2017-05-10, 20:35
Medlem
McAzs avatar
Jag tänker såhär: Varje zigenare försöker, medelst vilseledning, att förmå mig att handla (ge pengar) vilket leder till skada (förlust av pengar) för mig och vinning för zigenaren. Därför betraktar jag varje "Hej, Hej, Heeejsan" som ett påbörjat brottsligt angrepp mot mig personligen varför jag behandlar dem därefter. Jag blir förbannad, precis som om någon t.ex. skulle skicka mig en bluffaktura

Det är ju, för det mesta, fråga om rena bedrägerier, inte minst när de sitter med diverse skyltar där det står massa lögner. Men detta nämns aldrig i debatten. Hur sådant kan tillåtas är för mig ett mysterium.
Senast redigerad av McAz 2017-05-10 kl. 20:39.
Citera
2017-05-10, 21:24
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Brukar heja tillbaka reflexmässigt, vet att dom egentligen inte är intresserade av mig som människa utan endast av mina pengar, men väluppfostrad som man är så gör man ju det ändå.

Detta här gäller inte bara dig utan beskriver bra hur en stor del av svenska folket fungerar. Man kan dressera dem till vad som helst och kalla det för väl uppfostrad. Det är vad Reinfeldt menade med det sovande folket. Säg åt dem att mångkultur är positivt och att rasism är tabu, så kommer de likt viljelösa zombies att acceptera detta och följa strömmen.

Den typiske svensken är viljelös droid som blir folkfostrad via aftonbladets "experter" som lär hen att tänka rätt. Så länge man håller med Anders Lindberg på Aftonbladet, så är man en god människa.
Senast redigerad av ValdtaktsSemiten 2017-05-10 kl. 21:27.
Citera
2017-05-10, 21:39
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Fast det är bra med perspektiv, eller?

Svenskarna lever i en skyddad bubbla. Tänk på hur triviala dina problem måste vara i jämförelse med någon som måste tigga för att kunna överleva. Stackars dig som mår dåligt och skäms!!

Nej låt dom svälta ihjäl istället så du slipper skämmas, det löser alla problem nämligen.

Inser du inte vilket lyxproblem det är du klagar över? tror du inte tiggarna skulle bytt plats med dig in a heartbeat?

Om du har någon som helst skam i kroppen så borde du skämmas över att du klagar över faktumet att du behöver SE dem.

Jag bor i Malmö, tiggarproblemet är katastrofalt här. Här kommer tiggare in i restauranger och frågar dig om du kan bjuda på en måltid.

Ditt inlägg bad om det, så känner mitt svaromål därmed som rättfärdigat;

Med logiken att perspektiv är bra (vilket i sig är beundransvärt, att hitta något positivt i situationen) kan vi rättfärdiga grövre saker på gatan för att skänka ännu mer perspektiv på hur bra vi har det. Slagsmål tiggare emellan, så vi får blottas även för mer tilltufsade tiggare?

Angående att det är ett lyxproblem, ja. Men bara för att vi har det bra ställt ekonomiskt, betyder inte det att vi har mindre rätt till sinnesfrid. Storstäder är stressade som de är, där många dessutom arbetar långa timmar. Att få gå i lugn och ro och handla tycker jag är en självklarhet, likaså att få åka tunnelbana i lugn och ro. Tiggeri skall förbjudas vid alla typer av ingångar till fastigheter och på kommunala transportmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Detta här gäller inte bara dig utan beskriver bra hur en stor del av svenska folket fungerar. Man kan dressera dem till vad som helst och kalla det för väl uppfostrad. Det är vad Reinfeldt menade med det sovande folket. Säg åt dem att mångkultur är positivt och att rasism är tabu, så kommer de likt viljelösa zombies att acceptera detta och följa strömmen.

Den typiske svensken är viljelös droid som blir folkfostrad via aftonbladets "experter" som lär hen att tänka rätt. Så länge man håller med Anders Lindberg på Aftonbladet, så är man en god människa.

Skrämmande. Hoppas du har fel.
Senast redigerad av Jeltzin 2017-05-10 kl. 21:42. Anledning: stavfel
Citera
2017-05-10, 21:50
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Mig har dom definitivt lyckats lura.

Jag brukar säga "Hej Hej!" tillbaka, gärna ganska högt. Men har aldrig gett dem pengar.

När det kommer svenska tiggare i t-banan kan jag ibland ge några kronor om jag har några liggande.
Citera
2017-05-10, 22:07
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Den där artikeln är 1,5 år gammal och har varit uppe för diskussion ett flertal ggr här på flashback. Sök innan du postar och kolla datumet på artiklar som du länkar till.

ja, jag kan ta 500 år gamla exempel, och de är lika sanna än : zigenare är i regel som grupp giriga och biter handen som föder dem. Därför har alla andra länder slutat dalta med dem, sverige är bara i uppvaknandet än så länge
Senast redigerad av R291 2017-05-10 kl. 22:38.
Citera
2017-05-10, 22:10
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Då ligger problemet hos dig ju. Kom över det för fan.
Personen du ser sitter där och tigger är mer utsatt än du, så chilla.

Peace.

Vad är skillnaden? Då kan jag stå och peta näsan framför din port varje dag, och säga: Domedagen är snart här, domedagen är snart här, domedagen är snart här, varje gång du går in. Bara titta bort om det stör, problemet ligger hos dig
Citera
2017-05-10, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Anekdotisk bevisföring. Jag är ganska säker på att det handlar om ett unikt fall. Hur många miljonärer till tiggare har du hört talas om?

Varför inte vara ärliga med vad ni försöker göra istället. Ni försöker demonisera tiggarna så ni slipper känna skam varje gång ni passerar förbi dessa och låtsas som att de inte existerar. För den skygge svensken måste detta vara otroligt svårt, att bara ignorera sådär. Konflikträdslan som spökar kanske?

Kolla på hela dokumentären istället
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017

Men ack nej, förnekare som du kommer alltid hitta bortförklaringar att slippa ta del av bevisen. då kan ni ju inte spela "goda" längre
Citera
2017-05-10, 22:21
Medlem
Det är inte många år sen det här fenomenet inte fanns. Det hela kom väl igång nån gång runt 2010-2012. En intressant fråga i sammanhanget är hur man blir kvitt detta, så att vi får tillbaka gatorna som vi hade dem förr. Först och främst har jag väldigt svårt att se ett förbud verkligen kommer bli av. Kan någo föreställa sig Fridolin stå på barrikaderna för att förbjuda tiggeri? Nej. Kan någon föreställa sig de mest inflytelserika socialdemokraterna (ej Löfven) såsom Anders Lindberg, Ulf Bjereld eller Daniel Suhonen kräva ett förbud? Nej igen. Men den absolut viktigaste frågan i sammanhanget: Hjälper ett förbud? Där är jag rädd att svaret är nej. Visst, i Danmark går det inte alls lika många tiggare per kvadratmeter som i svenska städer. Men Danmark var tidigt ute med förbud. Närmare bestämt redan på 1800-talet. Jag tror att ett tidigt, landsomfattande, och tydligt förbud hade gjort stor nytta runt 2012. Då hade den begynnande verksamheten sökt sig vidare nån annanstans. Idag är det för sent. Verksamheten är djupt rotad här. Ett förbud skulle inte ändra på det faktum att vi numer är tiggeriets Mekka. Polisen skulle inte ha resurser att stävja det heller.
Citera
2017-05-10, 22:29
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det är inte många år sen det här fenomenet inte fanns. Det hela kom väl igång nån gång runt 2010-2012. En intressant fråga i sammanhanget är hur man blir kvitt detta, så att vi får tillbaka gatorna som vi hade dem förr. Först och främst har jag väldigt svårt att se ett förbud verkligen kommer bli av. Kan någo föreställa sig Fridolin stå på barrikaderna för att förbjuda tiggeri? Nej. Kan någon föreställa sig de mest inflytelserika socialdemokraterna (ej Löfven) såsom Anders Lindberg, Ulf Bjereld eller Daniel Suhonen kräva ett förbud? Nej igen. Men den absolut viktigaste frågan i sammanhanget: Hjälper ett förbud? Där är jag rädd att svaret är nej. Visst, i Danmark går det inte alls lika många tiggare per kvadratmeter som i svenska städer. Men Danmark var tidigt ute med förbud. Närmare bestämt redan på 1800-talet. Jag tror att ett tidigt, landsomfattande, och tydligt förbud hade gjort stor nytta runt 2012. Då hade den begynnande verksamheten sökt sig vidare nån annanstans. Idag är det för sent. Verksamheten är djupt rotad här. Ett förbud skulle inte ändra på det faktum att vi numer är tiggeriets Mekka. Polisen skulle inte ha resurser att stävja det heller.

Ett förbud hade hjälpt butiksinnehavaren att ha laglig rätt att fösa bort individen. Som jag tidigare skrev står ibland 4 - 6 tiggare framför 7-eleven och bildar en trång passage som man måste tränga sig igenom. Man känner sig som nyfödd fast med 6 koppar under näsan. De anställda har slutat säga ifrån, dom har inget förbud att luta sig emot
Citera
2017-05-10, 22:35
Medlem
AxelDeLarges avatar
Har alltid ignorerat utanför mataffärer och liknande, men för några veckor sedan när jag var ute i Stockholm och var något berusad kom det fram en romsk kvinna som verkade sälja blommor antar jag. Jag reagerade spontant genom att bara ge henne fingret och stirra på henne. Hon började skrika på något okänt språk (rumänska?) medan jag bara höll kvar mitt finger mot henne. Om inte annat förstör det här bilden av Stockholm, givetvis kommer det vara mindre attraktivt för turister och andra att komma hit om de vet att det sitter tiggare vid varje gathörn.
Citera
2017-05-10, 22:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det är inte många år sen det här fenomenet inte fanns. Det hela kom väl igång nån gång runt 2010-2012. En intressant fråga i sammanhanget är hur man blir kvitt detta, så att vi får tillbaka gatorna som vi hade dem förr. ... Ett förbud skulle inte ändra på det faktum att vi numer är tiggeriets Mekka. Polisen skulle inte ha resurser att stävja det heller.

Ett förbud innebär, att tiggarna inte kan sitta stilla t.ex. utanför ICA, bibliotek m.m. eller tigga öppet. Sverige är tiggeriets Mekka, eftersom det här oskicket är tillåtet. Och ett förbud innebär också, att gränspolisen kan avvisa tiggarföljen.
Citera
2017-05-10, 22:45
Citat:
Ursprungligen postat av Cataphract
Är ganska obrydd när det kommer till romerna, de är relativt harmlösa. Visst är det lite påfrestande när man tvingas ignorera deras falska "hej hej!" varje gång, ger obehagskänslor att ignorera en människa sådär, men man vet att det bara är falskspel ifrån deras sida.
Romer tjuvar samt skräpar ned, men de håller sig alltid segregerade ifrån värdbefolkningen vilket innebär att de inte nästlar sig in i maktpositioner och börjar gynna sina egna, till skillnad från övriga invandrare. De sysslar inte med sexuella övergrepp/våldtäkter i någon större utsträckning och de är inte särskilt våldsamma i Sverige, även om jag vet att de kan veva i grupp i Östeuropa.
Man försöker inte pracka på värdbefolkningen sin egen kultur, man skapar inte föreningar och grupper som suger statliga bidrag.

Vad föredrar du? En lortgris som snor koppartråd på din bakgård eller en kränkt apa som våldtar din fru, misshandlar din son, skaffar barn med din dotter, skriker att du ska ändra din kultur samt religion och suger med bidragssnabeln av dina skattepengar tills denne storknar?

Självklart den förstnämnda, de andra är såklart ett annat huvudvärk.
Men dock känner man sig som apa i en bur i sitt eget land, när folk kommer utifrån och glor ut en och antastar oss vid vattenhålet
Senast redigerad av R291 2017-05-10 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in