2017-10-24, 02:16
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vilket i förlängningen betyder att guden är orsaken till ditt dåliga mående. Fint där Mr Bright ;-)

Det betyder det verkligen inte. Det är som att säga: när jag mår dåligt lyssnar jag på musik, det får mig att må bättre. Och så svarar du: det betyder i förlängningen att det är musik som får dig att må dåligt.
Det håller inte. Varken ur logisk, psykologisk, filosofisk eller religiös synvinkel!
I ären jordens salt; men om saltet mister sin sälta, varmed
skall man då giva det sälta igen?

Natti natti.
Citera
2017-10-24, 03:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Kimbo7|62142194]
Citat:
Det betyder det verkligen inte. Det är som att säga: när jag mår dåligt lyssnar jag på musik, det får mig att må bättre. Och så svarar du: det betyder i förlängningen att det är musik som får dig att må dåligt.
Haltande liknelse - musik är substantiellt sinnligt, medan Gud är och detta enligt troende.. inte svarar på sinnlighet utifrån att Gud enl troende är helt frikopplad de "låga instinkternas värld" , du har något som heter värdsligt.. och något som heter gudligt.

Det värdsliga går att falsifiera och därmed utveckla.. det med tanke och känsla och handlingskraft.
Det gudomliga är däremot predestinerat ödesbestämt skrivet i sten - dogma : Gud är dogmans referenspunkt. Noterna är inte måendets referenspunkt , den helande effekten utgörs av människans egenskapande! Noterna i sig säger ingenting, däremot är det mänskliga uttrycket dvs HUR sämre mående hanteras ochbemöts, som avhjälper det tragiska, svåra, trista eller till synes omöjliga, to.m sjukdomar klurar vi ut.., i sinom tid.. inte allt på ett bräde men långsamt och mödosamt.

Men den existentiella ångesten eller våndan att behöva leva, här... har adrig någonsin någon gud i denna värld på något sätt "avhjälpt" du får tala med dig själv men namna det el döpa det till Herr Gud.. men det var du som namnade det, kanske för att så gjorts och så anses som försvarbart, att göra.. men är det logiskt? att tala med sig själv sedan etikettera det som "det var gud" , då tillskriver du dig faktiskt själv att vara gud, men gissar på att min slutsatsförmåga kan vara, inte att den absolut är men kan vara.. något snabbare än i detta fall, din. Vad gäller.. att du söker dig till "ondskans källa" för att säga dig be om råd, för att avhjälpas/tröstas/stillas.. du smider planer men vill inte veta av att monologen är MÄNSKLIG.. knappast gudomlig så länge det finns ett personligt ego utnför dig själv som du vill referera till medan ingen levande individ i världen.. öht har samma gudsbild.. ja bortsett de utstuderade som konstruerats av teologer.. inte ens de.. har lyckats alltför bra, med tanke på att allt gudomligt de talar om, behöver skattefinansieras.. dvs de utkräver slavarbete. för att säga att det är guds intresse .. att slita sig fördärvad, "man ska inte begära, inte förhäva sig" så begär inte rättmätig lön i guds sak. men fortsatta skatter ska drivas in ändå.. och då ser du väl ändå hur världen ser ut.. har du missat alla på riktigt oltyckliga människor ? jag bara frågar hur det är fatt, när du talar o olycka.. och vad har man att vara ledsen över? född med ett ben? överkörd och förhindrad att leva "fullödigt" ? sjuk.. måste fråga gud om han kan -tänka-på-mig.. jag den fine.. som väl förtj'änar annat?

Citat:
Det håller inte. Varken ur logisk, psykologisk, filosofisk eller religiös synvinkel!
U religiös synvinkel finns inget som håller käre vän, inget.
Ur logisk psykologisk filosofisk vinkel däremot, så gav jagdig ett direktsvar, som är alldeles korrekt, inte så roimantiskt eller särskilt idealt.. men logiskt korrekt. Psykologiskt kan man fila på det, frågan är bara varför?
Citat:
I ären jordens salt; men om saltet mister sin sälta, varmed
skall man då giva det sälta igen?
Jag föredrar sakfrågor och kärnan i en problematik t.ex.. för att utröna guds eventuella existens, och här kommer du med poesi pch melankolisk skönsång, DET är ologiskt , det är avvikande, det är flyktbenäget och att sonika avveckla det spårlösa landskap som teologer opererar i när de filar ihop relgiions-psykologi jag vill be dig att göra en liten distinktion mellan relgiionspsykologi.. och evolutionspsykologi.

Du har biologi i en vågskål.. den är tung, blytung.
Sedan har du ord/ words berättelser anekdoter amsagor sägner och jättefina visor och hyperintellektuell retorik i andra., ,den är enormt smickrande, dock i avsaknad av logik..

kritisera mig gärna! absolut, men isf på rätta grunder.

Citat:
Natti natti.
Natti
Citera
2017-10-24, 08:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Men hur testar man nedärvt minne? Att arachnofobi beror på ett nedärvt minne av spindlar kan väl lika gärna vara en efterhandskonstruktion?
Apropå globalt minne - här kunde det vara intressant att diskutera Jungs arketyper. Jag kan inte tillräckligt om det, men jag antar att det skulle kunna tas med i bevisföringen - om det alltså gick att påvisa att det fanns nedärvda minnen av änglar överallt i kulturer som aldrig haft kontakt med varandra - osv.
Känner att jag svamlar nu, men det kunde vara intressant att ta reda på vad antropologin/etnologin säger om "gudsupplevelser" i vitt skilda kulturer.

Man utsätter labratorieråttor för elchocker i samband med en specifik sorts mat under en längre tid, exempelvis.
Sedan erbjuder man den maten åt tredje generationen råttor efter de utsatta råttorna, och de nyfödda råttorna skyr instinktivt den maten.
Sådana saker.

Så, som sagt, att vissa saker verkar ärvas över generationer innebär inte att det nödvändigtvis är ett världsmedvetande eller liknande. Det utesluter det inte, men det stör den positiva bevisningen för ett sådant.
Citera
2017-10-24, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mecs
Gud är för mig hela skapelsen, både det materiella och det immateriella universum, inbegripet tiden och naturlagarna. Men förmodligen finns oändligt mycket mer i tillvaron än vad våra begränsade sinnen och fantasier kan ana. Hela den kända konkarongen är så underbar och märkvärdig att jag inte behöver leta efter underverk. Vi lever ju i ett.

Berätta för mig vad som nödgar dig att kalla det för Gud istället för bara "hela skapelsen" eller "allt"?
Någon sorts medvetande eller något annat du kan definiera och tydligöra?
Citera
2017-10-24, 10:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man utsätter labratorieråttor för elchocker i samband med en specifik sorts mat under en längre tid, exempelvis.
Sedan erbjuder man den maten åt tredje generationen råttor efter de utsatta råttorna, och de nyfödda råttorna skyr instinktivt den maten.
Sådana saker.

Så, som sagt, att vissa saker verkar ärvas över generationer innebär inte att det nödvändigtvis är ett världsmedvetande eller liknande. Det utesluter det inte, men det stör den positiva bevisningen för ett sådant.

Oj. Häpnadsväckande. Jag vill inte verka misstänksam, men har du någon källa?
Citera
2017-10-24, 11:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Oj. Häpnadsväckande. Jag vill inte verka misstänksam, men har du någon källa?

Inte rakt av, jag minns bara att jag läst artiklar. Det finns gott om material att hitta på nätet.

En snabb googling fick fram den här artikeln, sök efter mer om du är intresserad. Det är inget nytt eller bara enstaka fall, det har gjorts mycket forskning i detta.
https://www.newscientist.com/article/dn24677-fear-of-a-smell-can-be-passed-down-several-generations/
Citera
2017-10-24, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den biologiska evolutionsteori varken bevisar eller motbevisar själva 'guds'-konceptet.

Citat:
Nej, inte själva gudskonceptet - men idén om att gud skapat människan till sin egen avbild?

Ja, vissa specifika 'gudar' och/eller specifika teologiska urkunder kan motbevisas i ett vetenskapligt perspektiv.

Vilket dock endast är relevant, om det postuleras att dessa 'gudar' eller urkunder är "vetenskapliga".

Teism/tro/religion hör överlag hemma på filosofi-planhalvan.

Citat:
Om man inte tänker sig att utvecklingen mot ett allt högre medvetande är en gudomlig plan som visar sig i evolutionen.

Japp; det kan man ju göra. Men det är bara att flytta målstolparna vad angår 'guds'-bevisning/-motbevisning utan att komme närmare till möjligheten för falsifiering.
Citera
2017-10-24, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mecs
Gud är för mig hela skapelsen, både det materiella och det immateriella universum, inbegripet tiden och naturlagarna.

OK, det var så din definition av 'gud'. Men varför kalla detta 'gud'?
Citera
2017-10-24, 11:39
Awaiting Email Confirmation
förstår inte vad du babblar om. Jag menade bara att jag mår bättre ibland om jag tänker på att det finns en gud. Jag tror inte jag är en gud.

ibland känns det skönt att tänka på att det finns en "gud" som skapade denna värld. "Sluta vara ledsen och lev ditt lev till det fulla" .

Kanske ett uselt förslag men jag har börjat tro mer på gud. Det ger mig hopp. Vad ska man säga liksom?

Jag tror väl att gud finns och inte finns. Omöjligt att bevisa.
Citera
2017-10-24, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasboy
Jag tror väl att gud finns och inte finns.

Citat:
Omöjligt att bevisa.

Bra att du kom till punkt, det är 'guds'-bevisföring som är det egentliga trådämne.
Citera
2017-10-24, 12:47
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasboy
förstår inte vad du babblar om. Jag menade bara att jag mår bättre ibland om jag tänker på att det finns en gud. Jag tror inte jag är en gud.

ibland känns det skönt att tänka på att det finns en "gud" som skapade denna värld. "Sluta vara ledsen och lev ditt lev till det fulla" .

Kanske ett uselt förslag men jag har börjat tro mer på gud. Det ger mig hopp. Vad ska man säga liksom?

Jag tror väl att gud finns och inte finns. Omöjligt att bevisa.

Ja, än så länge är det omöjligt att bevisa i naturvetenskaplig mening (och trådens ämne är ju "bevisa guds existens").
Att grunda själva beviset i den subjektiva känslan, upplevelsen, tycker jag personligen inte är fel - det går då inte att falsifiera, det hamnar helt utanför det rationella. Det finns självfallet risker med det (fanatism, eller självskadebeteenden typ stanna i ett riktigt olyckligt förhållande pga att skilsmässa är en synd - osv osv)
Men ingen kan påstå att en gudstro som inger hopp är något som måste vara destruktivt för en annan. Det är bara sadistiska ateister som resonerar så.
Citera
2017-10-24, 12:51
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte rakt av, jag minns bara att jag läst artiklar. Det finns gott om material att hitta på nätet.

En snabb googling fick fram den här artikeln, sök efter mer om du är intresserad. Det är inget nytt eller bara enstaka fall, det har gjorts mycket forskning i detta.
https://www.newscientist.com/article/dn24677-fear-of-a-smell-can-be-passed-down-several-generations/

Spännande. Lamarckismens återkomst - till viss del. Det får väl en hel del konsekvenser för evolutionsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in