2017-05-12, 21:47
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Skickar nummer i PM
Gör det. När kom domen?
Citera
2017-05-12, 21:51
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2323
varför skulle dom ut fiska så sent.när det skola dan efter.vet dom var klocka är när dom åker och fiskar.när dom aldrig kommer ihåg någon.

Sommarlovets sista dag, mitten av augusti.
Det nappar inte tidigare om det varit en varm dag.

Vad tror du om att föräldrarna ville trötta ut dem så de somnade i vettig tid efter ett långt sommarlov med senare läggtider?

Är inte detta fall nog sönderanalyserat?
Citera
2017-05-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Gör det. När kom domen?

2012.
Citera
2017-05-12, 21:56
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag har fått telnr och målnr via pm. Återkommer om detta.

Är det så att uppgifterna stämmer så är det väldigt intressant.
Borde nog ringa SÅC och fråga hur tidigt pedofila drag kan visa sig...
Citera
2017-05-12, 22:00
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Tveksamt om det stämmer. Domen finns inte på Lexbase och den skulle gallras bort därifrån först 2032. Lexbase är dock inte hundraprocentigt förrän fr.o.m. ca 2013 eftersom vissa domstolar obstruerade domsutlämningen i början. Har ingen koll på hur Värmland agerade.
Citera
2017-05-12, 22:01
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:

Kan vi inte be en seriös psykolog uttala sig denna gången? Skulle vara skönt att slippa se denne man och hans enfaldiga utlägg i framtiden. Kommer han undan med sin akademiska heder i behåll efter den här historien ger jag upp. Men skämt åsido skulle jag tippa på att sådana drag visar sig i puberteten, som hos alla andra.
Citera
2017-05-12, 22:02
Medlem
Lade upp P3 Dokumentär-avsnittet då jag hade det nedsparat och såg en vikt vid att bevara det för omvärlden, då det vid genomlyssning var tydligt hur ensidig bilden av det inträffade har varit (i kombination med Nina Hjelmgrens roapport).

En salig blandning av prestige hos lokala poliser, mytomaniska minnesexperter och en brist på journalistisk granskning. En viktig pusselbit för att förstå hur mycket som gott fel i detta fall och en ännu viktigare pusselbit för hur ovetenskapliga teorier hade fotfäste i Sverige under en viss period.
Citera
2017-05-12, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBliSomFar
Om nu dom här pojkarna har förstört sitt liv så kan ingen lasta elller befria dom från dom det som skedde 1998.

En del sitter och säger vänta på del 3 som om detta vore ett pågående skådespel?
Det som polisen gjorde var fel det för dom pengarna ska dom har betalt för hade allt varit rätt så hade det inte läckt.

Man kan låta medierna tjäna sina stålar på storyn men jag anser att det vore bättre om man DNA testade folk som bodde i bydgen i området vid den tiden för alla pengar som det kostar att faställa deras oskuld i domstol.

I dag så kan man se släktskap jävligt bra och detta vet alla och det kan t.om få fram den skyldige i förskott.

Dom som hoppas på att del 3 avslöjar faktiska bevis har inte fattat nåt. Jag gissar på att Polisen har främmande Dna och det har vi "grejen"

I Sverige så har vi inte ett fungerande Dna register så som i övriga EU och övriga Världen
Det är därför som så många tjuvar slipper ha på sig handskar sen så slipper dom straff fast dom har hela tjuvgömman full av skit?

Personligen så tror jag att folk som sitter på kåken får sina DNA raderade när dom släpps.
Men om tio år så är vi där det är så få som begår brott så vi kommer kosta på oss DNA register det drabbar så få och mördare kommer INTE ut efter 13år.2/3

Detta handlar inte ett skit om Kevin men får jag gissa vad som händer i del 3?
så återknyter jag till det för att inte hamna OT och bli raderad. Dom har inte ett skit
hur i helvete kan man vänta i så många år i så fall?

Nja deras föräldrar kan vara riktiga WT eller så har dom jätte problem med psyket och sig själva?

Andra vuxna i tråden har redan nämt man slänger inte in en kille på 5år som Kevin med såna personliga problem i ett mordåtal.

Han riktiga mamma har inte sagt ett ord och hon lever.
Citera
2017-05-12, 22:11
Medlem
Z2361s avatar
Sammanfattning grundad på polisens rapport.

Som en introduktion till fallet, eller komplement till Dokument inifrån.
R = 5-åringen
C = 7-åringen

16 augusti 1998

Kevin sist sedd 16-17 på eftermiddagen.

20.30 Kevins mamma ringde hans morfar eftersom han är försvunnen

21.15 hittas Kevin död på en lastpall i vassen.

17 augusti

Teknikerna utökar det avspärrade området. Många personer har rört sig i området.

Barn hittar vad som troligen är Kevins skor och en strumpa bakom en röd bod. Detta område kommer att betraktas som mordplatsen och är vid det tillfället ej avspärrad.

18 augusti

Rättsläkare konstaterar kvävning som dödsorsak och indikationer finns på att Kevin blivit sexuellt utnyttjad eller våldtagen.

19 augusti

Dörrknackningar startar

20 augusti

Det finns tre spår

Pedofilspåret:
"Flera pedofiler hade setts tillsammans med Kevin den aktuella dagen, en känd pedofil hade till och med hållit. honom i handen då de gick över en gata."
Anhörigspåret:
Rutinspår baserat på sannolikhet
Barnspåret:
Grundat på förundersökningsledaren Rolf Sandbergs intuition.

21 Augusti

Citat från rapporten
”Teknikerna fortsatte att finkamma brottsplatsen. Man hade hittills konstaterat att mordplatsen inte var densamma som fyndplatsen. Kevins skor och en strumpa hade hittats bakom en röd bod. Där hittade teknikerna också en pinne, en avbruten gren, som man fick avtryck från insidan av en barnhand på och säkrade hårstrån från. Man vet inte om de tillhört Kevin; det togs aldrig fingeravtryck eller hår för DNA på honom. Kevin hade sand i underkläderna, enda stället det fanns sand i närheten var vid den röda boden. På gångstigen från boden ned till fyndplatsen, det är ca 30 m, fann de fluorescerande fibrer från klädesplagg som kan ha tillhört en gärningsman. Man upptäckte dock inga släpspår, varken på marken eller på Kevins kropp, det fanns inga överhudsavskrapningar. Teknikerna avfärdade på ett tidigt stadium pedofilspåret, de trodde inte att en pedofil lagt kroppen helt öppen på en lastpall i vassen utan gömt den bättre för att inte bli avslöjad. Däremot konstaterade teknikerna ganska tidigt när de såg märken på den fotograferade kroppen, att Kevin med all sannolikhet blivit kvävd med en pinne; de tror att Kevin kan ha försökt hålla mot trycket av pinnen med insidan av sina händer. ”

R och C blir hörda av polisen på initiativ av förälder. R uppger att han sett K blivit mördad med kniv. C uppger ”Anders” som mördare.

Löpande info – ej enligt datum

Offeranalys – Kevin bedöms ha otrygga hemförhållanden och drev runt mycket på egen hand.

8 barn tas in på förhör – hämtas direkt från skolan och förhörs utan föräldrar. Beslutet JO-anmäls.

Citat ur rapporten
”Förhören med Kevins femårige kamrat (R) fortsatte. Han vallades bl a tillsammans med sin pappa på platsen. Men polisen blev bara ännu mer villrådig då pojkens uppgifter ändrade karaktär vid varje möte.”

C presenterar en mer trovärdig historia, namngav flera personer (står inget om ”Anders”) och en 13 och en 14-årig pojke misstänks.

Psykologhjälp tas in i form av professor Sven-Åke Christianson (SÅC), även känd från rättshaveriet Thomas Quick-utredningen.

Rättsläkaren inser ett stort misstag:
Citat ur rapporten
”När han i den preliminära rapporten hävdat att Kevin varit utsatt för sexuella övergrepp, baserade han det på den vita vätska han såg runt kroppens ändtarm. Vid en närmare undersökning visade det sig att den vätskan var termometersalva som läkaren på sjukhuset i Arvika använt när han skulle mäta kroppstemperaturen för att fastställa ungefärligt tidpunkt för när döden inträffade. ”

Även SÅC briljerar:
Citat ur rapporten
”Professor Sven-Åke Christianson kunde utifrån sin kunskap konstatera att barnen hade mer att berätta om själva gärningen. Han kom relativt snabbt fram till att de två bröderna, fem och sju år gamla, inte bara var vittnen utan att det var högst troligt att de på något sätt medverkat i själva brottet. Det fanns ingen erfarenhet eller litteratur att luta sig mot, men jämfört med andra traumatiska upplevelser för barn skulle det kunna ta flera månader innan barnen började berätta, trodde professor Christianson ”

September - Enligt R och C:s biologiska mor skall R uttryckt att ”det var ju min storebror som gjorde det”.

SÅC insisterar på en vallning av pojkarna med inklusive docka som illustrerar Kevin och beslutet går igenom. Vallningen ger ”gott resultat” och bedöms som avgörande för resultatet av utredningen ändock ger R och C olika storys där de båda påstår att det var den andre som våldförde sig på K.

R och C har genom förhören gett ett antal olika historier och olika gärningsmän.

R och C:s far och styvmor uppges komma från trasiga bakgrunder men att de nu har ordnade liv.

Polisens officiella story

Familjen äter middag ilag med en besökande familj och barnen går ut för att leka c:a 17.15 till 17.45. R och C skall sannolikt ha mött K vid fotbollsplanen vid skolan. De (eller någon av dem) skall ha brottat ned K och strypt honom medan han låg på rygg. Bröderna skall även ha sparkat honom i underlivet och stampat på hans hals. Efter att de försäkrat sig om att K var död skall de ha släpat honom mellan sig. (Observera att det varken fanns släpspår på mordplatsen eller K:s kropp).

R och C skall ha ha berättat för sin far och styvmor att K låg vid sjön och att något hänt honom. C försökte också förklara med en teckning som kastades av deras far. C skall även ha slängt sina eventuellt (?) blöta kläder i tvättkorgen.

Kommentarer från mig
Rapporten innehåller stora mängder självgott dravel från såväl förundersökningsledare Rolf Sandberg som Sven-Åke Christianson samtidigt som den innehåller stora tveksamheter i bevisföring och hur utredningen faktiskt är utförd.

Om någon har ork och lust, komplettera gärna sammanfattningen med nya uppgifter som framkommit
Citera
2017-05-12, 22:12
Medlem
Citat:

Hur vet du att barnet var så ungt att det kan talas om pedofili?

Ja du, när tror du medvetandet om sex och sexlusten vaknar? Är det möjligtvis i puberteten då könshormonerna börjar cirkulera i kroppen? Att någon skulle vara i puberteten i 5- & 7-års ålder tar jag inte för troligt.
Citera
2017-05-12, 22:12
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Kan vi inte be en seriös psykolog uttala sig denna gången? Skulle vara skönt att slippa se denne man och hans enfaldiga utlägg i framtiden. Kommer han undan med sin akademiska heder i behåll efter den här historien ger jag upp. Men skämt åsido skulle jag tippa på att sådana drag visar sig i puberteten, som hos alla andra.
Han kommer att göra en Lambertz och stånga sig blodig för att bevisa hans oskuld och skylla på andra.
Värsta sortens psycho. Jag har haft att göra med SÅC tidigare och vill gärna diskutera detta med honom.
Det är en synnerligen märklig samling av knäppskallar, det där Quick-laget.
De är beviset på att fel personligheter kan utbilda sig till fel yrken.
Citera
2017-05-12, 22:17
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hur vet du att barnet var så ungt att det kan talas om pedofili?

Ja du, när tror du medvetandet om sex och sexlusten vaknar? Är det möjligtvis i puberteten då könshormonerna börjar cirkulera i kroppen? Att någon skulle vara i puberteten i 5- & 7-års ålder tar jag inte för troligt.
Jag hårddrog det lite. Egen tolkning a la SÅC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in