Citat:
Ursprungligen postat av
Dumnorix
Finns det egentligen någon rimlig anledning till att pojkarna skulle vilja rentvå sig nu, ifall de var skyldiga?
Att de inte minns vore märkligt om de var skyldiga och talar sanning. En sådan händelse minns man, iallafall när man är sju år.
Om pojkarna tror att de är skyldiga och minns mordet har jag svårt att tänka mig att de i denna utredning skulle sitta och säga att de inte är säkra - vore lite för utstuderat. Då skulle de nog säga att det inte var dem.
Fast det är väl bara den yngre som sagt detta. Den äldre är tystare och kan i teorin gjort detta även fast det verkar helt osannolikt. Hans förhör hoppas jag de visar så att man kan bilda sig en uppfattning. För mig är det egentligen bara de bandade förhören i kombination med sannolikheten i omständigheterna som kan ge en uppfattning. Idioten Sandberg, och "minnesexperten" saknar helt trovärdighet. Dan Josefssons egen uppfattning som han använder för att vinkla dokumentären är ungefär lika intressant som gemene flashback-skribents uppfattning.
Hitills utifrån det man sett talar ju noll för deras skuld medan massor pekar på att de är oskyldiga. Egentligen räcker det alltså att se förhören med femåringen för att inse det.
Kan dock tänka mig att polisen har rätt i att det var mycket ljug, med eller omedvetet,från samtliga förhörda. Så alla utsagor från de inblandade förutom pojkarna själva vill jag bortse ifrån