Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Dom frågor om detta som jag har är:
– Är det Aki som la ut kräftburarna? Om inte, vem gjorde det?
– Kan han ha gjort han det själv eller hade han medhjälpare? I så fall vem eller vilka? Passade JM tvillingarna?
– När las burarna ut och när borde dom ha vittjats och tagits upp?
– Vad vet JM om kräftfisket? Enligt hennes första uppgift gick hon och la sig med tvillingarna vid 20-21-tiden för att sedan vakna runt åtta på lördagsmorgonen. Hon saknade då Aki och gick ner till bryggan. Hon har också sagt att ingen annan än paret JM & Aki + tvillingarna fanns vid stugan.
JM påstår de agnas med hot dogs och läggs i på kvällen. I nästa andetag är de utlagda på eftermiddagen. Hon inser väl att det inte går ihop tidsmässigt med champagnedrickandet.
2016-12-19
" Ja, på kvällen då hade vi lagt ut kräftburar men vi hade inte lagt ut nåt nät men vi hade…vi skulle lägga ut nät under helgen liksom. Sen var det utlagt"
2017-02-16
" Jag hade köpt skaldjur, sen skulle vi lägga kräftburar. Eller vi lade kräftburar."
Lade ni ut kräftburar på kvällen.
Ja eller på eftermiddagen.
2016-12-01 pratar hon om nät i bestämd form - att han hade lagt ut fiskenät. Därav min undran om nån inom räddningstjänst noterade detta nät som måtte ha varit väl synligt.
" Men jag tror han hade lagt ut ett nät. Vi hade lagt ut kräftburar tillsammans allihopa, men när jag var uppe vid huset och nattade tvillingarna då hade han lagt ut fiskenät och han hade bundit fast det i en sån här bryggpåle och sen lagt snett ut så här."
I förhör den 2015-08-18 nämner hon nät först och burar på lördag utan att sen nämna några mer detaljer om fiskafänge:
" De åkte bil dit och planen var att stanna kvar till söndag och de kom på fredag ungefär vid 15-tiden. Hon berättar att de skulle fiska kräftor. De skulle lägga ut nät och bete först och sen skulle de lägga ut burarna på lördag, var det tänkt"
Finner även andra argument märkliga. Ena stunden ska Aki komma upp och hjälpa till, i andra stunden ska hon natta dem och gå ner igen men somnar.
2016-04-06
Citat:
JM: " jag tror jag smsade han lite och frågade liksom "vart är du? Dags att komma upp och hjälpa mig nu så att jag också liksom kan få göra mig iordning och, det är en ganska brant trappa där i mina föräldrars stuga så man måste passa dom, liksom barnen, nån måste vara med där.
GM: Var det meningen att han skulle komma upp och hjälpa dig lägga barnen?
JM: Nej, han skulle vänta därnere på, jag hade ju tänkt gå ner igen."
Hon säger i förhör att det inte syns ner till bryggan, att det är flera hundra meter dit.
Hade hon tänkt lägga barnen i en kräftbur i sommarstugan? Jag antar att trappan inte blir mindre brant och farlig om di små vaknar på natten..
Vad menar hon med att hon vill ha hjälp att låsa upp telefonen i förhör 15-08-18? Hur kan hon då se 2-3 meddelanden från Nadja öht som hon återrefererar till?
" Varför hör du aldrig av dig?"
" är det ett facebook förhållande?"
Sen ser som sagt båten arrangerad ut med tanke på årorna. Det lär inte ha varit en roddtur med tanke på att den ena åran ligger i båten. Han ligger synlig vid bryggan och jag antar man inte får ut en livförsäkring om han försvunnit i Hjälmarens djup..