Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
...
Du krävde som sagt var svar av mig förut och fick det men själv undviker du konstant att besvara motsvarande frågor, är du verkligen helt svarslös?
Citat:
Vi hade en diskussion om detta tidigare och jag gav dig mitt svar på det men du "glömde" att svara på mina motfrågor så jag tar dem igen:
1. Hur länge kan lönerna dra ifrån bokostnaderna, lönerna ökar samtidigt som bokostnaderna har sjunkit. När når vi punkten då det inte blir hållbart längre, måste inte bokostnaderna stiga i samma takt som lönerna?
2. Hur länge kan sparandet öka snabbare än lönerna, när når vi punkten då det inte blir hållbart längre. Vi har en ökning med 60% från 2010 till 2016, från 1000 till 1600 miljarder, vilket är betydligt mer än löneökningarna. Detta samtidigt som utlåningen bara har ökat med 40%, från 2500 till 3500 miljarder.
1. Hur länge kan lönerna dra ifrån bokostnaderna, lönerna ökar samtidigt som bokostnaderna har sjunkit. När når vi punkten då det inte blir hållbart längre, måste inte bokostnaderna stiga i samma takt som lönerna?
2. Hur länge kan sparandet öka snabbare än lönerna, när når vi punkten då det inte blir hållbart längre. Vi har en ökning med 60% från 2010 till 2016, från 1000 till 1600 miljarder, vilket är betydligt mer än löneökningarna. Detta samtidigt som utlåningen bara har ökat med 40%, från 2500 till 3500 miljarder.
Trots den låga räntan skjuter svenskarnas sparande i höjden, visar Di:s genomgång av privatkundsmarknaden. Bland vinnarna finns statliga SBAB.
”Det är jättekul att vi växer och vi har stora ambitioner för att expandera ännu mer”, säger SBAB:s vd Klas Danielsson.
Färsk statistik från SCB och Svenska Bankföreningen visar att det svenska folkets sparande på bankkonton har ökat kraftigt de senaste åren. 2010 hade svenska privatpersoner omkring 1.000 miljarder kronor insatta på sina bankkonton. 2016 hade siffran stigit till 1.600 miljarder.
...
Att privatpersoner sätter in pengar på bankernas sparkonton är en förutsättning för bankernas andra tjänster. Detta eftersom det ger bankerna pengar att låna ut, exempelvis till bolån.
Även utlåningen från banker till privatkunder har ökat kraftigt under 2010-talet. Utlåningen består till största del av bolån och har gått från totalt 2.500 miljarder kronor 2010 till drygt 3.500 miljarder i fjol.
http://www.di.se/nyheter/sbab-vinnare-nar-banksparandet-okar/