2017-05-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hade DJ funnit att killarna med största sannolik var skyldiga så hade han inte gjort någon dokumentär överhuvudtaget. Så du kan glömma att han mörkar alla de bevis som ni belackare inte kan ge exempel på. Det finns noll bevis för att killarna gjort detta. De kommer skrivas av från alla misstankar.

Alibit är styrkt av 4 vuxna + grannar som sett barnen leka på gården angiven tid. 10-åringen är också mycket tydlig och säker i sina svar. Det är alltså ett mycket starkt alibi.

Har aldrig påstått att han mörkar något. Han kan dessutom inte mörka något han inte vet,allt som är hemlighetsstämplat.
Killarna kommer nog att avskrivas,ja. Kanske inte pga av ev avsaknad av bevis och alibi,utan pga av all uppmärksamhet.
När folk såg förhöret med den yngsta så är det synd om dom. Då ger vi dom skadestånd.
Case closed.
Citera
2017-05-13, 23:07
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Klart den är gjord för killarnas fördel,det är ju poängen med allt,att dom är felaktigt utpekade. Deras alibi är dock en 10-åring.. Inte så starkt alibi.
Vidare finns det förhör som inte visas,mycket hemlighetsstämplat.

Jag förstår fortfarande inte varför folk bryr sig om barnens alibi, och hur starkt det är. Varför har ingen kollat grannkattens alibi? Eller mitt? Jag kanske har uppfunnit en tidsmaskin och färdats bakåt i tiden och personligen mördat Kevin? Vem vet?

Självklart har varken jag eller katten mördat Kevin; det faller på sin egna orimlighet. Men för vissa verkar det inte ligga något som helst orimligt i att en 5-åring och en 7-åring mördade sin lekkamrat och bästa vän med ett vapen som helt saknar spår från någon av dem, på en plats de inte kunde peka ut, på ett sätt så att BO:s kropp hamnade i vattnet utan att bli blöt, och sedan bar en kropp de inte orkade lyfta till en plats de inte hade någon som helst anledning att flytta honom till. Dessutom vände de också på kroppen från ryggläge till magläge (eller var det tvärtom?) utan att ha någon som helst anledning till det. Tydligen var även ett mjölkpaket, en vass kniv och en man vid namn "god jul" inblandad.

Och sett till det så kanske det ändå inte är så orimligt att förhöra katten om hennes alibi.
Senast redigerad av KlausStein 2017-05-13 kl. 23:10.
Citera
2017-05-13, 23:09
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått att han mörkar något. Han kan dessutom inte mörka något han inte vet,allt som är hemlighetsstämplat.
Killarna kommer nog att avskrivas,ja. Kanske inte pga av ev avsaknad av bevis och alibi,utan pga av all uppmärksamhet.
När folk såg förhöret med den yngsta så är det synd om dom. Då ger vi dom skadestånd.
Case closed.

Bästa kingstown: Skulle du vilja att ditt barn eller ett barn till dina syskon ,eller vem som helst som står dig nära, skulle du tycka det är okej att förhöra detta barn på det viset oavsett skuld eller inte?
Citera
2017-05-13, 23:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Vid presskonferensen efter det s.k. erkännandet från 5- och 7-åringen som visats på Dokument Inifrån så sa Rolf Sandberg:
"Det var vem som skulle bestämma i en leksituation som gick så långt att det blev allvar..."

Men i Sveriges Radios program som sommarvärd den 2 juli 2001 så ändrar Rolf S sig om bröderna:
"De visste precis vad de gjorde när de dödade Kevin. Det var ingen olycka, det var ingen lek som urartade. De ville att han skulle dö, och de visste hur de skulle kväva honom...."

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/622600?programid=2071

Så enligt RS var det ett planerat mord av en 5. och 7 åring

Ja i "Ondskan" så uttryckte han ju t.o.m. typ: "när de sedan säkrade sig om att livet var släckt", som om en 5- och 7-åring skulle kunna resonera på det sättet.

Man blir rädd när man tänker på att sådana människor leder brottsutredningar, är det konstigt att det går åt helvete så pass ofta som det gör här i Sveriges rättsfall.
Citera
2017-05-13, 23:11
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Case closed.

FUP är läckt. Den var sekretessbelagd. Vad för info menar du att DJ saknat?

Det räcker med att läsa polisens egen rapport ("hjelmgrenrapporten") om fallet för att inse att det finns stora brister i utredningen.
Citera
2017-05-13, 23:14
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Visst är det skrämmande! RS blev belönad med länspolismästare titeln!
Vilken ångest för alla inblandade. Som någon skrev tidigare ...en ursäkt från RS när allt är över?

Han var väldigt övertygande då men de jurister som hade ansvar i frågan ska inte kunna göra så mot barn heller.
Det låg ju inte på Rolfs bord huruvida det skulle göras ngn bevistalan eller inte.
Citera
2017-05-13, 23:18
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
FUP är läckt. Den var sekretessbelagd. Vad för info menar du att DJ saknat?

Det räcker med att läsa polisens egen rapport ("hjelmgrenrapporten") om fallet för att inse att det finns stora brister i utredningen.

Menar du polisen Rolf då?
Har för mig att polismyndigheterna vägrade skriva under den rapporten.

Många år sedan jag läste det men det fanns ett litet minnesveck kvar i skallen angående det.
Citera
2017-05-13, 23:21
Medlem
Citat:
Case closed.

DJ har tillgång till allt material så du kan glömma att han inte skulle ha sett allt.

Det är inte medierna som kommer avskriva killarna från skuld, utan juristerna. Juristerna kommer titta genom allt material och kommer avskriva dem pga att det inte finns några som helst bevis för att de är inblandade + att de har alibi.
Citera
2017-05-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja i "Ondskan" så uttryckte han ju t.o.m. typ: "när de sedan säkrade sig om att livet var släckt", som om en 5- och 7-åring skulle kunna resonera på det sättet.

Man blir rädd när man tänker på att sådana människor leder brottsutredningar, är det konstigt att det går åt helvete så pass ofta som det gör här i Sveriges rättsfall.

Tyvärr tycks brottsutredaren inte ha kunskap eller förmåga att inse hur en 5- och en 7-åring resonerar. Jag misstänker att brottsutredaren inte hade egna barn (åtminstone på den tiden) eller åtminstone förstod han inte att små barn inte är småväxta vuxna - som man trodde för några hundra år sedan..

Sen är det ytterst beklagligt att han brottsutredaren låter sig stressas av det faktum att "många journalister och personer på orten" krävde att få svar vem som mördade Kevin. Och han tycks ha ägnat mycket tankeverksamhet åt scenariot "vad som skulle hända" ifall han inte kunde leverera ett svar på den frågan. Nu blev han "hjälten" som löst fallet. Och fick löneförhöjning och en bättre position. Men ifall han hade haft ett samvete då skulle han nog ha valt att avstå..

Jag har inte läst hela tråden och såg båda avsnitten igårkväll. Det som slog mig var hur passiva och medgörliga pojkarnas föräldrar var. Hur de litade och trodde blint på att de som har "yrkeskunskap" visste bättre. Säger en polis att deras söner är mördare - då är det väl så. Och ifall styvmamman som hamnade på psyket börjar yra i nattmössan då litar maken fortfarande mer på henne än sönerna..

Jag förstår mig inte på föräldrar som inte har ryggmärgsreflexen att försvara sina barn. Men för den sakens skull ska de inte dömas oskyldiga.
Citera
2017-05-13, 23:25
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tyvärr tycks brottsutredaren inte ha kunskap eller förmåga att inse hur en 5- och en 7-åring resonerar. Jag misstänker att brottsutredaren inte hade egna barn (åtminstone på den tiden) eller åtminstone förstod han inte att små barn inte är småväxta vuxna - som man trodde för några hundra år sedan..

Sen är det ytterst beklagligt att han brottsutredaren låter sig stressas av det faktum att "många journalister och personer på orten" krävde att få svar vem som mördade Kevin. Och han tycks ha ägnat mycket tankeverksamhet åt scenariot "vad som skulle hända" ifall han inte kunde leverera ett svar på den frågan. Nu blev han "hjälten" som löst fallet. Och fick löneförhöjning och en bättre position. Men ifall han hade haft ett samvete då skulle han nog ha valt att avstå..

Jag har inte läst hela tråden och såg båda avsnitten igårkväll. Det som slog mig var hur passiva och medgörliga pojkarnas föräldrar var. Hur de litade och trodde blint på att de som har "yrkeskunskap" visste bättre. Säger en polis att deras söner är mördare - då är det väl så. Och ifall styvmamman som hamnade på psyket börjar yra i nattmössan då litar maken fortfarande mer på henne än sönerna..

Jag förstår mig inte på föräldrar som inte har ryggmärgsreflexen att försvara sina barn. Men för den sakens skull ska de inte dömas oskyldiga.

Sedan kan det vara så att när en förälder blir obekväm och sätter ner foten så kan myndigheter gå in och omplacera ena barnet.....
Citera
2017-05-13, 23:30
Medlem
Citat:
Case closed.

Ett fett skadestånd känns som om det vore det minsta vi kan ge dessa killar… Pengar - som jag önskar vi kunde dra retroaktivt både från Rolfs och domarnas lön.. - plus en offentlig ursäkt.

Sen borde man också be om ursäkt av Kevins föräldrar som har missat chansen att få veta vem som egentligen mördade deras son..
Citera
2017-05-13, 23:33
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Menar du polisen Rolf då?
Har för mig att polismyndigheterna vägrade skriva under den rapporten.

Många år sedan jag läste det men det fanns ett litet minnesveck kvar i skallen angående det.

What? Jag tror du fått något om bakfoten. DJ = Dan Josefsson

Intressant isåfall, men jag tror det inte förrän jag fått en källa. Hur som helst är rapporten skriven på uppdrag av länspolisen i Värmland och Nina Hjelmgren har haft tillgång till FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in