Lennart Rammer uttalar sig i en artikel publicerad idag:
"Att det kunde vara barn som begått mordet var ingenting som föll honom in. Inte förrän polisen förde det på tal.
– Det var ganska lång tid efteråt. Veckor eller månader. Det var inget jag reflekterade över tidigare.
Kevin dödades med våld mot halsen, exakt vilken typ av våld eller vilket tillhygge som eventuellt hade använts kunde rättsläkaren aldrig avgöra.
– Jag konstaterade att han inte hade strypts med en snara eller med händerna. Polisen hade en teori om att det var en pinne som tryckts mot halsen, men det var deras teori, det var ingenting som jag kunde säga."
Han tvivlar på GWs teori om att Kevin kvävts mot lastpallens kant:
"– Det är lite långsökt att man gör så, men det är inte omöjligt.
– Jag har inte haft något fall där någon har strypts genom att tryckas mot en kant. Det brukar vara så att man trycker ett föremål mot halsen, säger Lennart Rammer."
Om salvan:
"Det har pratats om någon vit substans, jag hörde talas om det efteråt. Jag tror att de hade salva på termometern när de tog temperaturen på honom på sjukhuset och att det är resterna av salvan som någon har sett. Vi testade för sperma och det fanns ingenting."
Om våldet:
"Ett betydande våld”
Lennart Rammer säger att det krävs ett betydande våld för att orsaka de skador som fanns på Kevins hals.
– Att kväva någon till döds på det här sättet tar minst en minut, med ett konstant kraftigt grepp mot halsen. Det finns inte någon fast gräns, men det är i storleksordningen en minut.
Är det rimligt att tänka sig att en femåring och en sjuåring klarar av att hålla fast ett annat barn och hålla ett strypgrepp så länge?
– Det är ett gränsfall, säger Lennart Rammer.
– Dels är det ju den fysiska kraften som krävs för att hålla fast offret och göra det. Sedan har vi ju även inställningen, själva uppsåtet att döda. Jag har ingen psykiatrisk kompetens och kan inte uttala mig om det, men det är ju en allmän fundering som alla kan ha, man kan fråga sig om barn i den åldern begår ett sådant här brott."
En annan artikel om fallet idag i AB:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dKQ61/sa-kunde-broderna-pekas-ut-for-kevin-mordet--utan-insyn