2017-05-13, 09:56
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack! Jag tänkte utgående från en fisk med fjäll och allt, som dom tar sig igenom snabbt.
Om man matar kräftor med småfisk och står och tittar så försvinner allt utom benen ganska snabbt.
Som jag uppfattade beskrivningarna av de som fann Aki i vattnet intill bryggan så låg han på botten på ca en meters djup. Armar och händer hade flutit upp ovanför kroppen, men kroppen låg på botten. Han låg intill bryggans västra sida med huvudet mot norr och inom ca en meter från bryggan.
Så minns jag det, men alla uppgifter finns i FUP.

–

Ok, du har säkert rätt i hur han låg. Dock får man väl säga att skinnet på en fisk är tunt i förhållande till mänsklig hud. Jag har blivit nypt av kräftor och även större kräftdjur som languster men aldrig att det blivit köttsår (krabbor däremot). Normalt flytet ett ostört lik mot ytan efter en tid av gaser som bildas vid förruttnelsen, sedan sjunker det igen och då tror jag kräftorna kan ha en chans att få hål på skinnet eller använda kroppsöppningar.

När finns den sista iaktagelsen av Aki som är definitiv, alltså när sågs han alt pratade i telefon senast levande?
Hans telefon och kreditkort är inget annat än indicier, jag kan t ex min sambos koder till hennes kreditkort och mobil (hon kan mina också, jämlikhet), tror inte att jag är unik i detta. Kamror borde finnas iaf på tågstation, i matbutiker och systembolaget.

Det har kommit fram intressanta omständigheter runt Aki, vad som är sant eller ej kan jag inte bedöma men har polisen noggrannt gått igenom den miljö Aki levde i? Kan det finas andra som hade något otalt med Aki? Att han var rädd att synas på finlandsfärjan låter inte som att det är Johannas klan som åsyftas (så långa tentakler tror jag inte Johanna haft).

Edit: en sak till, någon skrev tidigare att Akis läkare gett honom rådet att sluta injicera. Ironi, angående att han trott sig bli förgiftad, i en journalanteckning låter oproffsigt, vad finns det för förklaringar till läkarens råd?

Den halt blodetanol han hade vid döstillfället var 1,3 promille om jag minns rätt. Det är en hög siffra och en normalkonsument skulle varit apfull vid denna nivå men vana drickare kan med råge passera denna nivå utan att tappa kontrollen. Det finns otaliga exempel på rattfylleri där alkoholmissbrukare kört bil med 3, 4, 5, 6 promille utan att krocka.

Om han var en renlevnadsmänniska och satt på bryggan och drack själv är det inte omöjligt att han tappade balansen vid en drill från bryggkanten (det är ett antal långdrinks som krävs för 1,3 promille). Shocken när han kände det kalla vattnet i kombination med berusningen och mörkret kan ha gjort att han tappade orienteringen. Att Johanna slirar i sin berättelse kan, obs kan, förklaras med att hon också var jättefull och inte direkt sörjde hans död.
Hur trolig denna förklaring skulle vara är öppen för debatt, men det måste till rätt mycket som talar emot detta senario för att dömas.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-13 kl. 10:42.
Citera
2017-05-13, 10:34
Medlem
Zisselas avatar
Torsdag 2016-08-06
AP köper regionalbiljett Stockholm- E-tuna, vet ej avgångstid, men resan tar ca 1 tim ā 144 :-
Fredag 2016-08-07
11:08 Systembolaget E-tuna ā 297:40
13:00-13:16 Aki och en annan person sms:ar 7-9 ggr/var ggr (ungefär varannan). Masten som kopplar upp är först Brottsta sedan Valhalla 230 (13:01-13:02) och sen Brottsta 330 igen.
13:19 Aki sms:ar för sista gången. Det är förmodligen till samma som ovan. Masten som kopplar upp är Brottsta 330.
13:35 Johanna ringer hans telefon. Samtalet varar 21 sekunder. Masten som kopplar upp är Brottsta 330.
13:42 Inköp körs på AKis kort på Coop Eskilstuna
20:19-20:56 Han får 12 sms från Johanna. Han svarar inte. Masten som kopplar upp är Grythem 100.
21:19 Hans spotifykonto spelar låten "Jalat alta" av Charles Plogman (Enl. NL:s mobil i fup)
21:52-21:54 Han får tre sms fån Johanna. masten som kopplar upp är Götlunda T2 150
22:22 Han får två MMS som han inte hans telefon kan ta emot. Masten som kopplar upp är Grythem 100.
22:34 Han får sms från någon som heter R*is*nen. (*=ä) Masten som kopplar upp är Grythem 100.
22:55 Han får ytterligare två sms från Johanna. Masten som kopplar upp är Grythem 100.

Nån som vet nåt om torsdagen? När åkte han till E-tuna?
Citera
2017-05-13, 10:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Torsdag 2016-08-06
AP köper regionalbiljett Stockholm- E-tuna, vet ej avgångstid, men resan tar ca 1 tim ā 144 :-
Fredag 2016-08-07
13:00-13:16 Aki och en annan person sms:ar 7-9 ggr/var ggr (ungefär varannan). Masten som kopplar upp är först Brottsta sedan Valhalla 230 (13:01-13:02) och sen Brottsta 330 igen.
13:19 Aki sms:ar för sista gången. Det är förmodligen till samma som ovan. Masten som kopplar upp är Brottsta 330.
13:35 Johanna ringer hans telefon. Samtalet varar 21 sekunder. Masten som kopplar upp är Brottsta 330.
20:19-20:56 Han får 12 sms från Johanna. Han svarar inte. Masten som kopplar upp är Grythem 100.
21:19 Hans spotifykonto spelar låten "Jalat alta" av Charles Plogman (Enl. NL:s mobil i fup)
21:52-21:54 Han får tre sms fån Johanna. masten som kopplar upp är Götlunda T2 150
22:22 Han får två MMS som han inte hans telefon kan ta emot. Masten som kopplar upp är Grythem 100.
22:34 Han får sms från någon som heter R*is*nen. (*=ä) Masten som kopplar upp är Grythem 100.
22:55 Han får ytterligare två sms från Johanna. Masten som kopplar upp är Grythem 100.

enligt FUP åkte han fredag morgon till Eskilstuna. Ska försöka leta fram exakt var det står.
Citera
2017-05-13, 10:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
8/8? När han redan var funnen död?
Akis telefon har enligt utdrag från operatör använts 2 ggr efter han 8\8 bekräftats död. Ärtvå samtal till ett mobil nummer, vid 2 olika tillfällen. Tror 10/8 bl. annat.
Citera
2017-05-13, 10:44
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Torsdag 2016-08-06
Fredag 2016-08-07

När sågs han senast gåendes för egen maskin? Vittnen? CCTV?
Citera
2017-05-13, 10:51
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Torsdag 2016-08-06
Fredag 2016-08-07

Jag vill lägga till lite angående fredagen. Jag återciterar mig sjäv #16523

Undrar vad som åsyftas med ordet "Nu" 2015-08-07 kl 12:48:08. Det kommer från en
Facebook/Messenger chat som Aki skickar till NL, hanns prassel i Flen.

Är det överhuvudtaget han som skickar ?

Om det är någon annan - vad innebär det då ?

Här är det: Pdf-sidan 10 alt. 7
https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf
Citera
2017-05-13, 10:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tja, han hängde sig väl på henne och kunde inte släppa henne. Han borde vetat bättre kan jag tycka än att umgås med en person som hotat honom och som försökt förgifta honom. Han var väl rädd för henne också har jag för mig hans släkt talar om. Så lever man med farliga typer som Arbogakvinnan som han då var rädd för, så borde han inte befunnit sig på någon brygga med en massa alkohol. Han har ju ett eget ansvar precis som Lotta Rudholm hade eller? Tror inte någon tvingat honom öht utan han var väl tänd på henne och ett plåster.

Tja, den enkla förklaringen att de hade barn tillsammans borde väl räcka till som förklaring till att han fortfarande träffade JM, oavsett vad man nu tycker och tänker om sitt ex går det ju inte att komma förbi det faktumet att har man barn tillsammans så innebär det att man måste träffa exet.

Vi vet ju inte hur det egentligen gick till det där dygnet när A*i drunknar, hur pass frivlilligt allt var egentligen.

Din jämförelse blir lite underlig, vad jag vet hade Lotta och Martin inga barn tillsammans, däremot planer på att skaffa ett.
Senast redigerad av Reimer 2017-05-13 kl. 11:04.
Citera
2017-05-13, 10:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Ok, du har säkert rätt i hur han låg. Dock får man väl säga att skinnet på en fisk är tunt i förhållande till mänsklig hud. Jag har blivit nypt av kräftor och även större kräftdjur som languster men aldrig att det blivit köttsår (krabbor däremot). Normalt flytet ett ostört lik mot ytan efter en tid av gaser som bildas vid förruttnelsen, sedan sjunker det igen och då tror jag kräftorna kan ha en chans att få hål på skinnet eller använda kroppsöppningar.

När finns den sista iaktagelsen av Aki som är definitiv, alltså när sågs han alt pratade i telefon senast levande?
Hans telefon och kreditkort är inget annat än indicier, jag kan t ex min sambos koder till hennes kreditkort och mobil (hon kan mina också, jämlikhet), tror inte att jag är unik i detta. Kamror borde finnas iaf på tågstation, i matbutiker och systembolaget.

Det har kommit fram intressanta omständigheter runt Aki, vad som är sant eller ej kan jag inte bedöma men har polisen noggrannt gått igenom den miljö Aki levde i? Kan det finas andra som hade något otalt med Aki? Att han var rädd att synas på finlandsfärjan låter inte som att det är Johannas klan som åsyftas (så långa tentakler tror jag inte Johanna haft).

Jag är osäker på uppgifterna om Aki som du efterfrågar. Det var uppe i tråden igår och jag försöker fortfarande pussla. Det finns t.ex. en vittnesuppgift att Aki talade i telefon ca 12.00 på fredagen, men uppgiften har ifrågasatts i tråden.

Vad var det som fick Aki att handla som han aldrig gjorde annars?
Kreditkortsuppgifterna som finns förfaller avvika så mycket från hans normala beteende så att det har framförts som troligt att det var någon annan än Aki som handlade med hans kort.

Vad var det som fick Aki att må dåligt och uppträda underligt?
När det gäller kryssningen finns det lite olika uppgifter. JM säger att hon betalade för kryssningen som Aki och NL åkte på till Finland.
2015-06-05 åkte Aki och NL till Helsingfors på kryssning.
2015-07-17 – 19 var Aki hemma hos NL. "Han var mycket ledsen och grät".
2015-07-31 Aki och NL åker på kryssning med Cinderella. "Han var orolig och inte sig lik. Han
pustade. Han var spänd. Han var i sin egen värld. Han sa att han hoppades att inte träffa någon."

Vad var det som fick Aki att må dåligt? Var han drogad eller förgiftad? Var det psykisk ohälsa? Var han rädd för vad JM skulle hitta på? Fanns det något eller någon annan han var rädd för?

Insulin?
Vi har vittnesmål om att han setts drogad eller förgiftad tillsammans med JM i hennes lägenhet. Med något som inte hittats vid eftersökning av normala narkotiska preparat. Hon har uppträtt märkligt och bl.a. skrattat åt honom då. Insulin har föreslagits. "Varierande grad av neurologiska sekvele är vanliga hos de som överlever" efter insulinförgiftning. Hans ohälsa och märkliga beteende kan vara en följd av insulinförgiftning. Insulinet försvinner, men risken för att neurologiska skador finns kvar är stor.
Som jag tolkat obduktionsresultatet var Aki inte förgiftad med vissa typer av djurinsulin som eftersökts, när han dog.

Lite ovidkommande här, men...
Jag råkade se det här uttalandet från JM i förhör 2016-11-25:

JM: "Nej, alltså som folk har behandlat mig och Aki och försökt...han fick smyga in i min lägenhet för att han fick inte vara hemma hos mig. Han fick inte träffa barnen."

Mitt i allt annat så var det andras fel att dom inte kunde ha en fungerande relation...

Länkar:
Hur man kan använda insulin vid brott har beskrivits både i press och på Flashback:
http://www.dn.se/arkiv/stockholm/livstidsdom-for-insulinforgiftning/
(FB) Vad Är Bästa Sättet Att Döda Någon På??

Kan syftet ha varit att orsaka hjärnskador utan att döda?

–
Citera
2017-05-13, 11:00
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
När sågs han senast gåendes för egen maskin? Vittnen? CCTV?

Det skulle jag också vilja veta. (Och Johanna är förstås inte något trovärdigt vittne i det här fallet)
Citera
2017-05-13, 11:02
Medlem
Zisselas avatar
Torsdag 2016-08-06
Fredag 2016-08-07
14:48 (12:48 UTC) Aki skickar ordet "nu" i fb-messenger till NL. Deras konversation pågår till 20:41 då han skickar "Varför älskar dig så mycket" och hon svarar "Jag vet inte..."

Senast redigerad av Zissela 2017-05-13 kl. 11:19.
Citera
2017-05-13, 11:08
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Men för att återkoppla till Aki, tror du han VERKLIGEN hade alla hästar i stallet?
Jag skulle vilja påstå att Aki var lågintelligent.
Hans nya flickvän NL är en zigenska som aldrig gjort ett handtag i hela sitt liv mer än skaffat typ 4 ungar med lika många snubbar. Sista fick hon vad jag hört i början av 2016. Akis unge? Vet ej.
Hur som helst verkar inte JM så väldans raffinerad i sitt manipulerande utan det är bara personer som inte är vidare smarta som hon kan linda runt sitt finger.
Citera
2017-05-13, 11:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Lite kuriosa från matstråden:

Citat:

Ursprungligen postat av Fagro

Lindas död var ett självmord som andra utförde, sannolikt därför det skulle inte bli problem med....

"Lindas död var ett självmord som andra utförde"

Ja, man kan nästan tro att det gäller A*i också, har det hittats något självmordsbrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in