2017-05-12, 16:42
Medlem
Däremot är det väl inte konstigt att BVC/MVC inte agerat för mamman dolde uppenbart för MVC att hon är autist, det skulle ju skrivits upp i hälsodeklarationen tillsammans med ADD och då hade MVC garanterat larmat och kopplat vidare till kuratorstöd osv.
Citera
2017-05-12, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jatoli
Har mamman uttryckt en enda gång att det är fruktansvärt för bebisen? Tycker mer att jag läst att det ser hemskt ut, att mamman blev ledsen osv. Ja och det sammanfattar väl rätt bra hur det fungerar, att man kan se sig själv och tycka och känna men inte sätta sig in i andra människors känslor och behov. Mamman säger ju själv att hon såg sakerna för sig, men inte kopplade ihop äta dåligt med blåmärke osv. Typiskt diagnoser av de slag som hon verkar ha, just att se delar och inte sammanhang.

Har på nära håll upplevt människor med liknande problematik och dem hade aldrig klarat av att ta hand om ett barn för att man förstår inte hur hårt man tar i andra, att det kan vara farligt att slå till någon med något hårt och att att det gör ont, att andra blir ledsna eller också kan ha ont utan är väldigt fokuserade på bara sina egna upplevelser. Hellre då att om någon annan är ledsen eller arg så är det jobbigt för dem själva för att det känns oroligt.

Hon har uttryckt medkänsla för Hailey. Men accepterat Alex uppfostringsmetod som bra, då han/de inte ville att hon skulle bli bortskämd.

Erika talar ofta om att Alex kanske varit hårdhänt mot dottern, som förklaring. Han har inte varit det medvetet. Alex mamma sa även till Alex då han orsakat blåmärke/n på dottern för att han ville göra "en rolig min" på henne. Han är dömd för misshandel (2011?), men såg det som "försvar". Var något bråk på nån skola och någon hade kastat snöboll/isboll.

Kan Alex verkligen inte förstått att ett så litet barn är ömtåligt?
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-12 kl. 17:26.
Citera
2017-05-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Däremot är det väl inte konstigt att BVC/MVC inte agerat för mamman dolde uppenbart för MVC att hon är autist, det skulle ju skrivits upp i hälsodeklarationen tillsammans med ADD och då hade MVC garanterat larmat och kopplat vidare till kuratorstöd osv.

Det är ju så himla mycket som är jättekonstigt. Alla som har närstående med diagnoser vet hur svårt det är att få till boenden med stöd eller stöd överhuvudtaget. Så utan grund får man inte den hjälpen. Kan inte annat än hålla med som många skriver här om att det borde följts upp och uppmärksammats trots flyttar hit och dit. Killen från Aleris visste ju om att hon var gravid, då släpper man ju inte bara den personen vind för våg.

Är många som klarar att ducka för MVC och BVC, kan rada upp massor av exempel på hur det kan gå till och det är minst sagt skrämmande.
Citera
2017-05-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hon har uttryckt medkänsla för Hailey. Men accepterat Alex uppfostringsmetod som bara, då han/de inte ville att hon skulle bli bortskämd.

Erika talar ofta om att Alex kanske varit hårdhänt mot dottern, som förklaring. Han har inte varit det medvetet. Alex mamma sa även till Alex då han orsakat blåmärke/n på dottern för att han ville göra "en rolig min" på henne. Han är dömd för misshandel (2011?), men såg det som "försvar". Var något bråk på nån skola och någon hade kastat snöboll/isboll.

Kan Alex verkligen inte förstått att ett så litet barn är ömtåligt?

Har du några exempel på när hon visat medkänsla eller framhållit att det är synd om Hailey? Är inget jag minns nu direkt av det jag läst i FUP eller det jag sett av foruminlägg hon gjort innan, tvärtom mer att hon verkar omogen och oförstående.

Han kan säkert ha gjort något och dels vara rädd för att berätta det och samtidigt kanske inte förstått riktigt konsekvenserna av sitt handlande. Åter igen, att bry sig allra mest om sig själv tror jag är den största boven av allt i detta. En olycka eller fler kan jag tänka mig ha hänt utan att dem insett allvaret, men det spelar ju ingen roll egentligen för det var ju dem som skulle ta hand om bebisen som inte kunde ta hand om sig själv. Är ju inte direkt förmildrande egentligen menar jag.

Har träffat föräldrar vars barns rumpor varit blåslagna och dem har inte reflekterat över det alls, att det skulle kunnat gjort ont på barnet. Eller att man inte passar barnet så det kanske går ut på en balkong. Att man fokuserar på helt galna saker som att man hängt upp sig på något man själv vill ha som en dator eller grej men inte bry sig om att ens barn har sår eller inte hela kläder. Och tro det eller ej, väldigt trevliga, roliga och framåt personer som man aldrig skulle kunna tro vara på det sättet.
Senast redigerad av Jatoli 2017-05-12 kl. 17:03.
Citera
2017-05-12, 17:11
Medlem
Citat:
Har du några exempel på när hon visat medkänsla eller framhållit att det är synd om Hailey? Är inget jag minns nu direkt av det jag läst i FUP eller det jag sett av foruminlägg hon gjort innan, tvärtom mer att hon verkar omogen och oförstående.

.

Nä, precis som när hon på Insta skrev att Hailey skrikit i sju timmar, då brukar föräldrar lägga till något om att "ojoj,stackaren skrek i 7 timmar" eller dyl, men för E:s del var det fokus på att nu äntligen skulle hon få lugn och ro. Inte ett ord om att "varför skrek Hailey" eller "stackars Hailey skrek oavbrutet i 7 timmar, lilla gumman" osv. Mycket konstigt.
Citera
2017-05-12, 17:12
Medlem
Mamman skriver i forum och medier att tyvärr ler ju inte Hailey än, men personalen på barn när dem var inlagda upplevde väl att hon log och jollrade när dem hade henne ensamma och fanns det inte även en bild i FUP där man tydligt ser ett leende? Någon som har bättre koll på exakt vart man kan läsa om tiden då de var inlagda kanske vet exakt hur personalen uttryckte sig där.

Sen förstår jag inte riktigt att det var skämmigt att ta hem BVC för dem inte hade ett köksbord men säljer en matsalsmöbel dem inte behövde eller hade plats för.
Citera
2017-05-12, 17:15
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Mamman skriver i forum och medier att tyvärr ler ju inte Hailey än, men personalen på barn när dem var inlagda upplevde väl att hon log och jollrade när dem hade henne ensamma och fanns det inte även en bild i FUP där man tydligt ser ett leende? Någon som har bättre koll på exakt vart man kan läsa om tiden då de var inlagda kanske vet exakt hur personalen uttryckte sig där.

Sen förstår jag inte riktigt att det var skämmigt att ta hem BVC för dem inte hade ett köksbord men säljer en matsalsmöbel dem inte behövde eller hade plats för.

Har sett bilden i fup. Skulle även kunna vara att hon "grinade illa" stackaren. Men hoppas att hon hade lite glädje i sitt korta och plågsamma liv
Citera
2017-05-12, 17:16
Avslutad
Citat:

Han kan säkert ha gjort något och dels vara rädd för att berätta det och samtidigt kanske inte förstått riktigt konsekvenserna av sitt handlande. Åter igen, att bry sig allra mest om sig själv tror jag är den största boven av allt i detta. En olycka eller fler kan jag tänka mig ha hänt utan att dem insett allvaret, men det spelar ju ingen roll egentligen för det var ju dem som skulle ta hand om bebisen som inte kunde ta hand om sig själv. Är ju inte direkt förmildrande egentligen menar jag.

Har träffat föräldrar vars rumpor varit blåslagna och dem har inte reflekterat över det alls, att det skulle kunnat gjort ont på barnet. Eller att man inte passar barnet så det kanske går ut på en balkong. Att man fokuserar på helt galna saker som att man hängt upp sig på något man själv vill ha som en dator eller grej men inte bry sig om att ens barn har sår eller inte hela kläder. Och tro det eller ej, väldigt trevliga, roliga och framåt personer som man aldrig skulle kunna tro vara på det sättet.

Hon har uttryckt hur jobbigt det var när hon inte fick ta upp Hailey när hon var ledsen. Hur hon stod och väntade och frågade Alex upprepade ggr om hon fick ta henne nu, väntat lite, frågat igen, väntat osv. tills Alex sa att det var ok. Hon har även sagt att hon tyckte synd om dottern när hon hade ont, att det var jobbigt. Att hon ville amma men blev ledsen när det inte gick. Hon har gråtit mycket.

Jag tycker att hon uttryckt stor oro, men förlitat sig helt på Alex. Det framgår tydligt att både hon och Alex tyckte att han var den som kunde barn bäst.

Därmed inte sagt att Alex är ondskan själv.
Jag tror att han fått för stort ansvar. Något både han själv och andra lagt på honom.
Erika är/var inte stabil. Han skulle vara den som skötte allt från barn till ekonomi. Erika hade ingen aning om hur de hade det ekonomiskt, hon bara trodde. Hon prata om att de fick prioritera. Ja. Men hur prioriterade de? Jo, Alex behövde cigg varje dag och drack 4 liter cola om dagen. Men det var ett beroende, sa Erika. Och inget han kunde hjälpa. Hon förstår inte vad pivoteringar betyder, då de såg till Alex i första hand och tiggde ersättning på nätet av främmande folk till dottern.

Jag tror, så här långt, att Erika är en "följare" i extremt hög grad. Och att Alex tagit på sig rollen som ledare. Han har tagit sig vatten över huvudet, helt enkelt. Och det med råge. Han har nog inte skadat dottern med uppsåt eller vilja. Utan i ren frustration. Han förstod kanske inte vidden av det själv. Utan trodde att han gjorde rätt, och erkände tom. vissa klumpiga misstag.
Tänker han efter, så minns han nog att han tog i dottern lite hårt när han var frustrerad. Men han tycker nog fortfarande inte att han gjort fel i den betydelsen att han orsakat dotterns död.

Det är så mina tankar går just nu.
Men de kan ändras när han hörs den 17:de (var det va?)
Citera
2017-05-12, 17:19
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det är många som inte kan tro att han skulle utsatt lilla H för så grov misshandel men jag måste poängtera att min hypotes är att han skadat henne i affekt. Tagit upp henne och skakat henne, tagit ett hårt tag kring hennes huvud när hon intr ville äta och bara gnällde. Tror att han blev heligt förbannad ganska snabbt om H inte "betedde sig bra". Det har hänt för att H varit besvärlig och inte enkel och söt som han kanske ville. Hon tog värdefull tid från datorn ju. "Men jävla unge. Ät då!!!" . Något han kanske tänker när det kokar över.
Ser också erkännande från honom i så många förklaringar.
Fan när jag har nyfödd bebis så ägnar jag all vaken och halvsovande tid till den, jag går och vaggar i timmar tills jag får kramp om det skulle behövas.
Så jäkla hemskt. Undrar om de förstår vidden av vad de gjort?

Jag tror som du -- men att även Er*ka gjorde likadant. Båda är skyldiga. Tror att de vet vad de gjort för fel. Ångrar sig säkert, men har inte 100% utvecklad empati. Stackars barn.
Citera
2017-05-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nä, precis som när hon på Insta skrev att Hailey skrikit i sju timmar, då brukar föräldrar lägga till något om att "ojoj,stackaren skrek i 7 timmar" eller dyl, men för E:s del var det fokus på att nu äntligen skulle hon få lugn och ro. Inte ett ord om att "varför skrek Hailey" eller "stackars Hailey skrek oavbrutet i 7 timmar, lilla gumman" osv. Mycket konstigt.

Ja det är det här jag menar, det lyser igenom gång efter gång efter gång. Att sen säga att hon var mer nöjd när hon var i famnen är jag inte säker på är förståelse för hennes behov utan kanske mer upprepningar av vad andra sagt, att bebisar gillar att ligga nära. Och om hon nu kände med sitt barn och såg hennes behov borde hon väl haft henne i famnen då eller.

Har också hört att det var viktigare att gå långa promenader under graviditeten än att lyssna på att hon fick mycket sammandragningar av det och att bebisen kunde komma för tidigt.

Tror mognaden ligger runt 15 år med tanke på dem diagnoser hon själv hon säger hon har, uppväxt och hur hon beter och uttrycker sig.

Utöver detta tror jag det är mycket offerkofta på, det är bland annat så man duckar för BVC och MVC.

Varför var det viktigare med hennes känslor kring att hon kände sig osäker på att ta hand om Hailey när dem var inlagda än att det fanns behov att tillgodose som ren blöja och närhet? Överlag är det ju genomgående att hennes osäkerhet och offerkofta väger tyngre än Haileys behov.
Citera
2017-05-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Har sett bilden i fup. Skulle även kunna vara att hon "grinade illa" stackaren. Men hoppas att hon hade lite glädje i sitt korta och plågsamma liv

Ja det får man ju verkligen hoppas, är svårt att inte bli illa berörd av allt detta.
Citera
2017-05-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hon har uttryckt hur jobbigt det var när hon inte fick ta upp Hailey när hon var ledsen. Hur hon stod och väntade och frågade Alex upprepade ggr om hon fick ta henne nu, väntat lite, frågat igen, väntat osv. tills Alex sa att det var ok. Hon har även sagt att hon tyckte synd om dottern när hon hade ont, att det var jobbigt. Att hon ville amma men blev ledsen när det inte gick. Hon har gråtit mycket.

Jag tycker att hon uttryckt stor oro, men förlitat sig helt på Alex. Det framgår tydligt att både hon och Alex tyckte att han var den som kunde barn bäst.

Därmed inte sagt att Alex är ondskan själv.
Jag tror att han fått för stort ansvar. Något både han själv och andra lagt på honom.
Erika är/var inte stabil. Han skulle vara den som skötte allt från barn till ekonomi. Erika hade ingen aning om hur de hade det ekonomiskt, hon bara trodde. Hon prata om att de fick prioritera. Ja. Men hur prioriterade de? Jo, Alex behövde cigg varje dag och drack 4 liter cola om dagen. Men det var ett beroende, sa Erika. Och inget han kunde hjälpa. Hon förstår inte vad pivoteringar betyder, då de såg till Alex i första hand och tiggde ersättning på nätet av främmande folk till dottern.

Jag tror, så här långt, att Erika är en "följare" i extremt hög grad. Och att Alex tagit på sig rollen som ledare. Han har tagit sig vatten över huvudet, helt enkelt. Och det med råge. Han har nog inte skadat dottern med uppsåt eller vilja. Utan i ren frustration. Han förstod kanske inte vidden av det själv. Utan trodde att han gjorde rätt, och erkände tom. vissa klumpiga misstag.
Tänker han efter, så minns han nog att han tog i dottern lite hårt när han var frustrerad. Men han tycker nog fortfarande inte att han gjort fel i den betydelsen att han orsakat dotterns död.

Det är så mina tankar går just nu.
Men de kan ändras när han hörs den 17:de (var det va?)

Ja det kan ju absolut vara så att hon är en följare men hon har ju haft ansvar att ta hand om sitt barn, vet inte riktigt om jag köper hela grejen med att han var mycket bättre än henne osv. I allt detta så har ju hennes känslor kring henne själv gått före sitt barns behov, det är ju det som är så vrickat.

Även om ens partner kanske är bättre på vissa saker än en själv eller mer erfaren så är det ju inte så att man inte behöver ta ansvar och lite så låter det ju nästan.

Tror med det var den 17:e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in