2016-08-02, 11:11
  #169
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
OM ford focus är en bättre bil - varför finns det då dyrare - om man för 50 k får en bättre
bil varför köper folk dyrare.

Men skall man inte kunna spara ordentligt o få ihop 10 mkr under några år INK HA
JUSTE BIL UNDER TIDEN (senare borde man ju ha råd om man inte en snåljävel) så att man kan
känna sig rik o få må bra i bästa o rikaste landet i världen - ja då är det ju åthelvete fel
på systemet ink lönesystemet och det ifrågasätts märkligt nog inte.

Hur många % av befolkningen är goda för 10 mkr i Saudi, kuwait Oman o UAE?

Den bilen jag köpte var en Ford focus 01 och den var bättre än min gamla bil som var en Jetta från 84 som jag var glad om den starta på morgonen.
Klart du kan klara nå 10 miljoner även med en bil. Det hänger på övriga utgifter och inkomster.
Jag mår inte bättre av att ha en bil snarare tvärtom.
Varför hänger du upp dig på att det finns personer som inte anser en bil som en nödvändighet?
Att välja att inte ha bil är förutom ekonomiskt bra för hälsan och miljön.
Du anser att vi betalar för mycket för tex drivmedel. Jag skulle gärna se högre skatter på bilar och bensin och att kollektivtrafiken istället blir gratis.
Citera
2016-08-02, 11:15
  #170
Medlem
Klart att bil inte är nödvändighet - men det innebär ju inte att NÄR man har
bil skall man ha lågpris o skitbilar.

Vi skulle kunna importera billiga lexus som är 5-6 år från japan

Japan är rika o skrotar bilarna år 6 typ
Citera
2016-08-02, 11:25
  #171
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Klart att bil inte är nödvändighet - men det innebär ju inte att NÄR man har
bil skall man ha lågpris o skitbilar.

Vi skulle kunna importera billiga lexus som är 5-6 år från japan

Japan är rika o skrotar bilarna år 6 typ

Nu vet jag inte vad du anser som lågpris och skitbilar men för mig är alla bilar skitbilar, Jag är som sagt helt ointresserad och även om jag har lyckats byta lampa en gång i bilen och kan fylla på olja, spolarvätska och tanka så allt annat som eventuellt behövs göras vänder jag mig till verkstan.
Citera
2016-08-02, 12:51
  #172
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nu vet jag inte vad du anser som lågpris och skitbilar men för mig är alla bilar skitbilar, Jag är som sagt helt ointresserad och även om jag har lyckats byta lampa en gång i bilen och kan fylla på olja, spolarvätska och tanka så allt annat som eventuellt behövs göras vänder jag mig till verkstan.
Så tänker man inte om man en gång har varit med om en trafikolycka. Det är en väldig skillnad på bilar och bilar.

Jag som kör en del i tjänsten skulle aldrig sätta mig i en bil med nypris under 200k.
Citera
2016-08-02, 12:53
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
2500 kr är inte fy skam men det kommer inte hända mycket på ett sparkonto, varför inte stoppa in det i börsen istället. Åtminstone om du inte behöver pengarna inom kort utan kan avvara de några år eller längre. Månadssparande i börsen är ett av de bästa sparanden man kan ha, låg risk eftersom du inte riskerar att köpa in dig stort innan ett börsras. Skulle ett ras hända inom kort förlorar du ändå väldigt lite eftersom beloppet är så lågt. På längre sikt blir beloppet högre men riskerna med börsen minskar med tiden eftersom svängningar jämnar ut sig över tid.

Ser vi historiskt är det svårt att hitta tidpunkter då ett månadssparande i börsen har varit klart sämre än banksparande om man håller ut i 5 år. Däremot hittar man många perioder då det varit väldigt mycket mer lönsamt.

Jo, jag är fullständigt medveten om allt det här men har varken intresset eller kunskapen för att ge mig på det. Ett Avanzakonto med låg ränta och fria uttag räcker gott och väl för mig. Eftersom min ekonomi är svajig måste jag ha tillgång till sparpengarna ifall att, även om det inte händer så ofta att det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Bra grävt och fin redigering av citaten.

Håller i pass på gymmet vissa helger.

Går att ha flera jobb.

I grunden jobbar jag som raketforskare. Mest för raketernas skull.

Hanterar även mina pengar, kan ses som ett jobb och det tar rätt mycket tid.

Andra jobb vill jag inte nämna med risk för att outa mig.

Tillsammans ger mina jobb rätt bra inkomst, nog för att öka på min förmögenhet och för att kunna unna mig grädde på moset.

....Right
Citera
2016-08-04, 15:06
  #174
Medlem
lifeabroads avatar
Ett tips är att enbart ta 1v semester och resterande utbetalt i pengar. Svenskar ser semestern som helig och måste få sina 4-5v per år, inte blir amerikanerna mer utbrända än svenskar även fast de enbart får 2v om året. Det är mer psykologi än något annat.
Citera
2016-08-04, 15:23
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Ett tips är att enbart ta 1v semester och resterande utbetalt i pengar. Svenskar ser semestern som helig och måste få sina 4-5v per år, inte blir amerikanerna mer utbrända än svenskar även fast de enbart får 2v om året. Det är mer psykologi än något annat.
Tror inte det är tillåtet faktiskt.
Citera
2016-08-04, 15:28
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Tror inte det är tillåtet faktiskt.

Du har fel.
Citera
2016-08-04, 15:31
  #177
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Tror inte det är tillåtet faktiskt.

Jag har gjort det i flera år, och alltid fått semesterdagarna utbetald i pengar utan problem. Däremot tror jag inte arbetsgiven måste betala ut överskottsdagarna enligt lag.
Citera
2016-08-04, 16:02
  #178
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopaCoopa
Du har fel.

Nja det är inte helt sant.

Du kan inte kräva att få din semester utbetalt i pengar. Finns inga avtal eller lagar som stöder det förutom om det inträffar i samband med uppsägning eller avsked. Det är upp till din arbetsgivare att godkänna detta. Han måste också ta hänsyn till din arbetsmiljö.

Det enda du kan kräva är att spara 5 semesterdagar men du kan fortfarande inte begära ut dem i pengar utan hans samtycke.

Hos min arbetsgivare och för de flesta med mitt yrke (lärare) går det inte få ut semester i pengar.
Finns några undantag om arbetstagaren varit sjukskriven och därför inte fått någon semester så kan arbetsgivaren i sällsynta fall godkänna en del av semesterdagarna i pengar i stället.
Citera
2016-08-04, 17:32
  #179
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nja det är inte helt sant.

Du kan inte kräva att få din semester utbetalt i pengar. Finns inga avtal eller lagar som stöder det förutom om det inträffar i samband med uppsägning eller avsked. Det är upp till din arbetsgivare att godkänna detta. Han måste också ta hänsyn till din arbetsmiljö.

Det enda du kan kräva är att spara 5 semesterdagar men du kan fortfarande inte begära ut dem i pengar utan hans samtycke.

Hos min arbetsgivare och för de flesta med mitt yrke (lärare) går det inte få ut semester i pengar.
Finns några undantag om arbetstagaren varit sjukskriven och därför inte fått någon semester så kan arbetsgivaren i sällsynta fall godkänna en del av semesterdagarna i pengar i stället.

Visste inte de var så hårda i offentliga sektorn, inom näringslivet och de större arbetsgivarna erbjuder de pengar vid uttag av semesterdagar.
Citera
2016-08-04, 17:38
  #180
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Visste inte de var så hårda i offentliga sektorn, inom näringslivet och de större arbetsgivarna erbjuder de pengar vid uttag av semesterdagar.

Jag jobbar inte inom offentlig sektor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in