2017-05-13, 11:39
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Men att inte finnas vid sin döende dotters sida, det ÄR också inhumant!
Oavsett om ens barn ligger inlagt för en fis på tvären så skulle man väl aldrig tveka på att åka in till sjukhuset tillsammans med barnet och skulle sen inte vika från dess sida. Och detta handlar om ett döende barn...

Men det fattade väl de inte? Annars hade vi väl inte haft nåt åtal?
Utifrån deras diagnoser och historik kanske man inte kan kräva det . Särskilt inte om allt var tipptopp vid BVC besöket den 5e.

De visste/förstod bara att H var väldigt sjuk.
Citera
2017-05-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feuer
Asså jag blir lätt illamående, fy vad äckliga dem verkar vara. Killen verkar ju vara helpervo och hon likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Slem fick sugas ut ur barnets andningsvägar, men inga tecken i övrigt på någon förkylning, slem med vita segment i magsäcken, barnet hade inte fått modersmjölk eller annan ersättning...(tog det något prov på "slemmet)??

Ett mycket ovanligt tillstånd fanns några veckor tidigare i mungolvet på babyn med en slags blodsutgjutning som man aldrig hittade någon förklaring på, annat än möjligen att något med våld tryckts in i barnets mun...

Blåmärken i nacken, ungefär som om någon håller ett hårt grepp runt barnets nacke, samt i ena mungipan...
Brutna revben bl.a i barnets rygg (barnet liggandes halvvägs upp på databordet, på rygg med ett fast grepp om dess nacke, påpressad uppifrån med något slemmigt hårt nedtryckt i halsen...?
Porrfilm på datorn....

Inte konstigt att babyn inte vill/klarar av att suga på bröstet...sugreflexen är förstörd.

Jag har min uppfattning klar...och jag mår riktigt illa!

Stackars lilla barn

Fy fan...!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Många gånger svarar han ju också på direkta frågor om den specifika kvällen med -Vanligtvis bla bla bla, -Ibland bla blabla, -Vi brukar bla bla bla.
Inte bara på frågor om sista natten. Svarar påfallande ofta liknande om andra tillfällen med

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag är gift med en läkare så jag vet hur diktering går till. Och jo, läkare antecknar vid behov viktiga stödord på block inför dikteringen.

Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Hon åt knappt något den 7/9, sen åt hon bra den 8/9 (från 00:00 till 24:00), men det består ju till stor del av Alexanders rapporter om nattmat kl 00:00-06:00 när Erika sov och även under dagen den 8/9 så är det väl till största delen Alexander som matat. Det kan alltså ha varit ljug. Erika ringde 1177 på kvällen 7/9 och fick rådet att gå till BVC på morgonen efter. När hon sen vaknar på morgonen får hon rapport från Alex att Hailey fläskat i sig massor under natten och då behöver de inte gå till BVC.

Alex kan ha ljugit om matningarna för att slippa söka vård på morgonen 8/9. Hon kan ha ätit lika dåligt den 8/9 som hon gjorde 7/9, det vet vi inte. tittar man på månadsbilderna den 8/9 ser hon döende ut och inte alls som att hon mått bra och plötsligt ätit betydligt mer än annars.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl ganska naturligt att anse att en läkare skall upptäcka skador om man nu anser att den förälder som inte åsamkat dem skall uppmärksamma det.

Och jo - på fyra veckorskontrollen skall läkaren hantera barnet - har han inte gjort det så är det ju ingen fyra veckorskontroll gjord på barnet.

Edit:
Har besöket skett den 5 september som journalen anger så är en del skador för gamla för att de inte skulle ha funnits då.

Och jo, de skall känna igenom barnet.

Besök 4 veckor – läkare med
När barnet är fyra veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De gör en utvecklingsuppföljning för att se hur barnet mår och utvecklas. Du får berätta vad barnet brukar göra.

Barnet blir undersökt genom att läkaren bland annat tittar på barnets kropp, känner på barnets mage och lyssnar på hjärtat och lungorna. Läkaren ser också efter hur barnet mår genom att till exempel se hur barnet rör sig och hur barnet reagerar när du pratar och har kontakt med hen.

Läkaren undersöker också om barnet rör båda armarna likadant, fäster blicken och kan följa en boll med ögonen.

Barnet vägs. Ibland mäts barnet.

https://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Undersokningar-pa-barnavardscentralen/
Men var det en 4 månaders kontroll som gjorden på henne? Hann dom det under hennes korta levnads tid?
Citera
2017-05-13, 11:48
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de agerar INTE enbart för att det finns en diagnos i botten. De larmar när det finns skäl att anse att föräldrarna inte kan tillgodose barnets behov.
För det krävs endera ett klart handikapp där det står klart från starten -- eller att de får indikationer på att barnet misskötts.

ADD/ADHD är inte sådana diagnoser som säger att man är nedsatt i föräldrarollen per automatik. Autistiska drag är inte heller en sådan diagnos.
Erbjuda kontakt med SMVC ska de göra men de får absolut inte på något sätt larma soc för att en förälder har en funktionsnedsättning. Om de gjorde det skulle de agera i strid mot vår diskrimineringslagstiftning. Socialtjänsten får inte agera utifrån en schablonbild av funktionsnedsättningar utan de ska göra individuella bedömningar.
Citera
2017-05-13, 12:06
Medlem
CharlieRs avatar
EA uttrycker i ett förhör att de minnen som varit fina nu är förstörda. Hon hade hållit sig fast vid att HA iaf hade bra stunder ihop med henne. Jag tycker att hon i förhör uttryckte stark empati för HA när hon talade om detta. Hon tänkte på situationerna ur HAs perspektiv, hade hon inte kunnat leva sig in i barnets känslor så hade hon inte över huvud taget reflekterat över detta.

Glöm inte att EA är en person som kastades ut från de personer hon upplevde som sina föräldrar för att hon tjatade. Båda fosterföräldrarna uppger att EA aldrig var aggressiv under tonåren, varken verbalt eller fysiskt. Fosterföräldrarna kastade ut henne för att hon var tjatig, samma sak behövde förklaras för många gånger, hon ifrågasatte för mycket. Glöm inte det när ni dömer hennes bristande förmåga att gå emot AL verbalt eller i handling.

Citat:
Ja och uppenbart har användaren varit på plats. Jag noterade bara att visst ska man vara källkritisk, men vad gäller live-rapporteringen så innebär det ju inte att journalisten inte kan ha utelämnat "fakta" som att t ex någon av föräldrarna skrattat i rättsalen. Fallet är känsligt pga att det uppenbart är två stukade personer som åtalats och det tar säkert massmedia hänsyn till.

Sedan, om man är på plats så kanske man (beroende på tendens...) också är benägen att se det man "vill" se....
Jag minns att det skrevs men inte vem som skrev det. Glöm inte att de allra flesta som besöker rättegången är journalister eller anhöriga till parterna. Anhöriga till den ena kan ha vissa incitament för att ljuga om den andra.
Citera
2017-05-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Men var det en 4 månaders kontroll som gjorden på henne? Hann dom det under hennes korta levnads tid?

Nä, tydligen en månad tidigarelagd tvåmånaderskontroll. På min tid så gjorde inga mer avancerade läkarkontroller förrän vid 6 mån om barnet var friskt. Idag är det tydligen annorlunda.

Edit: 4 veckor står det ju i länken. Men detta var en tvåmånaderskontroll, fanns inte förr.
Senast redigerad av Florman 2017-05-13 kl. 12:24.
Citera
2017-05-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Men det fattade väl de inte? Annars hade vi väl inte haft nåt åtal?
Utifrån deras diagnoser och historik kanske man inte kan kräva det . Särskilt inte om allt var tipptopp vid BVC besöket den 5e.

De visste/förstod bara att H var väldigt sjuk.
Hon andades inte och åkte in med ambulans. Mamman skrev ett långt inlägg om att det fanns väldigt lite hopp för att hon skulle överleva.
Varför skulle de inte kunna finnas ett åtal oavsett om de förstod att hon låg för döden eller inte när hon redan var på sjukhus?
Citera
2017-05-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Erbjuda kontakt med SMVC ska de göra men de får absolut inte på något sätt larma soc för att en förälder har en funktionsnedsättning. Om de gjorde det skulle de agera i strid mot vår diskrimineringslagstiftning. Socialtjänsten får inte agera utifrån en schablonbild av funktionsnedsättningar utan de ska göra individuella bedömningar.

Nej, de får inte larma enbart på grundval av det, men sannolikt hade ju BVC och sjukhuset agerat annorlunda gällande blåmärkesproblematiken, om de vetat om diagnoserna i botten. De hade utrett det bättre om man säger så, hur diskriminerande det än kan te sig bara det. Även sjukhuskuratorn hade nog varit behjälpt av diagnoserna när hon gjorde sin bedömning av stöd. Inbundenheten och kontaktproblemen kanske inte var en förlossningsdepression, men en autist i kris.
Citera
2017-05-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag håller inte med. Barnet var medvetslöst och det gjorde ingen som helst skillnad för barnet om föräldrarna var nära eller inte. Hur normalt det än är att vilja vara med, så är det inte inhumant att inte vara där för ett medvetslöst och sannolikt hjärndött barn. Konstigt och avvikande, ja, men inte inhumant. Jag är osäker på hur jag själv hade hanterat situationen.

Edit: Särskilt om EA hoppades på att barnet skulle kunna vakna, är det inte konstigt. Om hon behövde skärma av för att klara sig igenom processen och hade börjat känna allt av att vara nära barnet, så hade hon då riskerat att ta ut sig alldeles under sjukhusvistelsen, med en överhängande risk för att orken skulle vara helt slut när barnet väl vaknade och faktiskt behöver modern.

Edit2: Enligt fostermamman och -systern så åt AL normalt när de var på McDonalds, medan EA verkade vara i chock. Detta indikerar att hon skärmat av sig även inför sina fysiska känslor, som hunger och smärta.
Att vara förälder innebär att sätta barnets behov framför sina egna.
Så även om hon tagit ut sig alldeles under sjukhusvistelsen så hade det fått vara så. Om barnet sen vaknat så borde den lyckan göra att all energi kommer tillbaka. Och skulle den inte det så hade hon väl fått gå på knäna.
Och vi vet väl inte om det gör skillnad eller inte för ett medvetslöst barn att ha föräldrarna där, känslan av närhet har ju sällan skadat eller hur?
Citera
2017-05-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Att vara förälder innebär att sätta barnets behov framför sina egna.
Så även om hon tagit ut sig alldeles under sjukhusvistelsen så hade det fått vara så. Om barnet sen vaknat så borde den lyckan göra att all energi kommer tillbaka. Och skulle den inte det så hade hon väl fått gå på knäna.
Och vi vet väl inte om det gör skillnad eller inte för ett medvetslöst barn att ha föräldrarna där, känslan av närhet har ju sällan skadat eller hur?

De sjöng för henne och höll handen när hon hade dött, varför inte hålla handen och finnas nära också när hon var döende? Varför inte finnas där varje minut så hon skulle slippa vara ensam och rädd IFALL hon vaknade till liv. Så tänker jag. Men dessa individer är ett kaos av motsägelser. De är extremt långt ifrån gemene mans ageranden i samma situation vill jag garantera.

Mina föräldrar var t.ex. långt ifrån världens bästa, men när jag blev medvetslös som spädbarn åkte de hack i häl bakom ambulansen.
Citera
2017-05-13, 12:53
Medlem
Citat:
De sjöng för henne och höll handen när hon hade dött, varför inte hålla handen och finnas nära också när hon var döende? Varför inte finnas där varje minut så hon skulle slippa vara ensam och rädd IFALL hon vaknade till liv. Så tänker jag. Men dessa individer är ett kaos av motsägelser. De är extremt långt ifrån gemene mans ageranden i samma situation vill jag garantera.

Mina föräldrar var t.ex. långt ifrån världens bästa, men när jag blev medvetslös som spädbarn åkte de hack i häl bakom ambulansen.
Exakt det jag menar! Detta beteende finns det inget försvar för oavsett hur de själva mådde eller inte.
Citera
2017-05-13, 12:56
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Nej, de får inte larma enbart på grundval av det, men sannolikt hade ju BVC och sjukhuset agerat annorlunda gällande blåmärkesproblematiken, om de vetat om diagnoserna i botten. De hade utrett det bättre om man säger så, hur diskriminerande det än kan te sig bara det. Även sjukhuskuratorn hade nog varit behjälpt av diagnoserna när hon gjorde sin bedömning av stöd. Inbundenheten och kontaktproblemen kanske inte var en förlossningsdepression, men en autist i kris.
Osannolikt. ADHD och ADD hos föräldrarna vet sjukvården om och dessa diagnoser är starkare förknippade med barnmisshandel och föräldrabrister i allmänhet, än vad autismspektrumstörning är. De borde larmat oavsett efter sjukhusbesöket eftersom vårdpersonal har en absolut plikt att larma vid minsta lilla misstanke om misshandel eller vanvård, oberoende av diagnoser.

ADHD och autismspektrumstörning i kombination är generellt bättre än endera diagnosen enskilt. En person som enbart har ADHD är ofta betydligt mer antisocial i sitt beteende än någon som även har autism. En person som bara har autism är betydligt mer handfallen, handlingsförlamad och asocial (inte antisocial) i olika situationer, än en person som även har ADHD. Min erfarenhet är att dessa två rätt skilda typer av problematik gör sig bättre i kombination än var för sig. De som är starkast störda i sin empati är de som enbart har ADHD (de kan känna empati men de kan inte trycka undan alla egna känslor och har därmed svårt att fokusera på någon annans känslor så länge de känner något alls själva, vilket är typ alltid) och de som har grav autism. Kombinationen skapar bättre förutsättningar.
Citera
2017-05-13, 13:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Nej, 4:a VECKORS kontrollen.

Något som gjorts sedan mina barn var små -- och mitt yngsta är flertalet år över 20.

Barnet blir undersökt av en läkare
Vid en del besök träffar barnet också en läkare. De kan variera lite men vanligtvis träffar barnet en läkare tre eller fyra gånger. Läkaren är med när barnet är 4 veckor, 6 månader, 10-12 månader och 2,5-3 år.
[...]
Besök 4 veckor – läkare med
När barnet är fyra veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De gör en utvecklingsuppföljning för att se hur barnet mår och utvecklas. Du får berätta vad barnet brukar göra.

Barnet blir undersökt genom att läkaren bland annat tittar på barnets kropp, känner på barnets mage och lyssnar på hjärtat och lungorna. Läkaren ser också efter hur barnet mår genom att till exempel se hur barnet rör sig och hur barnet reagerar när du pratar och har kontakt med hen.

Läkaren undersöker också om barnet rör båda armarna likadant, fäster blicken och kan följa en boll med ögonen.

Barnet vägs. Ibland mäts barnet.

https://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Undersokningar-pa-barnavardscentralen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in