2017-05-10, 15:54
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
JM har förmodligen rökt det ena och det andra sedan tonåren ( och numera lyxhippie " blomsterfamiljen " men den f.d. pojkvännen MG framstår däremot som en tung missbrukare Det har ju som du påpekat tidigare klart framgått att JM & co ej haft respekt för tyngre missbrukare som finnen och MG : t.ex genom att detta med att denne skulle hängas upp i ett träd och få det att likna ett självmord Det här är ju en klar rangordning i " näringskedjan " vi ser prov på Överst finns alltså the prosecutor ( the shark ) alltså åklagaren
Men jag tror inte att Aki knarkade överhuvudtaget, det är nog mer JM:s försök till att svartmåla.

JM tror jag ,precis som du, nog har provat droger men jag tvivlar på att hon använde något regelbundet - knappast ens cannabis som annars tycks vara så vanligt nu för tiden.

JM är nog för mycket kontrollfreak för att lämna över sitt liv till en drog. Bland annat så ger hon direktiv inifrån häktet till Julia att denne ska gå in på Flashback och skriva saker som hon säger. Detta kan man se i det brev som JM försökte få ut genom att lägga det inuti ett kuvert som var adresserat till Försäkringskassans inläsningscentral i Östersund (gällde barnbidrag). Hon hade alltså lagt i ett frankerat och till Julia adresserat kuvert i kuvertet som skulle till Försäkringskassan. Hon hoppades att Försäkringskassan skulle tro att det hamnat fel och bara lägga det i korgen för utgående post. Tanken var förstås också att kriminalvården ej skulle öppna och kolla eftersom det var adresserat till Försäkringskassan. Kriminalvården har dock varit med förr och är inte tappade bakom en vagn.

Vem är den där Tove förresten? Jag ser att i hennes dator finns massa lagrade slagningar på "Flashback" + namn som förekommer i utredningen.
Citera
2017-05-10, 16:02
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Men jag tror inte att Aki knarkade överhuvudtaget, det är nog mer JM:s försök till att svartmåla.

JM tror jag ,precis som du, nog har provat droger men jag tvivlar på att hon använde något regelbundet - knappast ens cannabis som annars tycks vara så vanligt nu för tiden.

JM är nog för mycket kontrollfreak för att lämna över sitt liv till en drog. Bland annat så ger hon direktiv inifrån häktet till Julia att denne ska gå in på Flashback och skriva saker som hon säger. Detta kan man se i det brev som JM försökte få ut genom att lägga det inuti ett kuvert som var adresserat till Försäkringskassans inläsningscentral i Östersund (gällde barnbidrag). Hon hade alltså lagt i ett frankerat och till Julia adresserat kuvert i kuvertet som skulle till Försäkringskassan. Hon hoppades att Försäkringskassan skulle tro att det hamnat fel och bara lägga det i korgen för utgående post. Tanken var förstås också att kriminalvården ej skulle öppna och kolla eftersom det var adresserat till Försäkringskassan. Kriminalvården har dock varit med förr och är inte tappade bakom en vagn.

Vem är den där Tove förresten? Jag ser att i hennes dator finns massa lagrade slagningar på "Flashback" + namn som förekommer i utredningen.

T**e är flickvän till DB. Kanske också en "trasig själ". Hon har nog kommit in sent i "familjen" Kanske borde hon lämnas därhän........
Citera
2017-05-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
T**e är flickvän till DB. Kanske också en "trasig själ". Hon har nog kommit in sent i "familjen" Kanske borde hon lämnas därhän........
Absolut, har sett hennes namn bara och kunde inte koppla vem det var.

Sitter nu och läser lite i förhören med JM om drunkningen. Polisen frågar henne om hon inte undrade vad som hänt och hur det hänt efter att poliserna och de andra hittat Aki. På detta svarar hon: "Visst, jag frågade ju men poliserna visste ju inget". Om man kollar i polisernas redogörelse så ser man tvärtemot att poliserna själva reagerar på att hon aldrig ställer en endaste fråga om hur han hittades eller vad som kan ha hänt. Inte heller frågar hon vad som kommer att hända efter att kroppen transporterats bort eller någonting, hon ville inte heller komma ned och se Aki.
Citera
2017-05-10, 16:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Har också undrat vem "Tove" är.
Enligt polisens datatömning av hennes telefon omnämns att "mycket tyder på att brukaren av telefonen frekvent handlar med narkotika".
Även DB hade väl varit i den branschen?
Citera
2017-05-10, 16:09
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Så skrev jag inte.

Anki är en kall person. Görans föräldrar (far eller morföräldrar) hade även de mörd på sina händer av sin egen fru. Alkoholism samt annat skit bidrar till att forma ett hem.

Hur pass normal Ulrika är det vet ingen.

Du häver ur dig anklagelser och insinuationer mot Anki och U****a.
Utan belägg är det bara korkade och förolämpande gissningar utan grund.
Citera
2017-05-10, 16:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

JM är nog för mycket kontrollfreak för att lämna över sitt liv till en drog. Bland annat så ger hon direktiv inifrån häktet till Julia att denne ska gå in på Flashback och skriva saker som hon säger. Detta kan man se i det brev som JM försökte få ut genom att lägga det inuti ett kuvert som var adresserat till Försäkringskassans inläsningscentral i Östersund (gällde barnbidrag). Hon hade alltså lagt i ett frankerat och till Julia adresserat kuvert i kuvertet som skulle till Försäkringskassan. Hon hoppades att Försäkringskassan skulle tro att det hamnat fel och bara lägga det i korgen för utgående post. Tanken var förstås också att kriminalvården ej skulle öppna och kolla eftersom det var adresserat till Försäkringskassan. Kriminalvården har dock varit med förr och är inte tappade bakom en vagn. Vem är den där Tove förresten? Jag ser att i hennes dator finns massa lagrade slagningar på "Flashback" + namn som förekommer i utredningen.

Det är så synd när mer "ordentliga människor", som du verkar vara (inte elakt menat), inte vill ta in, eller begriper, eller inte vill begripa, alltså är totalblinda för ett solklart fall av missbruksbeteende.

Läs mitt inlägg här: (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Vill tillägga att även JMs lögner hör till missbruksbeteende, fast hon är nog värst av alla.....

Sedan håller jag med om att Aki INTE missbrukade, inte alls. det var sochaggan JMs utbildning som "socionom" så hon visste precis hur man svartmålar en förälder så att denne nekas umgänge!!

Det är standard numera på många soctjänster/kommuner, sparar väle en massa tid och pengar åt kommunen. att neka bioföräldrar umgänge.....
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2017-05-10 kl. 16:15.
Citera
2017-05-10, 16:16
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Förvirringen just nu är delvis att det förekommer, delvis motstridiga, uppgifter, eventuellt felaktiga, om att det gjordes två obduktioner innan begravning och en efter gravöppning.

Kanske får vi veta senare exakt vad som gjorts när. Jag har det bestämda intrycket att kiselalgerna kom fram efter gravöppningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag vill minnas att man gjorde en mer omfattande sökning efter ämnen, som kunde tyda på förgiftning, än standard.

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Fast en rättsmedicinsk obduktion gjordes (är typ standard vid den här typen av dödsfall), dock inte en utvidgad sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite osäkert, IMO.

Bl.a. uttalade sig Petra Råsten Almqvist ganska kategorisk som om att allt som kunde göras redan gjorts. Mitt intryck var att hon uttalade sig principiellt utgående från att det var en möjlig onaturlig död. Vid misstänkta dödsfall ska alltid utökad rättsmedicinsk undersökning göras. Mitt intryck var att det "beslutades" att Akis död var naturlig och därför blev det ingen utökad.

Det förekommer ju dock en del motstridiga uppgifter om detta, så vi får se var vi landar...

Det fanns ju någon orsak till att det beslutades om gravöppning för att genomföra en utvidgad rättsmedicinsk undersökning...

Det var sådana här frågor som man hoppades skulle besvaras i FUP. Men så blev det inte. Att påbörja en teknisk mordundersökning ett år efter brottet inträffat är säkerligen inte lätt, men Aki-delen av åtalet känns svag, trots alla indicier och suspekta omständigheter. Framförallt, det faktum att en utökad rättsmedicinsk undersökning i anslutning till mordet aldrig utfördes innebar att kanske avgörande tekniska bevis försvann för alltid.

Alla misstänkta ljuger/blånekar i alla förhör, och de tekniska bevisen håller inte hela vägen. Jag tror polis/åklagare har en rätt god idé om hur allt har gått till, och vilka som var inblandade, men de kan inte leda det i bevis. Inte heller alls troligt att någon av Johannas medbrottslingar skulle plötsligt erkänna något i rätten.

Det troliga scenariot:
Aki luras i en fälla på annan plats, han drogas utan våld till medvetslöshet, och har sedan dränkts. Sedan har hans kropp transporterats och dumpats i vattnet vid bryggan för att iscensätta en drunkningsolycka. I allt det föregående tror jag åklagaren kan styrka hyfsat bra att Aki inte drunknade i Hjälmaren, men inte mycket mer. Och häri ligger åtalets stora brist. Man vet inte hur, med vad eller var han drogats/mördats. Inte heller vem som utfört vad.
Bristen på kiselalger i Akis lungor är visserligen ett starkt bevis på att han inte dog en naturlig död, men steget därifrån till en morddom är lite för långt.
Citera
2017-05-10, 16:17
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu tänker jag släppa alla hämningar och påstå att polisen (jag vet inte vem som är vem längre bland alla dessa hänsynsfulla förkortningar) har haft ett antal tummar i sina ögon; förhållande hade de haft väl? Och han kände till att hon sålde sex. Han ville säkert inte att hans sexköp skulle utredas? Han har nog varit användbar på många sätt.

Exakt det jag tjatat om tidigare, så här mycket skumma saker i en liten stad är underligt, en polis som frivilligt eller ofrivilligt hjälper/skyddar skulle förklara mycket. Ett team bestående av polis och socialtjänst står över alla misstankar och kan säkert komma undan med en hel del.

Afganistan- och försvarskopplingen gör det ju än mer intressant. Det kan finnas stora intressen i att inte detta synas.
Citera
2017-05-10, 16:20
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Exakt det jag tjatat om tidigare, så här mycket skumma saker i en liten stad är underligt, en polis som frivilligt eller ofrivilligt hjälper/skyddar skulle förklara mycket. Ett team bestående av polis och socialtjänst står över alla misstankar och kan säkert komma undan med en hel del.

Vi vet ju hur det blir när någon "knystar till" om något. Jag tänker på Peter Springare.....
Finns det fler ? Lätträknade iaf......
Citera
2017-05-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det är så synd när mer "ordentliga människor", som du verkar vara (inte elakt menat), inte vill ta in, eller begriper, eller inte vill begripa, alltså är totalblinda för ett solklart fall av missbruksbeteende.

Läs mitt inlägg här: (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Vill tillägga att även JMs lögner hör till missbruksbeteende, fast hon är nog värst av alla.....
Jag har inte fått intrycket alls att JM skulle vara narkoman. Jag tror hennes beteende snarare är en effekt av psykisk störning.

Vem som har rätt får vi kanske se så småningom (eller inte) men det är väl i så fall lika synd om du nu betraktar folk som missbrukare utan att dom är det som att jag betraktar hennes såsom icke missbrukare trots att hon är det.
Citera
2017-05-10, 16:24
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det var sådana här frågor som man hoppades skulle besvaras i FUP. Men så blev det inte. Att påbörja en teknisk mordundersökning ett år efter brottet inträffat är säkerligen inte lätt, men Aki-delen av åtalet känns svag, trots alla indicier och suspekta omständigheter. Framförallt, det faktum att en utökad rättsmedicinsk undersökning i anslutning till mordet aldrig utfördes innebar att kanske avgörande tekniska bevis försvann för alltid.

Alla misstänkta ljuger/blånekar i alla förhör, och de tekniska bevisen håller inte hela vägen. Jag tror polis/åklagare har en rätt god idé om hur allt har gått till, och vilka som var inblandade, men de kan inte leda det i bevis. Inte heller alls troligt att någon av Johannas medbrottslingar skulle plötsligt erkänna något i rätten.

Det troliga scenariot:
Aki luras i en fälla på annan plats, han drogas utan våld till medvetslöshet, och har sedan dränkts. Sedan har hans kropp transporterats och dumpats i vattnet vid bryggan för att iscensätta en drunkningsolycka. I allt det föregående tror jag åklagaren kan styrka hyfsat bra att Aki inte drunknade i Hjälmaren, men inte mycket mer. Och häri ligger åtalets stora brist. Man vet inte hur, med vad eller var han drogats/mördats. Inte heller vem som utfört vad.
Bristen på kiselalger i Akis lungor är visserligen ett starkt bevis på att han inte dog en naturlig död, men steget därifrån till en morddom är lite för långt.

Läser man fupen saknas minst 4 ess i leken. Jag tvivlar på drunkningsolyckan som sådan. Men AP är bevisligen död...
Citera
2017-05-10, 16:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms

Afganistan- och försvarskopplingen gör det ju än mer intressant. Det kan finnas stora intressen i att inte detta synas.

Jag använder afKnollentotts svar på ett annat inlägg för att besvara ditt.

Citat:
EN ?

– Polisen som nu JM är sur på och anklagar för försök till koppleri ("han ville sälja min kropp"). Ex.
– Polisen som JM har haft som affärspartner (det är nog samma som ovan).
– Polisen som föraktfullt talade illa om ekuriren för att dom publicerat uppgifter om sex med ensamkommande.
– Polisen som påstod att han vänt på alla stenar, men som nekade IF att tala med poliserna som fann Aki, som inte ville höra läkaren som gjorde observationer som han tyckte var misstänkta och som ignorerade ett antal uppgifter som han fick både från egna medarbetare och andra om att fallet verkade mycket misstänkt.

Det blev tre. Kanske finns det fler?

Socialtjänsten har på många sätt en särställning som ger dess medarbetare orimlig makt. Över familjer med problem, men i princip över alla familjer med barn, t.ex. i samband med vårdnadstvister. Det beror IMO delvis på sociallagen, men delvis också på en kultur som vuxit fram ur systemfel. Jag stannar där för att inte gå för långt off-topic.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in