2017-05-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2323
Det finns en teckning hos polisen som pappan ritade, som skulle vara som den sonen ritat.

OK då får vi nog se den i nästa program. Intressant, trodde teckningen var borta.
Citera
2017-05-12, 15:38
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är inte förbjudet att göra dåliga polisutredningar. Dom flesta har ingen aning om vad tjänstefel är för något.

Det här fallet landar väl knappast i kategorin dåliga polisutredningar, det finns så stora brister och tydliga misstag att man pratar om ett rättshaveri.
Citera
2017-05-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
SÅC säger i intervjun med TV4: "Jag går inte in de här förhören. Jag har ju varit inne i... i... Jag har tagit del av tio förhör ungefär i den här utredningen va, och några spaningsuppslag. Jag säger inte vad polisen ska göra i förhören i sig. Jag ska ge bakgrundsinformation till poliserna så att de kan agera på ett rättssäkert sätt utifrån vad forskningen visar. Och det kan aldrig vara fel".

Ändå ger Hjelmgren i Kevin-fallet flera exempel på hur SÅC var avgörande för utredningen och att polisen skulle rikta in sig på pojkarna. Han ska även ha "konfronterat" pappan och styvmamman.

Han tar rent av åt sig äran av att pojkarna ansågs skyldiga. "Om inte polisen tagit till sig den kliniska kunskapen från psykologerna, hade de inte löst fallet, utan det hade kunnat fortsätta vara en familjeangelägenhet", säger han till Hjelmgren (sid. 32).

Om SÅC endast sett tio förhör och fått några utvalda spaningsuppslag går det ställa sig frågande till hur insatt han egentligen är/var.

Att välja om man ska tro det SÅC säger eller det som står i Hjelmgrens rapport är som att välja mellan pest och kolera. Finns det ett tredje alternativ?
Citera
2017-05-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Hur kan detta inte varit omskrivet då det begav sig? För det minns i alla fall inte jag något om. Vad hände här, borde varit en enklare boll för Sandberg att gå på??

Expressen skrev om det då det begav sig.
Citera
2017-05-12, 15:44
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manu79
Egentligen räcker det med att se på förhöret med lilla Robin 5 år som inte kan sitta stilla och RS ivriga frågande om vem, var hur och när Kevin mördades. Så får det ta mig fan inte gå till i en rättsstat. Och jag vill inte ha några jävla ursäkter från karln, jag vill se honom bli dömd för grovt tjänstefel och ställas till svars.

Allra minst Rolf kan ha trott på att pojkarna var skyldiga. Ändå låter han allt fortgå och pekar ut barnen som skyldiga. Han har målat in sig i ett hörn och vägrar erkänna att det blivit fel. Han är för djupt insyltad. Han har för mycket stolthet och det skulle skapa en skandal. Antagligen njuter han av att vara "supersnuten" som löste ett mord. Sen är det massa hysch hysch och mörkläggning av fallet för att ingen ska kunna gräva och se hur dåligt det gått till. Det är inte bara fel att pojkarna anses vara skyldiga till brottet vilket borde vara förtal, utan att man i och med det inte letar efter den riktiga barnmördaren som får gå fri. Det är även allvarligt för att det är ett rättsövergrepp. Missbrukande av rättssystemet.
Citera
2017-05-12, 15:55
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Expressen skrev om det då det begav sig.

Vad hände då?
Varför blev det plötsligt ointressant?
Ljög han enligt polisen?
Missat detta...
Citera
2017-05-12, 15:56
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Hm, roligt att P4 Värmland försökt nå "polismannen" upprepade gånger utan resultat... Mr "mediakåtast
i Västsverige" har kanske fullt nu då i sin "klipp-pärm" Kanske ska sponsra honom med en ny, med tanke på att det aldrig har funnits så starka skäl för karlen att visa upp sig som nu. Annars är han inte nödbedd precis...

Citat:
I redogörelsen Kevin-fallet står det: "Både pappan och styvmamman är sköra personer som kommer från trasiga bakgrunder. De har behövt kämpa för att skapa en dräglig tillvaro och ytligt sett lyckats med det. Båda hade arbete och pappan även kommunalt förtroendeuppdrag, han tog även sitt samhällsansvar genom att bland annat fungera som nattvandrare i bostadsområdet" (sid. 44)

Psykolog HG Storm om familjesituationen:
Citat:
Vilka spår kan de här förhörsmetoderna ha satt hos de barn som varit med om det?

– Jag känner inte de här killarna som vuxna män, men det jag har sett på TV är att det är två killar som är socialt anpassade. Egentligen mot alla odds. Någonstans i deras närmiljö har det funnits goda krafter och näring så att de kunnat komma ut i livet. Men det är klart att det här traumat som de varit med om har påverkat dem. Jag blir imponerad av kraften i deras nära nätverk som ändå fått dem att komma ut i livet - det tycker jag är starkt.

Det kanske inte var så ytligt de lyckades ändå trots Rolfs utsago.
Senast redigerad av Beatas 2017-05-12 kl. 16:00.
Citera
2017-05-12, 15:58
Medlem
Ni som har uttryckt hat mot Christian och
Robin, skäms ni nu när det har visat sig
att de är oskyldiga?
Citera
2017-05-12, 16:00
Medlem
Om Christian samma eftermiddag som Kevin dödades ritade den påstådda teckningen av hur han och Robin dödade Kevin och pappan rev sönder den och slängde bort den – gör pappan inte då sig skyldig till skyddande av brottsling eftersom han faktiskt undanröjer bevis?
Citera
2017-05-12, 16:02
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Psykolog HG Storm om familjesituationen:

Det kanske inte var så ytligt de lyckades ändå trots Rolfs utsago.

Nej, jag tror inte på ett ord som kommer ur RS mun... klåpare från början till slut.
Citera
2017-05-12, 16:04
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Det här fallet landar väl knappast i kategorin dåliga polisutredningar, det finns så stora brister och tydliga misstag att man pratar om ett rättshaveri.

Varje enskild händelse måste bedömas i sitt sammanhang. Jag kan inte se att det finns någonting som strider mot lagen i den här polisens yrkesutövning. Tjänstefel kan vara att man låser in en diabetiker utan tillsyn och han hittas död. Tjänstefel kan vara att kväva en person som man omhändertar. Tjänstefel är inte att förhöra en femåring femton gånger.
Citera
2017-05-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Om Christian samma eftermiddag som Kevin dödades ritade den påstådda teckningen av hur han och Robin dödade Kevin och pappan rev sönder den och slängde bort den – gör pappan inte då sig skyldig till skyddande av brottsling eftersom han faktiskt undanröjer bevis?

Hela historien låter konstig, ett barn kommer med en teckning och föräldern river sönder den inför barnet? Vem gör så?
Kanske en dålig förälder? Snarare borde väl fadern sagt "det var ju fint nu åker vi och fiskar" för att sedan lägga undan teckningen. Hoppas vi får klarhet i allt som har med dessa tveksamma uppgifter att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in