2017-05-10, 16:32
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Fan ta de giriga rumänerna som inte är nöjda med alla miljarder kronor de tigger ihop varje dag!
Jag är med dig helt!

Ringer ingen klocka att bensinen upp hit kostar mer än vad dom ens tjänar?
Ändå finns en tiggare framför varje butik från Ystad till Haparande.
Och var är männen. Förmodligen i ditt kassaskåp, do the math

Rik zigenarby Buzescu, Rumänien

https://www.youtube.com/watch?v=A7OSZswSHt4

En tiggare som samlat ihop till ett hus värt 1.3 miljoner norska kr,
genom att sälja Norska Faktum
.....borde sålt 17 333 exemplar, skattefritt, om det stämmer
...
se vid 44.36

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017
Senast redigerad av R291 2017-05-10 kl. 16:35.
Citera
2017-05-10, 16:43
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Det är ju det, man vill bara leva sitt liv men tvingas drabbas av dåligt samvete och ska i princip skämmas över att man har det bra, man orkar inte utsätta sig själv för den känslan varenda eviga dag och det gör att man till slut stänger av och blir empatilös istället, samma princip som när TV matar en med krigsbilder och svältande barn, ofta mitt i något helt orelaterat.
Ja men där är du ju inne på den faktiska problematiken. Det riktiga problemet är ju inte människan i sig, det är att man blir påmind om hur skit världen är, för en del i alla fall. Sen verkar en hel bunt här tycka att det faktiskt är personen som är problemet, som om att allt skulle lösa sig om man gav dem ett nackskott. Vet inte riktigt vad man ska säga om det.

Det är lite ad hominem över det hela, för att få använda fina ord.
Citera
2017-05-10, 16:45
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Eller på Island, tror inte det finns mycket tiggare där, ännu.

Det finns även där, men de dyker bara upp under sommaren
Citera
2017-05-10, 16:47
Medlem
DoctorWos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Ringer ingen klocka att bensinen upp hit kostar mer än vad dom ens tjänar?
Ändå finns en tiggare framför varje butik från Ystad till Haparande.
Och var är männen. Förmodligen i ditt kassaskåp, do the math

Rik zigenarby Buzescu, Rumänien

https://www.youtube.com/watch?v=A7OSZswSHt4

En tiggare som samlat ihop till ett hus värt 1.3 miljoner norska kr,
genom att sälja Norska Faktum
.....borde sålt 17 333 exemplar, skattefritt, om det stämmer
...
se vid 44.36

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017

Anekdotisk bevisföring. Jag är ganska säker på att det handlar om ett unikt fall. Hur många miljonärer till tiggare har du hört talas om?

Varför inte vara ärliga med vad ni försöker göra istället. Ni försöker demonisera tiggarna så ni slipper känna skam varje gång ni passerar förbi dessa och låtsas som att de inte existerar. För den skygge svensken måste detta vara otroligt svårt, att bara ignorera sådär. Konflikträdslan som spökar kanske?
Senast redigerad av DoctorWo 2017-05-10 kl. 16:52.
Citera
2017-05-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Du är häpnadsväckande naiv, detta fenomen är högst organiserat, de är utskickade av sina hövdingar
för att tigga och ge en del till hövdingen för att bekosta hans lyxliv. Men för all del tycker du att
det är en trevligt inslag i gatubilden och är villig att bekosta hövdingens lyxliv så väl bekomme.

Jag är också inne på att han är naiv, men det är det många som är här i landet. Om man står dag ut och dag in, så är det ett rent yrkesval i sig och möjligheterna till att finna något annat är därmed bortvald pga tiden ägnas att tigga. Sedan tigger de också här pga valutadifferensen istället för i Rumänien, alltså de spara för att hoppas på och tjäna mer på att tigga än i Rumänien eller antagligen vad man drar in på ett lågavlönat jobb i Rumänien. Tidigare i början av 2000 talet hade också Ungern liknande problem med gigantiska mängder av tiggare som formligen jagade främst tyska turister och princip ingen som vill ha lågavlönade arbete pga det lönade sig mer att tigga av turister, följden blev att vissa yrken hade svårt att fungera.
Citera
2017-05-10, 16:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Hehehe

Dumma naiva hjältar..
Konflikt när tiggare återvänder till Gnosjö och kräver 100 000
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/konflikt-nar-tiggare-atervande-till-gnosjo?
"Mats och Elenor är tydliga med att de inte hyser något agg mot EU-migranterna, men menar att turbulensen till viss del dränerat dem på motivation. "

Hjälten Elenor Johansson i radiointervju innan händelsen
https://www.youtube.com/watch?v=DMkq4wNMYII

Ordet "girighet" finns inte i hennes vokabulär.

Den där artikeln är 1,5 år gammal och har varit uppe för diskussion ett flertal ggr här på flashback. Sök innan du postar och kolla datumet på artiklar som du länkar till.
Citera
2017-05-10, 17:00
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Varför inte vara ärliga med vad ni försöker göra istället. Ni försöker demonisera tiggarna så ni slipper känna skam varje gång ni passerar förbi dessa och låtsas som att de inte existerar. För den skygge svensken måste detta vara otroligt svårt, att bara ignorera sådär. Konflikträdslan som spökar kanske?

Fan snackar du om? Varför tror du att någon svensk som har det bättre skäms när de ser en rumänsk tiggare, alldeles oavsett vilka konsekvenser tiggeriet har för personen? Demonisera gör rumänerna utmärkt på egen hand. Jag har då aldrig sett någon av dem förändra bilden av sig själva på något sätt, det är alltid "stödgrupper" som står för den biten (och de lyckas inget vidare).

Jag ogillar tiggeri oavsett skepnad och skäms inte ett dugg över att jag råkar ha det bättre. Och vad menar du med konflikträdsla? Utveckla gärna det.
Citera
2017-05-10, 17:13
Medlem
ronken82s avatar
Har en vän som har för god vana att alltid fylla fickan med mynt innan han ärar den lokala mataffären med ett besök, men givetvis är hans motiv till detta inte av den godhetsknarkande arten, utan han ger helt sonika den skitiga rumänska skyltdockan en iskall von Oben-blick medans han skramlar rejält i fickan och moonwalkar i slow-motion förbi in i butiken. True story.
Citera
2017-05-10, 17:19
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Det riktiga problemet är ju inte människan i sig, det är att man blir påmind om hur skit världen är

Så är det, dom drar ner mer lyckade samhällen i samma olycksalighet som sina egna.
Citera
2017-05-10, 17:28
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Anekdotisk bevisföring. Jag är ganska säker på att det handlar om ett unikt fall. Hur många miljonärer till tiggare har du hört talas om?

Svensk skam? Det här låter som någonting du komponerat ihop själv. Ingen skäms för att de har det bättre ställt än andra, men frågan om att aktivt göra val för att bistå de som har det sämre är för mycket av att dra allting över en kam för att kunnas göra rättvisa här.

Tiggarna som tråden inriktar sig på, romer/zigenare/gypsies/vad du vill är ett för vårt moderna samhälle ganska unikt fenomen. Allmose-bedrägeri, skulle man kunna kalla det.

De här människorna vill inte arbeta. Deras egen regering (nå, de är skapligt statslösa men i det här fallet Rumäniens) har gått ut några gånger och uppmanat till att inte skänka pengar till deras aktiviteter.
Sommaren 2015 kryllade det av liknande utskott på bl.a. SVTs text-TV och liknande instanser.

Ex-kolleger som arbetat som ordningsvakter i kollektivtrafiken i Stockholm har många anekdoter om hur "tiggarna" kunde sitta och fördela månadsinkomster i sedlar sig emellan. Källan för de här kontanterna skulle i det fallet vara tjuveri och annat som begås medan de lägsta i hierarkin sitter utanför butikerna.
En gång i månaden, främst söndagmorgnar, skiftas även "arbetslagen" per buss, ena lasset går ner till säg Rumänien och nästa lass täcker upp här.
Det handlar knappast om individuellt lycksökande här - eller tror du på fullt allvar att tiggare har så bra koll på geografin att de kan sätta sig utanför ICA mitt ute i ingenstans? Eller vad sägs om Vansbro? Arjeplog? Visby?

Det jag nämnde tidigare om alla över en kam är för att normala utsatta inte kan jämföras med dessa.
En normal hemlös eller någon som tigger av annan anledning skäms för det mesta, de är glada över härbärge för natten eller chans till ett kneg mot några hundringars betalning.

Romerna förnekar sig däremot inte, de använder ogenerat kollektivtrafikens fordon och stationer som toalett och som du själv nämnt i tråden trakasserar en på restaurang.

Jag liksom många andra skyr dessa som pesten, främst för att de missbrukar systemet.

Jag har en dotter som inom några år kommer att vara tillräckligt gammal för att veta vad en tiggare är. Herregud, alla som sett Disneys Robin Hood vet detta. Lärdomen är att vi ska vara tacksamma för vad vi har och göra det vi kan för de mindre lyckosamma.
Det gäller liksom inte här, vid denna organiserade våldtäkt på befolkningens oskyldiga goda vilja.
Citera
2017-05-10, 17:36
Medlem
Jag blir inte direkt sur på tiggarna. Visst är det jävligt irriterande att stöta på dem hela tiden, men de är ju ganska driftiga som helt skamlöst utnyttjar vårt system och alla naiva människor i Sverige maximalt. För dem är det helt enkelt ett jobb att på alla sätt undvika kostnader och maximera intäkterna, och naiva Sverige är så nära himmelriket de kan komma. De kan göra precis vad de vill; bajsa på gräsmattan, ladda sin telefon på Coop (jepp, har sett det flera gånger), få gratis kaffe på närmaste kafé, åka buss och tunnelbana gratis och checka in och få mat gratis på närmaste härbärge. Hemresan får de betald av kommunen. Rena drömlivet alltså.

Det jag stör mig på är alla fega politiker som inte vågar eller vill ta itu med problemen, av rädsla att framstå som rasister eller vad de nu är rädda för. Där har vi det verkliga problemet. Just denna maktlöshet man känner som vanlig medborgare att inte kunna göra nåt och att de som har makten skiter i problemet är nog det mest irriterande.
Senast redigerad av NeoFlexer 2017-05-10 kl. 17:47.
Citera
2017-05-10, 17:41
Medlem
IgorSs avatar
Gav dem pengar de första åren när det poppade upp någon enstaka här och där. Tyckte synd om dem. Tänkte att fenomenet inte kunde bli särskilt långrandigt innan samhället satte punkt.

Sen dess har som alla vet skiten eskalerat och jag väntar varje dag på att det ska sitta en alldeles egen vid ytterdörren. Skiten har gjort mig helt avtrubbad.

Förstår inte varför man inte ger butiksägare mfl verktyg att stoppa folk från att drälla sådär. Behöver inte ha med förbjuda tiggeri i sig att göra. Jag får inte ställa mig var som helst och sälja korv heller.

Ja, jag minns med stor nostalgi tiden då man kunde gå till en vanlig butik utan att koppla på ignore och tunnelseende!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in