Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-10-14, 15:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warren-chezwick
Grabben köpte en lenovo laptop för nån månad sedan och den har funkat bra tills den nya windows 10 uppdateringen kom. (Alltså det var windows 10 på datorn från start).
Efter uppdateringen så gick det inte att använda touchpaden ,jag tittade nere i aktivitetsfältet och då var det ett kryss över den. Jag klickade, försökte ta hem nya drivrutiner inget hjälpte.
Så jag startade om datorn och då ser jag att ungefär en fjärdedel av alla program/appar är ljusmarkerade, dom går inte att köra längre.
Efter ytterligare en omstart går datorn inte ens igång, inga systemåterställningspunkter är tillgängliga efter den nya uppdateringen så tillslut valde jag ett alternativ som heter ominstallation av windows, det gick inte heller för där var inte tillräckligt med ledigt utrymme på hårddisken.
Felsäkert läge funkar inte heller, jag kommer bara till den här reparationsrutan.
Otroligt frusterande, jag har inga fler ideer, så jag tar tacksamt emot tips & ideer.

Det är en laptop, i3, 128gb ssd, 4gb ram och används bara till att surfa på.

Det låter som att något gått fel under själva uppdateringen snarare än att det är någon okompatibilitet. Fabriksåterställ?!

Det finns förvisso en reparations möjlighet att prova men den kommer sannolikt inte funka.
Citera
2016-10-15, 12:15
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det låter som att något gått fel under själva uppdateringen snarare än att det är någon okompatibilitet. Fabriksåterställ?!

Det finns förvisso en reparations möjlighet att prova men den kommer sannolikt inte funka.

Japp, du hade rätt. Reparations möjligheten fungerade inte, jag fick fabrikåterställa.
Tack för att du tog dig tid att svara.
Citera
2016-11-20, 10:39
Medlem
puckots avatar
Jag har ett litet småirriterande problem med windows update. Jag brukar ju installera mina uppdateringar manuellt och ibland när jag installerar vissa uppdateringar så får dom för sig att installera sig automatiskt på min externa hdd, istället för någon av datorns interna hdds. Och jag har inte kunnat se under installationens gång att man har kunnat ändra var den ska installera programmet/uppdateringen, utan den verkar vilja välja själv var den ska installera uppdateringen.

Vilket gör att jag måste avsluta installationen och börja om varje gång. Och innan jag installerar uppdateringen igen, måste jag se till att jag har den externa hddn utdragen ur datorn, för att den istället ska installera sig på någon av datorns interna hdds. Någon som vet om det går att ändra detta på något sätt i datorns inställningar, så att den istället automatiskt väljer någon av datorn interna hdds, så att jag slipper gå igenom den processen med att dra ut den externa hddn varje gång för att undvika detta?
Citera
2016-11-22, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag har ett litet småirriterande problem med windows update. Jag brukar ju installera mina uppdateringar manuellt och ibland när jag installerar vissa uppdateringar så får dom för sig att installera sig automatiskt på min externa hdd, istället för någon av datorns interna hdds. Och jag har inte kunnat se under installationens gång att man har kunnat ändra var den ska installera programmet/uppdateringen, utan den verkar vilja välja själv var den ska installera uppdateringen.

Vilket gör att jag måste avsluta installationen och börja om varje gång. Och innan jag installerar uppdateringen igen, måste jag se till att jag har den externa hddn utdragen ur datorn, för att den istället ska installera sig på någon av datorns interna hdds. Någon som vet om det går att ändra detta på något sätt i datorns inställningar, så att den istället automatiskt väljer någon av datorn interna hdds, så att jag slipper gå igenom den processen med att dra ut den externa hddn varje gång för att undvika detta?
Kan det inte vara så at det bara är temp-filer som hamnar där?
Citera
2016-12-04, 08:46
Medlem
elbels avatar
Jag har följt råden om win10 updates
Men nu ibland kommer ett litet fönster upp om att uppdatera, man får inga val
Resten av skärmen blir grå och man kan inte klicka på nåt

Kör ctrlaltdel och loggar ut
Citera
2017-05-14, 06:27
Medlem
Obolenskys avatar
Uppdatering

"Håll system, som Windows, uppdaterade med de senaste lagningarna som tillverkaren släpper." skriver Linus Larsson i DN.

Hur går jag enklast tillväga då, med min Windows-dator? Vilka inställningar ska jag ha? Hur låter jag datorn göra det automatiskt, så snart jag slår upp skärmen?
Citera
2017-05-14, 09:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
"Håll system, som Windows, uppdaterade med de senaste lagningarna som tillverkaren släpper." skriver Linus Larsson i DN.

Hur går jag enklast tillväga då, med min Windows-dator? Vilka inställningar ska jag ha? Hur låter jag datorn göra det automatiskt, så snart jag slår upp skärmen?

Gå till - Inställningar - Windows update, säkerhet - windows update. Gör de inställningar du vill.

Vanliga uppdateringar stoppar, som märkts, inte det senaste medialt uppmärksammade hotet. Bättre skydd gör!!
Citera
2017-05-14, 11:27
Medlem
Citat:
Gå till - Inställningar - Windows update, säkerhet - windows update. Gör de inställningar du vill.

Vanliga uppdateringar stoppar, som märkts, inte det senaste medialt uppmärksammade hotet. Bättre skydd gör!!
Tvärtom:
Worm-spridningen använder ett fel i Microsoft fildelning som redan var fixat i Win 7, 8 & 10 om man uppdaterat (numera även XP + Vista).

Inget AV kunde hindra.
(Brandvägg skyddar.)
Citera
2017-05-14, 13:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Tvärtom:
Worm-spridningen använder ett fel i Microsoft fildelning som redan var fixat i Win 7, 8 & 10 om man uppdaterat (numera även XP + Vista).

Inget AV kunde hindra.
(Brandvägg skyddar.)

Återigen: uppdateringar skyddar inte, bra skydd gör det. Uppdateringar kommer efter en skada är skedd därav ordet UPPdateringar.

Alla Xp och Vista system har inte FÅTT dessa uppdateringar. Märk att jag INTE skriver uppdaterat till.
Citera
2017-05-14, 14:28
Medlem
Citat:
Återigen: uppdateringar skyddar inte, bra skydd gör det. Uppdateringar kommer efter en skada är skedd därav ordet UPPdateringar.

Alla Xp och Vista system har inte FÅTT dessa uppdateringar. Märk att jag INTE skriver uppdaterat till.
Jo uppdateringar skyddar (men bara mot kända "hot"/angreppssätt).

Uppdateringar kommer när ansvarsfull utgivare fått kännedom om, och kunnat åtgärda problemet. Oavsett om det inträffat en skada. Dvs en typ av "reaktiv" åtgärd om man inkluderar de fel som upptäcks helt inom utvecklings- och testavdelningarna.

AV-program fungerar enbart reaktivt och bara på fel som upptäcks utanför den ansvariga utvecklingen. Och nästan alltid bara efter att skada verkligen har inträffat.

Även hemmaanvändare var/är potentiellt hotade av denna mask, om de t.ex konf.at en "DMZ-host" i sin hemmarouter till en Win-instans ÄVEN virtuell/sandboxad. (Och inte skött sina uppdateringar på två månader eller kör Vista och äldre.) Alla LAN-maskiner kan sedan slås ut under samma förutsättninger (dvs uppdateringar saknas samt otillräcklig brandvägg mellan smittad och offer).
Citera
2017-05-14, 16:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jo uppdateringar skyddar (men bara mot kända "hot"/angreppssätt).

Uppdateringar kommer när ansvarsfull utgivare fått kännedom om, och kunnat åtgärda problemet. Oavsett om det inträffat en skada. Dvs en typ av "reaktiv" åtgärd om man inkluderar de fel som upptäcks helt inom utvecklings- och testavdelningarna.

AV-program fungerar enbart reaktivt och bara på fel som upptäcks utanför den ansvariga utvecklingen. Och nästan alltid bara efter att skada verkligen har inträffat.

Även hemmaanvändare var/är potentiellt hotade av denna mask, om de t.ex konf.at en "DMZ-host" i sin hemmarouter till en Win-instans ÄVEN virtuell/sandboxad. (Och inte skött sina uppdateringar på två månader eller kör Vista och äldre.) Alla LAN-maskiner kan sedan slås ut under samma förutsättninger (dvs uppdateringar saknas samt otillräcklig brandvägg mellan smittad och offer).

Det här börjar gå för långt utanför kärnan i Ts fråga vilken handlar om att bli säker genom uppdateringar. Läs och förstå TS fråga igen så fattar du.

Du missar poängen med ditt inlägg.

Jag har därför fortfarande rätt och du har fel i ditt första inlägg i denna tråden. Bra skydd skyddar dig, uppdateringar inte. Individer med bra skydd hade ALDRIG blivit smittade i dessa fallen.

Dessutom så har/hade en del Av`n skyddat vilket du påstod inte är fallet. Här är 1 exempel - https://blog.avira.com/wannacrypt0r-ransomware/
Citera
2017-05-14, 16:33
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky

Har du Windows 7 eller senare uppdateras datorn automatiskt.

Lite allmänna tips:
Var inte inloggad som administratör, var inloggad som vanlig användare och ha istället ett konto med administratörsrättigheter vid sidan om. På så sätt måste du knappa in lösenordet för att installera program.
Kör Chrome eller Edge då dessa kör med sandboxing samt uppdateras automatiskt. Inga zero days har hittats i det vilda för Edge så i praktiken är du oerhört säker med Edge.
http://windowsreport.com/microsoft-edge-most-secure-browser/
Om du vill köra Firefox bör du köra den i Sandboxie
Om du vill ha en bra brandvägg kan du överväga TinyWall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in