligt besökt bröderna och du kommer klara dig, det är därför jag bangar.

Kaj:
- aldrig, det är Bertil som kommer bli misstänkt, det är grönt, häng på nu.

Nils:
- Det kommer aldrig att gå, det är inte ens säkert att de har nå pengar.

Kaj:
- okej , om du bangar så gör jag det själv!

Nils:
- Du kommer aldrig fixa det, och risken är stor att jag ändå får skulden så då måste jag sätta dit dig.

Bägge återvänder sedan till respektive hem.
Kaj ställer in bilresan söderut till nästa dag.

Kommentar :
Sen vet man ju aldrig om kaj gjorde brottet själv nästa dag.
eller om nån helt annan gjorde det

Det kan ingen annan än Kaj veta.

Hursomhelst
Om kaj blir fri, ja då kan han väl betala tillbaka skulden till I.E för restaurang skulden.
Så hon har ju i så fall allt att vinna på att han går fri.
Citera
2017-05-14, 11:36
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Detta är min teori:

Man har bestämt att Nils farsa ska vänta med sin bil i långträsk (halvvägs mellan Kalamark och Arvidsjaur) medans Nils och kaj gör kuppen . Kaj ska efter dådet åka inlandsvägen (mindre risk att bli ertappad då) medans Nils åker med sin farsa till a-jaur.
Men...
Nåt gick fel , Nils och Kaj blev osams pga något när det börja hetta till och de skulle utföra dådet.
Fegskiten (enligt kaj)Nils bangade ur, mest troligt pga att han tyckte att Kajs ide om hur brottet skulle utföras var för riskabelt.

Kaj:

Nils:
- jag kommer bli misstänkt för att jag nyligt besökt bröderna och du kommer klara dig, det är därför jag bangar.

Kaj:

Nils:

Kaj:

Nils:
- Du kommer aldrig fixa det, och risken är stor att jag ändå får skulden så då måste jag sätta dit dig.

Kommentar :

Hursomhelst
Om kaj blir fri, ja då kan han väl betala tillbaka skulden till I.E för restaurang skulden.

Rättelse:

Nils farsa väntade vid Åby älven, mellan Kalamark och långträsk.
Citera
2017-05-14, 11:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
IE är enligt min mening helintressant.

Hon vittnade mot Linna när det gällde Arjeplog samt i rättegången Kalamarksmordet. Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
IE:s utpekande av Linna är i så fall svårare att förstå, och de frågor som tas upp i de två föregående inläggen här är intressanta: Är det någon som vet hur anklagelsen om inbrottet dyker ut alldeles från början. Vem är källan? Dök väl upp endast i samband Kalamark?!

Vad kan IE ha haft för intresse av att sätta dit Kaj Linna, givet att han är oskyldig?
Lämnade IE de här uppgifterna spontant, eller som svar på ledande frågor i förhör?
Citat:
Hursomhelst
Finns det någon källa på att Linna var skyldig IE pengar?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-14 kl. 12:11.
Citera
2017-05-14, 12:00
Medlem
Citat:
Detta är min teori:

Men...

Kaj:

Nils:

Kaj:

Nils:

Kaj:

Nils:

Kommentar :

Hursomhelst

Nils har ju telefonalibi. Och den vita kombin som stod parkerad vid Kalahatten, måste kunna knytas till Nils alt Linna om framgång ska vinnas.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-14 kl. 12:03.
Citera
2017-05-14, 12:25
Medlem
Draifoss avatar
Åklagaren Mikael Lundquist berättade i podcasten "Spår" att Kaj Linna är en mycket farlig människa, och han vågade därför inte ställa upp på en intervju. Även vittnen har beskrivit Linna som en person som saknar empati. Kan den här otäcke "Kaj Linna" i själva verket vara en ren fantasifigur man har byggt upp, ungefär som Keyser Söze i filmen?
Keyser Söze är en rollfigur i filmen De misstänkta (1995), med manus av Christopher McQuarrie och regi av Bryan Singer. Enligt filmens huvudperson Roger "Verbal" Kint (Kevin Spacey) har Söze en legendarisk, nästan mytisk status hos både kriminella och poliser. Söze blir i filmen en kallhamrad och undflyende person med en mycket långtgående hänsynslöshet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Keyser_S%C3%B6ze
Senast redigerad av Draifos 2017-05-14 kl. 12:50.
Citera
2017-05-14, 13:00
Medlem
Citat:
Åklagaren Mikael Lundquist berättade i podcasten "Spår" att Kaj Linna är en mycket farlig människa, och han vågade därför inte ställa upp på en intervju. Även vittnen har beskrivit Linna som en person som saknar empati. Kan den här otäcke "Kaj Linna" i själva verket vara en ren fantasifigur man har byggt upp, ungefär som Keyser Söze i filmen?
Keyser Söze är en rollfigur i filmen De misstänkta (1995), med manus av Christopher McQuarrie och regi av Bryan Singer. Enligt filmens huvudperson Roger "Verbal" Kint (Kevin Spacey) har Söze en legendarisk, nästan mytisk status hos både kriminella och poliser. Söze blir i filmen en kallhamrad och undflyende person med en mycket långtgående hänsynslöshet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Keyser_S%C3%B6ze

Något för Netflix: "Tillskapandet av en mördare".

Det finns inget bevis utom en narkotikamissbrukare som pekar ut (Nils). Resten av vittnesmål är hörsägen om vad Nils påstår ihop om Kaj. Som tingsrätten skrev i dess dom: det kan inte uteslutas att Nils ljuger för att dölja egen eller annan näras brottslighet. Då så rimligt tvivel finns. Om ovan räcker för
För en fällande dom. Ja då har kriminella Sverige ett drömläge.
Citera
2017-05-14, 15:24
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Nils har ju telefonalibi. Och den vita kombin som stod parkerad vid Kalahatten, måste kunna knytas till Nils alt Linna om framgång ska vinnas.

Någonstans i allt material har en utomstående nämnt att han köpte en vit combi av Nils farsa en tid efter mordet, jag måste rota igenom en del för att hitta det, så jag återkommer.
Citera
2017-05-14, 18:17
Medlem
Citat:
Rättelse:

Nils farsa väntade vid Åby älven, mellan Kalamark och långträsk.
Hej...har skrivit liknande en del..men du har nog rätt i det mesta,, trodde MV tog kontakt med HA måndag men det var tisdagen.Ringde då honom o var ..väldigt orolig, nervös enligt H..berättade inte om den sk avärjningsresan förrän efter dådet, ett par dagar senare till polisen.Har trott att MV mest inte ville begå våldsbrott o kanske det är så.el han förstod att det hela skulle gå åt helvete, Kaj har inte så stor IQ eller empati.Tror Göransson tar MV efter rättegången om KL blir fälld, för tips o skmedhjälp för mord..förtjänar han.Måste ha vetat att kaj skulle begå rån, binda, hota..inte ett ev inbrott som han sa till bertil.Vet att flera fega vittnen som visste mer änex Bertil kommer att vittna nu, Grova brott har pressat flera personer som ljugit förr.Hmm vilken förklaring har dom nu ? 13 år senare..o har viktig information ang fallet..har noll respekt för dom.
Citera
2017-05-14, 20:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
En kommentar kring körtiden mellan Visträsk - Byske.
Jag har aldrig sett att Linna sagt att han åkte kl.22.00, om jag inte minns helt fel så säger han vid 22-tiden. Det utökar spannet rätt ordentligt.
Jag reserverar mig för att jag kan komma ihåg fel.

Finns det något telefonsamtal som begränsar tiden för avresan också?
Linna uppger i förhör (FUP, HD_5752-15 Aktbilaga 12, s.451-452):
FL: ... kommer du ihåg exakt vilken tid du lämnade bostaden?
L:"Ganska så exakt vid 10-tiden"
I TR/HR har han justerat detta till 21:45-22:00.

Detta påstående slår TR/HR fast är en lögn baserat på körförhållandena, den påstådda tiden (75 min) samt sträckan 14.9 mil. Vid bättre förhållanden den 6/10 tog samma sträcka 1h:46min.

Det som sticker ut är att att Linna inte ger ett enda livstecken från sig efter samtalet med Nils 18:12 från Visträsk och de tre försöken att nå honom 23:14 från Skellefteå. Han hävdar att mobilen hade dåligt batteri och att laddaren i bilen var dålig. Jag finner det väldigt praktiskt att den var avstängd precis under hela mord-tiden samt under den s.k. avvärjningsresan.
Citera
2017-05-14, 20:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Detta är min teori:

Men...

Kaj:

Nils:

Kaj:

Nils:

Kaj:

Nils:

Kommentar :

Hursomhelst
Intressant teori. Kanske där ÅK landade och därför häktade Nils.

Jag kan dock inte se att Nils varit med på det hela fr.o.m. den 14/4 för då berättar han om planerna för Bertil och ringer dessutom Linna som en galning hela dagen. Om Nils drog sig ur den 13/3, är han då skyldig till medhjälp enligt åklagaren?
Citera
2017-05-14, 21:01
Medlem
Citat:
Mycket intressanta frågor. Jag har också funderat på hur polis och åklagare nu fick för sig att börja utreda Konsuminbrottet (igen?), fyra år efter att det hade skett. Det är tydligt att det här har något med förhören med IE att göra, och det här inlägget av EbonLundin visar också på att IE kan vara lite av en nyckelperson i det här dramat.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Det är väl egentligen bara "Nils" (i båda fallen) och IE (i det ena fallet) som har pekat ut Linna som gärningsman. Att "Nils" kan ha haft anledning att peka ut en oskyldig är inget konstigt. Det inser även domstolen:
"Tingsrätten kan dock inte bortse från möjligheten att [Nils] varit delaktig i planeringen och lagt skulden på Kaj Linna för att skydda någon annan, som eventuellt handlat på [Nils] uppdrag" (tingsrättens dom, s.27).

IE:s utpekande av Linna är i så fall svårare att förstå, och de frågor som tas upp i de två föregående inläggen här är intressanta: Är det någon som vet hur anklagelsen om inbrottet dyker ut alldeles från början. Vem är källan? Dök väl upp endast i samband Kalamark?!

Vad kan IE ha haft för intresse av att sätta dit Kaj Linna, givet att han är oskyldig?
Lämnade IE de här uppgifterna spontant, eller som svar på ledande frågor i förhör?

AVSEENDE ÅTALET FÖR INBROTT

Konstigt nog arbetade Nils i Konsumbutiken och hade tillgång till larmkoderna. Men Kaj är inbrottstjuven.

Kaj Linna utpekad av - gissa vem?

AVSEENDE ÅTALET FÖR MORD

Konstigt nog har Nils mycket detaljerad information om hur dådet gick till. Trots att han inleder förhör med att säga att Linna talat kryptiskt och i gåtor (teknikaliteter och UC). Polisen blir upprörd när Nils under förhör nr 3 börjar fabulera om den sk "avvärjningsresan".

Kaj Linna utpekad av - gissa vem?

Ett mönster är tydligt här.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-14 kl. 21:10.
Citera
2017-05-14, 21:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Vad har du för teori om den vita bilen?
Den är ett mysterium, helt klart.
Det finns ett par alternativ:
- Vittne TF såg/minns fel, eller så var det fel dag.
- Den vita bilen hade inget med mordet att göra (osannolikt, den som hade bilen borde gett sig till känna).
- Nils hade ordnat en vit bil som Linna hade nycklar till. Oavsett om de var överens den 14/4 så kunde Linna använda den.
- Linna hade ordnat en vit bil på egen hand.

Och såklart:
Mordet begicks av en helt okänd GM med tillgång till en vit bil. Linna hade bara en ohygglig otur att det skedde samma kväll som hans uppskjutna resa till Sthm ägde rum och hans mobil var avstängd. Dessutom satte hans vän Nils dit honom för mordet utan att ha en aning om att han helt saknade alibi. Himla otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in