2017-05-12, 10:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det fetade har väl motbevisats många gånger om. Det är väl tvärtom så att "fragmenten" polisen lyckades dra ur pojkarna inte stämmer på en enda punkt med rättsmedicin, brottsplatsundersökning osv, om jag fattat det rätt.
När skulle det ha motbevisats? Det yttrades av den kvinnliga förhörsledaren i Del 1 och av den manliga förhörsledaren i Del 2 men eftersom de inte talat om vilka dessa omständigheter är så förstår jag inte hur du kan veta att de är motbevisade.
Citera
2017-05-12, 10:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Finns det någon förutom journalisten Josefsson som tjänar på detta? I första programmet berättade någon av de utpekade att de hade blivit hotade osv, men att detta nu avtagit, de berättar att de inte minns något, de minns inte om de gjort det eller inte gjort det. Vad tror de att di ska vinna på detta? Troligen kommer kanske hoten tillbaka, även om det nu slås fast att det inte kan klarläggas att det var de som utfört dådet så finns det fortfarander tvivel. Det har förflutit 18 år, allt börjar lägga sig, tänk på vad Kevins familj får utstå pga av att denne publicitetstörstande journalist som i skräck att bli bortglömd grävt fram detta.
Det räcker inte med sorgsen musik, framställningen av klippta förhör, mm, åtminstone inte för mig, att helt bortse från misstanken att dessa två barn dödat Kevin, men vad vet vi idag, och vi kommer inte få det klarlagt heller. Många troliga förlorare här, endast en vinnare, Josefsson som klänger sig fast i rampljuset.

Tjänar på det? Du tycker inte att det är viktigt att ett stort rättsövergrepp avslöjas?
För pojkarnas skull, och baske mig för hela samhällets skull.
Citera
2017-05-12, 10:58
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
När skulle det ha motbevisats? Det yttrades av den kvinnliga förhörsledaren i Del 1 och av den manliga förhörsledaren i Del 2 men eftersom de inte talat om vilka dessa omständigheter är så förstår jag inte hur du kan veta att de är motbevisade.

Jo, alla som tittat på HELA FUPen och förhören (jurister och journalister) säger att det inte finns något i brödernas fragment som stämmer med mordplatsutredning, teknisk bevisning mm.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-05-12 kl. 11:01.
Citera
2017-05-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Läs en gång till innan du svarar nästa gång. Jag skrev att det är Rolf Sandberg som bestämde vad hon skulle ta med och där finns inget om alibin. Det är Rolf Sandberg som redovisar utredningen för åklagaren och där hade också tydligen alibin utelämnats. Sandberg ville inte att alibin skulle komma med i slutredovisningen, så han utelämnade det Förmodligen för att det kunde ha stört åklagaren

Oavsett så har en åklagare allt material i en utredning och FUP.

Hjälmgrens usla redovisningen som skrevs år 2000 hade som syfte att ta upp:
- utredningsarbetets organisation och strategi
- upplevda brister vid tillämpning av rättsregler och annan författning
- samverkan med övriga rättsvårdande myndigheter
- samverkan med sociala myndigheter, sjukvård och skolväsende
- samverkan med och ianspråktagande av externkompetens
- samverkan med åklagare samt
- polisorganisationens kompetens före, under och efter händelse.

Utifrån syftet finns ingen anledning att ta upp uppgifter om alibi. Men fortsätt konspirera du... Redovisningen tar upp massa onödiga saker och man borde ha hållt sig till det bestämda syftet och avgränsningar.
Citera
2017-05-12, 11:00
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Skämtar du?
Berätta, vilka är omständigheterna som gör att förhörsledarna tror att pojkarna var på platsen.
Citera
2017-05-12, 11:02
Medlem
Citat:
Det fetade har väl motbevisats många gånger om. Det är väl tvärtom så att "fragmenten" polisen lyckades dra ur pojkarna inte stämmer på en enda punkt med rättsmedicin, brottsplatsundersökning osv, om jag fattat det rätt.

Jo, jag vet det.

Förhören var en tragisk parodi.

Och så har barnen alibi också.

Men Rolf ville vinna.

(Och vissa människor är totalt faktaresistenta.)
Citera
2017-05-12, 11:03
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Berätta, vilka är omständigheterna som gör att förhörsledarna tror att pojkarna var på platsen.

Omständigheterna: den äldre brodern säger att han sett två pojkar prata med Kevin dagen för mordet.
Femåringen börjar fantisera i bilen till polisen.
Resten är rättsövergrepp.

Tänker inte slösa mer tid på dig nu.
Citera
2017-05-12, 11:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Omständigheterna: den äldre brodern säger att han sett två pojkar prata med Kevin dagen för mordet.

Men är du helt tappad bakom en zigenarvagn. Du har uppenbarligen inte förstått någonting av dokumentären. Pojkarna sägs inte riktigt ha erkänt men de har berättat om saker som polisen uppfattar som ett de facto-erkännande. Dessa saker berättar bröderna om i de sista förhören. Dessa förhör har inte varit med i dokumentären.

Jag skulle inte bli förvånad om de sista förhören också är tämligen intetsägande men i nuläget vet vi inget om det och har därför att förhålla oss till det som är känt. Ditt påstående om att omständigheterna är motbevisade är extremt ointelligent.
Citera
2017-05-12, 11:07
Medlem
GormDenGamles avatar
"Det står helt klart att pojkarna inte har något alibi i egentlig mening", skriver Lambertz på sin blogg.

Han försvarar även sin vapendragare, SÅC i texten.

http://www.expressen.se/gt/lambertz-harda-utspelmot-utpekade-broderna-/
Citera
2017-05-12, 11:09
Medlem
Citat:

Exakt så.

Så som förhören gått till är det givet för varje tänkande människa hur oproffsigt och närmast ondskefull det är att sortera ur "fragment" bland barnsvammel och God Jul för att bygga ett case mot småttingarna.

Oavsett om de inte haft ett vattentätt alibi.

En får helt enkelt ducka troll och dårar i tråden.
Citera
2017-05-12, 11:10
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Men är du helt tappad bakom en zigenarvagn. Du har uppenbarligen inte förstått någonting av dokumentären. Pojkarna sägs inte riktigt ha erkänt men de har berättat om saker som polisen uppfattar som ett de facto-erkännande. Dessa saker berättar bröderna om i de sista förhören. Dessa förhör har inte varit med i dokumentären.

Jag skulle inte bli förvånad om de sista förhören också är tämligen intetsägande men i nuläget vet vi inget om det och har därför att förhålla oss till det som är känt. Ditt påstående om att omständigheterna är motbevisade är extremt ointelligent.

Nej, det är inte extremt ointelligent. Sandberg påstår sig höra ett de facto-erkännande, i ett förhör som lämpligt nog försvunnit.
Citera
2017-05-12, 11:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Nej, det är inte extremt ointelligent. Sandberg påstår sig höra ett de facto-erkännande, i ett förhör som lämpligt nog försvunnit.
Är du säker på det? Saknas även utskrift av förhöret? Det är mer än jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in