Citat:
Ursprungligen postat av
DoctorWo
Anekdotisk bevisföring. Jag är ganska säker på att det handlar om ett unikt fall. Hur många miljonärer till tiggare har du hört talas om?
Varför inte vara ärliga med vad ni försöker göra istället. Ni försöker demonisera tiggarna så ni slipper känna skam varje gång ni passerar förbi dessa och låtsas som att de inte existerar. För den skygge svensken måste detta vara otroligt svårt, att bara ignorera sådär. Konflikträdslan som spökar kanske?
Svensk skam? Det här låter som någonting du komponerat ihop själv. Ingen skäms för att de har det bättre ställt än andra, men frågan om att aktivt göra val för att bistå de som har det sämre är för mycket av att dra allting över en kam för att kunnas göra rättvisa här.
Tiggarna som tråden inriktar sig på, romer/zigenare/gypsies/vad du vill är ett för vårt moderna samhälle ganska unikt fenomen. Allmose-bedrägeri, skulle man kunna kalla det.
De här människorna
vill inte arbeta. Deras egen regering (nå, de är skapligt statslösa men i det här fallet Rumäniens) har gått ut några gånger och uppmanat till att inte skänka pengar till deras aktiviteter.
Sommaren 2015 kryllade det av liknande utskott på bl.a. SVTs text-TV och liknande instanser.
Ex-kolleger som arbetat som ordningsvakter i kollektivtrafiken i Stockholm har många anekdoter om hur "tiggarna" kunde sitta och fördela månadsinkomster i sedlar sig emellan. Källan för de här kontanterna skulle i det fallet vara tjuveri och annat som begås medan de lägsta i hierarkin sitter utanför butikerna.
En gång i månaden, främst söndagmorgnar, skiftas även "arbetslagen" per buss, ena lasset går ner till säg Rumänien och nästa lass täcker upp här.
Det handlar knappast om individuellt lycksökande här - eller tror du på fullt allvar att tiggare har så bra koll på geografin att de kan sätta sig utanför ICA mitt ute i ingenstans? Eller vad sägs om Vansbro? Arjeplog? Visby?
Det jag nämnde tidigare om alla över en kam är för att normala utsatta inte kan jämföras med dessa.
En normal hemlös eller någon som tigger av annan anledning skäms för det mesta, de är glada över härbärge för natten eller chans till ett kneg mot några hundringars betalning.
Romerna förnekar sig däremot inte, de använder ogenerat kollektivtrafikens fordon och stationer som toalett och som du själv nämnt i tråden trakasserar en på restaurang.
Jag liksom många andra skyr dessa som pesten, främst för att de missbrukar systemet.
Jag har en dotter som inom några år kommer att vara tillräckligt gammal för att veta vad en tiggare är. Herregud, alla som sett Disneys Robin Hood vet detta. Lärdomen är att vi ska vara tacksamma för vad vi har och göra det vi kan för de mindre lyckosamma.
Det gäller liksom inte här, vid denna
organiserade våldtäkt på befolkningens oskyldiga goda vilja.