2016-08-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Därför drar jag en av två slutsatser: 1) du är svagbegåvad och lever på arv/avkastning av arv, 2) du är svagbegåvad och ljuger som en häst travar.

Fick jag inga fler alternativ?

Jag väljer #3, jag ljuger som en häst travar och jag igorerar min svagbegåvning.

Nu satte du mig på plats, det håller jag med om.

U mad bro?
Citera
2016-08-01, 17:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Spara 15.000 i månaden på ett konto istället så har du 810.000 på 4.5 år

Varför ska man avstå från avkastning, ränta på ränta-effekten betyder allt mer ju längre tid man spar på. Spar du på sparkonto får du inte ut mer än du stoppar in, ett självspelande piano är trevligare.
Citera
2016-08-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Fick jag inga fler alternativ?

Jag väljer #3, jag ljuger som en häst travar och jag igorerar min svagbegåvning.

Nu satte du mig på plats, det håller jag med om.

U mad bro?

Ja, en sån här reaktion på det jag skrev visar ju ganska tydligt på att du knappast tillhör topptjänarna i det här landet.
Citera
2016-08-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att det finns många på nätet och inte minst på fb som ljuger eller överdriver hur mycket de tjänar, äger eller storleken på andra saker är det inget tvivel om. Men det måste inte betyda att alla gör det och att utgå från att "inga höginkomsttagare sitter och debatterar sånt här på flashback" är lite naivt.

Oavsett hur mycket pengar man än har kan man gilla att diskutera olika ämnen på fb. Själv överdriver jag inget om min förmögenhet, hur jag byggde upp den eller något annat men det kan förstås ingen annan än jag veta. Man får helt enkelt försöka bedöma sanningshalten i det som skrivs efter hur det skrivs och om det hänger ihop. Om man bryr sig i om det är sant eller inte förstås annars kan man skita i det.

Jag tror att folk i allmänhet tror att det är omöjligt att spara ihop en förmögenhet, de tror att det knappt går under en hel livstid. Men de har aldrig räknat på hur mycket pengar det blir om man spar undan x kr på börsen och får en normal avkastning på i snitt 8% per år. Ingen rökare borde klaga på ekonomin för det de lägger på det räcker gott och väl för att garanterat bli miljonär inom inte allt för många år. Avstår man dessutom från en latte om dagen blir det mer och snabbare. Det är inget extremt som behövs även om ränta på ränta-effekten gör att det lönar sig kraftigt att spara hårt i början. Sedan när kapitalet har vuxit till flera miljoner betyder ytterligare sparande inte speciellt mycket. Då kan man istället unna sig saker.

Du kan resonera som en vettig människa och inser att olika människor har olika förutsättningar och att det inte är enkelt att bli rik utan kräver både kunskap och lite tur. Därför kan jag tro på dig snarare än de som hävdar att de tjänar tonvis med pengar men knappt kan formulera sig i skrift.

Jag har börjat sätta över 2500 kr på ett sparkonto med låg ränta varje månad, och det är väl vad jag klarar i nuläget. Jag kanske ser kortsiktigt på det men jag lever hellre idag än att kanske göra det om fem år (man vet ju aldrig när man dör heller, en släkting till mig hade byggt upp sitt liv från noll till att vara snorrik men dog som 59-åring). All respekt till de som fixar att spara pengar långsiktigt och leva fattigt för att uppnå ett mål.
Citera
2016-08-01, 18:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan resonera som en vettig människa och inser att olika människor har olika förutsättningar och att det inte är enkelt att bli rik utan kräver både kunskap och lite tur. Därför kan jag tro på dig snarare än de som hävdar att de tjänar tonvis med pengar men knappt kan formulera sig i skrift.

Jag har börjat sätta över 2500 kr på ett sparkonto med låg ränta varje månad, och det är väl vad jag klarar i nuläget. Jag kanske ser kortsiktigt på det men jag lever hellre idag än att kanske göra det om fem år (man vet ju aldrig när man dör heller, en släkting till mig hade byggt upp sitt liv från noll till att vara snorrik men dog som 59-åring). All respekt till de som fixar att spara pengar långsiktigt och leva fattigt för att uppnå ett mål.

2500 kr är inte fy skam men det kommer inte hända mycket på ett sparkonto, varför inte stoppa in det i börsen istället. Åtminstone om du inte behöver pengarna inom kort utan kan avvara de några år eller längre. Månadssparande i börsen är ett av de bästa sparanden man kan ha, låg risk eftersom du inte riskerar att köpa in dig stort innan ett börsras. Skulle ett ras hända inom kort förlorar du ändå väldigt lite eftersom beloppet är så lågt. På längre sikt blir beloppet högre men riskerna med börsen minskar med tiden eftersom svängningar jämnar ut sig över tid.

Ser vi historiskt är det svårt att hitta tidpunkter då ett månadssparande i börsen har varit klart sämre än banksparande om man håller ut i 5 år. Däremot hittar man många perioder då det varit väldigt mycket mer lönsamt.
Citera
2016-08-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ja, en sån här reaktion på det jag skrev visar ju ganska tydligt på att du knappast tillhör topptjänarna i det här landet.

Oj, du är vass. Topptjänare?

Nu tror jag att du borde läsa på lite.

Topptjänarna i det här landet tjänar en hel del mer pengar.

Jag har arbetat och sparat så att mina pengar kan arbeta för mig. Det är därför jag kan skriva här med dig just nu. Antar att alla rika knullar prostituerade och åker storbåt i din fantasivärld.

En del åker ut till skärgården för att skriva böcker. En del gillar att skriva på FB.

Ganska många "topptjänare" har en sak gemensamt: de måste ventilera. Men du vet antagligen bättre. Får jag fråga dig hur många ekonomiskt oberoende personer du känner?
En vild gissning är noll(0) stycken.

Istället för att ta till dig det som skrivs i denna tråd så attackerar du mig?
Där har vi något gemensamt, det var precis så jag gjorde. Jag dansade på alla tår jag kunde hitta. Det är ett framgångskoncept. Jag borde åka ut i skärgården och skriva en bok om det... Men nej. Jag väljer att svara på dina angreppsinlägg. Varför?
För att jag kan.
Citera
2016-08-02, 08:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men ja, jag drar in över 30 000 efter skatt när jag inte jobbar. När jag jobbar så drar jag in över 120 000 efter skatt.

Citat:
Jag jobbar på gym så jag vet och jag skulle nog försöka få ut A-vitaminet riktigt fort.

Bra lön på gymet!
Citera
2016-08-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bra lön på gymet!

Bra grävt och fin redigering av citaten.

Håller i pass på gymmet vissa helger.

Går att ha flera jobb.

I grunden jobbar jag som raketforskare. Mest för raketernas skull.

Hanterar även mina pengar, kan ses som ett jobb och det tar rätt mycket tid.

Andra jobb vill jag inte nämna med risk för att outa mig.

Tillsammans ger mina jobb rätt bra inkomst, nog för att öka på min förmögenhet och för att kunna unna mig grädde på moset.

Att bli miljonär på 4.5år är ingen omöjlighet. Men självklart så måste man då dra ner på utgifterna. Har man dessutom låg inkomst så får man försöka trolla lite. För att nå målet så gäller det att inte köpa skit på avbetalning, inte köpa ny mobiltelefon efter varje Apple-event, dra ner på onödig skräpmat samt restaurangbesök, undvika bilinköp och billån etc.

Sen så är jag medveten om att alla inte kan spara. Arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer och utförsäkrade är några exempel. Ändock så anser jag att alla som har möjlighet bör spara trots att det kräver lite arbete i form av att strukturera upp sina finanser.

Bolånetorskarna tjänar ju multum genom att bara bo och glida med strömmen, om de hinner sälja i tid så kommer vi ha ett helt hav av nya miljonärer. Några av dem kanske också tillhör begåvningsreserven vilket betyder att de ljuger. Hoppas att ni är redo för att sätta dem på plats också.

Nu ska jag nog sluta skriva på Flashback ett bra tag. Orsakat extremt mycket merarbete för moderatorer. Slavmästaren på Samhall säger att jag måste tömma halva E4:an på skräp, min dator måste jag lämna tillbaka till mamma och psyket vill låsa in mig igen. Tar så illa upp när ni jagar och totalt äger sönder mig. Great Success!

/Fattig bonddräng AKA Lättkränkt svensk
Citera
2016-08-02, 09:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Bra grävt och fin redigering av citaten.

Håller i pass på gymmet vissa helger.

Går att ha flera jobb.

I grunden jobbar jag som raketforskare. Mest för raketernas skull.

Hanterar även mina pengar, kan ses som ett jobb och det tar rätt mycket tid.

Andra jobb vill jag inte nämna med risk för att outa mig.

Tillsammans ger mina jobb rätt bra inkomst, nog för att öka på min förmögenhet och för att kunna unna mig grädde på moset.

Att bli miljonär på 4.5år är ingen omöjlighet. Men självklart så måste man då dra ner på utgifterna. Har man dessutom låg inkomst så får man försöka trolla lite. För att nå målet så gäller det att inte köpa skit på avbetalning, inte köpa ny mobiltelefon efter varje Apple-event, dra ner på onödig skräpmat samt restaurangbesök, undvika bilinköp och billån etc.

Sen så är jag medveten om att alla inte kan spara. Arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer och utförsäkrade är några exempel. Ändock så anser jag att alla som har möjlighet bör spara trots att det kräver lite arbete i form av att strukturera upp sina finanser.

Bolånetorskarna tjänar ju multum genom att bara bo och glida med strömmen, om de hinner sälja i tid så kommer vi ha ett helt hav av nya miljonärer. Några av dem kanske också tillhör begåvningsreserven vilket betyder att de ljuger. Hoppas att ni är redo för att sätta dem på plats också.

Nu ska jag nog sluta skriva på Flashback ett bra tag. Orsakat extremt mycket merarbete för moderatorer. Slavmästaren på Samhall säger att jag måste tömma halva E4:an på skräp, min dator måste jag lämna tillbaka till mamma och psyket vill låsa in mig igen. Tar så illa upp när ni jagar och totalt äger sönder mig. Great Success!

/Fattig bonddräng AKA Lättkränkt svensk

Ser man på hela din historik så innehåller den ungefär lika mycket intressant som den här posten. Du får tolka det som du själv vill.

Ja, åk på en lång bilsemester med din Dacia. Det blir nog bäst för oss alla.
Citera
2016-08-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror inte de "unnat" sig justa bilar, de har helt enkelt råd med justa bilar.

Diablo - det går alltså inte att använda en Volkswagen Phaeton 6.0 eller 5.0 diesel
som transportmedel - eller en Porsche SUV - Audi A8 som transportmedel - påstår
att audin med 4-hjulsdrift o 4.2 motor är säker o billig i längden eftersom den inte
rostar.

OCH TILL BAJSBOO

Om man inte kan/ha råd att ha juste bil kan man ju lika gärna gå o hänga sig på
en gång.

O OM det är viktigt att spara - ja kan man då inte både ha juste bil OCH Spara
då kan man ju lika gärna gå och hänga sig

därför att

Det är FEEEL FEEL FEL på löner/bilpriser/bilskatt/bilförsäkringspriser/drivmedelspriser
Citera
2016-08-02, 10:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Diablo - det går alltså inte att använda en Volkswagen Phaeton 6.0 eller 5.0 diesel
som transportmedel - eller en Porsche SUV - Audi A8 som transportmedel - påstår
att audin med 4-hjulsdrift o 4.2 motor är säker o billig i längden eftersom den inte
rostar.

OCH TILL BAJSBOO

Om man inte kan/ha råd att ha juste bil kan man ju lika gärna gå o hänga sig på
en gång.

O OM det är viktigt att spara - ja kan man då inte både ha juste bil OCH Spara
då kan man ju lika gärna gå och hänga sig

därför att

Det är FEEEL FEEL FEL på löner/bilpriser/bilskatt/bilförsäkringspriser/drivmedelspriser

Har lite svårt att hänga med i din text när du skriver så slarvigt/dåligt. (har diagnos)
Om man måste ha en bil för att ta sig till jobb eller är en stor familj så är det en sak. Men om det finns andra alternativ så lägger jag hellre mina pengar på annat än en bil.
Då jag har noll intresse av fordon så vet jag inget om de bilmärkena du snackar om men gemensamt för alla är att de kostar mycket pengar att köpa, köra och underhålla. Oavsett vilken bil du väljer så är det svårt om inte omöjligt att komma undan med summor under 20K/år.

Min senaste bil köpte jag runt 2005. En Ford Focus som jag köpte för 50K.
Jag behövde en lite bättre bil för mitt jobb låg då ute på Landet.
Jag slutade mitt jobb 2007 för att studera på högskola. Första studietiden hade jag kvar bilen men vid en besiktning fick jag en del fel som skulle kosta 12-15K att laga.
Jag sålde den för 18K.

Jag tänkte först köpa en ny efter studietiden men så blev det inte. Jag har räknat ut att jag sparat minst 40K om året på att inte ha bil. Det gör att jag kan spara undan 150-180K av min inkomst varje år.

Med avkastning på investerade pengar går det ganska snabbt att komma upp i en större förmögenhet och det går snabbar och snabbare. Jag anser dock inte att jag har mycket pengar. Jag har en bra ekonomi.

För att känna mig rik skulle jag nog påstå att det krävs minst 10M helst mer.
Citera
2016-08-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
, Oavsett vilken bil du väljer så är det svårt om inte omöjligt att komma undan med summor under 20K/år.

Jag tänkte först köpa en ny efter studietiden men så blev det inte. Jag har räknat ut att jag sparat minst 40K om året på att inte ha bil. Det gör att jag kan spara undan 150-180K av min inkomst varje år.

För att känna mig rik skulle jag nog påstå att det krävs minst 10M helst mer.

OM ford focus är en bättre bil - varför finns det då dyrare - om man för 50 k får en bättre
bil varför köper folk dyrare.

Men skall man inte kunna spara ordentligt o få ihop 10 mkr under några år INK HA
JUSTE BIL UNDER TIDEN (senare borde man ju ha råd om man inte en snåljävel) så att man kan
känna sig rik o få må bra i bästa o rikaste landet i världen - ja då är det ju åthelvete fel
på systemet ink lönesystemet och det ifrågasätts märkligt nog inte.

Hur många % av befolkningen är goda för 10 mkr i Saudi, kuwait Oman o UAE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in