2017-05-12, 18:08
Medlem
SmygarBerits avatar
Kan denna guldklockesmyckade Morran bli dömd för detta pga hon konsekvent ändrar historien, drar med lögner osv osv? Det är ju uppenbart att hon, som åklagaren säger, att hon ändrar sin historia för att anpassa fupen..men kan man bli dömd för det eller krävs det mer bevisning?
Dödsorsaken på Aki vet man ju inte förutom att han inte blivit dränkt i sjön utan förmodligen placerad i sjön efter blivit dränkt i badkaret inne i huset. (Leif GW berättade om ett badkar i huset).
Jag är bara nyfiken på hur stor chans hon egentligen har att komma undan detta och att man ändrar historier hit å dit (ex att hon inte jobbat som call girl och flaxade bort det som att det inte hade ngn betydelse att hon ljög i förhör) .
Citera
2017-05-12, 18:10
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Kan denna guldklockesmyckade Morran bli dömd för detta pga hon konsekvent ändrar historien, drar med lögner osv osv? Det är ju uppenbart att hon, som åklagaren säger, att hon ändrar sin historia för att anpassa fupen..men kan man bli dömd för det eller krävs det mer bevisning?
Dödsorsaken på Aki vet man ju inte förutom att han inte blivit dränkt i sjön utan förmodligen placerad i sjön efter blivit dränkt i badkaret inne i huset. (Leif GW berättade om ett badkar i huset).
Jag är bara nyfiken på hur stor chans hon egentligen har att komma undan detta och att man ändrar historier hit å dit (ex att hon inte jobbat som call girl och flaxade bort det som att det inte hade ngn betydelse att hon ljög i förhör) .

Det finns inget badkar i huset, det är konstaterat.

Stånk och stön hade lite fel där, inte alltid han har rätt.
Citera
2017-05-12, 18:18
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Finns det något ljudklipp man kan höra där Johannas röst inte är förvrängd?

Länka gärna i så fall.
Hahahaa, förvrängd?
Är väl så hon låter IRL?
Citera
2017-05-12, 18:24
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
AP´s sista telefonkontakt med flamman från F**n skedde 12:06 7/8.

Alltså, efter det han själv handlat på ICA och Alko, men före den STORA inhandlingen på COOP o Alko.
Kl. 20.30 på fredagskvällen den 7 augusti så skriver Aki till Nadja "Varför älskar jag dig så mycket?". Jag har för mig att han skrev detta via Facebook. Han lär dock ha skrivit från sin mobil ty dator hade han inte med.

Kollar man på deras konversation den kvällen så verkar den jättekonstig dock. Det Nadja skriver låter vettigt, hans svar verkar helt skumma dock. Hon frågar gång på gång vart han är och så vidare och ber honom höra av sig, till slut svarar Aki "Trevlig helg".

Får nästan intrycket att det är någon annan som skriver från hans mobil efter ett visst klockslag.
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Hahahaa, förvrängd?
Är väl så hon låter IRL?
He, he - Nej, men det fanns en scramblad version av rättegångspratet först.

Jag tycker hon låter ungefär så här: https://www.youtube.com/watch?v=oBWxjo1IUhA
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-12 kl. 18:33.
Citera
2017-05-12, 18:25
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
AP´s sista telefonkontakt med flamman från F**n skedde 12:06 7/8.

Alltså, efter det han själv handlat på ICA och Alko, men före den STORA inhandlingen på COOP o Alko.

Exakt så tolkade jag det också.
Hon och / eller medbrottslingar har handlat festkäk o dricka på Akis kort.
Får MadeleineDelbom-vibbar.
Citera
2017-05-12, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Lite om relationen mellan Nadja och Aki: I försäkringsbolaget If:s utredning så kan man läsa att Nadja berättar att Aki flera gånger ställde in träffar. En gång så reste hon från Flen till Eskilstuna, när hon hade bokat taxi för att åka hem till honom så svarar han inte plötsligt.

När de träffades 19 juli 2016 så var Aki mycket ledsen och grät i samband med att han skulle ta tåget hem. Det står dock ej varför han grät.

När han och Nadja åkte på kryssning 31 juli 2016 så var Aki orolig och inte sig lik. Han pustade och hoppades att de inte skulle "träffa på någon". Det ges dock ingen mer specifik förklaring till vad det var som tyngde honom.

Aki blir akut sjuk torsdagen 6 augusti, en dag före det att han dog. Han söker vård på vårdcentralen i Stockholm men blir skickad vidare till "Nacka närakut". Han har problem med magen. Nadja och han hade bestämt träff på torsdagen men Aki ställer in detta på grund av att han blivit sjuk. Han uppger också till Nadja att han inte vet om han kan ha sina barn (de äldre från äktenskapet med Monica) under helgen på grund av sjukdomen. Han skulle annars ha träffat dessa på söndagen och firat sin födelsedag.

En fråga som här dyker upp är ju: Hade Johanna köpt någon present till Aki när de träffades helgen då han dog? Om hon inte hade gjort detta, varför? Har polisen frågat om detta i förhören?

En annan fråga som dyker upp är om han verkligen drack Baileys, starköl och champagne på fredagen om han varit så jäkla dålig i magen dagen innan att han sökt vård (samt blivit vidareskickad till akuten)?

Sen får Nadja ett sms av Johanna på lördagen att Aki dött i en överdos. Hon kräver också att Nadja ska ta bort alla bilder hon har på sig själv ihop med Aki från Facebook. Skälet som Johanna uppger till Nadja är att Aki är påtänd på dessa bilder och att hennes barn inte ska behöva se sånt.

Nadja uppger i försäkringsbolagets utredning att Aki berättat att han varit medlem i Hells Angels men gått ur. Aki ska alltså själv ha uppgett att han varit medlem i den organiserade maffian i Sverige. Aki ska också ha sagt, enligt Nadja, att även Johanna hade kopplingar till Hells Angels.

Den 7 august, dagen då han dog, ska Aki ha tagit ut kompledigt. Antagligen eftersom han inte kände sig kry.

Om allt detta kan man läsa här: https://minfil.org/UcO1Cdb2b7/Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_2__3_.pdf

Från och med sidan 211 börjar avsnittet med Nadja.
Bilden av Aki blir tydlig och med det menar jag att han verkar mest suddig. Av alkohol. Vi har en man med förstorat hjärta och 1,4 promille som väljer mus efter dagen och smak och som inte drar sig för att ställa in dejter och fara o flyga med sin säd lite hit och dit och skita i barn för att få fyllna till och komma åt det fuktiga hos JM. Hon stod åtminstone ut med att han pissade ner sig i soffan.

Dåligt som fan mår han när han hittar sina ögonblick av nykterhet, då blir han så sjuk att det blir läkarbesök minsann. Även här infinner sig paranoia i form av förföljelse då denna 100kg muskelman och fd. HA-medlem åker lite båt. Eller packar möbler.

Allt om man får tro på Nadja..mfl

Vilken soppa, slödder och kaoz. Inte konstigt att första undersökningen kom fram till att han drunknat. Antagligen har polisen register över ett antal nätter i fyllecellen och skulle han vara medlem i HA även i spaningsregistret.

Aki var alkoholiserad, kriminell och allmänt dålig människa som pissade och slant? I vart fall lär det inte bli en morddom för JM och kräftlådan, eller någon stämpling för soffor som skulle kastas.
Citera
2017-05-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inte orkat läsa hela FUP. Men om du menar att JM även skulle vara någon typ av nutida änglamakerska så undrar jag varför hon inte åtalats för att ha mördat sina fosterbarn alternativt låtit en av dem drunkna och den andra dö av bristande omsorg eller liknande. Vad tjänade hon på deras död, förresten? Framgår det av FUP?

Jag vill på inget vis förringa indikationerna på att JM ställt till med en massa skit, men jag tycker det är dumt att beskriva något som fastställt när det inte är det.

Polismannen/förhörsledaren frågar Anki om hon känner till att ett fosterbarn ska ha drunknat medan barnet var under JM:s vård. Anki svarar att hon inte känner till det, men nämner att vid ett annat tillfälle, då JM var bosatt på en annan adress än den som nämndes apropå barnet fhl frågar om, så hade JM ett fosterbarn. "Den dog ju sen, det var mycket konstigt." (lite halvfritt ur minnet)

Ingen av utsagorna är tillräckliga för att dra slutsatsen att vare sig ett eller två barn dött under JM:s (kanske till och med under hennes försorg...) Det kanske är så, men vad gäller första barnet så får vi inte veta om det är något som konstaterats, eller om det är något utredarna hört talas om. I det andra fallet framgår inte om barnet fortfarande var i JM:s vård när det dog.

Därmed inte sagt att det inte är värt att gräva i eller spekulera kring, men det vore fint att inte nämna det som konstaterade fakta. (Det kan såklart finnas kunskap om detta hos någon, men ur fup:en kan man inte dra någon säker slutsats.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inte orkat läsa hela FUP. Men om du menar att JM även skulle vara någon typ av nutida änglamakerska så undrar jag varför hon inte åtalats för att ha mördat sina fosterbarn alternativt låtit en av dem drunkna och den andra dö av bristande omsorg eller liknande. Vad tjänade hon på deras död, förresten? Framgår det av FUP?
Hur ska vi veta allt detta tror du!?

Vi återger bara det uppenbart chockerande som går att läsa i FUP:en.
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Vilken soppa, slödder och kaoz. Inte konstigt att första undersökningen kom fram till att han drunknat. Antagligen har polisen register över ett antal nätter i fyllecellen och skulle han vara medlem i HA även i spaningsregistret.

Aki var alkoholiserad, kriminell och allmänt dålig människa som pissade och slant? I vart fall lär det inte bli en morddom för JM och kräftlådan, eller någon stämpling för soffor som skulle kastas.
Både JM och Nadja säger att hans alkoholvanor var helt normala. Jag betvivlar att han skulle ha varit alkoholist.
Citera
2017-05-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Bilden av Aki blir tydlig och med det menar jag att han verkar mest suddig. Av alkohol. Vi har en man med förstorat hjärta och 1,4 promille som väljer mus efter dagen och smak och som inte drar sig för att ställa in dejter och fara o flyga med sin säd lite hit och dit och skita i barn för att få fyllna till och komma åt det fuktiga hos JM. Hon stod åtminstone ut med att han pissade ner sig i soffan.

Dåligt som fan mår han när han hittar sina ögonblick av nykterhet, då blir han så sjuk att det blir läkarbesök minsann. Även här infinner sig paranoia i form av förföljelse då denna 100kg muskelman och fd. HA-medlem åker lite båt. Eller packar möbler.

Allt om man får tro på Nadja..mfl

Hans ASAT/ALAL prover var helt normala när han i maj gjorde hälsounderökning (för Folksamförsäkringen) så alkoholist kan du nog stryka.
Citera
2017-05-12, 18:46
Medlem
lasternassummas avatar
Bra översikt, Axis!

Det som ligger före spoilen nedan reagerade jag på.
Jag måste kanske kolla bättre, men jag har en bild av att JM skickade ett antal SMS till MN. Det började enl. FUP 2013-11-22. I korrespondensen ger JM en mycket mörk bild av Aki, som delvis bekräftas av MN. Mitt sammanfattade intryck är att JM och Akis förhållande var destruktivt för dom båda. 2013-11-30 försöker MN avsluta med att skriva "Ni får reda upp detta själva". Konversationen fortsätter dock till och från. 2014-03-31 köper Göran lägenhet till JM. 2014-12- gifter sig Aki och JM.
Hursom, uppmaningen från MN till JM att "sätta sig i säkerhet" hittar jag inte, men min bild är att JM skriver väldigt negativt om Aki och vill ha medhåll från MN.
Det är IMO svårt att avgöra säkert, men jag anar inslag av att JM söker bekräftelse och "alibi"...
Jag uppfattar det, liksom MN, lite knepigt att JM väljer att med långa utläggningar till hans ex beskriva problem som hon har i sin relation. Där finns ju knappast någon lösning för henne, så vad är hon då ute efter?

Jag hittar bl.a. detta, som är målande:

JM (2013-11-22): Hej! Hoppas ni har det bra, känner att jag vill skriva till dig för jag vet uppriktigt sagt inte hur jag ska hantera situationen som är här hemma och som varit från och till det senaste året. Jag behöver verkligen råd från ngn som känner Aki väl för jag är jätte orolig för honom. Han är helt avstängs i långa periodr, det går inte att prata med honom, han svarar inte. Det är precis som han är i en bubbls som inte går att knacka hål på. Hen beter sig riktigt illa o kallar mig en massa fula saker på finska. Jag har bett han söka hjälp men han skyller ifrån sig o kastar tillbaka att 'det är du som behöver hjälp' osv. Vad jag undrar Moni, känner du igen det här beteendet sen ert förhållande? Jag törs knappt lämna tvillingarna ensam med honom. Jag är jätte orolig för Aki. Säg inte till honom att jag kontaktat dig snälla. Kram Johannaa.

MN (2013-11-22): Hej Johanna! Tack för ditt förtroende. Jag blir berkligen ledsen över att höra hur ni har det. Tyvärr så känner jag igen mig. Jag tror också att Aki behöver hjälp men det är väldigt svårt att få någon att söka hjälp som inte vill. Jag hoppas så att det löser sig för dig och era underbara tvillingar! Stå på dig och sköt om dig! Kram Moni

(Aki uttrycker, som jag uppfattar det, besvikelse över att JM och MN kommunicerar om honom)

Så här skriver Aki till MN 2015-02-17: Jag har gjort slut med JM. Hon har varit otrogen med tre olika män innan och efter Egypten. Jag har flyttat.

Man måste läsa allt för att få en helhetsbild, men det här var några små urval.

Se bl.a.: Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf

Citat:
Nej, precis.

I försäkringsbolagets utredning så framkommer också att JM säger sig ha blivit uppmanad av Akis förre fru Monica att "ta tvillingirna och sätt dig i säkerhet". När utredarna frågar varför hon sa så säger JM att "hon visste väl hur han var".

Citera
2017-05-12, 18:58
Bannlyst
Citat:
Både JM och Nadja säger att hans alkoholvanor var helt normala. Jag betvivlar att han skulle ha varit alkoholist.

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hans ASAT/ALAL prover var helt normala när han i maj gjorde hälsounderökning (för Folksamförsäkringen) så alkoholist kan du nog stryka.

Det förstorade hjärtat kommer inte utan anledning, men men någon nykterist var han då inte kan jag lova. Eller hade ett gott ölsinne. Baileys gick bra att halsa till 1,4 prom. för att sedan ta en tur i båten utan flytväst.

I övrigt inget annat invända mot beskrivningen, hatten av för Eder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in