2017-05-13, 14:27
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att inspelningen av sos-samtalet stämmer är ju klart. Men stämmer det som JM säger i samtalet?

I förhör i domstolen har hon gett en annan version om telefonen.

Om vi antar att JM är skyldig, då måste vi ju i alla lägen vara beredda på att hon hittar på för att det ska se ut som om hon är oskyldig. Så länge hon nekar eller håller fast vid sin historia. Den har ju iofs, glidit några gånger, men det första var ju att hon gick och la sig med barnen och somnade runt 20.00-21.00 (om jag minns rätt) och vaknade på morgonen runt 08.15 och gick ner till bryggan och ringde sos-alarm där.

Glöm inte vittnet som på 50 meters avstånd hörde att någon höll på med båten vid bryggan tidigt på morgonen.

Det finns mycket som inte stämmer...

Intressant, mycket intressant. Jag har uppenbarligen en del kvar att läsa i FUP. Om vi har vittnen som på blott 50 meters håll hört aktivitet som kan kopplas samman med båten tidigt på morgonen så är detta ytterst komprometterande för JM. Kanske är dags för henne att introducera teorin om en alternativ gärningsman?

JM steg väl upp på morgonen rätt tidigt, sen ska hon ha gått ut med tvillingarna och bara "varit" en lång stund (typ 40 min) utan att hon gått ned till bryggan (rätt osannolikt). Har man suttit och supit dagen innan och det står matrester och annat kvar samt att man råkade somna (som JM säger) fast att man hade som plan att gå tillbaka ned efter att tvillingarna somnat så går man nog ned och kollar läget så där dagen efter.

JM poängterar ju också starkt att självmord kan det inte vara. Grejen med det är ju att hon får inga stålar om Aki tagit livet av sig, det är därför ett sådant scenario är helt otänkbart enligt henne. Aki var alldeles för egocentrisk för något sådant menar hon (stämmer förmodligen bättre in på henne själv, psykopater tar ju inte gärna livet av sig själva utan snarare av andra).
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-13 kl. 14:29.
Citera
2017-05-13, 14:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Intressant, mycket intressant. Jag har uppenbarligen en del kvar att läsa i FUP. Om vi har vittnen som på blott 50 meters håll hört aktivitet som kan kopplas samman med båten tidigt på morgonen så är detta ytterst komprometterande för JM. Kanske är dags för henne att introducera teorin om en alternativ gärningsman?

JM steg väl upp på morgonen rätt tidigt, sen ska hon ha gått ut med tvillingarna och bara "varit" en lång (typ 40 min) utan att hon gått ned till bryggan (rätt osannolikt). Har man suttit och supit dagen innan och det står matrester och annat kvar samt att man råkade somna (som JM säger) fast att man hade som plan att gå tillbaka ned efter att tvillingarna somnat så går man nog ned och kollar läget så där dagen efter.

JM poängterar ju också starkt att självmord kan det inte vara. Grejen med det är ju att hon får inga stålar om Aki tagit livet av sig, det är därför ett sådant scenario är helt otänkbart enligt henne. Aki var alldeles för egocentrisk för något sådant menar hon (stämmer förmodligen bättre in på henne själv, psykopater tar ju inte gärna livet av sig själva utan snarare av andra).

Efter att jag skrivit det där blev jag osäker på om vittnet hade uttalat sig om när Aki mördades eller om det var när Göran mördades. Bra att du läser och bekräftar eller dementerar!

Citera
2017-05-13, 14:38
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Efter att jag skrivit det där blev jag osäker på om vittnet hade uttalat sig om när Aki mördades eller om det var när Göran mördades. Bra att du läser och bekräftar eller dementerar!

Ok. Det är viktigt att du dubbelkollar ev påståenden, vi behöver inte fler trådsanningar.
Citera
2017-05-13, 14:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Ok. Det är viktigt att du dubbelkollar ev påståenden, vi behöver inte fler trådsanningar.

Bäst är ju att alltid citera exakt från FUP och även ange dokumentnamn och sidnummer.
Det är ju ett ganska omfattande jobb att alltid göra det, men det är ändå bra att försöka.
Jag tycker ändå, bl.a. med tanke på omfånget, att man bör ha viss förståelse för att det inte alltid görs.

Citera
2017-05-13, 15:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Vittnesuppgiften / förhöret rörande ljudet av båten, avges 2016-11-16 i samband med G****n`s död.
Citera
2017-05-13, 15:13
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Bäst är ju att alltid citera exakt från FUP och även ange dokumentnamn och sidnummer.
Det är ju ett ganska omfattande jobb att alltid göra det, men det är ändå bra att försöka.
Jag tycker ändå, bl.a. med tanke på omfånget, att man bör ha viss förståelse för att det inte alltid görs.

Jag håller med om att vi måste vara öppna för alternativa förklaringar men vissa i tråden är mer kritiska än mig så bäst vi håller hög standard på fakta och undviker personangrepp. 😉

Ett frågetecken för mig är denne G som flytt fältet, med goda ursäkter. Han känns som ett wild-card, figurerar här och där och försvinner efter dramatiken. Är hans tid runt allt detta uträtt till ända?
Citera
2017-05-13, 15:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vittnesuppgiften / förhöret rörande ljudet av båten, avges 2016-11-16 i samband med G****n`s död.

Tack! Tyvärr finns det väl ungefär 7000 skäl till att man inte alltid kommer ihåg var man läst något så att man kan komma med en referens...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 15:16.
Citera
2017-05-13, 15:16
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

👍
Tacksam att du orkar bekräfta/dementera uppgifter. På helgen dessutom!
Citera
2017-05-13, 15:20
Medlem
Förhör med DS, arbetskamrat till Aki. Han berättar ganska mycket intressant. Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf s.223-224

-Johanna frågade DS om han kände någon torped som kunde "tysta folk". Johanna ville att torpeden skulle ta sig an indiern som de arrenderat en restaurang av. Indiern verkar ha lurat dem. Hon var beredd att betala 10.000 för jobbet.

Detta vet jag inte om det har tagits upp i tråden än. Låter som att eventuellt har Johanna tagit vapen från sin förra man:

-Då Aki och Johanna bodde i huset så hade Aki en dag med sig en större mängd M32-sprängmedel. Det var 3.5 kilo. Han hade även med sig en större mängd ammunition, 9 mm:s. Aki sa att han hade för avsikt att länna detta till polisen, men ändrade sig sedan och sa att han tordes inte göra det. Aki var rädd för det här med sprängmedlet och ammunitionen som Johanna förvarade i garaget hemma hos sig. DS sa åt Aki att han inte kunde åka omkring med det här i sin bil... enligt Aki hade Johanna varit tillsammans med en militär tidigare och Aki trodde att det var eventuellt han som hade lämnat sprängmedlet och ammunitionen i garaget.

-Johannas son DB var missbrukare och fick skulder till narkotikahandlare. DS tror att Black Cobra och Bandidos kan ha varit inblandade. Aki fick betala DBs skulder vid 3-4 tillfällen och det rörde sig om 10-20.000 kr per gång. Vid ett tillfälle var summan så stor som 90.000 kr som Aki fick betala. Aki var rädd före de som krävde pengar av DB varför återbetalningen skulle ske via Johanna.

Min spekulation: Kan Johanna ha tagit pengarna själv och hittat på att DB hade så stora skulder?

-DS säger bestämt att Aki aldrig själv skulle åka ut och fiska.

-Aki ville fly Sverige och flytta till Norge. Aki ville fly för att han var rädd för Johanna.
Citera
2017-05-13, 15:23
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiobutton
Förhör med DS, arbetskamrat till Aki. Han berättar ganska mycket intressant. Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf s.223-224

-Johanna frågade DS om han kände någon torped som kunde "tysta folk". Johanna ville att torpeden skulle ta sig an indiern som de arrenderat en restaurang av. Indiern verkar ha lurat dem. Hon var beredd att betala 10.000 för jobbet.

Detta vet jag inte om det har tagits upp i tråden än. Låter som att eventuellt har Johanna tagit vapen från sin förra man:

-Då Aki och Johanna bodde i huset så hade Aki en dag med sig en större mängd M32-sprängmedel. Det var 3.5 kilo. Han hade även med sig en större mängd ammunition, 9 mm:s. Aki sa att han hade för avsikt att länna detta till polisen, men ändrade sig sedan och sa att han tordes inte göra det. Aki var rädd för det här med sprängmedlet och ammunitionen som Johanna förvarade i garaget hemma hos sig. DS sa åt Aki att han inte kunde åka omkring med det här i sin bil... enligt Aki hade Johanna varit tillsammans med en militär tidigare och Aki trodde att det var eventuellt han som hade lämnat sprängmedlet och ammunitionen i garaget.

-Johannas son DB var missbrukare och fick skulder till narkotikahandlare. DS tror att Black Cobra och Bandidos kan ha varit inblandade. Aki fick betala DBs skulder vid 3-4 tillfällen och det rörde sig om 10-20.000 kr per gång. Vid ett tillfälle var summan så stor som 90.000 kr som Aki fick betala. Aki var rädd före de som krävde pengar av DB varför återbetalningen skulle ske via Johanna.

Min spekulation: Kan Johanna ha tagit pengarna själv och hittat på att DB hade så stora skulder?

-DS säger bestämt att Aki aldrig själv skulle åka ut och fiska.

-Aki ville fly Sverige och flytta till Norge. Aki ville fly för att han var rädd för Johanna.

"Då Aki och Johanna bodde i huset så hade Aki en dag med sig en större mängd M32-sprängmedel. Det var 3.5 kilo. Han hade även med sig en större mängd ammunition, 9 mm:s."

Någon svensson lär inte Aki varit, det här blir mer och mer skruvat. Oavsett ägandebilden av sprängmedel och pistolammunition borde det vara en flagga att detta inte är helt normalt.
Sprängmedel och mc-gäng har väl varit aktuellt tidigare?
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-13 kl. 15:26.
Citera
2017-05-13, 15:26
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
👍
Tacksam att du orkar bekräfta/dementera uppgifter. På helgen dessutom!

Tack själv. Jag har sidnumren i huvve, men sorteringen trilskas......
Citera
2017-05-13, 15:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Dom frågor om detta som jag har är:
– Är det Aki som la ut kräftburarna? Om inte, vem gjorde det?
– Kan han ha gjort han det själv eller hade han medhjälpare? I så fall vem eller vilka? Passade JM tvillingarna?
– När las burarna ut och när borde dom ha vittjats och tagits upp?
– Vad vet JM om kräftfisket? Enligt hennes första uppgift gick hon och la sig med tvillingarna vid 20-21-tiden för att sedan vakna runt åtta på lördagsmorgonen. Hon saknade då Aki och gick ner till bryggan. Hon har också sagt att ingen annan än paret JM & Aki + tvillingarna fanns vid stugan.
JM påstår de agnas med hot dogs och läggs i på kvällen. I nästa andetag är de utlagda på eftermiddagen. Hon inser väl att det inte går ihop tidsmässigt med champagnedrickandet.
2016-12-19
" Ja, på kvällen då hade vi lagt ut kräftburar men vi hade inte lagt ut nåt nät men vi hade…vi skulle lägga ut nät under helgen liksom. Sen var det utlagt"

2017-02-16
" Jag hade köpt skaldjur, sen skulle vi lägga kräftburar. Eller vi lade kräftburar."
Lade ni ut kräftburar på kvällen.
Ja eller på eftermiddagen.

2016-12-01 pratar hon om nät i bestämd form - att han hade lagt ut fiskenät. Därav min undran om nån inom räddningstjänst noterade detta nät som måtte ha varit väl synligt.
" Men jag tror han hade lagt ut ett nät. Vi hade lagt ut kräftburar tillsammans allihopa, men när jag var uppe vid huset och nattade tvillingarna då hade han lagt ut fiskenät och han hade bundit fast det i en sån här bryggpåle och sen lagt snett ut så här."

I förhör den 2015-08-18 nämner hon nät först och burar på lördag utan att sen nämna några mer detaljer om fiskafänge:
" De åkte bil dit och planen var att stanna kvar till söndag och de kom på fredag ungefär vid 15-tiden. Hon berättar att de skulle fiska kräftor. De skulle lägga ut nät och bete först och sen skulle de lägga ut burarna på lördag, var det tänkt"

Finner även andra argument märkliga. Ena stunden ska Aki komma upp och hjälpa till, i andra stunden ska hon natta dem och gå ner igen men somnar.
2016-04-06
Citat:
JM: " jag tror jag smsade han lite och frågade liksom "vart är du? Dags att komma upp och hjälpa mig nu så att jag också liksom kan få göra mig iordning och, det är en ganska brant trappa där i mina föräldrars stuga så man måste passa dom, liksom barnen, nån måste vara med där.
GM: Var det meningen att han skulle komma upp och hjälpa dig lägga barnen?
JM: Nej, han skulle vänta därnere på, jag hade ju tänkt gå ner igen."

Hon säger i förhör att det inte syns ner till bryggan, att det är flera hundra meter dit.
Hade hon tänkt lägga barnen i en kräftbur i sommarstugan? Jag antar att trappan inte blir mindre brant och farlig om di små vaknar på natten..

Vad menar hon med att hon vill ha hjälp att låsa upp telefonen i förhör 15-08-18? Hur kan hon då se 2-3 meddelanden från Nadja öht som hon återrefererar till?
" Varför hör du aldrig av dig?"
" är det ett facebook förhållande?"

Sen ser som sagt båten arrangerad ut med tanke på årorna. Det lär inte ha varit en roddtur med tanke på att den ena åran ligger i båten. Han ligger synlig vid bryggan och jag antar man inte får ut en livförsäkring om han försvunnit i Hjälmarens djup..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in