2017-05-10, 18:54
Medlem
Cataphracts avatar
Är ganska obrydd när det kommer till romerna, de är relativt harmlösa. Visst är det lite påfrestande när man tvingas ignorera deras falska "hej hej!" varje gång, ger obehagskänslor att ignorera en människa sådär, men man vet att det bara är falskspel ifrån deras sida.
Romer tjuvar samt skräpar ned, men de håller sig alltid segregerade ifrån värdbefolkningen vilket innebär att de inte nästlar sig in i maktpositioner och börjar gynna sina egna, till skillnad från övriga invandrare. De sysslar inte med sexuella övergrepp/våldtäkter i någon större utsträckning och de är inte särskilt våldsamma i Sverige, även om jag vet att de kan veva i grupp i Östeuropa.
Man försöker inte pracka på värdbefolkningen sin egen kultur, man skapar inte föreningar och grupper som suger statliga bidrag.

Vad föredrar du? En lortgris som snor koppartråd på din bakgård eller en kränkt apa som våldtar din fru, misshandlar din son, skaffar barn med din dotter, skriker att du ska ändra din kultur samt religion och suger med bidragssnabeln av dina skattepengar tills denne storknar?
Citera
2017-05-10, 19:17
Medlem
Det legendariska bulgariska reportaget är fortfarande bästa genomskådningen av Tiggeriet jag sett än https://www.youtube.com/watch?v=6vsLK9Hcu6w Bästa är historien om Bulgaren som blev så chockad av hur mycket pengar han fick att han inte kunde sova av längtan och komma ut och tigga igen
Citera
2017-05-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cataphract
Är ganska obrydd när det kommer till romerna, de är relativt harmlösa. Visst är det lite påfrestande när man tvingas ignorera deras falska "hej hej!" varje gång, ger obehagskänslor att ignorera en människa sådär, men man vet att det bara är falskspel ifrån deras sida.
Romer tjuvar samt skräpar ned, men de håller sig alltid segregerade ifrån värdbefolkningen vilket innebär att de inte nästlar sig in i maktpositioner och börjar gynna sina egna, till skillnad från övriga invandrare. De sysslar inte med sexuella övergrepp/våldtäkter i någon större utsträckning och de är inte särskilt våldsamma i Sverige, även om jag vet att de kan veva i grupp i Östeuropa.
Man försöker inte pracka på värdbefolkningen sin egen kultur, man skapar inte föreningar och grupper som suger statliga bidrag.

Vad föredrar du? En lortgris som snor koppartråd på din bakgård eller en kränkt apa som våldtar din fru, misshandlar din son, skaffar barn med din dotter, skriker att du ska ändra din kultur samt religion och suger med bidragssnabeln av dina skattepengar tills denne storknar?

Jag föredrar inget av alternativen. Tycker inte man kan väga dessa mot varandra; vi ska inte acceptera nåt av dem. Bort med tiggeriet och bort med kriminella invandrare som inte vill anpassa sig och följa lagen.
Citera
2017-05-10, 19:24
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Håller med dig.
Jag fylls av olust såfort jag tänker tanken att nu är det dags att handla, att först behöva ta sig förbi "spärrvakten" och tvingas sicksacka med blicken de sista 10 metrarna för att slippa konfronteras över att du jobbar och har fler kronor än honom.

Då ligger problemet hos dig ju. Kom över det för fan.
Personen du ser sitter där och tigger är mer utsatt än du, så chilla.

Peace.
Citera
2017-05-10, 19:35
Medlem
De utanför mataffären har jag inga problem med, brukar alltid heja tillbaka med tydligt markera att jag inte ger pengar. Men en påflugen kille som brukar stå lite överallt i centrum är otroligt jobbig, drar alltid en liknande historia att han är hungrig , behöver pengar till lokaltrafiken och att hans kort är trasigt osv.

Första gången han frågade mig sa han att han var hungrig och behövde mat, hade nyss vart och handlat matvaror och erbjöd han ta något valfritt ur påsen samt att jag kunde bjuda han på en burgare eller liknande. Nej han gillade inte maten jag hade och ville inte käka nu... Gjorde det mest för att testa han.

Bäst av allt var när jag skulle hämta ut ett paket hos en kiosk där jag ser denna kille med en äldre man som talade samma språk som pratade med kassörskan (alla 3 pratade samma språk) om något. Den äldre drog fram en sedelbunt på ~3 k.. Kändes ju lagom legit...
Citera
2017-05-10, 19:45
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannemust
Inte många tiggare blir miljonärer, dock tjänar zigenarhövdingar ganska bra på sina hitskickade nationsbröders och -systrars verksamhet.

Bortse från deras ekonomiska situation, varför tror du de tar sig tvärs över hela kontinenten för att sitta med en mugg i hand? Borde det inte vara mer lukrativt och bekvämt att ta ett jobb i hemlandet, landet som förgäves försökt att just sysselsätta och "förbättra" zigenarnas livssituation?

Zigenarna skäms inte över att sitta och tigga, snarare anser de att de, med rätta, dragit dig, naive bidragsgivare vid näsan, genom att utan motprestation fått ta emot dina (förmodligen) intjänade pengar.

Om de stör den högproduktive och högpresterande svensken så är väl det skäl nog att de inte ska befinna sig här, tiggandes? Varför ska genetiskt defekta människor från sydöstra Europa komma hit och störa vårt samhälle och folket som bygger och upprätthåller det?

Nej, det zigenska sinnet är något alldeles främmande för oss, därför tror vi exempelvis att de skulle skämmas över sitt beteende, vilket vi hade gjort, men icke.

Zigenarna kommer inte att förändras, visst ett fåtal individer tar sig ur, de som besitter någotsånär normalintelligens förmodligen, men barnen riskerar nog till stor del att återfalla till genomsnittlig zigensk nivå.

Tar till mig av att du (förmodligen ovetandes) skriver en mycket vacker omformulering av mitt inlägg på förra sidan.

Problemet är att få gemene svensk som tror (eller vill tro, och vem kan klandra dem) att dessa människor är fruktansvärt utsatta olyckskorpar som med Guds goda vilja lyckats ta sig ända hit för att hjälpa sina familjer att inse hur förvrängd den sanningen är.

För helvete, skulle jag börja tigga på Rumäniens kollektivtrafik med färdiglaminerade felstavade kort med en bild på valfri handikappad människa och påstå att alla mina sju barn hade leukemi skulle jag bli arresterad. Eller skjuten
Citera
2017-05-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Fast det är bra med perspektiv, eller?

Inser du inte vilket lyxproblem det är du klagar över? tror du inte tiggarna skulle bytt plats med dig in a heartbeat?

Svar nej. Absolut inte. Byta plats med gadjo? Det är ju det dom INTE vill! Tvärtom så ser dom ner på oss och föraktar oss för det vi representerar. Dom vill inte ha något med oss (gadjo) att göra över huvud taget. Dom vill endast och enbart ha våra pengar. Ingenting annat. Detta förstår du kanske först då du läst professor Arnstberg omfattande studier av romernas situation i Sverige. Läs hans "Romer i Sverige" från 2015. En verklig ögonöppnare, jag lovar.
Citera
2017-05-10, 19:56
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Så är det, dom drar ner mer lyckade samhällen i samma olycksalighet som sina egna.
Njao, det beror väl på hur mycket man bryr sig? De är helt enkelt opportunister, som nästan alla vi andra. Fast fattiga från start och har, vad som kanske framstår för oss, en lite skum kultur. Hur som helst har ju folk överlag inga problem att ignorera allt annat dåligt som händer världen, så varför inte bara ignorera tiggarna också?

Sen kan jag verkligen relatera till irritationen som uppstår när en frilansare inte tar ett "nej" och börjar förfölja en i någon riktigt skev tro om att påstridighet skulle öka chansen till pengar. Men den här diskussionen verkar ju i huvudsak handla om dem som sitter stationerade utanför mataffären.

Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Jag blir inte direkt sur på tiggarna. Visst är det jävligt irriterande att stöta på dem hela tiden, men de är ju ganska driftiga som helt skamlöst utnyttjar vårt system och alla naiva människor i Sverige maximalt. För dem är det helt enkelt ett jobb att på alla sätt undvika kostnader och maximera intäkterna, och naiva Sverige är så nära himmelriket de kan komma. De kan göra precis vad de vill; bajsa på gräsmattan, ladda sin telefon på Coop (jepp, har sett det flera gånger), få gratis kaffe på närmaste kafé, åka buss och tunnelbana gratis och checka in och få mat gratis på närmaste härbärge. Hemresan får de betald av kommunen. Rena drömlivet alltså.
Ja, vilket drömliv!

Insåg precis att det är en bra sak om tiggarna skrämmer bort rökarna från ingången till mataffären. Rökare som ska pracka sin rök på andra är så förbannat respektlösa, det är bra mycket värre än ett "hej hej". Slår vad om att fimpen dumpades på marken också, bara för att sätta pricken över i:et, är det något som är med i TS's nostalgiska minne?
Citera
2017-05-10, 20:04
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Förr i tiden hade vi den glada GB-gubben som hälsade välkommen till butiken...

Nu för tiden fylls man av olust varje gång man tvingas besöka en butik, ful bild på fula barn, en äcklig mugg och ett falskt hejhej... Sen ska man behöva bli förbannad varje gång man ser en idiot som faktiskt ger bort pengar också.
När man sedan är inne i butiken, kryllar det av överklädda muslimska damer. Som ofta dessutom vänder och vrider på varenda grönsak och frukt, innan de bestämmer sig för just den speciella gurkan eller salladen som ligger underst i bingen.
Citera
2017-05-10, 20:08
Medlem
Tog mig från Folkets park i Malmö till Möllevångstorget med en pappkasse pant, det var en speciell upplevelse vill jag säga. tror jag hade 4-5 intressenter på den pantkassen på en vandring om ca 800 m. Dessvärre går de 24 kronorna till trädplantering i Afrika.... Eller någon krösus som festar upp de pengarna på Ibiza....
Citera
2017-05-10, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Försöker men det går liksom emot något instinktivt.
Dom är väldigt beräknande dom små djuren, dom vet svenskars svaghet, vilket är väluppfostrade goda lutheranska grunder, dom spelar på känslor.
Citera
2017-05-10, 20:29
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickoldman
Dom är väldigt beräknande dom små djuren, dom vet svenskars svaghet

Mig har dom definitivt lyckats lura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto