2017-05-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det finns inga släpmärken, när de vallade barnen så släpade de dockan eftersom de inte orkade lyfta på den ( ålder 5-7 år)

Finns inga hudavskrapningar på pinnen, vad är det som säger att pinnen varit mordvapnet? det är inga tekniska bevis eftersom det inte finns fingeravtryck eller DNA på pinnen.

I dokumentären säger polisen att de hittade fingeravtryck på pinnen men de stämde inte mot barnen eller någon annan de testade.
Citera
2017-05-13, 14:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför i helsike lät man bli att värdera utredning och skuld i en Rättstalan???

Bevistalan.

Orsaken att det inte gjordes var att det inte fanns någon tradition att göra så och man ansåg att det inte skulle vara till gagn för bröderna. Konstigt kan tyckas i efterskott, men då såg man det mer som att § 31-utredningen inte handlade om skuld. Den sågs som att handla om hjälp. Att föra bevistalan skulle riskera att ta fram skuld.

Det är alltid lätt att vara efterklok.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-13 kl. 14:10.
Citera
2017-05-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Tack jag har läst dom och de är informativa. Nu får vi se på måndag. Självklart kan man få ut domen om det finns någon, men det kommer att finnas mycket överstruket i den som gäller brottsoffret

Jag misstänker att det inte ens finns någon dom, bara ett beslut om avskrivning. Och vi vet inte ens om det är rätt Christian. Om det finns en dom, friande eller fällande, kommer den tilltalades identitet samt påföljden framgå.
Citera
2017-05-13, 14:15
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det finns inga släpmärken, när de vallade barnen så släpade de dockan eftersom de inte orkade lyfta på den ( ålder 5-7 år)

Finns inga hudavskrapningar på pinnen, vad är det som säger att pinnen varit mordvapnet? det är inga tekniska bevis eftersom det inte finns fingeravtryck eller DNA på pinnen.
De "berättar" också själva för polisen att de släpade Kevin. Polisen hade nog hoppats de kunnat bära dockan, men shit ingen kommer ju att ifrågasätta detta i alla fall. Man trodde aldrig att man skulle tvingas bevisa att grabbarna var skyldiga. Och man trodde aldrig det skulle dyka upp journalister som började gräva i skiten.
Offrade man medvetet två små pojkars liv? Vi vet mera på onsdag
Citera
2017-05-13, 14:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bevistalan.

Orsaken att det inte gjordes var att det inte fanns någon tradition att göra så och man ansåg att det inte skulle vara till gagn för bröderna. Konstigt kan tyckas i efterskott, men då såg man det mer som att § 31-utredningen inte handlade om skuld. den sågs som att handla om hjälp. Att föra bevistalan skulle riskera att ta fram skuld.

Bevistalan - skrev fel men rättade mig! Tack!

Det var ju trots att ett mord, i vart fall slog men fast det. Hur många mord hade Arvika polisen utrett? Mord på barn? Som blev så enormt uppmärksammat? Och dessutom för första gången i modern tid i Sverige med barn som mördare?

Nog hade det varit lämpligt att inte låta polisen agera rättsväsen och döma någon.
Oemotsagt dessutom eftersom bröderna inte hade någon försvarare som kunde säga emot och allt var sekretessbelagt.

Oavsett om dessa småpojkar har gjort det eller är oskyldiga - är det en enorm rättsskandal.

"Där S-Å Christiansson går in går vettet ut".
Citera
2017-05-13, 14:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Offrade man medvetet två små pojkars liv? Vi vet mera på onsdag

Förmodligen inte tillräckligt.
Citera
2017-05-13, 14:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bevistalan - skrev fel men rättade mig! Tack!

Det var ju trots att ett mord, i vart fall slog men fast det. Hur många mord hade Arvika polisen utrett?
Mord på barn? Som blev så enormt uppmärksammat?Och dessutom för första gången i modern tid i Sverige med barn som mördare?

Nog hade det varit lämpligt att inte låta polisen ägaransvar rättsväsen och döma någon.
Oemotsagt dessutom eftersom bröderna inte hade någon försvarare som kunde säga emot och allt var sekretessbelagt.

Oavsett om dessa småpojkar hade gjort det eller är oskyldig - är det en enorm rättsskandal.

"Där S-Å Christiansson går in går vettet ut".

Det har inte slagits fast att det var mord.
Citera
2017-05-13, 14:19
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Bevistalan.

Orsaken att det inte gjordes var att det inte fanns någon tradition att göra så och man ansåg att det inte skulle vara till gagn för bröderna. Konstigt kan tyckas i efterskott, men då såg man det mer som att § 31-utredningen inte handlade om skuld. Den sågs som att handla om hjälp. Att föra bevistalan skulle riskera att ta fram skuld.

Utifrån ditt resonemang skulle man lagt ner utredningen, utan att peka ut dem som gärningsmän. Jag tror inte ens man funderade på bevistalan. Läs mitt inlägg ovan
Citera
2017-05-13, 14:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Åklagaren Anders Manholm är inte längre övertygad om pojkarnas skuld

http://www.vf.se/nyheter/vet-inte-vad-man-ska-tro/

Citat:
Anders Manholm fick strax efter mordet i augusti 1998 i uppdrag av chefsåklagaren i Värmland att följa utredningen dag för dag. Detta för att vara inläst den dagen utredningen skulle bli åklagarledd. Han fick alltså mycket god insyn i inredningen – och ett av de beslut han tog fick också konsekvenser för honom själv.

spännande. Men jag undrar vad inredningen har med saken att göra
Citera
2017-05-13, 14:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det har inte slagits fast att det var mord.

Är enig med dig om att man idag inte vet om det var ett mord.
Men då trodde Arvika-polisen att de bedrev en mordutredning. Hur stor vana hade polisen i Arvika av mordutredningar? Där mordoffret i deras tro var ett barn? Och "mördarna" också barn?

Jag tror att polisen då var ute på djupt vatten och visste det - därför kallade man in "expertis".

Men just för att man var novis på detta borde man inte slagit fast hur det gick till och vilka som var skyldiga utan att låta pröva det hela med en "Bevistalan".
Citera
2017-05-13, 14:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Den sågs som att handla om hjälp. Att föra bevistalan skulle riskera att ta fram skuld.
Jag antar att detta är din tolkning, för det är såklart skitsnack. Eller har du någon källa till att man tänkte så?
Man kan inte skuldbelägga mer än de gjorde med presskonferens som säger att det är bevisligen skyldiga.
Citera
2017-05-13, 14:26
Medlem
En bisak i sammanhanget, men jag reagerade på att SÅC påstod att det tog två månader för en "10-åring" att berätta om mordet på en jämnårig kamrat. Den som befanns skyldig var 11 år, nästan 12, och saken tog en dryg månad att lösa. I hans minne sänktes alltså åldern på pojken, samtidigt som tiden att få klarhet i det hela förlängdes. Ytterligare en indikation på att SÅCs uppgifter bör tas med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in