2017-05-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det tycker inte jag direkt utan det är liksom inget som är säkert här. Och därför har åklagaren också ändrat sig från mord till vållande eller misshandel. Så det ser inte ut som den rättsmedicinska expertisen kan bestämma sig riktigt. Och det här har varit på tapeten tidigare angående skakvåld med blödning under hårda hjärnhinnan, och det är numera inte så självklart som det var innan. Många fall som lagts ner.

Och revbensfrakturerna då? (De äldre alltså) Vad skulle det kunna finnas för förklaring på det?
Citera
2017-05-11, 20:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Och revbensfrakturerna då? (De äldre alltså) Vad skulle det kunna finnas för förklaring på det?

Det har försvaret sagt att dom ska finna medicinsk förklaring till, och jag vet inte om det kommer att göras eller om det är svammel. Vi får se vart man ska ta det och jag tror man haft uppe medicinska artiklar som åklagaren vill återkomma till. Det återstår att se vart det landar på.
Citera
2017-05-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det har försvaret sagt att dom ska finna medicinsk förklaring till, och jag vet inte om det kommer att göras eller om det är svammel. Vi får se vart man ska ta det och jag tror man haft uppe medicinska artiklar som åklagaren vill återkomma till. Det återstår att se vart det landar på.

Låter som att man griper efter halmstrån. OM de skulle hitta någon medicinsk förklaring på det så blir det väldigt intressant att höra vilken det är. Jag vet att det har pratats om benskörhet, men om så små bebisar verkligen kan lida av det låter rätt otroligt. Men jag är å andra sidan inte kunnig på området.
Citera
2017-05-11, 21:07
Medlem
Citat:
Låter som att man griper efter halmstrån. OM de skulle hitta någon medicinsk förklaring på det så blir det väldigt intressant att höra vilken det är. Jag vet att det har pratats om benskörhet, men om så små bebisar verkligen kan lida av det låter rätt otroligt. Men jag är å andra sidan inte kunnig på området.

Googlade lite och hittade följande:

https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Osteogenesis-imperfecta/

http://rffr.se/forskning-och-kunskap/frakturer-hos-nyfodda-2/

...nu vet man ju inte riktigt vad man ska tro längre. Undrar om det finns tester som kan påvisa detta? Jag har inte sett att det har nämnts nånstans i FUP att läkarna har funderat i dessa banor.
Citera
2017-05-11, 21:10
Medlem
Erika fick cytoec vid förlossningen vilket kan orsaka skador på både mor och barn.

Cytotec används eg vid magsår men är effektiv vid igångsättning av förlossning.

Cytotec rekommenderas inte ifall och ger starka samman dragningar.

Kan flickan ha brutit revbenen i samband med förlossningens starka sammandragningar?
Citera
2017-05-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark Intentions
Använder inte Facebook, men vad sa dem att Hailey sa?

Arhh kommer inte ihåg exakt nu men det var nått skit att vissa anhöriga visste om att det skulle hända och nånting med att H inte fick luft.
Flummstuga deluxe xD
Citera
2017-05-11, 21:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Citat:

...nu vet man ju inte riktigt vad man ska tro längre. Undrar om det finns tester som kan påvisa detta? Jag har inte sett att det har nämnts nånstans i FUP att läkarna har funderat i dessa banor.
Det finns inga tecken på D-vitaminbrist/benskörhet vid obduktionen. Det framgår av protokollet att de tänkt i just de banorna, om inte annat så för att utesluta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Erika fick cytoec vid förlossningen vilket kan orsaka skador på både mor och barn.

Cytotec används eg vid magsår men är effektiv vid igångsättning av förlossning.

Cytotec rekommenderas inte ifall och ger starka samman dragningar.

Kan flickan ha brutit revbenen i samband med förlossningens starka sammandragningar?
Nej, revbensskadorna är yngre än barnet -- och de är av olika ålder, dvs de har inte uppkommit i samband med förlossningen och inte samtidigt.
Citera
2017-05-11, 22:20
Medlem
Citat:
Häftiga utbrott verkar ju E också ha haft..det ska inte glömmas bort.
Båda föräldrarna har fått gott betyg av diverse personer i hanteringen av H, samtidigt som det har vittnats om diverse olika utbrott och annat. Som jag ser det så kan det vara vem som helst av dem.
Det kan ju till och med vara så att båda är lika skyldiga men varit omedveten om att den andra parten också dragit sitt strå till stacken så att säga.

E uppgav i vittnesförhör angående något fotografi att det varit svårt att få barnet att ligga som "newborn" så det är inte direkt omöjligt att skador skett genom hantering för att få till olika poser.
Citera
2017-05-11, 22:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Man kan dela ett ben eller kolla på ett ben med en öppen fraktur för att se om det finns benskörhet. Eller använda röntgen. Eftersom Haileys bröstkorg hade färska frakturer så var det ju inga problem. Rättsläkaren har studerat benen och sedan skrivit att Hailey INTE hade benskörhet. Detta inkluderar ju så klart brist på D-vitamin eftersom det hade gett benskörhet.

Våldet var yttre. Punkt slut. Men varför leta i FUP:en när man kan googla ihop något som inte stämmer i det här fallet? Google går tydligen före en rättsläkare. Det tycker ju t ex försvarsadvokaten. Här kommer rättsläkarens uttalande:

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2jabwo8&s=9#.WRTI2lSeyf0
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-11 kl. 22:47.
Citera
2017-05-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Stämmer det att Alle i förhör lite förtäckt erkänner att han "möjligtvis kan ha" suttit/legat på H ?

Varför kräver inte försvaret en psykologisk undersökning av de åtalade? Borde hjälpa dem eftersom de enligt mig visar tecken på autism, betydande beteendestörningar samt lättare utvecklingsstörning. Utöver adhd och add diagnoserna de redan har. De borde falla inom ramen för att bli beviljade Lss och i så fall kan hela åtalet ogillas. E borde redan vara inom lss då hon bott på ett sådant boende. Då borde hon haft kontaktperson/er på boendet samt god man eller förvaltare OCH en handläggare på socialen. Om hon nu blev gravid samt hade planer på att flytta från kommunen så borde dessa personer inklusive chef på boendet ha ett akut nätverksmöte kring E. Det är handläggaren på socialen som har det övergripande ansvaret om E. Bor man på ett sånt boende så får man aldrig/sällan lämnas ensam med djur eller människor i fysiskt eller psykiskt underläge. Skaffar man barn får man aldrig/sällan behålla det.

Även om en person flyttar till annan kommun så finns det vissa hemkommuner som fortsätter behålla ansvar och omsorg kring personen så att tex såna här saker inte behöver hända. Jag tycker kommunen E flyttat ifrån brister i sitt ansvar.

När har hon bott på LSS boende? Har hon haft kontakt med soc efter att hon blev myndig? har hon haft annan soc kontakt än hennes placering som fosterbarn?
Citera
2017-05-11, 22:58
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad menar du med att länkentill FUP:en blivit blockad? Jag testade länken i första inlägget i tråden och den gick utmärkt att ladda ner.

Om man försöker dela länken till fupen på Facebook så går det inte. Det kommer upp ett meddelande om att den är blockad därifrån. Men de i gruppen verkar ha delat upp länken och lagt ut och kringgåt det problemet.
Citera
2017-05-11, 23:01
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Stämmer det att Alle i förhör lite förtäckt erkänner att han "möjligtvis kan ha" suttit/legat på H ?

Varför kräver inte försvaret en psykologisk undersökning av de åtalade? Borde hjälpa dem eftersom de enligt mig visar tecken på autism, betydande beteendestörningar samt lättare utvecklingsstörning. Utöver adhd och add diagnoserna de redan har. De borde falla inom ramen för att bli beviljade Lss och i så fall kan hela åtalet ogillas. E borde redan vara inom lss då hon bott på ett sådant boende. Då borde hon haft kontaktperson/er på boendet samt god man eller förvaltare OCH en handläggare på socialen. Om hon nu blev gravid samt hade planer på att flytta från kommunen så borde dessa personer inklusive chef på boendet ha ett akut nätverksmöte kring E. Det är handläggaren på socialen som har det övergripande ansvaret om E. Bor man på ett sånt boende så får man aldrig/sällan lämnas ensam med djur eller människor i fysiskt eller psykiskt underläge. Skaffar man barn får man aldrig/sällan behålla det.

Även om en person flyttar till annan kommun så finns det vissa hemkommuner som fortsätter behålla ansvar och omsorg kring personen så att tex såna här saker inte behöver hända. Jag tycker kommunen E flyttat ifrån brister i sitt ansvar.

Ja inte i de första förhören men i de senaste så har han helt plötsligt angett att det finns ju en möjlighet att han kan ha rullat över H när hon sovit, speciellt när de somnat i soffan. Härefter säger han att han rör sig väldigt mycket i sömnen vilket E intygat då hon hela tiden vill bädda för hans lakan snor sig. Han säger att han funderat en del kring hur H kan ha fått revbensskadorna och kommit fram till att det kanske hänt så.
Själv kan jag tycka att detta är en del i hans ljugarteknik och efterkonstruktion. Då skulle detta alltså hänt några gånger? Nej fy fan, han är så medveten om att han skadat H upprepade gånger och nu tänker han att han funnit en utväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in