2017-05-11, 21:40
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande.svensk
En sak måste du förstå. Den här tråden är för elitister och tuffa killar. Här duger endast trve kvlt black metal inspelad med en kassettbandspelare en stormig höstnatt i början på 90-talet.

Ända sedan Adversarius lämnade tråden för typ tre år sedan har många försökt ersätta honom och hans trötta elitistiska dravel, i synnerhet Mordum87 skulle jag nog vilja hävda. Minns hur den gossen såg upp till Adversarius för rätt många år sen nu.

Många är det som genom åren kommit in i tråden och tipsat om allehanda black- och death metal, men de har snabbt blivit bortskrämda av tuffingarna.

Tråden heter trots allt "Black- och Death metal: den stora rekommendationstråden", inte "TRVE KVLT ATMOSPHERIC NSBM DSBM DOOM RAW black metal: rekommendationstråden"

np: In Flames - Cloud Connected (alltid retar det någon)

Ahahah! Ja, min rise to fame här är Adversarius förtjänst . Såg verkligen upp till en vän som dessutom är tio år yngre än en själv, verkligen skarpsynt haha.
Faktum är dock, att den karln tillsammans med Frank höll hög kvalitet i tråden när det begav sig, i form av rekorderliga tips och inte ett samma ändlösa harvande av skit alla som söker sig till en sånhär tråd, med största sannolikhet redan hört, ätit och skitit ut. Du å andra sidan kommer ju inte dragandes med något av värde öht, likt 90% av de som hänger kvar här förutom Glanton, Innesi och Von_s.

Så kliv ner ifrån dina hästar nu.

Np: Baphomet - The dead shall inherit
Citera
2017-05-11, 22:01
Medlem
Försöksdjurs avatar
Förstår inte riktigt diskussionen som uppstod om Nokturnal Mortum är dåliga eller inte. Jag postar musik som jag tycker är bra. Om sedan andra i tråden uttrycker sin åsikt om att bandet i deras öron inte alls är bra gör ju inte mig förbannad precis.

Hur som helst, en ny låt med Dodsengel finns att avnjuta nedan:
http://www.nocleansinging.com/2017/05/09/an-ncs-premiere-dodsengel-rubedo/
Citera
2017-05-11, 22:53
Medlem
InnesIs avatar
Det senaste jag verkligen fastnade för är annars splitten Abigor / Nightbringer / Thy Darkened Shade / Mortuus. Fantastiskt album. Fyra band men upplevelsen är att det är en genomtänkt skiva där alla låtar går in i varandra. Och stilarna är kompletterande varandra men väldigt egna i uttryck samtidigt.

Gick så vidare och började utforska Thy Darkened Shade och deras Liber Lvcifer I: Khem Sedjet. Jag blev först besviken. Jag tror det hade att göra med att jag väntade mig mer black metal medan detta ofta låter dödsigt. Inget fel med det, jag gillar dödsmetall också, men det var snarare en besvikelse över att det förväntade inte kom. Men nu någon månad senare har skivan börjat växa. Jag gillar alltid band som utmärker sig som musikanter också och ingen kan tvivla på att det är gedigna musiker som ligger bakom detta. Goda instrumentalister utan tvekan.
Citera
2017-05-11, 23:43
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanus
Ej hört NM och planerar att undvika, postaren i fråga tappade ju all form av trovärdighet i andra eller tredje inlägget. Hmm.

Finns det ens band utöver Peste Noire som kan blanda folk och black metal? Jag vägrar tro!

Nja, ärligt talat så vetefan.
Några av de norska banden lyckades ju för drygt 20 år sedan. Ulvers tre första plattor, Borknagar med den självbetitlade debuten och självklart Isengard. Sen tycker jag även svenska LIK fått till det jävligt bra på Besvärtade strofer. Även en del av de plattor som InessI nämnde är ju klart godkända.
En helt annan känsla och atmosfär på dessa album. Död, mörker och oknytt istället för humpa humpa.
Citera
2017-05-12, 06:51
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
En helt annan känsla och atmosfär på dessa album. Död, mörker och oknytt istället för humpa humpa.

Det är just detta som är nyckeln. Få genrer kan vara så mörka och melankoliska som folkmusiken men de flesta kopplar ihop den mer med "humpa humpa" varianten. Jag kan uppskatta båda men ska det blandas med black metal är det den melankoliska varianten som fungerar klart bäst.
Citera
2017-05-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Drudkh - autumn aurora
Drudkh - blood in our wells
Darkestrah - epos
Negura Bunget - om
Negura Bunget - virstele pamintului
Nokturnal Mortum - the voice of steel
Sigrblot - blodsband
Sigrblot - weltenfiend (split)

Sedan skulle jaga argumentera att stora delar av Burzums black metal-skivor är folkinspirerade i hur Varg bygger upp sina melodier. Men det är kanske för subtilt för att gå under black metal som tydligt inkluderar folkmusik.

Tackar för tipsen, skall lyssna på dessa om möjligt.

Hmm, intressant argumentation. Kanske är det så, men det är då för subtilt för mig.
Citera
2017-05-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Nja, ärligt talat så vetefan.
Några av de norska banden lyckades ju för drygt 20 år sedan. Ulvers tre första plattor, Borknagar med den självbetitlade debuten och självklart Isengard. Sen tycker jag även svenska LIK fått till det jävligt bra på Besvärtade strofer. Även en del av de plattor som InessI nämnde är ju klart godkända.

Skall lyssna på de här albumen. Skippar troligtvis Isengard dock, är skeptisk till band vars texter/namn hänvisar till Härskarringen.

Hmm, lustigt att känslorna om folkmusik är så delade. Tycker mig ha hört mycket melankoli och misär i den utan spår av nyare genrer. I det jag lyssnat på rättare sagt. Fan vet jag.
Citera
2017-05-13, 19:41
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanus
Skall lyssna på de här albumen. Skippar troligtvis Isengard dock, är skeptisk till band vars texter/namn hänvisar till Härskarringen.

Hmm, lustigt att känslorna om folkmusik är så delade. Tycker mig ha hört mycket melankoli och misär i den utan spår av nyare genrer. I det jag lyssnat på rättare sagt. Fan vet jag.

Isengard är en riktig partystarter så det tycker jag absolut inte du ska skippa.

Folkmusik kan vara bra men man måste höra skillnad på denna mästerliga melankoli och denna löjliga tuggumipolka
Citera
2017-05-13, 19:43
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag ska väl snart sätta mig in i nya ROB men har för tillfället fullt upp med Rebirth of Nefast - Tabernaculum som är ett jävla mästerverk, punkt slut. En titt på Metal-Archives förklarar varför man missat bandet då detta är första släppet sedan en demo 2006. Men alla fans som nu väntat i 11 år på uppföljaren lär inte bli besvika. Detta är helt hypnotiserande och jag förbjuder er att 1. Inte lyssna på den och 2. Inte ge den fullt fokus när ni lyssnar. På med lurarna och ut och promenera, slöhögar!

Inte en hyllning har jag läst om detta ännu. Har ni redan grävt ner er i idet inför den annalkande sommaren era mörkerdyrkare eller är ni bara dum i huve?
Citera
2017-05-13, 20:08
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Inte en hyllning har jag läst om detta ännu. Har ni redan grävt ner er i idet inför den annalkande sommaren era mörkerdyrkare eller är ni bara dum i huve?

Lyssnat via bandcamp lite. Lät faktiskt bra som bara den. Sen när jag tankade hem den på trackern så kukade datorn ur. Ska garanterat lyssna mer! Fullängdaren släpps ju på Norma Evangelium diaboli för fan. Då kan det ju knappast vara annat än kvalitet.
Å andra sidan så har jag lyssnat väldigt mycket på Exuvia senaste dagarna.....domen kommer....
Citera
2017-05-13, 21:10
Medlem
Glantons avatar
Köpte Rebirth of Nefast på bandcamp nu ist. Så inget att skylla på nu....
Citera
2017-05-14, 06:20
Medlem
Concubines avatar
Äntligen Exuvia på spotify. Nu jävlar.

EDIT: inte alla låtar dock. :/ suger lite att ha varit utan dator större delen av året ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in