2016-08-04, 19:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Visste inte de var så hårda i offentliga sektorn, inom näringslivet och de större arbetsgivarna erbjuder de pengar vid uttag av semesterdagar.
Det är inte helt sant det heller.

Det finns flera industrier som enligt avtal med facket stänger ner sina fabriker 4 veckor under sommaren och då måste man som anställd också ha semester.
Citera
2016-08-04, 22:42
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte helt sant det heller.

Det finns flera industrier som enligt avtal med facket stänger ner sina fabriker 4 veckor under sommaren och då måste man som anställd också ha semester.

Riktigt kasst, skulle aldrig kunna ta ett jobb med de villkoren.
Citera
2016-08-04, 23:33
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopaCoopa
Du har fel.
Jag ställer mig tvekande till det. Hur mycket jag än tittar i semesterlagen så kan jag inte hitta någon annan möjlighet till att få semesterdagar utbetalda i pengar som semesterlön annat än vad som anges i 26 a §, vilket är väldigt begränsat (undantaget semesterersättning som betalas vid avslutad anställning eller kortare anställning).

Sen att det sker tror jag de flesta känner till, men kan inte se varför det skulle vara tillåtet. Detta gäller förstås bara Sverige, hur det ser ut utanför Sverige vet jag inget om.
Citera
2016-08-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ser man på hela din historik så innehåller den ungefär lika mycket intressant som den här posten. Du får tolka det som du själv vill.

Ja, åk på en lång bilsemester med din Dacia. Det blir nog bäst för oss alla.

Min Dacia lade av halvvägs till Monaco.

Har precis lyckats lifta tillbaka till min etta med kokvrå. (fråga mig inte om hur jag betalade för liften, fråga mig om hur mycket jag sparade)

Nu så fortsätter jag håva in socialbidrag och sparar i bitcoins. Bitcoins rullar in tack vare mitt svarta extrajobb som matkasseleverantör till humorbefriade och känslokalla torrbollar med tre barn.

Angående senaste idén om att casha ut sina semesterdagar:
Istället för att spara semester så jobbar man för sig själv under de betalda lediga dagarna, det är då man kan låtsas äga sin tid. På semestern planerar man sina finanser, dricker valfri spritsort alternativt tränar. Whatever, bara signalsubstanserna får variera sig lite.

Jag bryter härmed mitt uppehåll från Flashback.
Citera
2017-05-13, 21:01
Medlem
*Uppdatering 3*

Karriärsmässigt går det bra, börsen går bra, sparandet går okej. Hade helt klart kunnat begränsat mina utgifter mer än vad jag gjort men känner att jag vill unna mig viss lyx i livet. Såhär ser läget ut i skrivande stund

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 265 000
Likvida medel: 5 000
Fastighet: 3 000 000
Bolån: 2 445 000
Studielån: 320 000

Nettoförmögenhet: 505 000 kr (+330 000)[/quote]
Citera
2017-05-13, 21:06
Medlem
Kommer inom kort med ett inlägg kring hur den gångna tiden har gått, vad som gått bra eller mindre bra samt vad som kunnat gjorts annorlunda.

Även ett inlägg kring hur jag tänker och ser på kommande år. Karriärsmöjligheter, fokus- och resursplanering och alternativa investeringar.

Ni är alla varmt välkomna att ventilera era åsikter kring resan mot miljonen!! ..eller vad fan som helst
Citera
2017-05-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
*Uppdatering 3*

Karriärsmässigt går det bra, börsen går bra, sparandet går okej. Hade helt klart kunnat begränsat mina utgifter mer än vad jag gjort men känner att jag vill unna mig viss lyx i livet. Såhär ser läget ut i skrivande stund

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 265 000
Likvida medel: 5 000
Fastighet: 3 000 000
Bolån: 2 445 000
Studielån: 320 000

Nettoförmögenhet: 505 000 kr (+330 000)
[/quote]

Du vet att du får inte ut mer om du säljer fastigheten än vad spekulanten ger och att vinst beskattas om du tar ut den i reda pengar?
Enligt ursprungliga planen ligger du långt efter. du borde ha flyttat utomlands på en gång. Då hade du haft mer pengar över.
Citera
2017-05-13, 22:07
Medlem

Du vet att du får inte ut mer om du säljer fastigheten än vad spekulanten ger[/quote]

Jag får inte mer betalt än vad marknaden är beredd att betala, är det vad du försöker säga? Om ja, så är jag väl medveten om detta.

Citat:
..och att vinst beskattas om du tar ut den i reda pengar?

Jag har i nuläget räknat med 0 % i värdeökning för min bostad (trots att marknad pekar på annat), så därav ingen beskattning.

Citat:
Enligt ursprungliga planen ligger du långt efter. du borde ha flyttat utomlands på en gång. Då hade du haft mer pengar över.

Nej det gör jag inte. Jag är 1 år och 4½ månader in och skulle inte ha passerat 500 tkr-gränsen.
Citera
2017-05-13, 22:19
Medlem
Blir trams allihopa när man räknar in värdet på bostaden. Skall du flytta till ett tält eller för att få pengarna i näven.
Näää räknar man som du gör så e ju varenda jävel i Sverige miljonär
Citera
2017-05-13, 23:29
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Blir trams allihopa när man räknar in värdet på bostaden. Skall du flytta till ett tält eller för att få pengarna i näven.
Näää räknar man som du gör så e ju varenda jävel i Sverige miljonär
Där är jag villig att hålla med. man spekulerar inte med sitt egna bohag, utan med externa bostäder, var på det inte blir riktigt rätt att räkna detta till ens nettoförmögenhet. Pengarna kommer i praktiken alltid vara låsta och ej utnyttjningsbara.

En parallell är att jämföra bruttoinkomst med disponibel inkomst. Även om TS har sin lön i XX kronor, så är det XY kronor som är tillgängligt för TS.

Föreslår att TS omvärderar sin kalkyl och exkluderar bostadsvärdet, det ger en mer realistisk bild av tillgångarna.
Citera
2017-05-13, 23:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Där är jag villig att hålla med. man spekulerar inte med sitt egna bohag, utan med externa bostäder, var på det inte blir riktigt rätt att räkna detta till ens nettoförmögenhet. Pengarna kommer i praktiken alltid vara låsta och ej utnyttjningsbara.

En parallell är att jämföra bruttoinkomst med disponibel inkomst. Även om TS har sin lön i XX kronor, så är det XY kronor som är tillgängligt för TS.

Föreslår att TS omvärderar sin kalkyl och exkluderar bostadsvärdet, det ger en mer realistisk bild av tillgångarna.

Märkligt resonemang., om man bor i bostaden eller inte avgör förstås inte om den bör räknas in. Det handlar snarare om att bostaden är en hävstångsprodukt eftersom den till stor del är finansierad med lån.
Citera
2017-05-14, 00:29
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Märkligt resonemang., om man bor i bostaden eller inte avgör förstås inte om den bör räknas in. Det handlar snarare om att bostaden är en hävstångsprodukt eftersom den till stor del är finansierad med lån.
Sålänge personen i fråga inte har en reservplan vad gäller boende (hyresrätt, arvegods) så kan du inte frigöra ditt kapital, eftersom husrum är ett behov som du inte kan kringgå.

Pengarna i bostaden kommer ständogt vara låst till bostad, även om TS säljer för att köpa nytt. Därför är det ganska lönlöst att argumentera om ens rikedom utifrån låst kapital i fastigheten man just bor i. Det blir mer realistiskt att räkna denna tillgång externt, då du inte kan avyttra ditt bohag som ett värdepapper vid behov av likviditet.

Jag säger inte att räknesättet är fel, men som Bajsboo tidigare skrev, så blir värdet i miljonen ytterst tandlöst när man börjar inkludera låst kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in