2017-05-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
.

JM bör ha sett hur AP i smyg satt och försökte skicka olika meddelanden; hur han sökte hemlighålla något för henne. Detta har med största sannolikhet triggat i gång hennes redan u

Det mesta talar för att AP oskadliggjordes/dränktes mellan kl. 21.00 - 22.36. Man har då efter vissa förberedelser hunnit äta och dricka i c:a 3 h, eller c:a 5 h om man påbörjat drickandet redan vid framkomsten.

Jag tror som du, dessutom är det i detta tidspann JMs tele flyttar ner till stranden (20.55.44-20.55.58, 3 skickade SMS) o hon säger i alla förhör att hon är i huset hela tiden o Akis tele flyttar sig 21.52.56-21.54.01, 3 mott SMS fr JM. Hans tele har annars samma position hela tiden. Tyvärr har ju Aki inte ringt ett enda samtal under dygnet den 7/8, endast SMS o FB chattar. Å som sagt, solen gick ner straxt efter kl 21 denna augustikväll.
Citera
2017-05-10, 21:36
Medlem
[quote=dr.milorokonozovic|60688638]Mycket märklig infallsvinkel som Dominika delger här. Kanske har hon smuttat en del på motsvarande beteenden "light" själv.
Dock mycket uppseendeväckande att man kan försöka popularisera fascinationen av en ondskefull psykopatisk kvinna som mördat sin make, pappa och kanske också två av sina fosterbarn. Minst. Pappan kan ju eventuellt varit incestpsykopat-pedofil själv men det rättfärdigar inte övrigt beteende. I högsta grad osmakligt att jämföra henne med någon sorts valkyria eller "go-getter" som bara tar för sig.
I den andra tråden om Johanna M -där avhandlas de sexutnyttjade flykting pojkarna-
så var majoriteten av skribenterna av samma åsikt samma som denna Dominika.
Blev förvånad över hur korkad inställningen var, de tyckte sig veta att flyktingpojkarna utnyttjade
Johanna- en som utnyttjar någon annan är i överläge, och med normalt tänkande så borde man inse man hur tokigt man tolkar betydelsen av ordet "utnyttjar". Johanna blev också lyckönskad -då hon fick smaka lammkött, tog för sig .
Inte heller inser man den absoluta regeln att en professionell socialarbetare inte bör inlåta sig i dylika relationer, med flyktingpojkar från andra sidan klotet. Inte ens om de bor på institution .
Nu börjar Dominika med samma tankegång. Så Johanna o Dominika kanske ändå representerar en viss typ av personlighet- som uppenbarligen finns mitt ibland oss. Det kan tolkas som om man till viss del anser att Johanna också är en sorts superkvinna. Man ser inte störningen- de destruktiva handlingarna-utan fascinerasav denna typ av kvinna. I denna tråden råder en sansad uppfattning och det är ingen som
uttrycker att Johanna är "häftig eller fascinerande i positiv bemärkelse.
Citera
2017-05-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror på det, och Anki har tillfrågats om hon hade någon kännedom om det. Görans konto/n (?) och BANKFACK.........på Handelsbanken. Hon visste nada.
Jag har bestämt för mig att jag igår kväll skymtade en uppgift om att åklagaren nått klarhet i det här med kontot. Jag läste inte artikeln, så jag vet inte om han hittat kontot i sina papper eller om eftersök hos banken gett resultat eller om man lyckats vederlägga JM:s påstående. Nu hittar jag inte uppgiften någonstans. Är det någon som sett samma och vet vad som gäller ?
Citera
2017-05-10, 21:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för info, då var JMs namne till chef redan känd!
Namnet Möller är ju kanske inte så jättevanligt att två icke besläktade personer på samma arbetsplats i en mindre svensk stad brukar ha det - utan att vara just släkt.
Vill minnas att Olle Möller och JMs eventuella släktskap varit uppe till diskussion någonstans - man kom fram att de inte var besläktade på något närmare håll.

Relationen mellan de två är ju under alla omständigheter intressant på flera sätt.
Även om JM placerade barn åt kommuner runt om i landet, så gissar jag att en bra relation till chefen för socialtjänsten i Eskilstuna kunde vara bra för JMs affärer. Att JM sade upp sig med ett mail dagen innan hon slutade tyder IMO på att det antingen var ett ansträngt förhållande eller det motsatta, dvs. att det hade varit klart länge att JM skulle sluta och starta eget på helitid och då också "hjälpa" sin gamla arbetsgivare med att placera barn och ensamkommande. Bra för båda! Mailet var i så fall bara en formalitet för att chefen skulle få det "på papper".

Citera
2017-05-10, 21:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, alltså - nu ska vi väl inte (precis som du är inne på) göra det som gjorts hundratals miljoner gånger tidigare i mänsklighetens historia: Strida blott eftersom vi har olika uppfattningar.

Grejen är att detta med narkomani egentligen aldrig ens har slagit mig. Jag uppfattade inte henne som person på det viset.

Däremot, nu när du lett in mig på detta spår, så inser jag att det finns delar av den här historien som hitintills tett sig som svårförklarliga...men om man applicerar förklaringsmodellen narkomani (eller bruk av narkotika i största allmänhet) på vissa delar så utgör det en perfect match. Jag tänker nu bland annat på hennes brevkorrespondens med försäkringsbolaget If angående Aki. Där missar hon gång på gång att stava hans namn med stor bokstav. Han får även heta "åki" lika mycket som han heter "aki". Den staden hon bor i kallar hon "edskiltuna". Vissa andra ord som hon skriver är obegripliga; exempelvis "Hans systrar har stulit våra tillungars födelsefoto". Eller varför inte: "Hur kan ni tro att det ligger ett brott bakalm hans dödsfall?????".

Det jag vill komma till är att detta skulle kunna tyda på att hon är påverkad av bensodiazepiner eller opiater när hon skriver detta. Alternativt att hon är full. I annat fall så bör hon lida av dyslexi. När man läser de andra breven så ser man också andra typer av rätt grova grammatiska fel.

Jag tar inte upp detta för att förnedra henne eller för att mena att folk som stavar "fel" är klandervärda på något vis. Det jag snarare syftar på är att jag blir förvånad att man stavar på detta viset i brevkorrenspondens med ett försäkringsbolag om väldigt viktiga saker. Kom på en grej till; hon säger att Akis ena syster "är hells angels". Detta påminner lite om hur vissa barn jag möter pratar. Jag vet en kille som sade när han fick frågan om vad han ville bli när han blir stor att "Jag ska bli FBI". Jag får inte ihop en akademiker med detta. Är jag fel ute eller anses det acceptabelt att man stavar på detta viset som exempelvis socialsekreterare när man gör skrivelser till olika myndigheter?

Den som vill läsa själv kan göra detta här: https://minfil.org/UcO1Cdb2b7/Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_2__3_.pdf

Från och med sidan 233 börjar Johannas skrivelser.

Än en gång: Jag anser att folk får stava som dom vill. Jag är ingen ordfascist.

Vad gäller Tramadol så är det ju igen direkt jättestark narkotika. Subutex däremot, eller Fentanyl, är det mer drag i - dessa har mer karaktären av att man finner dom hos personer som avancerat i missbruket. Metadon är också en sådan drog. Heroin är naturligtvis vansinnigt starkt och återfinns knappast hos någon helgknarkare, men det visste du säker redan.

Sen vill jag avslutningsvis också säga att jag verkligen vill avstå bråk och så vidare ty sånt är asjobbigt. Jag har dock inte kommit längre i min personliga utveckling än att jag ofta hoppar på folk då jag känner mig påhoppad, tyvärr. Men jag jobbar på det.

Klart vi inte ska strida, vi tycker alla olika, och har olika kunskaper och erfarenheter. Man debattera och diskutera kan man ju, lugnt och sansat. Och diskuterar man sansat, speciellt ett specifikt polisärende som oftast innehåller en hel del av mänsklighetens mörkare sidor så tycker inte jag att man förnedrar någon. Inte ens brottsoffer, ex deras nivå av ex ev alkohol eller drogintag kan vara nyckeln till varför annat hände, varför kroppen påträffades där eller där, om du förstår vad jag menar.

Ja, hög, full eller både och samtidigt troligtsvis när hon skriver brev. Rätt korkat att handskriva dem förövrigt, i dagens läge......varför inte e-mail från mobilen, SMSa kan hon ju helt klart.

"Socionom" är fortfarande INGEN akademisk utbildning, de studerar ingen samhällsteori, ingen teori och metod. Det är ingen akademisk utbildning, precis som polishögskolan.

Tramadol.....en del hävdar att det är en "svag" tablett, inkörsdrog. Jag tror återigen att alla har lite rätt. Min hen var heroinist, tung heroinist. hen använde bl.a. Tramadol för "egen" avgiftning, trappa ner på emellanåt, och/eller som lindring när inget annat fanns att få......

Så Tramadol i lgh KAN ju även betyda ett tyngre missbruk.....

Nja, det finns faktiskt folk som klarar av t o m heroin som en partydrog. Många klarar av att partydroga faktiskt, det är ungefär som med alkohol.......många dricker (partydricker), få blir ju riktiga gatalkisar. Har för mig att ca 5% blir "problematiska brukare" som man numera ska kalla det. Så att ingen känner sig stigmatiserad .

Ja, hoppa på när man själv känner sig påhoppad, det gör jag med. Ibland lite för fort också .
Citera
2017-05-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Om man studerar AP´s kontoutdrag, från 2011-10 till frånfället, så tyck han levt på några hundralappar om dagen - inalles. Varför skulle han, helt plötsligt ha handlat för 1.900 kr 2015-08-07 ? Orimligt !

På det viset. Det är ju mycket som är skumt i detta och jag kan förstå de som inte tror att AP nådde stugan levande. Talar emot gör det att han beräknades ha varit död i 8 timmar när han hittades. Var det väl?
Citera
2017-05-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
På det viset. Det är ju mycket som är skumt i detta och jag kan förstå de som inte tror att AP nådde stugan levande. Talar emot gör det att han beräknades ha varit död i 8 timmar när han hittades. Var det väl?

Minst 8 timmar
Citera
2017-05-10, 21:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Samtalet om det är via mobilen runt 21 från Aki till N finns väl inte på telefonlistan? Kan inte kolla upp just nu.
Nej, det är en uppgift som NL lämnat i förhör. Enl. henne ringer han.
Citera
2017-05-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
En liten komplettering: På sidan 238 (verkligt sidnummer, ej pdf-sida) återfinns det brev som jag i huvudsak refererar till.

Nu såg jag det - tillungar betyder förstås tvillingar. Intressant form av dyslexi.

Ö h t framstår hon ju inte som särskilt sofistikerad, mera som en halsstarrig "brud" som hamnar i gräl med försäkringsrepresentanten. Att hon kunnat jobba som socialsekreterare kanske inte är så förvånande, vad vet jag ? Men seriöst inflytande över självständiga, auktoritativa personer utanför hennes sexbubbla lär hon ju inte ha haft.
Citera
2017-05-10, 22:01
Medlem
shbous avatar
Ena lillkillen är ju för go iaf i den här kråksången "Mamma fick mig att ljuga i första förhöret, sa typ vi kunde liksom splittras, men så var det som en klump i magen som ville komma ut" så ber han om att använda dasset, jajamänsan!
Citera
2017-05-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Vilket sammanträffande ang Arboga: Svarta Änkan, Christine Schürrer och så nu JM?

Finns det en förbannelse över orten Arboga kan man ju snart börja undra...
Absolut. Argbigga är nyckeln.
Citera
2017-05-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Jag har svårt att förstå inställningen att det är bevisat att JM är skyldig till anstiftan av mordet och mordförsöket i sommarstugan.
OK det finns tunga indicier, men pojkvännens utpekande av henne är behäftat med brister:
1) Han har en dokumenterad våldshistorik
2) Han är narkoman och en drogberoende är inte tillförlitlig överhuvudtaget, men i synnerligt behov av pengar vilket ytterligare är ägnat att ifrågasätta hans vittnesmål
För mig finns det helt uppenbart rimligt tvivel på hans vittnesmåls tillförlitlighet, och särskilt i mordmål måste beviskraven ställas högt.
Förstår därför inte att t ex Leif G W förklarar henne för redan dömd. Däremot förstår jag Sven-Erik Alhem som menar att hon kan gå helt fri.

JM har uppenbara problem, så mycket är klart, och hennes beteende med lappar och mycket annat pekar ju i hennes riktning. Samtidigt umgås hon i kretsar med kriminella missbrukare som inte drar sig för att använda mycket våld och som, enligt JMs egna uppgifter, mjölkar henne på pengar. Detta skulle ju kunna vändas till att hjärnan bakom brottet finns i hennes krets men att hon själv är ett offer för andras kriminalitet. Så länge pengar flyter in till JM lever de gott.

Så nog kan det bli ett frikännande i slutänden. Mycket beror på försvararen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in