2017-05-10, 21:03
Medlem
shbous avatar
J "Sherlock" M försöker lösa mordgåtan åt kommissarierna medelst mind map. Frågan är om hon inte döms till vård, hon är inte intelligent som hon ibland utmålas bara helt jävla skev.

http://imgur.com/a/KGZ2V
Citera
2017-05-10, 21:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Han handlade tidigare samma dag för 450 kr. Grillkiosk - ICA - Systemet. Dagen före köpte han sin sista biljett. SJ Regional Stockholm á 144 kr. Han påträffades sen "drunknad"....... 2015-08-08

Var någonstans handlade han för 450 kr? I vilken stad?
Citera
2017-05-10, 21:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Om man studerar AP´s kontoutdrag, från 2011-10 till frånfället, så tycks han levt på några hundralappar om dagen - inalles. Varför skulle han, helt plötsligt ha handlat för 1.900 kr 2015-08-07 ? Orimligt !
Ja, det måste anses extraordinärt. – Man kan möjligen tänka sig att AP och JM befunnit sig vid kassan och JM ”glömt” sitt betalkort och bett AP dra sitt kort, för att han sedan ska få beloppet överfört eller i kontanter.

Kvittotiderna:
11.08 – 297,40 kr – Systemet 1: AP:s betalkort . – Efter att ha anlänt med tåg till E-tuna verkar AP ha uppsökt närmaste Systembutik och inköpt en liten Baileys och 6 long drinks. Det förefaller dock lite långsökt att om han planerat hämta barnen för att senare umgås med NL i F**n han skulle ha valt att kånka på en Systemkasse på tåget (c:a 35 min tågresa till NL i Flen). Hade han då inte väntat med inköpen tills han kom fram? Å andra sidan vann han tid och kanske besvärliga gångsträckor med tanke på barnen han också skulle ha med sig på tåget. – Enligt NL skulle AP ha anlänt redan under torsdagen men dök inte upp. Framemot kvällen hade de kontakt och NL får då veta att AP fått förhinder. – Samma sak upprepades sedan under fredagen: Förhinder eller strul av något ospecificerat slag. Enligt NL ska denna kontakt ha skett via telefon vid 21-tiden.

13.42 – 1.923,72 kr – Matvaror, blöjor: AP:s betalkort

8-9 min senare:

Är det möjligt att på 8-9 min hinna ut ur Coop Forum, in på Systemet 50 m därifrån och plocka ihop 7 flaskor och 5 burkar, stå i ev. kö samt betala? – Har inköpen skett parallellt? Kan JM ha sagt att hon haft kontanter så det räckte till Systeminköpen och låtit AP stå kvar vid matkassan – eller följdes de åt? – Var är barnen?

13.51 – 648,10 kr – Systemet 2: JM:s betalkort.

1 h 39 min senare: Varför har man ännu inte påbörjat resan? – Besöker hela familjen ett hamburgerställe tillsammans med barnen? – Väntar man på någon för att så följe ut till sommarstugan?

15.30 –165,50 – Systemet 3: JM:s betalkort: Här verkar JM ha tänkt att det var bäst att inköpa ytterligare två flaskor mousserande vin. - Det var ju inte bara hon och AP som skulle dela på allt som inköpts.

Visst kan det tänkas att JM tagit över AP:s mobil, men det är under förutsättning att följande kan förklaras:

15.21 – 16.30 utväxlas tio SMS mellan JM och AB. Under samma tid förflyttar sig såväl AP:s som JM:s mobiler från E-tuna till sommarstugan. – AB har i förhör tyckt det vara konstigt att JM sms:ar när hon kör bil (hon svarar enl. AB annars inte ens i telefonen vid bilkörning). - En möjlighet är att AP eller en tredje person kör hennes bil.

Den 7/8 hade AP enl. NL loggat in och ut på facebooks Messenger mest hela tiden, vilket NL upplevt som väldigt konstigt. Under em/kvällen utväxlas div. meddelanden dem emellan, och vid 21-tiden ska AP ha ringt NL och sagt sig ha fått förhinder av något slag. Detta kan ev. vara en felaktig minnesbild; han kanske messade eller SMS:ade -?

21.19 ser NL att AP spelat en finsk låt: ”När du fick mig att falla för dig”. – Kan JM ha känt till AP:s fb-uppgifter, alt. lagt beslag på hans mobil när han varit inloggad?

22.36 skickar NL ett SMS till AP: ”sov gott”. – Inget svar.

JM bör ha sett hur AP i smyg satt och försökte skicka olika meddelanden; hur han sökte hemlighålla något för henne. Detta har med största sannolikhet triggat i gång hennes redan upparbetade ilska; hennes patologiska svartsjuka och hämndbegär; begäret också efter försäkringspengarna, ej att förglömma.

Sammantaget talar det mesta för att AP i levande tillstånd frivilligt – om än motvilligt och under viss vånda - följde med ut till sommarstugan: Han var långtifrån något mähä, men han satt på två stolar varav den ena stolen var upptagen av hans barn och den förestående skilsmässan; i den andra satt hans nya kvinna och väntade. Han vågade inte riskera att få JM emot sig - och det hade han fått om han nobbat det barnen enl. JM så länge sett fram emot: att vara på landet och plaska och samtidigt på ett naturligt sätt få fira honom på hans födelsedag. Samma önskemål hade enl. JM uttryckts av X och Y vilka gladde sig och såg fram emot att få träffa honom under lite mer avspända former.

Det mesta talar för att AP oskadliggjordes/dränktes mellan kl. 21.00 - 22.36. Man har då efter vissa förberedelser hunnit äta och dricka i c:a 3 h, eller c:a 5 h om man påbörjat drickandet redan vid framkomsten.
Citera
2017-05-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Går inte att söka ( inte för mig), sidangivelserna stämmer inte, och mycket utav texten går ej att kopiera då det är inlagt som bilder ( kanske därav svårighet med sök?)
Får lite minnesträning med denna fup
Om detta är allmänt, ska jag begära pengarna åter. Det är ju ett medvetet sabotage av domstolen eller oförlåtligt klantigt. Att de jobbar som på femtiotalet med stora textsjok i stället för sökbara databaser är ju en sak. Att inte ens lägga upp det som välstrukturerad hypertext är ju verkligen uselt. Att så presentera materialet som "Xeroxkopior" i bildformat är ju stenåldern. Vem vet, de kanske inte har börjat med ordbehandlare ännu, utan skriver på gamla Haldor med pekfingrarna, med två karbonpapper emellan arken ?

EDIT:
Nu ser jag ju att det är ringar efter hålslag på kopiorna. Unbelievable ! Ställer de betald personal vid en kopiator för att kopiera tusentals sidor ?!
Senast redigerad av LOE2 2017-05-10 kl. 21:14.
Citera
2017-05-10, 21:13
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Ser ett mardrömsscenarion där man pga tandlöshet och inkompetens inte lyckas fälla Johanna för vare sig mord på vare sig något av fosterbarnen, pappan eller maken. Ges sedan ett par år på country-club prison för mindre förseelser, detta naturligtvis med talrika persmissioner där hon bl.a. får möjligheten att gå på shoppingtur på Östermalm med Dominka Perszynski och alla de andra originalmedlemmarna i Army of Lovers. Sedan tutar allt på som vanligt utan någon större förändring och missbruket fortsätter.
Citera
2017-05-10, 21:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Chefen för Socialtjänsten i Eskilstuna som bl a haft hand om placering av barn hette/heter också Möll*r.
Se länk.
Anhörig, släkting?
Förklaring till att JM haft en så pass "såpad bana" i allt hon företagit sig??

http://flickanbakompansarglaset.story.aftonbladet.se/chapter/det-ar-ett-misslyckande/

Ingen gör väl allt rätt, men IMO blev det lite fel här också:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnan-och-pojkvannen-rajabi-har-gjort-slut--i-haktet/

Tidigare chefen: "Ingenting som jag där och då borde ha förstått"

"Hon var en person som inte stack ut i mängden, enligt arbetskamraterna. Den 1 december skulle hennes långa tid på vikariat bli till en fast tjänst. Men dagen innan säger hon upp sig via ett kortfattat mejl till sin chef, Annica Möller.
– Under den tid hon var anställd hos mig finns det ingenting som vi haft anledningen att reagera eller agera på. Det fanns ingenting som jag där och då borde ha förstått, säger Annica Möller långt senare."

Kort sagt, JM var en som alla andra…

Efternamnet är inte så ovanligt. Det finns kanske 8 000 Möller i landet. Dom kan vara släkt, men behöver inte vara det. Här är en annan uppmärksammad namne:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olle_Möller

Citera
2017-05-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
De inläggen har jag inte sett, jag har läst hela tråden, tror jag. Kan ha missat någon sida pga att jag blir störd av familj ibland

Däremot har du helt fel i vad gäller "insyn" i privata familjehem, den existerar inte!!!

Om man nu tar JM som ett exempel då, i denna branch.....

1. JM är den sochagga på kommunen som utses till "barnets egna socialsekreterare", den som placerar barnet, har kontakt med barnet OCH som ska sköta "TILLSYNEN"!!

2. JM, i egenskap av barnets alldeles "egna sochagga", "hittar" en placering via ett konsulentfamiljehemsföretag (sitt eget, med bulvan eller fakenamn), och ser till (som kommunens sochagga) att den sociala nämnden godkänner denna placering.

3. Barnet placeras i detta familjehem (hos JM själv).

JM får nu betalt 3 ggr för detta.....

1. Lön från kommunen plus en massa betald fritid (hon behöver ju inte ens åka ut till dessa familjehem för "tillsyn" , "bara" skriva någon liten "rapport" om hur bra allt är.

2. Kommunen betalar konsulentföretaget för deras tjänster för "stöd" till "familjehemmet" och "tillsyn", samt betalar för placeringen....typ 1800 skr/dag, beroende lite på hur "farliga" fosterbarnets bioföräldrar anses vara! (Mycket viktigt att dessa bioföräldrar utmålas som drogmissbrukande psykopatiska våldsamma pedofiler), då betalar kommunen det högsta beloppet, för "extra skydd" för barnet. JM behöver fortfarande inte åka någonstans för "tillsyn", utan kan lugnt fortsätta att sippa på skumpan på eftermiddagarna.

3. Plockar ut en mindre del av dessa 1800 skr i "lön" (en 300-400 skr/dag), och ser till att ungarna knappt får mat eller kläder, för det är för dyrt! Tullar för mycket på inkomsten!!

Så, var hittar du "tillsynen" i detta??

Här är ett av JMs andra "familjehem"! Jag undrar hur mycket JM fick/tog svart varje månad av denne "familjehemspappa"......

https://www.svd.se/svd-granskar-skuldsatt-tjanade-90-000-i-manaden-pa-familjehemsbarn

Det blir bra mycket billigare för stat, kommun och skattebetalare att skicka dessa "omhändertagna" barn till privatskola, boardingschool!!!! Och mycket, mycket bättre för de arma barnen också!!

Ja det är skamligt hur samhället inkl Soc har hanterat dessa frågor. Men behöver man familjehem så behöver man, offentliga familjehem kan inte finnas. Vilka är alternativen? Ansvaret för att det gått vansinnigt dåligt i många fall faller i slutänden på det offentliga. Jag är noll överraskad över deras misslyckande och inget ansvar kommer att utkrävas. Många privata skojare har fått sina tillstånd indragna, inga kommunala.
Citera
2017-05-10, 21:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ingen gör väl allt rätt, men IMO blev det lite fel här också:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnan-och-pojkvannen-rajabi-har-gjort-slut--i-haktet/

Tidigare chefen: "Ingenting som jag där och då borde ha förstått"

"Hon var en person som inte stack ut i mängden, enligt arbetskamraterna. Den 1 december skulle hennes långa tid på vikariat bli till en fast tjänst. Men dagen innan säger hon upp sig via ett kortfattat mejl till sin chef, Annica Möller.
– Under den tid hon var anställd hos mig finns det ingenting som vi haft anledningen att reagera eller agera på. Det fanns ingenting som jag där och då borde ha förstått, säger Annica Möller långt senare."

Kort sagt, JM var en som alla andra…

Efternamnet är inte så ovanligt. Det finns kanske 8 000 Möller i landet. Dom kan vara släkt, men behöver inte vara det. Här är en annan uppmärksammad namne:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olle_Möller

Tack för info, då var JMs namne till chef redan känd!
Namnet Möller är ju kanske inte så jättevanligt att två icke besläktade personer på samma arbetsplats i en mindre svensk stad brukar ha det - utan att vara just släkt.
Vill minnas att Olle Möller och JMs eventuella släktskap varit uppe till diskussion någonstans - man kom fram att de inte var besläktade på något närmare håll.
Citera
2017-05-10, 21:27
Medlem
Citat:
Här är de 16 nya bevisen som ska få Arbogakvinnan frikänd för mordet på maken Aki Paasila.
Advokat Amanda Hikes har åberopat en lång rad nya handlingar och vittnesförhör.

Citat:
Flera punkter berör hälsofaktorer hos maken som kan ha bidragit till hans död, som enligt Arbogakvinnan och hennes advokat var en olycka. Amanda Hikes kallar bland annat en brandman som vittne. Denna ska styrka att Arbogakvinnan var i chock i samband med att Aki Paasila hittades död den 8 augusti 2015.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/16-nya-bevis-som-ska-frikanna-arbogakvinnan/
Citera
2017-05-10, 21:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det måste anses extraordinärt. – Man kan möjligen tänka sig att AP och JM befunnit sig vid kassan och JM ”glömt” sitt betalkort och bett AP dra sitt kort, för att han sedan ska få beloppet överfört eller i kontanter.

Kvittotiderna:
11.08 – 297,40 kr – Systemet 1: AP:s betalkort . – Efter att ha anlänt med tåg till E-tuna verkar AP ha uppsökt närmaste Systembutik och inköpt en liten Baileys och 6 long drinks. Det förefaller dock lite långsökt att om han planerat hämta barnen för att senare umgås med NL i F**n han skulle ha valt att kånka på en Systemkasse på tåget (c:a 35 min tågresa till NL i Flen). Hade han då inte väntat med inköpen tills han kom fram? Å andra sidan vann han tid och kanske besvärliga gångsträckor med tanke på barnen han också skulle ha med sig på tåget. – Enligt NL skulle AP ha anlänt redan under torsdagen men dök inte upp. Framemot kvällen hade de kontakt och NL får då veta att AP fått förhinder. – Samma sak upprepades sedan under fredagen: Förhinder eller strul av något ospecificerat slag. Enligt NL ska denna kontakt ha skett via telefon vid 21-tiden.

8-9 min senare:

Är det möjligt att på 8-9 min hinna ut ur Coop Forum, in på Systemet 50 m därifrån och plocka ihop 7 flaskor och 5 burkar, stå i ev. kö samt betala? – Har inköpen skett parallellt? Kan JM ha sagt att hon haft kontanter så det räckte till Systeminköpen och låtit AP stå kvar vid matkassan – eller följdes de åt? – Var är barnen?

1 h 39 min senare: Varför har man ännu inte påbörjat resan? – Besöker hela familjen ett hamburgerställe tillsammans med barnen? – Väntar man på någon för att så följe ut till sommarstugan?

15.30 –165,50 – Systemet 3: JM:s betalkort: Här verkar JM ha tänkt att det var bäst att inköpa ytterligare två flaskor mousserande vin. - Det var ju inte bara hon och AP som skulle dela på allt som inköpts.

Visst kan det tänkas att JM tagit över AP:s mobil, men det är under förutsättning att följande kan förklaras:

15.21 – 16.30 utväxlas tio SMS mellan JM och AB. Under samma tid förflyttar sig såväl AP:s som JM:s mobiler från E-tuna till sommarstugan. – AB har i förhör tyckt det vara konstigt att JM sms:ar när hon kör bil (hon svarar enl. AB annars inte ens i telefonen vid bilkörning). - En möjlighet är att AP eller en tredje person kör hennes bil.

Den 7/8 hade AP enl. NL loggat in och ut på facebooks Messenger mest hela tiden, vilket NL upplevt som väldigt konstigt. Under em/kvällen utväxlas div. meddelanden dem emellan, och vid 21-tiden ska AP ha ringt NL och sagt sig ha fått förhinder av något slag. Detta kan ev. vara en felaktig minnesbild; han kanske messade eller SMS:ade -?

21.19 ser NL att AP spelat en finsk låt: ”När du fick mig att falla för dig”. – Kan JM ha känt till AP:s fb-uppgifter, alt. lagt beslag på hans mobil när han varit inloggad?

JM bör ha sett hur AP i smyg satt och försökte skicka olika meddelanden; hur han sökte hemlighålla något för henne. Detta har med största sannolikhet triggat i gång hennes redan upparbetade ilska; hennes patologiska svartsjuka och hämndbegär; begäret också efter försäkringspengarna, ej att förglömma.

Sammantaget talar det mesta för att AP i levande tillstånd frivilligt – om än motvilligt och under viss vånda - följde med ut till sommarstugan: Han var långtifrån något mähä, men han satt på två stolar varav den ena stolen var upptagen av hans barn och den förestående skilsmässan; i den andra satt hans nya kvinna och väntade. Han vågade inte riskera att få JM emot sig - och det hade han fått om han nobbat det barnen enl. JM så länge sett fram emot: att vara på landet och plaska och samtidigt på ett naturligt sätt få fira honom på hans födelsedag. Samma önskemål hade enl. JM uttryckts av X och Y vilka gladde sig och såg fram emot att få träffa honom under lite mer avspända former.

Det mesta talar för att AP oskadliggjordes/dränktes mellan kl. 21.00 - 22.36. Man har då efter vissa förberedelser hunnit äta och dricka i c:a 3 h, eller c:a 5 h om man påbörjat drickandet redan vid framkomsten.

Tack för en bra sammanställning!

Citera
2017-05-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Någon absolut visshet får man kanske sällan, däremot har ju åklagaren preciserat dag och tidpunkt för mordet (Kl.17 var det va?). Hur måste dom ju också säga och det var väl det där med kräftlådan. Vem är väl JM ty inga andra står ju åtalade - däremot så kan det väl sägas (påstås) att hon haft hjälp av okända förövare.

Sen är det ju upp till rätten att gilla eller ogilla detta åtal.

Man ska även komma ihåg att desto högre straff som kan tänkas vänta, desto starkare bör bevisen vara. För ett mord krävs det alltså jämförelsevis stark bevisning.
Det är ju osannolikt att JM alldeles ensam handgripligen genomfört hela handlingen och det finns ju en misstänkt medhjälpare/utförare, som dock inte är åtalad. Då räcker det väl att JM säger "det kan ha varit en av mina skyddslingar, vad vet jag", så är det rimligt tvivel. I allmänhetens ögon kommer hon säkert att vara dömd för livet, så kanske hon skulle ha att vinna på att peka ut den verklige utföraren och hävda att det var ett påhitt utanför hennes kontroll. Vanskligt för henne, men alternativet innebär samtidens dom för evigt.
Citera
2017-05-10, 21:32
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Kvittotiderna:

8-9 min senare:

Samtalet om det är via mobilen runt 21 från Aki till N finns väl inte på telefonlistan? Kan inte kolla upp just nu. Gick väl inte att ringa via Facebook 2015 vad jag minns.
[html]Den 7/8 hade AP enl. NL loggat in och ut på facebooks Messenger mest hela tiden, vilket NL upplevt som väldigt konstigt. Under em/kvällen utväxlas div. meddelanden dem emellan, och vid 21-tiden ska AP ha ringt NL och sagt sig ha fått förhinder av något slag. Detta kan ev. vara en felaktig minnesbild; han kanske messade eller SMS:ade -?
Senast redigerad av Pandalina4 2017-05-10 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in