2017-05-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Visst, men det handlar ju bara om vektorer, inte om egentligt negativ energi som kvittas mot positiv energi, eller om jag ska uttrycka det på ett sätt som du kan förstå:
Om faktisk ernergiomvandling förekom genom inverkan av negativ energi (gravitationen) så skulle gravitationen inte vara oförändrad efteråt, utan då skulle den gradvis minska. Det har mig veterligen ingen ännu lyckats påvisa.
Om inget sådant utbyte mellan positiv och negativ kan ske med minskning som följd så är det inte någon egentlig negativ energi, eller hur?
Vet inte om det ens är möjligt att göra sådana experiment nu, eftersom detta förhållande uppstod i skapelseögonblicket. Det som Guth och Krauss förklarar om detta anser jag är trovärdigt och tar det lätt till mig för jag är själv helt övertygad, och har varit det länge, att universum är kommet ur intet.
Citera
2017-05-10, 09:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har läst bibeln en gång. (Barnens bibel flera ggr )
Jag vet inte mycket om kameler.
Ingen aning om hur spindlar "vet" saker. På samma sätt som flyttfåglar hittar? Fiskar simmar?
Nej, han har inte rätt "bara för att".

Citat:
Ursprungligen postat av IgorIvanoff
Kul att du försöker läsa bibeln fast du inte tror, det är en bra början.

Citat:
Detta tyder precis som jag säger på att du vill lära känna Gud.

Pop-psykologiska gissninger är irrelevante för trådämnet.

Citat:
Forskare har i alla tider påstått att kamelen ser ut som den gör (Stora fötter och fettpuckel) för att den är anpassad till att leva i öknen, numera är dock de flesta forskare överens om att kamelen är ett arktiskt djur som är anpassat till att klara djup snö och att den har fettreserven att leva av när den inte kommer åt maten under den kallaste tiden på vintern.
https://www.ted.com/talks/latif_nasser_you_have_no_idea_where_camels_really_ come_from

Citat:
Detta framlägger jag som bevis på att människor hellre litar blint på forskning än på Gud, samt bevis på att forskning bara är sann tills en annan forskare kommer och säger något nytt som är ännu sannare?

Dels presenterar du en falsk dikotomi (det är nämligen filosofi, inte vetenskap, som primärt är relevant i religionsdebatten), (1) och dels är tjatet om evolutionsteori och liknande biologiska betraktninger redan genomältat och ledar ingenvart. Evolutionsteorin etc. och 'gud' motbevisar inte varandra, annat än för enstaka minoritets-falanger av abrahamismen.

Citat:
Spindeln har det inbyggt/inskrivet i sitt DNA, ungefär som BIOS i en dator. Det är inte en människa som programmerat de olika spindelsorterna att bygga olika typer av nät, det kan heller inte ha uppstått av en slump.

Och ännu en falsk dikotomi (~vilken "slump" refererar du till? Vem har introducerat denna?).

Desutom misstänker jag, att du försöker smussla in "Intelligent Design"-postulatet. Men det (~ID) kan du ju ta upp i detaljer, om min misstanke är korrekt.

Citat:
Mitt svar på fråga 3 bevisar att forskare, inte har rätt p.g.a den vita rocken eller sitt forskningsbidrag,
De är helt enkelt halvkorkade människor, som försöker hanka sig fram på bidrag, precis som präster.

Du vet tydligen inte särskild mycket om vad vetenskap är. Men det är iofs irrelevant, eftersom ett förringande av vetenskapens betydelse ändå inte är ett bevis för 'gud'. Se (1)

Citat:
Jag har hört alla argument som sökare som du har, det enda jag kan göra är att rekommendera dig till att uppsöka en Församling med ett öppet hjärta, för att träffa nya vänner och för att lära dig mer.

På vilket sätt skulle det bevisa 'guds' existens eller leda till ett eventuellt 'guds'-bevis. Teister etc. är ju inte ens sinsemellan överens om sånt.
Citera
2017-05-10, 10:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Detta kan ju möjligen falsifieras. Har du nån evidens för det? Ja, det upprepar du ju gång efter annan ... dock utan att komme med annat än gissninger omkring det. Dels är detta en falsk dikotomi (1), och dels blir din konklusion från detta underlag ett argument from ignorance. Det finns inget som pekar på att abstraktioner skulle leda till transcendens ... snarare än att abstraktioner är en special-egenskap hoss ökad komplexitet i en fysisk existens. Nähä, det är DU som "vägar" den utan att ha mycket annat än subjektiva gissninger som underlag. Se iövrigt (1). När presenterar du detta "kött"?

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag ser ingen vilja till ett ärligt filosofiskt resonemang hos dig. Tro inte att jag tänker gå in i en maratonlopp med dig om detta.

Jag erkännar gärna, att jag kan vara irriterande pedantisk, men jag ser detta som nödvändigt för inte att hamna i den demagogiska labyrint, som pådyvlande teism användar som sitt främsta apologetiska verktyg.

Citat:
Du vill inte bemöta rationella argument med enkel logik och hålla dig kvar i kontexten av resonemanget. Nej du styckar upp din motståndares text, inte ens i hela meningar ofta, och petar in dina (oftast) falska anklagelser om argumentationsfel, argumentationsfel som du själv framkallat på grund av din egen styckning. Antingen tar du en mening, eller en halv, som är helt legitim i sitt eget sammanhang av textens helhet men behandlar den som fristående och belägger den med fel eller förklarar meningen oförklarad och helt enkelt bortser från eller "glömmer" resten av texten där förklaringen TYDLIGT framgår. Du är så förbannat ohederlig att det inte är möjligt att föra ett resonemang med dig.

Om du själv började använda en precis och specifik terminologi skulle detta kunne undvikas.

Citat:
Men du uppfyller i sanning ett bibelord om vad Guds vrede riktar sig mot: "orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen."

Som bekant (se min signatur), så opererar jag inte med predeterminerade konklusioner. Om något skulle kunne kritiseras i mitt relaterande till frågan om 'guds' existens är det i så fall min metodologi.
Citera
2017-05-10, 10:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vet inte om det ens är möjligt att göra sådana experiment nu, eftersom detta förhållande uppstod i skapelseögonblicket. Det som Guth och Krauss förklarar om detta anser jag är trovärdigt och tar det lätt till mig för jag är själv helt övertygad, och har varit det länge, att universum är kommet ur intet.

Ja, du får väl ha vilka fantasier du vill, men bara för att summan alltid är noll innebär inte att det uppstått ur tomma intet, vilket för övrigt ingen existerande kosmisk teori påstår. Det innebär snarare att ingen skapelse krävts (noll tillfört). Om skapelse krävts så skulle summan rimligen inte vara noll.
Citera
2017-05-10, 10:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du borde lära dig lite mera om teoretisk fysik, vetenskapsteori och terminologin associerad med dessa före du trasslar dig in i kosmogoniska argument.

Vad menar du t.ex. med "intet"?
Citera
2017-05-10, 10:23
Medlem
Citat:
Pop-psykologiska gissninger är irrelevante för trådämnet.

Dels presenterar du en falsk dikotomi (det är nämligen filosofi, inte vetenskap, som primärt är relevant i religionsdebatten), (1) och dels är tjatet om evolutionsteori och liknande biologiska betraktninger redan genomältat och ledar ingenvart. Evolutionsteorin etc. och 'gud' motbevisar inte varandra, annat än för enstaka minoritets-falanger av abrahamismen.

Och ännu en falsk dikotomi (~vilken "slump" refererar du till? Vem har introducerat denna?).

Desutom misstänker jag, att du försöker smussla in "Intelligent Design"-postulatet. Men det (~ID) kan du ju ta upp i detaljer, om min misstanke är korrekt.

Du vet tydligen inte särskild mycket om vad vetenskap är. Men det är iofs irrelevant, eftersom ett förringande av vetenskapens betydelse ändå inte är ett bevis för 'gud'. Se (1)

På vilket sätt skulle det bevisa 'guds' existens eller leda till ett eventuellt 'guds'-bevis. Teister etc. är ju inte ens sinsemellan överens om sånt.

Om någon säger att "det finns björnar i skogen, och jag säger det tror jag inte."
Någon säger då, "Du måste gå ut i skogen för att se björnen", om jag då svarar att jag tänker inte gå ut i skogen, jag vet inte ens vart skogen finns".
Betyder det att det inte finns björnar i skogen?
Om jag trots allt går ut i skogen och ser björnskit, är det bevis för att det finns björnar?

Ändra valfria ord i texten till Bibel, församling o.s.v.
Förstår du hur jag tänker eller är det bara filosofi?
Citera
2017-05-10, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om någon säger att "det finns björnar i skogen, och jag säger det tror jag inte."
Någon säger då, "Du måste gå ut i skogen för att se björnen", om jag då svarar att jag tänker inte gå ut i skogen, jag vet inte ens vart skogen finns".
Betyder det att det inte finns björnar i skogen?
Om jag trots allt går ut i skogen och ser björnskit, är det bevis för att det finns björnar?

Ändra valfria ord i texten till Bibel, församling o.s.v.

Citat:
Förstår du hur jag tänker eller är det bara filosofi?

Jag "förstår" vad du tänker, och kommenterar: "Du har presenterat en falsk analogi, så lär dig elementär logik."
Citera
2017-05-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, du får väl ha vilka fantasier du vill, men bara för att summan alltid är noll innebär inte att det uppstått ur tomma intet, vilket för övrigt ingen existerande kosmisk teori påstår. Det innebär snarare att ingen skapelse krävts (noll tillfört). Om skapelse krävts så skulle summan rimligen inte vara noll.
Kommer det från noll bevisar det väl att ingen energi kan ha tillförts? Var skulle den kommit från i så fall? Vi har alltså ett argument här för att orsaken till världen inte består av energi i någon form och således inte heller av materia utan av något annat.
Citera
2017-05-10, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kommer det från noll bevisar det väl att ingen energi kan ha tillförts? Var skulle den kommit från i så fall? Vi har alltså ett argument här för att orsaken till världen inte består av energi i någon form och således inte heller av materia utan av något annat.

Nej, det har "vi" inte ett argument för. DU har däremot konstruerat en god-of-gaps konklusion.
Citera
2017-05-10, 10:45
Medlem
Citat:
Jag "förstår" vad du tänker, och kommenterar: "Du har presenterat en falsk analogi, så lär dig elementär logik."

Jag har personligen inte sett björnen i skogen, men jag bor i en storstad.....

Eftersom du verkar kunnig och gilla vetenskap,
kanske skulle på ett enkelt sätt förklara vad Leon M. Lederman menar när han kopplar ihop forskningen med första Moseboken? Eller det kanske inte intresserar dig?

https://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Particle_(book)

This boson is so central to the state of physics today, so crucial to our final understanding of the structure of matter, yet so elusive, that I have given it a nickname: the God Particle. Why God Particle? Two reasons. One, the publisher wouldn't let us call it the Goddamn Particle, though that might be a more appropriate title, given its villainous nature and the expense it is causing. And two, there is a connection, of sorts, to another book(Genesis/Första Mosebok), a much older one...
Citera
2017-05-10, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom du verkar kunnig och gilla vetenskap,
kanske skulle på ett enkelt sätt förklara vad Leon M. Lederman menar när han kopplar ihop forskningen med första Moseboken? Eller det kanske inte intresserar dig?

https://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Particle_(book)

This boson is so central to the state of physics today, so crucial to our final understanding of the structure of matter, yet so elusive, that I have given it a nickname: the God Particle. Why God Particle? Two reasons. One, the publisher wouldn't let us call it the Goddamn Particle, though that might be a more appropriate title, given its villainous nature and the expense it is causing. And two, there is a connection, of sorts, to another book(Genesis/Första Mosebok), a much older one...

Ordet "the god-particle" är en irrelevant journalistisk konstruktion, som inte betyder särskild mycket i ett argument omkring 'guds' existens.
Citera
2017-05-10, 10:59
Medlem
Citat:
Nej, det har "vi" inte ett argument för. DU har däremot konstruerat en god-of-gaps konklusion.
Nej, det har jag inte. DU har däremot en falsk dikotomi i din signatur. Det har skett många gånger att något okänt har skett i t ex naturen eller i labben som vetenskapen senare har fått undersöka vad som ligger bakom. "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in