2017-05-12, 08:39
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Om nu en krasch infinner sig, hur mycket kan man tänkas tjäna på kraschen om man har kapital redo för investeringar?

Satsa på BEAR-certifikat med hävstång.
Hitta lämpligt sådant inom bygg eller fastighet.

T.ex Skanska med 5x hävstång.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/543357/bear-skab-x5-von

Sen gäller det bara att pricka in köp strax innan krasch.
2017-05-12, 08:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den perfekta stormen är under uppsegling, frågan är vad som blir kvar av svensk medelklass " välstånd" när den blåst över.

Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Satsa på BEAR-certifikat med hävstång.
Hitta lämpligt sådant inom bygg eller fastighet.

T.ex Skanska med 5x hävstång.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/543357/bear-skab-x5-von

Sen gäller det bara att pricka in köp strax innan krasch.

Bra tips till Sonnenwende och övriga bubbelbabblare, ni går väl all in i detta nu antar jag, om ni inte redan har gjort det?
2017-05-12, 09:31
Medlem
Vad säger ni som hävdar att det inte existerar någon prisbubbla på bostadsmarknaden om det visar sig att styrkan i offentliga finanser sedan länge överskattats, påverkar det era kalkyler eller är det bara av marginell betydelse?

http://www.di.se/nyheter/riksrevisionen-regeringen-overskattar-offentliga-finanser/
Riksrevisionen: Regeringen överskattar offentliga finanser
”Finansdepartementets prognoser har varit för optimistiska om framtida offentliga finanser - i tio års tid. Den slutsatsen drar Riksrevisionen i en ny rapport och rekommenderar skärpta prognosmetoder.”

”Privatkonsumtionen och svenska folkets samlade lönesumma har överskattas ”kraftigt”, under perioden skriver Riksrevisionen. Samtidigt har underskattningen av kommunernas och statens konsumtion i snitt varit ännu större, enligt granskningen”
2017-05-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bra tips till Sonnenwende och övriga bubbelbabblare, ni går väl all in i detta nu antar jag, om ni inte redan har gjort det?

Nu tror jag som sagt inte på någon krasch som det ser ut just nu, men Skanska är väl ett dåligt val eftersom dom arbetar över hela världen, bättre att köra häv på något bolag som mestadels bygger i Sverige.

Vad kan vi tänkas ha för kandidater då tro?
2017-05-12, 10:43
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Vad säger ni som hävdar att det inte existerar någon prisbubbla på bostadsmarknaden om det visar sig att styrkan i offentliga finanser sedan länge överskattats, påverkar det era kalkyler eller är det bara av marginell betydelse?

http://www.di.se/nyheter/riksrevisionen-regeringen-overskattar-offentliga-finanser/
Riksrevisionen: Regeringen överskattar offentliga finanser
”Finansdepartementets prognoser har varit för optimistiska om framtida offentliga finanser - i tio års tid. Den slutsatsen drar Riksrevisionen i en ny rapport och rekommenderar skärpta prognosmetoder.”

”Privatkonsumtionen och svenska folkets samlade lönesumma har överskattas ”kraftigt”, under perioden skriver Riksrevisionen. Samtidigt har underskattningen av kommunernas och statens konsumtion i snitt varit ännu större, enligt granskningen”

Om regeringen överskattat överskotten några miljarder hit eller dit påverkar inte den svenska bolånemarknaden ett dugg.
2017-05-12, 10:50
Medlem
Phantom042s avatar
Ni borde läsa Finansinspektionens senaste rapport "den svenska bolånemarknaden". Ser bättre ut än jag tidigare trott. Fler har börjat amortera mer och skuldkvoten på nya lån har börjat minska. I stresstesterna är det fler hushåll som skulle klara ökade utgifter bättre än tidigare.
Särskilt från sidan 16 är ganska intressant med hushållens betalningsförmåga. Positivt att nya amorteringsreglerna fått flera faktorer att lugna ner sig och till och med börja peka åt rätt håll.

"Den genomsnittliga belåningsgraden för nya bolånetagare har legat relativt stabilt de senaste åren. Den genomsnittliga belåningsgraden minskade till 64 procent 2016, vilket är 1 procentenhet lägre än 2015. I stocken av befintliga bolån har belåningsgraden minskat under flera år och var 48 procent 2016.
Den totala skuldkvoten bland de som tog nya bolån minskade något 2016, efter flera års uppgång. Den genomsnittliga skuldkvoten var 402 procent 2016, jämfört med 406 procent 2015."

http://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2017/
2017-05-12, 11:35
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Nu tror jag som sagt inte på någon krasch som det ser ut just nu, men Skanska är väl ett dåligt val eftersom dom arbetar över hela världen, bättre att köra häv på något bolag som mestadels bygger i Sverige.

Vad kan vi tänkas ha för kandidater då tro?

Skanska är nog ändå ett bra val då Europa utanför Norden går med förlust.
Om Sverige, som ser väldigt bra ut just nu för Skanska, också skulle gå åt skogen så lär aktiekursen falla rejält.

Ta nån bank då eller fastighetsbolag, bara att gå in och leta bland de certifikat som finns.

Generellt bank-certifikat:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/204649/bear-bank-x2-h

Castellum:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/516432/bear-cast-x3-n

Fabege:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/516434/bear-fabg-x3-n

SHB:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/537466/bear-shb-x5-sg

Finns massor att välja på.

Certifikaten är bra på så sätt att det finns en utfärdare som ser till att det under normala omständigheter finns fungerande handel.

Skapa en tråd i värdepappersforumet så får du säkert en del bra tips.
2017-05-12, 12:24
Medlem
Vad tror ni att den utlösande faktorn blir?

Själv sätter jag mina bagare på att bostadsbyggandet når efterfrågan inom några år och vips så börjar folk inse att bostäder inte alls är värda det vi betalar idag. Dagens prissättning är en konsekvens av gratis pengar och väldigt lite nybyggnationer.

Ska bli kul att se hur utfallet, vare sig jag har rätt eller helt fel. Tycker att man inte borde glömma att vi alla har det nästan lite för bra idag.
2017-05-12, 12:51
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ni borde läsa Finansinspektionens senaste rapport "den svenska bolånemarknaden". Ser bättre ut än jag tidigare trott. Fler har börjat amortera mer och skuldkvoten på nya lån har börjat minska. I stresstesterna är det fler hushåll som skulle klara ökade utgifter bättre än tidigare.
Särskilt från sidan 16 är ganska intressant med hushållens betalningsförmåga. Positivt att nya amorteringsreglerna fått flera faktorer att lugna ner sig och till och med börja peka åt rätt håll.

"Den genomsnittliga belåningsgraden för nya bolånetagare har legat relativt stabilt de senaste åren. Den genomsnittliga belåningsgraden minskade till 64 procent 2016, vilket är 1 procentenhet lägre än 2015. I stocken av befintliga bolån har belåningsgraden minskat under flera år och var 48 procent 2016.
Den totala skuldkvoten bland de som tog nya bolån minskade något 2016, efter flera års uppgång. Den genomsnittliga skuldkvoten var 402 procent 2016, jämfört med 406 procent 2015."

http://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2017/

Och varför har belåningsgraden minskat? Är det pga amortering eller "värdeökning"?
2017-05-12, 13:09
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstapel3

Själv sätter jag mina bagare på att bostadsbyggandet når efterfrågan inom några år och vips så börjar folk inse att bostäder inte alls är värda det vi betalar idag. Dagens prissättning är en konsekvens av gratis pengar och väldigt lite nybyggnationer.

Ska bli kul att se hur utfallet, vare sig jag har rätt eller helt fel. Tycker att man inte borde glömma att vi alla har det nästan lite för bra idag.

Finns många faktorer som säger emot din gissning:

- Nybyggt är dyrt. (många väljer bort nybyggt av den anledningen)
- Byggbranschen saknar folk. (det går inte att bygga så mycket som byggbolagen skulle kunna)
- Enligt många är kvaliteten på nybyggt ofta dålig. (Många kommer framöver att välja bort dessa boenden)
- Mycket stort renoveringsbehov i miljonprogramsområden. (Kommer att stjäla resurser från nybyggnadsprojekt)
2017-05-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstapel3

Du menar att historien skulle upprepa sig som den hittills alltid gjort vid liknande i historien återfunna perioder. Neeeeej det vore väl nästan för logiskt.

Jag tror vi har en ny ekonomi.

( obs , kan vara lite ironisk )
2017-05-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Du menar att historien skulle upprepa sig som den hittills alltid gjort vid liknande i historien återfunna perioder. Neeeeej det vore väl nästan för logiskt.

Jag tror vi har en ny ekonomi.

( obs , kan vara lite ironisk )

Tja.. det verkar ju vara en närmast kontroversiell åsikt så kanske man skall rätta sig i ledet och bli en beliver istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in