2017-05-11, 20:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Vilken dag lol. Ofattbart att ta del av alla Johannas motsägelsefulla påståenden och samtigt inse att möjligtvis kommer klara sig från ansvar vad gäller mordet på Aki. Mest talande i fallet tycker jag dock är Johannas frånvaro av sorg. En människa i hennes situation borde känna sorg över så mycket. Mycket är henne förlorat. Hon säger själv att hon tagit piller som trubbar av henne, ändå gråter hon flera gånger, men alltid på fel ställe. Upprepade gånger börjar hon gråta när något hon just sagt blir motbevisat. Andra gånger när jag tycker att frågorna är av känslig natur rör hon inte en fena.
Ibland hör jag ( läser) ett uppriktigt uttalande. Det liksom slinker ur henne. Hon framstår som väldigt omänsklig.

På tal om indicier. Hur stark indiciekedja behövs? Att hon motsäger sig själv stup i kvarten, gärna meningar efter varandra, kan ju inte räcka.

Om rättsläkaren i sitt vittnesmål kan avgöra att det utan tvivel är så att Aki Inte druknade i Hjälmaren och att ingen annan funnits där så återstår väl inget annat än att Johanna är skyldig till hans död?

Johanna själv har ju uppget i vittnesmålet idag att ingen annan varit där ( och ätit upp entrecoten ).

Detta i samband med övrig bevisning ( förfalskad livförsäkring), kan det räcka?

Jag har hela tiden varit säker på att det inte räcker. Men nu är jag inte så säker längre. Det framstår alltmer som möjligt att hon skulle kunna kunna dömas för mordet på Aki.

Tar hon tillbaka uttalandet att hon var ensam riskerar hon att hennes större barn och deras respektive (som jag förutsätterär de som antas varit med på forandet av Aki) tar bladet från munnen.

Det börjar kännas lite som att hon är "damnd if she do and damned if she don't"
När någon ska dömas för mord så brukar man väl se till vem som har haft motiv att mörda och vem som har haft tillfälle till det. Kan de hitta någon annan än Johanna som passar in i det? Om det nu blir bevisat bl a med kiselalger att det handlar om mord.
Citera
2017-05-11, 20:54
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Man får förstå åklagarna. Dom måste naturligtvis släta över stenvändarnas tidigare, bristfälliga utredning avseende AP´s död.
Pressen har varit stor sen IF blev nekade fortsatt utredning av en åklagare. (dokument finns i FUP.)
Ärendet öppnades ånyo av Marianne Ny / Utvecklingscentrum Göteborg.

Åklagarna menar att JM ensam eller tillsammans med andra har bragt AP om livet.
Man framhåller då ALLT som kan stärka misstankegraden mot JM.

Man utelämnar naturligtvis ALLT negativt ang. AP, som skulle vara till fördel för den åtalade.
Att / om AP har betett sig som en skitstövel lämnar man därhän - likaså tredjehandsuppgifter.

Vi får se, i förlängningen, av detta rättsfall, hur långt åklagarna kommer.
Försvaret har också sin givna plats, såklart. Det är det, som då ev. skulle kunna balansera upp ärendet. Förmodar att det är det som åsyftas när man ibland kallar en rättegång - objektiv

Men jag vet inte om det är så, eller ?

I praktiken finns det bara en part, åkl måste bevisa brott oavsett den misstänktes osannolika förklaringar.. det räcker inte ens med ett erkännande om det inte finns fog för den i FUP.
Citera
2017-05-11, 20:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Är det orsaken till att alla yrkeskriminella kör med "inga kommentarer" rakt igenom?

Och brukar i regel bli dömda för det som de står åtalade för, jag undrar hur många det sitter i våra fängelser egentligen som erkänt vad de gjort, de flesta blånekar ju och blir dömda mot sitt nekande så det gäller att kunna komma med "alternativa fakta" till vad åklagaren hävdar om man nu vill gå fri.

Men du kanske menar att JM är i grunden yrkeskriminell och därför drar kortet "inga kommentarer"?
Citera
2017-05-11, 20:55
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63
Hamnar man på 10 kronor i saldo på kontot 2014 efter att ha tagit båtlån på 270k som konsumerades upp så har man stora likviditets problem, oavsett lön och kommande aktieutdelningar. Hon hade väl ingen fastighet kvar att sälja iom att pappa ägde dom?

DB gjorde väl av med väldigt mycket av JM pengar. Lägg till övriga medlemmar i klanen så läckte hon pengar. Med tanke på att hon var helt körd på arbetsmarknaden så lär hon inte haft stor chans till välavlönat arbete efter sexfilmen. Att stämpla och få 15k skulle inte fungera, därför bråttom att ha ihjäl mamma och pappa.

Under förhöret i tisdags sa hon att hon var en spara o ingen slösa, det visar hur mycket som är fel i hennes huvud. I nästa mening att hon alltid ställer upp med pengar till familjen(till knark, smuggelsprit och annan skit?). Sedan sa hon att det var en börda hon tog på sig. Offerkofta deluxe, vore mer normalt säga att det var en roll hon tog.

Under samma förhör. Det kostar pengar att renovera 10 r o k på 350 i centrala Eskilstuna, hanverkare är inte billiga. Sedan får man höra hur händig hon är och tapetserar o målar själv. Ofattbart att man kan motsäga sig så mycket som hon gör.

Tycker åklagarna gjorde ett bra jobb idag. Låt JM prata så gräver hon sig djupare och djupare ner i gropen.

Hade hon varit normalbegåvad så hade hon inte sagt ett ord
Citera
2017-05-11, 20:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte så länge hon förklarar och berättar oavsett om hon ljuger. Det är däremot så att om hon inte svarar eller förklarar sig gällande specifika frågor från åklagaren gällande något hon redan berättat, så kan det uppstå en förklaringsbörda. Se tyskan i Arbogafallet.
En paragraf som utnyttjas extremt sällan ska man komma ihåg. Och jag kan inte se någonstans att en förklaringsbörda ska ligga henne till last.

En som ljuger i domstol eller förhör eller så lite som att ändrar sina historier kan bedömas som ej trovärdig, men inget förbjuder henne att ljuga. Hon får försvara sig med alla medel.

Mja, det får ju inte vara för stolliga förklaringar, det måste ju finnas lite substans i vad hon hävdar.

Uppenbara lögner typ de som M*ts A*m försökte med brukar ju få en mindre smickrande omnämning i domskälen.
Citera
2017-05-11, 20:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Det kanske inte behöver påtalas, men när man läser fup:en så verkar hon ha tappat all verklighetsuppfattning. Det som fascinerar mest är hur svårt hon verkar ha att förstå att hon gjort något som helst fel när hon har sex med två afghanska pojkar som bott på det boende för flyktingbarn som Johanna (J) driver med sin partner Lotta (L). Här utdrag ur en SMS-konversation mellan dem.

L: Ekuriren ringde dem kommer publicera att vi gjort övergrepp. Inga namn på oss eller företag.

L: Idag var det den värsta artikeln jag någonsin kunde ana i tidningen!! Jag spyr!!

L: Sexfilm ligger på Ekurirens hemsida!!

L: Så du har inte gjort något brott?

J: Brott?

J: Det första dem kommer att göra är att åldersbestämma pojken

L: Ja, det står att ni haft sex på hotellet i gtb

L: Det går inte att göra sådana misstag när man har ett företag som är i strålkastarljuset. Eskilstuna är inte så stort. Skyldig till brott eller inte.

(...)

L: Du har kraschat hela firman i och med din sexuella handling. Det är där du begår ditt misstag. Jag kan inte ha samarbete med någon som är gränslös. Jag litar inte längre på dig. Plus att du utsatt MIG för den här skiten. Folk skrattar åt oss.

J: Det är väl när det är kris man håller ihop

L: Nej, jag säger du är avsatt tills utredningen är klar.

J: Nej?

L: Jo

L: Du ska inte jobba vidare just nu.

(...)

L: Man kan inte ens umgås med klienter privat i min värld men där är vi tydligen olika.

J: Men jag gjorde det för att vara snäll

L: Låg du med dem för att vara snäll? Och även låta dem filma för att vara snäll?

Källa: Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_2__3_.PDF sid 103 - 109
Citera
2017-05-11, 20:59
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När någon ska dömas för mord så brukar man väl se till vem som har haft motiv att mörda och vem som har haft tillfälle till det. Kan de hitta någon annan än Johanna som passar in i det? Om det nu blir bevisat bl a med kiselalger att det handlar om mord.

Det är det som är problemet i min bok, massor av knarkare ock kriminella runt Johanna och hennes bekantskaper. Från skumma poliser till gängmedlemmar, kryddat med 25-åriga flyktingbarn.
Citera
2017-05-11, 20:59
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63
Hamnar man på 10 kronor i saldo på kontot 2014 efter att ha tagit båtlån på 270k som konsumerades upp så har man stora likviditets problem, oavsett lön och kommande aktieutdelningar. Hon hade väl ingen fastighet kvar att sälja iom att pappa ägde dom?

DB gjorde väl av med väldigt mycket av JM pengar. Lägg till övriga medlemmar i klanen så läckte hon pengar. Med tanke på att hon var helt körd på arbetsmarknaden så lär hon inte haft stor chans till välavlönat arbete efter sexfilmen. Att stämpla och få 15k skulle inte fungera, därför bråttom att ha ihjäl mamma och pappa.

Under förhöret i tisdags sa hon att hon var en spara o ingen slösa, det visar hur mycket som är fel i hennes huvud. I nästa mening att hon alltid ställer upp med pengar till familjen(till knark, smuggelsprit och annan skit?). Sedan sa hon att det var en börda hon tog på sig. Offerkofta deluxe, vore mer normalt säga att det var en roll hon tog.

Under samma förhör. Det kostar pengar att renovera 10 r o k på 350 i centrala Eskilstuna, hanverkare är inte billiga. Sedan får man höra hur händig hon är och tapetserar o målar själv. Ofattbart att man kan motsäga sig så mycket som hon gör.

Tycker åklagarna gjorde ett bra jobb idag. Låt JM prata så gräver hon sig djupare och djupare ner i gropen.

Glömde detta: ADHD är så. Stora luckor i normalbegåvningen är nog det säkraste tecknet på en med ADHD. De framstår därför som idioter på många plan.
Citera
2017-05-11, 21:01
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag vet inte ägarfördelningen, men aktiebolagslagen kväver ordinarie styrelseledamot och suppleant. Troligen var JM ensam ägare och hennes kollega var den lagstadgade suppleanten. En suppleant utan ägande, som är vanliga i små aktiebolag, s.k. fåmansbolag, har ingen röst på stämma, ingen makt och ingen del av utdelning. Suppleanten träder in när ordinarie ledamot inte kan. JM får kanske ha bolagsstämma på häktet, om det varit nödvändigt och i så fall behövs inte suppleanten då heller. Nu vet vi att bolaget begärdes i likvidation i december 2016. Likvidation kan kan ha olika orsaker, men i det här fallet var det kanske på ägarens begäran. När likvidationen är klar utdelas överskott till ägare, efter alla skatteinbetalningar, som vi berört tidigare. Ett alternativ till stämma på häktet tror jag är utfärdande av s.k. generalfullmakt, vilket innebär att makten (att teckna firma) överförs till någon annan. Det borde IMO ha gjorts redan i anslutning till häktningen, så att bolaget kunnat skötas. Nu utsattes ju bolaget under hösten för ett mer eller mindre framgångsrikt bolagskapningsförsök, om jag minns rätt. Jag vet inte hur det slutade.
Hur slutresultatet blir, dvs. om det är läge för att utöka sortimentet i fängelsekiosken på Hinseberg med oxfile, hummer och skumpa, är nog för tidigt att bestämma ännu.

Hur påverkar det skuldfrågan till dubbelmord och mordförsök menar du?
Citera
2017-05-11, 21:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, det får ju inte vara för stolliga förklaringar, det måste ju finnas lite substans i vad hon hävdar.

Uppenbara lögner typ de som M*ts A*m försökte med brukar ju få en mindre smickrande omnämning i domskälen.

Arboga tyskan är väl ett utmärkt exempel på när man menar att åtalad ska förklara sig.
Men sen är det glest med den förklaringsbördan måste jag säga.
Uppenbara lögner ligger dom själva till last, men det var en i tråden som påstod att dom skulle gå mened och hade missuppfattat att åtalad inte är under ed. Det var då jag påpekade om att åtalad får ljuga bäst den vill. Skulle se ut annars.
Citera
2017-05-11, 21:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Fåren hade vargen tagit i juni Aki ''drunknade'' i augusti.

Är det en gåva eller en defekt om man matar får som varit döda i två månader?

Citera
2017-05-11, 21:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Fascinerad av JM?
Jag har noterat ditt inlägg och velat kommentera det, men vet inte riktigt hur...

Jag delar din reaktion till fullo! Ändå är företeelsen, som Dominika Peczynski's artikel är ett exempel på, inte helt obekant. Företeelsen kan ju se ut ungefär som Dominika's hyllning till JM, men den kan ju också ta sig många andra uttryck.

–––=== Är det dags att starta Joh*nna Möll*r fan club? ===–––
Visst kan man få det intrycket ibland? I artikeln som du länkade till. I tråden. Säkert i flera sammanhang som vi inte sett ännu. Hur många friare kommer att söka sig till JM när hon är inlåst, som jag förutsätter att hon blir? Hur många tänker likt polischefen när han i TV gjorde ett långt uttalande om hur synd det var om den brutala mördaren som ljugit sig in i hemmet där han sedan mördade en ung kvinna? Hur många kommer att anmäla sitt intresse för att ta emot ensamkommande för att få unga sexpartners och samtidigt bli mångmiljonärer? Inspirerade av sin förebild, JM.
IMO är allt detta exempel på ett skrämmande fenomen. Hur vanligt är det?

Hur kommer det att gå för JM?
Kanske har vi delvis Thomas Quick att tacka för att vi har väldigt höga beviskrav? Kanske är kraven inte högre än dom ska vara? Jag sympatiserar inte med utfall från domstolar alla gånger, men om JM kommer att gå fri från vad hon ställt till med så kommer det IMO att vara en av de större skandaler jag har sett. Kanske blir det rekord? Vi får se...
Visst är det ett bekymmer det här med anstiftare. Låt någon annan hålla i vapnet så kommer man undan! Frågan är om vi vill ha det så?

Att JM fan club ser ut att dyka upp nu är kanske ännu mindre överraskande om man tänker på det stöd som hon ser ut att ha haft tidigare. Då tänker jag inte bara från hennes torpeder, utan också från personer i helt andra skikt i samhället. Bland sådana som dom flesta av oss tar för givet att vi kan lite på. Samtidigt ska vi komma ihåg att det är långt från alla socionomer, poliser, åklagare eller handläggare på Migrationsverket som i praktiken har varit det stöd för JM som hon behövt. Hur många har det varit?

Efter tre rättegångsdagar är det naturligtvis för tidigt att säga hur det kommer att gå. LGW sågade åklagarna redan efter första dagen och visst kan jag hålla med om att den dagen kändes lite seg. Dock har det blivit bättre och jag kan bara hoppas på att domare och nämndemän hänger med. Domaren förefaller IMO vaken de gånger han hoppat in. Vi får se...

Den där polsksvenskan som en gång var med i fjollbandet "Army of haters" eller vad fan
man nu hette för nåt verkar vara rent ohälsosamt besatt av den urstiliga, flotta Asylbaronessan
från gnällbältet:
Citat:
"Hon ockuperar mina tankar all vaken tid och så även mina drömmar.
Det är något alldeles visst med henne."

Fullt så uppslukad av vederbörande lär väl inte gemene man vara. Får man hoppas åtminstone.
Citat:
"
Hon tycks ha en magnetisk inverkan på män och har mängder med älskare från olika länder och i vitt skilda åldrar
Hon unnar sig allt, har aptit på allt, maxar, förnekar sig ingenting av det ett människoliv har att erbjuda."

Hon, Dominika, är kanske sugen på lite ensamkommande själv... Människan är alltså
ihop med en karl som satt i en regering som såg till att det blev ett jävla drag på det länge
pågående folkutbytesprojektet i riket. Öppna era hjärtan. Era plånböcker och vaginor.

Polsksvenskans uppkastning är bara vad man har vänta i förflackade, omoraliska tider som dessa.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0RqV0/jag-kan-inte-lata-bli-att-fascineras-av-arboga-kvinnan
Senast redigerad av Grandioso 2017-05-11 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in