2017-05-13, 11:18
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det skulle jag också vilja veta. (Och Johanna är förstås inte något trovärdigt vittne i det här fallet)

Hehe, nej verkligen inte. Vad än Johanna påstår går det inte att skilja sanning från lögn så bäst att bortse från hennes input öht.

Frågan är hur stor vikt man kan lägga på omgivningens input, de flesta verkar främst tänka på sin egen sak och vill att fokus hålls kvar på Johanna. MR behöver ingen förklaring hoppas jag, Jafar likaså, affärspartners (aktuella och historiska) verkar ha en del lik i garderoben.

Men om vi kokar ner soppan till en sås så måste vi först veta exakt inom vilken tidsram Aki kan ha dött, sen analysera vilka som var i han närhet under den perioden. Jag förutsätter nu att kiselalgerna gör att det betraktas som ett mord öht.

Polisen har antagligen inte kontrollerat kameror vid tiden för Akis död då de avskrev det som en olycka och övervakningsfilmerna finns ej kvar längre.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-13 kl. 11:31.
Citera
2017-05-13, 11:21
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Hehe, nej verkligen inte. Vad än Johanna påstår går det inte att skilja sanning från lögn så bäst att bortse från hennes input öht.

Frågan är hur stor vikt man kan lägga på omgivningens input, de flesta verkar främst tänka på sin egen sak och vill att fokus hålls kvar på Johanna. MR behöver ingen förklaring hoppas jag, Jafar likaså, affärspartners (aktuella och historiska) verkar ha en del lik i garderoben.

Men om vi kockar ner soppan till en sås så måste vi först veta exakt inom vilken tidsram Aki kan ha dött, sen analysera vilka som var i han närhet under den perioden. Jag förutsätter nu att kiselalgerna gör att det betraktas som ett mord öht.

Polisen har antagligen inte kontrollerat kameror vid tiden för Akis död då de avskrev det som en olycka och övervakningsfilmerna finns ej kvar längre.

Ja, det är därför det kändes nödvändigt att göra en sammanställning utan Johannas uppgifter.

Jag tänker att med att först "få i alla ingredienserna i soppan" så kanske det går att se när han måste ha dött.
Citera
2017-05-13, 11:28
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag är osäker på uppgifterna om Aki som du efterfrågar. Det var uppe i tråden igår och jag försöker fortfarande pussla. Det finns t.ex. en vittnesuppgift att Aki talade i telefon ca 12.00 på fredagen, men uppgiften har ifrågasatts i tråden.

Vad var det som fick Aki att handla som han aldrig gjorde annars?
Kreditkortsuppgifterna som finns förfaller avvika så mycket från hans normala beteende så att det har framförts som troligt att det var någon annan än Aki som handlade med hans kort.

Vad var det som fick Aki att må dåligt och uppträda underligt?
När det gäller kryssningen finns det lite olika uppgifter. JM säger att hon betalade för kryssningen som Aki och NL åkte på till Finland.
2015-06-05 åkte Aki och NL till Helsingfors på kryssning.
2015-07-17 – 19 var Aki hemma hos NL. "Han var mycket ledsen och grät".
2015-07-31 Aki och NL åker på kryssning med Cinderella. "Han var orolig och inte sig lik. Han
pustade. Han var spänd. Han var i sin egen värld. Han sa att han hoppades att inte träffa någon."

Vad var det som fick Aki att må dåligt? Var han drogad eller förgiftad? Var det psykisk ohälsa? Var han rädd för vad JM skulle hitta på? Fanns det något eller någon annan han var rädd för?

Insulin?
Vi har vittnesmål om att han setts drogad eller förgiftad tillsammans med JM i hennes lägenhet. Med något som inte hittats vid eftersökning av normala narkotiska preparat. Hon har uppträtt märkligt och bl.a. skrattat åt honom då. Insulin har föreslagits. "Varierande grad av neurologiska sekvele är vanliga hos de som överlever" efter insulinförgiftning. Hans ohälsa och märkliga beteende kan vara en följd av insulinförgiftning. Insulinet försvinner, men risken för att neurologiska skador finns kvar är stor.
Som jag tolkat obduktionsresultatet var Aki inte förgiftad med vissa typer av djurinsulin som eftersökts, när han dog.

Lite ovidkommande här, men...
Jag råkade se det här uttalandet från JM i förhör 2016-11-25:

JM: "Nej, alltså som folk har behandlat mig och Aki och försökt...han fick smyga in i min lägenhet för att han fick inte vara hemma hos mig. Han fick inte träffa barnen."

Mitt i allt annat så var det andras fel att dom inte kunde ha en fungerande relation...

Länkar:
Hur man kan använda insulin vid brott har beskrivits både i press och på Flashback:
http://www.dn.se/arkiv/stockholm/livstidsdom-for-insulinforgiftning/
(FB) Vad Är Bästa Sättet Att Döda Någon På??

Kan syftet ha varit att orsaka hjärnskador utan att döda?

Allt är möjligt. Jag kan inte tolka NL's uppgifter åt något håll, det kan förklaras i att han var osäker i den, pga barnen, påtvingande situationen. Men det kan även vara allt från ett eget missbruk, vanlig depression eller att han även hade problem på annat håll.

Jag tycker dock att det är centralt med uppgiften om 1,3 promille då fylla och vatten har avslutat mer än ett liv historiskt sett.
Den färgade substansen han hade i munnen går inte heller att släppa, det kan vara allt från godis till internetpiller.

Oavsett hur akis förhållande till alkohol och droger var har jag svårt att tro på att Johanna själv lycket dränka den fysiskt överlägsna Aki i en kräftlåda utan hjälp, av andra GM eller någon drog.
Citera
2017-05-13, 11:35
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Ja, det är därför det kändes nödvändigt att göra en sammanställning utan Johannas uppgifter.

Jag tänker att med att först "få i alla ingredienserna i soppan" så kanske det går att se när han måste ha dött.

Jag förstår ditt syfte, det jag ifrågasätter är om vi kan få ut denna information från kortköp och mobilens uppkopplingar när inget styrker att han hade kontroll på dessa.

Iaf jag vill nog att perioden börjar från det att han sist ses någonstans tills han hittas (ev -8 timmar beroende på läkarens evidens om den uppgiften).
Citera
2017-05-13, 11:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jag skulle vilja påstå att Aki var lågintelligent.
Hans nya flickvän NL är en zigenska som aldrig gjort ett handtag i hela sitt liv mer än skaffat typ 4 ungar med lika många snubbar. Sista fick hon vad jag hört i början av 2016. Akis unge? Vet ej.
Hur som helst verkar inte JM så väldans raffinerad i sitt manipulerande utan det är bara personer som inte är vidare smarta som hon kan linda runt sitt finger.

Hjärnskador av förgiftning
Han kan ju också ha drabbats av bestående hjärnskador som en följd av förgiftningar vid flera tillfällen. Ett av tillfällena kan ha varit i Egypten i februari och ett av tillfällena kan ha varit när han sågs utslagen hemma hos JM i juli (om jag minns rätt).

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Från förhör med AG:

"Men jag tror i alla fall det där när han låg i soffan, det är jag nästan säker på att det var ett test. Det är jag. Yes."

"Yes, då alltså då kunde han ju men mamma hålide ju på att garva ihjäl sig."

Citera
2017-05-13, 11:48
Medlem
Det här kanske en överloppsgärning, men jag har skrivit av Nadjas och Akis chattande, hämtat från hans surfplatta, som enl. undersökningen antagligen var synkad med mobilen. Plattan hade legat hos en av Akis systrar.

Chatt konversationerna sträcker sig "mellan 2015-08-07 12:48:09 UTC och 19:05:40 UTC (14:41 till 21:05 svensk sommartid)
"

Det har skickats emos som jag inte dechiffrerat

Aki 12:48 Nu
Nadja 12:51 jamen dåså
A 12:58 det är väl nästa gång
N 13:00 joo
A 13:29 (emo)
N 13:30 (emo)
A 14:13 *****
N 14:23 (emo)
N 14:23 *
A 14:29 Ja typ hej och alltså puss ***
N 14:32 Ha en trevlig helg *
A 15:26 Va? Tack, men jag vill ändå ha kontakt med dig (emo)
A 16:11 Jag älskar dig Nadja *
N 17:38 *
A 18:14 jag älskar dig för mitt fulla *
N 18:32 ***
A 18:41 *** varför älskar jag dig så mycket (emo)
N 19:05 Jag vet inte ...

-----------------
Det ser ändå ut som om det var en "äkta" kontakt dem emellan fram till kl (18:41 =) 20:41
Jag har ändrat tillbaka efter tredje koll
Senast redigerad av tantigheter 2017-05-13 kl. 12:04. Anledning: ändrar sista klockslaget för A
Citera
2017-05-13, 12:05
Medlem
Lost-Souls avatar
Har det framkommit ifall det fanns fiskeutrustning i båten? Om inte faller ju JM.s lögn om Aki var ute och fiskade ganska platt.
Citera
2017-05-13, 12:06
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hjärnskador av förgiftning
Han kan ju också ha drabbats av bestående hjärnskador som en följd av förgiftningar vid flera tillfällen. Ett av tillfällena kan ha varit i Egypten i februari och ett av tillfällena kan ha varit när han sågs utslagen hemma hos JM i juli (om jag minns rätt).

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Från förhör med AG:

"Men jag tror i alla fall det där när han låg i soffan, det är jag nästan säker på att det var ett test. Det är jag. Yes."

"Yes, då alltså då kunde han ju men mamma hålide ju på att garva ihjäl sig."

"Kan ha" är nyckelfrasen, möjligt? Ja, men är det troligare än att aki köpt lite knark själv (fentanylspray verkar poppis idag)?

Johanna är tveklöst en udda fågel vilket gör att man kan koppla henne till allt skumt som hänt. Men det behöver inte vara sant, det kan vara en mänsklig förklaringsmodell att allt skit som hänt i Johannaklanen härleds till henne.
Citera
2017-05-13, 12:08
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Har det framkommit ifall det fanns fiskeutrustning i båten? Om inte faller ju JM.s lögn om Aki var ute och fiskade ganska platt.

Eller så sa Aki att han skulle fiska till Johanna för att komma bort en stund.
Citera
2017-05-13, 12:09
Medlem
Citat:
"Kan ha" är nyckelfrasen, möjligt? Ja, men är det troligare än att aki köpt lite knark själv (fentanylspray verkar poppis idag)?

Johanna är tveklöst en udda fågel vilket gör att man kan koppla henne till allt skumt som hänt. Men det behöver inte vara sant, det kan vara en mänsklig förklaringsmodell att allt skit som hänt i Johannaklanen härleds till henne.
Var det inte lite så denna control freak ville ha det - att allt skulle återföras på henne? Att det sedan visade sig vara skit är en fråga om värdering.
Citera
2017-05-13, 12:15
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Var det inte lite så denna control freak ville ha det - att allt skulle återföras på henne? Att det sedan visade sig vara skit är en fråga om värdering.

Om man tror på Johanna så vill hon ta smällen för allas problem men allt hittills känt pekar åt motsatt håll, alla hennes problem beror på omgivningen.

Men menade hon det är hon säkert nöjd i dag, alla skyller på henne enligt hennes instruktion 🙄
Citera
2017-05-13, 12:16
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Eller så sa Aki att han skulle fiska till Johanna för att komma bort en stund.

Aki sa förmodligen ingenting då han förmodligen var stendöd redan tidigt på kvällen. Hela båt/fiskehistorien är ju fabricerad av JM, och det vore hutlöst korkat om hon inte lade ner ett spö och en draglåda i båten innan "den drev i land" för att få det att se lite mer trovärdigt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in