2017-05-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det var ju en intressant uppgift.

Vill minnas att JM i något förhör sagt att hon och AP satt in lika stora delar i huset de köpte och att hennes del finansierats av den miljon hon erhållit som förskott på arv. - I så fall återstår c:a 600.000 att redovisa. - JM pratade under rättegångsförhandlingarna om hantverkarkostnader mm. - Det kan också ha rört sig om kvittolösa transaktioner. - Sedan kan hon ju - generös som hon är - till kreti och pleti inkl. sina barn ha lämnat ut koden till ett betalkort knutet till kontot. Olika personer kan också ha smugit sig in i hennes sovrum på natten och ljudlöst dragit upp kortet ur hennes väska. - Det finns ingen översta gräns för hur mycket pengar man kan bortförklara på detta sätt.

Undrar just hur mycket svarta pengar som finns i den här byken - och hur penningtvätten ser ut -?

Den konsumtion som hon haft fram till Akis död, via kortköp, var i mina ögon, inte alls speciell. Skoköp på Skopunkten, kläder Gina etc. Överföringar till DB på 250:- flertal gånger, flott som hon är att dela med sig. Ända fram till våren 2015 kom det in pengar ca 4-5.000/gång från "Foodtruck". Insättning om 400.000 som inte verkade komma från någon husförsäljning var väl från miljonen. Många gånger det rasslade till rejält på +kontot, som snabbt gick åt. Det var min känsla om lönekontot.
Citera
2017-05-10, 22:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
AP:s konton finns redovisade ned till minsta transaktion, men jag har inte lyckats hitta JM:s.

Här skulle det finnas: Pdf-sida 74 / arb.material 72. Borta, bara borta......

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09(1).pdf
Citera
2017-05-10, 23:04
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
I den andra tråden om Johanna M -där avhandlas de sexutnyttjade flykting pojkarna-
så var majoriteten av skribenterna av samma åsikt samma som denna Dominika.
Blev förvånad över hur korkad inställningen var, de tyckte sig veta att flyktingpojkarna utnyttjade
Johanna- en som utnyttjar någon annan är i överläge, och med normalt tänkande så borde man inse man hur tokigt man tolkar betydelsen av ordet "utnyttjar". Johanna blev också lyckönskad -då hon fick smaka lammkött, tog för sig .
Inte heller inser man den absoluta regeln att en professionell socialarbetare inte bör inlåta sig i dylika relationer, med flyktingpojkar från andra sidan klotet. Inte ens om de bor på institution .
Nu börjar Dominika med samma tankegång. Så Johanna o Dominika kanske ändå representerar en viss typ av personlighet- som uppenbarligen finns mitt ibland oss. Det kan tolkas som om man till viss del anser att Johanna också är en sorts superkvinna. Man ser inte störningen- de destruktiva handlingarna-utan fascinerasav denna typ av kvinna. I denna tråden råder en sansad uppfattning och det är ingen som
uttrycker att Johanna är "häftig eller fascinerande i positiv bemärkelse.

Jag upphör inte att förvånas över hur många det verkar vara som tror att kvinnor, på samma sätt som män, helt enkelt inte kan vara dåliga människor.
Citera
2017-05-10, 23:05
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Här skulle det finnas: Pdf-sida 74 / arb.material 72. Borta, bara borta......

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09(1).pdf

Citat:
Viktiga uppgifter efterlyses:

JM:s kontoutdrag resp. kontosammanställningar 2011-16 saknas såväl i Tilläggsprot. I, 2017-04-13, del 3 (3), s. 253-419 som i Tilläggsprot. II, 2017-04-18, del 1 (2), s. 21.

Vidare ska enligt Tilläggsprot. II, 2017-03-13, s. 56, finnas en protokollbilaga EKONOMI (205 s) med bl.a. JM:s kontoutdrag. Övrigt material är GM:s bouppteckning samt kontoutdrag för JM:s företag.

Har någon sett till några siffror från detta material? - Allt verkar ha sekretessbelagts; kanske t.o.m. är utom räckhåll för åklagaren...

Ligger i Huvudprotokoll för AP del 3 (av 8) börjar direkt.

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Huvudprotokoll/Huvudprotokoll__del_3__8_.pdf
Senast redigerad av JustLikeMoney 2017-05-10 kl. 23:13.
Citera
2017-05-10, 23:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja det är skamligt hur samhället inkl Soc har hanterat dessa frågor. Men behöver man familjehem så behöver man, offentliga familjehem kan inte finnas. Vilka är alternativen? Ansvaret för att det gått vansinnigt dåligt i många fall faller i slutänden på det offentliga. Jag är noll överraskad över deras misslyckande och inget ansvar kommer att utkrävas. Många privata skojare har fått sina tillstånd indragna, inga kommunala.

Familjehemmen, ska, som förut, utredas, anställas och betalas direkt av kommunen. Inga mellanhänder. Punkt slut.

För skolbarn hävdar jag fortfarande s.k. boardingschools.....
Citera
2017-05-10, 23:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för info, då var JMs namne till chef redan känd!
Namnet Möller är ju kanske inte så jättevanligt att två icke besläktade personer på samma arbetsplats i en mindre svensk stad brukar ha det - utan att vara just släkt.
Vill minnas att Olle Möller och JMs eventuella släktskap varit uppe till diskussion någonstans - man kom fram att de inte var besläktade på något närmare håll.

Vad jag förstår fanns det bara Göran M och hans syster, och de kom väl ursprungligen från Gotland.

Skulle ju kunna vara en ogift kusin till Göran M då.......men lite långsökt.

Men denna historia har ju allt, så varför inte.....
Citera
2017-05-10, 23:12
Medlem
afKnollentotts avatar
Här, från början, beskrivs lite om matinköpen. Fhl och AB.....

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Diverse-protokollbilagor/Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf
Citera
2017-05-10, 23:16
Medlem
lasternassummas avatar
Om obduktioner och dödsorsak
Här finns lite klargöranden om vilka obduktioner som gjorts och när.
För några dagar sedan fanns en tidningsuppgift där det angavs att dödsorsak ej fastställts för Aki. Jag tror att jag såg det i SDS.
Nu ser jag detta i obduktionsprotokoll att det fastställdes att han var drunknad:

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 1.

"Tarminnehållet kommer från målsägare som är avliden. Personen avled i augusti 2015. En första obduktion gjordes i augusti 2015 då det fastställdes att han var drunknad.
Han har varit begraven i kista (intakt) i drygt ett år, och grävdes upp 2016-11-15 för en utvidgad obduktion.
Den andra obduktionen genomfördes den 2016-11-16 och tarminnehållet har sedan dess bevarats i kylskåp. Enligt rättsläkare kommer innehållet från tolvfingertarmen, ca 30 cm nedanför magsäcken.
Målet med undersökning är att fastställa vilken mat/typ av mat som personen ätit timmarna före döden."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 3.

"I tisdags 15/11 2016, grävdes han upp igen för att låta genomföra ytterligare en, denna gång, utvidgad obduktion på Rättsmedicin i Uppsala."

"Obduktionen genomfördes igår 2016-11-16. Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfårgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då. Vid den nya obduktionen topsades de aktuella områdena av Petra Molnar. Dessa tops skickas nu till NFC för att undersöka om det är möjligt att identifiera vilket ämne/drog/gift det kan röra sig om."

Det finns mer information, bl.a. om funnet DNA.

Citera
2017-05-10, 23:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om obduktioner och dödsorsak
Här finns lite klargöranden om vilka obduktioner som gjorts och när.
För några dagar sedan fanns en tidningsuppgift där det angavs att dödsorsak ej fastställts för Aki. Jag tror att jag såg det i SDS.
Nu ser jag detta i obduktionsprotokoll att det fastställdes att han var drunknad:

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 1.

"Tarminnehållet kommer från målsägare som är avliden. Personen avled i augusti 2015. En första obduktion gjordes i augusti 2015 då det fastställdes att han var drunknad.
Han har varit begraven i kista (intakt) i drygt ett år, och grävdes upp 2016-11-15 för en utvidgad obduktion.
Den andra obduktionen genomfördes den 2016-11-16 och tarminnehållet har sedan dess bevarats i kylskåp. Enligt rättsläkare kommer innehållet från tolvfingertarmen, ca 30 cm nedanför magsäcken.
Målet med undersökning är att fastställa vilken mat/typ av mat som personen ätit timmarna före döden."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 3.

"I tisdags 15/11 2016, grävdes han upp igen för att låta genomföra ytterligare en, denna gång, utvidgad obduktion på Rättsmedicin i Uppsala."

"Obduktionen genomfördes igår 2016-11-16. Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfårgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då. Vid den nya obduktionen topsades de aktuella områdena av Petra Molnar. Dessa tops skickas nu till NFC för att undersöka om det är möjligt att identifiera vilket ämne/drog/gift det kan röra sig om."

Det finns mer information, bl.a. om funnet DNA.

Men det är ju lysande - mitt i allt mörker. Tack
Citera
2017-05-10, 23:21
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Vad jag förstår fanns det bara Göran M och hans syster, och de kom väl ursprungligen från Gotland.

Skulle ju kunna vara en ogift kusin till Göran M då.......men lite långsökt.

Men denna historia har ju allt, så varför inte.....

Finns ca 50 st Möller i Eskilstuna, det är rätt många och är inte släkt allihopa, det lära vara minst 5st olika familjer /klaner/släkter Möller bara i "lilla" Eskilstuna (100 000 inv.).
Citera
2017-05-10, 23:22
Medlem
NeutronStars avatar
En underbar familj verkligen!

Att två fosterbarn dött i JM:s vård kan ju bara inte vara en slump. Hur ofta händer sånt liksom? Undrar om JM bara var trötta på fosterbarnen eller om hon kunde tjäna pengar på att de "förolyckades" på något vis?

Fy fan säger jag bara!
Citera
2017-05-10, 23:31
Medlem
herrgurkas avatar
Finns det någon som spelar in hela rättegången och lägger ut det någonstans så man kan lyssna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in